Gå till innehåll

XL-H1 på tradera, skum annons?


Norbert

Recommended Posts

Det är ingen som försvarar en skum annons, bara ger alternativa anledningar till att man inte lägger upp egna bilder, en usel fotograf med en mobilkamera gör inte ett objekt rättvist, på en proffsbild så har man åtminstone en chans att se vad objektet föreställer. Och det är inte bilden som är det skumma med annonsen utan priset och säljaren. Jag skulle kunna ha en kamera som jag fotar själv och lägger ut för försäljning och likförbannat skicka en tegelsten till köparen. Bilden är ingen garanti för att man får det som visas. Du kanske är en på miljonen men majoriteten lockas av säljande bilder annars skulle itne reklam och marknadsföring fungera så bra som det gör. Man kan sälja vilken skit som helst bara det är förpackat snyggt.

 

Man får inte använda bilder tagit från andras enskilda egendomar i sin annons och sälja nånting annat till köparen. Det är en sort fusk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får inte använda bilder tagit från andras enskilda egendomar i sin annons och sälja nånting annat till köparen. Det är en sort fusk.

 

Ja det klart, det är så man lurar folk, men det har inget med saken att göra. Det jag menar är att ifall man tex har köpt en sprillans ny kamera som ligger förpackad i kartong och vill sälja den på blocket så kan man lika gärna använda en bild tagen från nätet för att visa vilken kamera man har istället för att packa upp den och föta den med sin mobilkamera, vilket ger ett sjukt oseriöst intryck. Eller ifall man har en kamera som man köpt för ett år sen som är i fint skick men kanske har en liten repa i plasten nånstans så tar man bara produktbilden och sen skriver man att den e i fint skick fast med en liten repa och sen får köparen kolla på den innan han köper. Köper man en bil så kollar man ju igenom den och provkör innan betalar så då spelar det ju ingen som helst roll ifall bilden i annonsen är på någon annans bil fast samma modell eller färg. Problemet är att när man köper en kamera som i butik kostar 80 000 för 16 000 på tradera så spelar det ingen som helst roll vilka bilder det är som ligger uppe då det är priset och hur bra omdöme säljaren har som är suspekt. Köper man dyra saker till vrakpriser utan att ha sett dom så är man lurad vare sej det är en nytagen bild på sakerna eller en stulen produktbild.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåja, det är inte meningsfullt att glida in i metadiskusioner om bildens vara eller icke vara. Enligt traderas regler får man inte använda andras bilder så det är inte mycket att orda om. Och om studiobilder känns mer seriöst än amatörbilder på tradera eller privatannonser kan man säkert också älta i evighet. Huvudsakern är att vi är överens om att man måste vara försiktig och just denna annons är skum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kan ni tycka att det är OK att köpa stöldgods. För varje stöldgods som säljs så har någon fått sin vara stulen; inbrott i hus/lägenheter, stöld hos en handlare etc. Denna någon är alltså personer som du jag som fått jävlas med försäkringsbolag, känna sig kränkt för att någon rotat bland mina saker, blivit av med en kär ägodel etc.

Om det inte finns någon som handlar stöldgods så finns det ingen marknad för att stjäla. Tänk på det nästa gång innan ni gör ett "klipp".

Om man köper stöldgods så är man precis lika ynklig som tjuven. Kom också ihåg att man inte kan köpa en vara i god tro. Lagen har nämligen ändrats, så det är upp till köparen att säkerställa att varan inte är stöldgods.

 

Mats Findell

Grängesberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte någon tyckt det är ok att köpa stöldgods. Hoppas jag i alla fall. Häleri har jag för mig ger exakt samma straff som om det vore en själv som stal prylen. Appråpå "god tro" så är det till och med så att polisen tar tillbaka prylen hur mycket "god tro" det än är, så hur man än vrider och vänder det så blir man av med sina pengar även om lyckas undgå straff i lagens mening.

Länk till kommentar
Share on other sites

Misstänker det. Lika mycket personlig information i annonsen som tidigare, d v s ingen.

 

Jag skickade ett mejl till honom och frågade efter betalning sätt. Svar (samma som tidigare):

 

"Hello !

 

First of all i want to thank you for your contact ! About the Panasonic AG-HVX200 Mini DV Digital Camcorder i have to tell you is brand new in the box with all accesories and international warranty ! It work on the europen system PAL . The buy now price is 18000 sek with all shipping taxes included .I have more than one item . So if you are interested or you need more details please e-mail me back ! I'm from London U.K. Please use english conversation !

 

Regards !"

 

Vi måste anmälla honom igen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skicka ett mail till han och be han skicka fler bilder på varan så lär ni väl se om det är en bluff?

 

Problemmet är att när man ställer en fråga, skriver han om nån annan sak. Till exampel, frågade jag om betalnings metod och fick svar att kameran fugerade på PAL system (!) vilket är helt meningslöst. Jag är säker om jag be honom att skicka nån bild, svarar han att han bor inte i Sverige! (Faktist hade jag en hel del kommunikation med honom när han var Mr. Vorben :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, han var väldigt duktig på att svara på fel frågor. När jag frågade om telefonnummer osv så fick jag till svar: "It work on the european system "PAL" as I told you !". Tack för påminnelsen, det frågade jag inte ens om första gången.

 

Om du, Sanviera, mejlar med honom så kan du ju prova att fråga om serienummer på kameran, eller om du kan hämta den personligen. Jag fick aldrig svar på de frågorna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, han var väldigt duktig på att svara på fel frågor. När jag frågade om telefonnummer osv så fick jag till svar: "It work on the european system "PAL" as I told you !". Tack för påminnelsen, det frågade jag inte ens om första gången.

