Mr Orange Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Stör ni er inte också på att TV3 klipper bort eftertexterna till filmerna dom visar nuförtiden? varför detta? enligt mig är eftertexterna en viktig del av filmen, vad tycker ni? 0 Citera
Java ex Machina Postad 9 september 2007 Postad 9 september 2007 Stör ni er inte också på att TV3 klipper bort eftertexterna till filmerna dom visar nuförtiden? varför detta? enligt mig är eftertexterna en viktig del av filmen, vad tycker ni? Jo jag stör mig rejält på sånt, men det har tv3 alltid gjort. Anledningen är samma som att tv-serier nuförtiden inte har inledningslåtar, eller väldigt, väldigt korta inledningar till skillnad från 90-talet och tidigare. Nån gång runt millennieskiftet har jag för mig att det var, eller så var det i slutet av 90-talet, så räknade någon ut att när vinjetten sätter igång börjar folk kanalsurfa. Det vill man ju inte om man äger en tv-kanal, man vill ju att folk ska stanna kvar och kolla på nästa grej, så då tar man bort all dötid. 0 Citera
Swe__ Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Ärligt talat så hade jag blivit argare om dem fick skjuta upp resten av tablån för att en film har fem minuters eftertext. 0 Citera
Team_fagott Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Ja det är fruktansvärt ignorant att göra så (både mot filmintreserade och dom som ligger bakom filmen). O andra sidan viar ju inte 3:an direkt några mästerverk, så det kanske är skitsamma.... Hadde jag varit utgivare/producent eller på något sätt konstnärligt involverad i en 3.an film skulle jag spåra fullstängit och ställa till ett jävla liv.. 0 Citera
Luzer Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Jag skrev ett mail och skällde ut dom för ett par år sen när jag först upptäckte att de klippte bort eftertexterna. Trodde inte man fick göra så? Antingen visar man väl hela filmen eller ingenting alls tycker jag. Fick förresten inget svar på mitt mail heller :( 0 Citera
Anhool Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 4an(ibland) och 6an gör ju så också. Antagligen 5an. För jävligt. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Jag skulle inte bry mig om de åtminstone lämnade 10-15 sekunder eftertext eftersom man vill sitta en stund och tänka/varva ned/whatever, men stämningen och intrycket av filmen förstörs ju fullständigt av BETSSON! RIKTIG POKERACTION MED MILJONTALS SPELARE!!!!!!!!!!!!!!!! med vit bakgrund som fullkomligt bländar 2 sekunder efter filmens slut. 0 Citera
Swe__ Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Ärligt talat, stör det inte mer när man bryter för reklam (ibland till och med nyheter) än om man bryter eftertexterna för tidigt? Men man får tänka på att detta är kommersiella kanaler vi talar om, Vill man nu se eftertexterna är det väl bara att köpa filmen eller se den på en kanal som inte gör så, typ Canal + och TV1000 samt SVT. Sedan är det ju en sak med lite eftertext och alla eftertext tycker jag 0 Citera
Luzer Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Reklam kan jag ändå köpa om den läggs på bra ställen i filmen, men det händer väl sådär ofta :( Eftertexterna tycker jag hör till filmen lika mycket som någon annan del i filmen. Sen att folk ofta inte sitter kvar och tittar på dom är en annan sak. 0 Citera
_nemo_ Postad 10 september 2007 Postad 10 september 2007 Det jag har stört mig mest på med att de tar bort eftertexterna (innan jag kände till imdb) var om det var någon skådespelare man kände igen som fan, men inte kom ihåg namnet på, så satt man och väntade på eftertexterna för att se vad den jäveln heter, SÅ KLIPPTE DOM BORT DET!! Jag kunde vara förbannad i dagar pga det. 0 Citera
Java ex Machina Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Varför kollar ni ens på film när den sänds på tv? Jag ser bara film på bio eller DVD och mår mycket bättre av det. Bra bild, bra ljud, inga reklamavbrott och om man vill kan man sitta och läsa alla eftertexter. Det var bokstavligt talat åratal sen jag såg en film på tv sist. 0 Citera
Eibon Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 jag stör mig mer på dvd bolag som lägger in sina egna eftertexter, inte helt ovanligt det läggs frysruta i slutet och egen eftertext där dvd creds ingår. 0 Citera
jmalmsten Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Bortklippt eftertext... det är väl ungefär det minsta av det onda som kan bli... den finns ju numera på imdb och liknande för oss som bryr oss om vad 5e inbetweenanimatören i Rotopaint-gruppen hette i den och den filmen;) Dessutom finns ju alltid dvd's... Reklam... Nä fy fan... det är så sällan den sätts in på lägligt ställe... värst är och har ju alltid varit TV4... en timme in i filmen bröts det för reklam, nyhetstrailer, reklam, nyheter, reklam, sport, reklam, väder, lokala nyheter och väder och lite mer reklam, dagens namn, reklam och tillbaka till filmen... när det var som värst kunde det hela ta nästan en halvtimma... Vad handlade filmen om nuigen??? Annat vorstingfall på reklamfronten var när vi såg the 10 commandments på tv med Charlton Heston o grabbarna... filmen i sig är ju lång... lägg därtill 5 minuters reklam varje 10minuter så har du en riktig hemsking till långkörare... Så nej... Reklam går bort... Däremot skulle jag vilja vara så oortodox att jag vill återinföra mittpausen iallafall för filmer över 3 timmar. En kvart eller så bara... så vi biobesökare (tv har ju reklam och dvd har paus-knapp) kan gå på toa och/eller köpa läsk/popcorn... Annan sak jag vill införa är godis-burkar (tomma popcornburkar för att tömma plastpåsegodiset i)... men men... Det som Eibon säger har jag faktiskt nästan aldrig råkat ut för... (och då är ju min DVD-samling ganska diger där på 214 titlar as of writing)... enda gångerna är i riiiiiktigt gamla filmer där orginalsluttexten helt enkelt förstörts beyond repair... Java... Måste hålla med där... min egen teve står mest och samlar damm... jag köper eller hyr allt jag ser (i de få fall dessa ej finns att tillgå så provar jag med inter... host host...)