Om du, Sanviera, mejlar med honom så kan du ju prova att fråga om serienummer på kameran, eller om du kan hämta den personligen. Jag fick aldrig svar på de frågorna.

 

Ok. Då kolla alla kommunikationer som jag hade med honom när han var Vorben:

 

1. Hans svar till mig, när jag sa att jag skulle köpa kameran:

 

First of all i want to thank you for your contact ! About the Canon XL-H1 high-definition PAL Mini DV Digital Camcorder i have to tell you is brand new in the box with all accesories and international warranty ! It work on the europen system PAL . The buy now price is 19000 sek with all shipping taxes included .I have more than one item . So if you are interested or you need more details please e-mail me back ! I'm from London U.K. Please use english conversation !

 

2. Hello, Thanks for you fast response. Do you accept to get the money by "Payson" (http://www.payson.se)? Otherwise how do you suggest to get the money?

 

Svar:

 

Hello !

 

We don't have this service payson here in U.K. The Canon XL-H1 high-definition PAL Mini DV Digital Camcorder is brand new in the box with all accesories and international warranty ! I have more than one item .It work on the european system "PAL" as I told you ! I agree with 16000 sek with all shipping taxes included . I'm a english cityzen , I live in London , U.K. , I have a electronic store in Denmark (underconstruction) but now I'm in London and i'll ship you the item from here . Give me your full name and address and I'll arrange everything , I'll ship you the system via UP.S.

 

 

3. I want to buy one of the cameras. But please let me know how I should pay you the money?

 

Svar:

Give me your full name and I'll arrange everything !

 

4. I think more important than my information is agreement on payment method. Please clearly let me know how I should pay the money of camera? Which method do you suggest? Do you get money first and then send me the camera or vice versa?

I am waiting for you clear response to these questions.

 

Svar:

I will ship you the camcorder via U.P.S. Give me your full name and address and I'll arrange everyting!

 

5. OK, it means you send me the camera first and I pay then. Fair enough. When I receive the camera how do you prefer to receive your money?

 

Svar:

Ok!

 

6. Did you read my email carefully? I asked you 3 times "When I receive the camera how I should pay you the money?" If you really want to sell me a camera PLEASE ANSWER MY QUESTION. HOW SHOULD I PAY YOU THE MONEY?????

 

Svar:

You will pay after you will receive the item and you will verify !

 

7. Ok! I agree. Just the final question. Please write the serial number of item and also to have warranty I need to have a shopping recipt otherwise it will not have any warranty. Do you have any receipt? I wait to receive one "serial number" first and then send my postal information. If everything goes ok I might buy more than one camera.

 

Svar:

Serial number: 10021

 

8. This is not a serial number. Please check you documents and camera body (inside the battery chamber) to find the correct serial number. Serial numbers do not have 5 digits!

I wait to receive the correct serial number. Then I will give you my postal information.

 

Svar:

LOOK HOW WE WILL DO TO MAKE YOU FEEL SAFE IF YOU DON'T TRUST ME :

You make the deposit at Western Union and you will put the money on the name of one of your parents , friends name , any name doesn't matter for me , after that i'll start the delivery and when you will receive the camcorder you call at Western Union staff to change the received of the money with my name . Is that o.k.?

If you do that i also want to have a proof that the money are deposited and i want a scanned paper from the Western Union receipt to verify the transaction to be sure that your money are real. What do you say? So you must to transfer the money 16000 sek on my address and name ........( what name you want ) , after you will receive the package with the ( Canon XL-H1 high-definition PAL Mini DV Digital Camcorder , brand new in the box with all accesories and international warranty ! ) and you will verify you will change that name with my name ! I think this is a safe way for us , in specialy for you !

 

FIRST NAME: Mark

LAST NAME: Vorben

ADRESS : 59 Brewer Street

ZIP :W1R3FA

CITY : London

COUNTRY : United Kingdom

I hope we make a good deal and you will see that i'm an honest person !

 

9. I trust you !! Have you seen this link before? :

 

http://www.photoethnography.com/blog/archives/2005/12/equipment_canon_9.html

 

Also please read the attached pdf file carefully. It is for you. By the way, what happened to your account in Tradera??!! How many people have you scammed so far? Do not do it. It is not good to steal others money.

 

** PDF file is a warning from western union which describes how scammers can steal people's money when it is sent to any name. These scammers have fake IDs to take out money when one sends it to any other name, without sending any good to buyer.

 

Svar: INGET ÄN SÅ LÄNGE!!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar varför jag får deja-vu när western union nämns? Vad var det jag sa? Om alla kryssar i "anmäl" kanske vi kan få hejd på lurendrejerierna.

Hm, jag funderar på om han verkligen kan engelska? Jag fick prick samma email, goddag yxskaft.

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar varför jag får deja-vu när western union nämns? Vad var det jag sa? Om alla kryssar i "anmäl" kanske vi kan få hejd på lurendrejerierna.

Hm, jag funderar på om han verkligen kan engelska? Jag fick prick samma email, goddag yxskaft.

 

Alla som har konto i Tradera måste göra det. Han är en riktig scammer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju så humor att han fortsatte att svara på dina mejl när han ändå inte kunde svara på frågorna du ville ha svar på. Hade jag bedrivit skumraskaffärer så hade jag inte lagt ner så mycket energi på någon som är så medveten. Serienumret var ju snyggt också, verkligen en förtroendeingivande gissning. :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...