... och om ekonomin tillåter samtidigt som repertoaren synkas så ger jag mig iväg och ser på bio... (en annan sak jag vill återinföra är ny-premiärer på bio förresten).. DVD ger som sagt bättre ljud (5.1 eller eventuella orginalmixar när dessa ej är 5.1...)... bättre bild (INGEN overscan! mindre komprimerat än digitalTVsändningar,,, och i övrigt platt och större bild (ser mina dvd's i datorn på 19tums plattskärm)), Och inga reklampauser samt frihet att välja visningstid själv... Men vi kan väl alla tacka vår lyckliga gud att TV-bolagen alltmer slutar med pan-scan?;) Nu blev det långt men internetuppkopplingen i lägenheten är nere så jag har inte kunnat skriva nått förrän nu;) 0 Citera
megawatti Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 Häldre bortklipp intro/eftertext en mer reklam. En Reklam paus per timme tycker jag låter bra. Och då vill jag på peka om att tv4a's nyheter är de sämsta man kan tänka sig. Hallå? Låt de som vill se nyheterna kolla på svt som har trots allt 2 kanaler (Mycket bättre uplagt) 0 Citera
Headman Postad 11 september 2007 Postad 11 september 2007 de flesta kanaler klipper väll bort det? snart gör alla kanaler det. Men de borde faktiskt inte göra det, man blir så irriterad när man hör en låt i en film och undrar vem som har gjort låten. eller vilken skådis spelade vem. tråkigt asso. 0 Citera
DanielSjöström Postad 14 september 2007 Postad 14 september 2007 Jag tycker det stinker. Det mesta i mediabranschen stinker. Det får inte vara en lugn stund någonstans, jämt ska det tryckas in reklam och föras oväsen så fort chansen uppstår. När det gäller eftertexterna är det respektlöst mot filmaskaparna och tittarna. Likadant i radiostationerna efter varje spelad låt, KRASCH, BOOM, BANG, "149,39, VI SPELAR OVÄSEN", KRASCH, BOOM, BANG "OCH FÖRRESTEN, VI NÄMNER ALLDIG NAMNET PÅ LÅT ELLER ARTIST, FÖR VI ÄR SÅ JÄVLA DRYGA". Sånt stör jag mig på som FAN. Nu sänkte jag antagligen genomsnittsåldern för gnälliga pensionärer men det kan inte hjälpas, man kommer inte undan stanken. En annan störande grej, som jag mäkt på sista tiden är att sändningarna från TV tenderar att skifta mellan olika format, så att man måste sitta justera med fjärren stup i kvarten. Varför? Till exempel, Sportnytt, där man börjar med helbild men sedan i repotaget så visar de den i bredbild. Helt obegripligt. 0 Citera
vilcans Postad 16 september 2007 Postad 16 september 2007 Visst är det irriterande att de klipper eftertexterna, men det är det minsta problem. Avbrotten mitt i filmen är mer irriterande. Samtidigt så ska man ju inte glömma att vi inte betalar något för att se filmer på reklamfinansierade kanaler. Om du störs mycket av reklamen så kan du ju alltid hyra eller köpa filmer istället. Man kan inte få allt gratis här i världen. 0 Citera
Hargiwald Postad 5 oktober 2007 Postad 5 oktober 2007 Storslagna slut med storslagen musik som fortsätter en liten stund in sluttexterna är ett exempel. Musiken i sluttexterna ger ofta ett extra eftertryck åt filmens känsla och det är därför antiklimatiskt när allt bara bara bryts av med reklam för internet-poker. Låt åtminstone musiken fortgå i 10 sekunder och sen fadas ut så blir effekten inte lika förödande. Alla andra problem kan lösas med IMDB. 0 Citera
Bleckert Postad 10 oktober 2007 Postad 10 oktober 2007 Det hela är logiskt men en smula oetiskt. förmodligen har tv 3 ett avtal med sina leverantörer att de får klippa bort eftertexten och korta ner introt i typ Simpsons avsnitten. det hela handlar om att tv3 lever på reklamintäkter och om man ska vänta typ 3-5 minuter efter att filmen slutat så kommer folk att ha missat reklamen. för 90% av tittarna så är eftertexten en långsam sammling namn över människor som de inte har en aning om vad de har gjort (i gemene mans ögon är det en regissör som gör filmen ihop med skådespelarna, ingen annan är inblandad). dessutom kan tv 3 dra in ca 500 000 kr per minut under "prime time" och att lägga 5 minuters eftertext då innebär att man går miste om 2.5 miljoner kr, något de är föga intresserade av. jag tycker det är oetiskt och tråkigt men man måste gilla läget och acceptera det. utan reklamtv hade vi bara haft 2 kanaler att se på som sänder röda rummet och livslust i repris 200 ggr om dagen. och som sagt, om du vill se film utan reklam får du väll hyra eller gå på bio. om du vill se ceditsen får du gå till imdb! 0 Citera
Simon W Postad 10 oktober 2007 Postad 10 oktober 2007 Inte sällan brukar tv3 ha widescreen typ under förtexterna, men inte resten av filmen... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.