Gå till innehåll

Tintin


Max_H

Recommended Posts

Kan detta verkligen bli något?

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=650414

 

Som gammal Tintin-fantast så undrar man. Hade Tim Burton gjort den så hade jag sagt ja utan att tveka... Å andra sidan är ju Spielberg och Jackson inte helt värdo heller, men jag har inte direkt övertygats av Spielbergs senaste alster och King Kong var förvisso imponerande rent tekniskt, men som film sett..nja...

 

Finns det någon film idag den borde närma sig? Ska det vara Burton-stuket eller ska den vara "verklig"?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, Tintin är inget för Burton. Tintin har rätt clean handling utan större djup. Spielberg och Jackson gör det säkert jättebra tillsammans och jag tror Spielberg kompletterar Jackson mer än tvärt om. Spielberg har ju Indiana Jones men framförallt Goonies i bagaget också. Tintin är ju visserligen en serie för barn, även om generationen är ganska vuxen nu, men frågan är om det blir en genuin familjefilm, eller om de låter det vara lite "vuxnare"? Nån som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har redan gjorts en perfekt Tintin-film så varför skulle man inte kunna göra det igen? Tintin i Piraternas Våld och Superman - The Movie är dom absolut bästa "serie till film"-försöken som gjorts.

 

Det är nästan lite scary hur lik Jean-Pierre Talbot var/är Tintin. Kolla den här bilden. Det har gått över fyrtio år sedan han spelade Tintin men han är fortfrande lik. Som att se den riktige Tintin åldrad.

 

Tintin är hans enda jobb som skådespelare. Han blev lärare sedan. (Förmodligen för att han ÄR Tintin på riktigt).

Fanny-et-JP-Talbot.jpg

jenpierretablot.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, det är en film jag missat. Hur har det kunnat ske? Jag trodde "Tintin och den blå apelsinen" var den enda spelfilmen med tintin. Kul och mycket bra, men inte på "riktigt". Mesta nöjet med tintinfilmerna är ju just de tecknade animationerna och matine-stilen på programen med en hang-up på slutet av varje avsnitt.

 

Goggle säger det är samma skådespelare i båda filmerna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag att Tintin och den blå apelsinen (uppföljaren till Tintin i piraternas våld) är otroligt dålig. Den första filmen är exakt som ett Tintin-album i allt. Bildkompositioner, skådespelarnas utseenden (Georges Wilson som spelar Haddock i den första filmen ÄR Haddock - Jean Bouise som spelar honom i den andra kommer inte i närheten - han har helt fel fysiska förutsättningar för rollen), miljöerna, scenografin, detaljer...allt! Tintin i piratenas våld finns på DVD.

 

I den första filmen efterliknar dom hur seriernas bilder ser ut i kamerauppställningarna på ett skitsnyggt sätt. I Den blå apelsinen är allt det där borta med en ny regissör. Där är bildspråket helt annorlunda och mycket mer traditionellt. Den andra filmen blev en sån besvikelse att det inte gjordes fler Tintin-filmer. Synd. Jag hade gärna sett den första regissören komma tillbaka och Georges Wilson som Haddock igen.

 

gorse: Skaffa genast I piraternas våld och jag lovar att du har en jättebra film att se fram emot.

 

Kolla bilderna nedan. Georges Wilson ÄR Haddock - även i andra roller. Rollsättaren på den första filmen hade ett helt unikt öga.

221451095.jpg

vph-wilsonleprat-lcai.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin, jag tackar för tipset. Jag hittade "Tintin i piraternas våld" på en auktionssite och jag lade ett bud så vi håller tummarna...

 

Kanske därför jag aldrig riktigt tog den blå apelsinen till mig? Men, nu kommer jag ihåg en annan film med Tintin. En modernt animerad film där han åker ubåt som ser ut som en haj. När jag såg den på bio fanns den inte som album, men kom senare som album och serierutorna är rip ur filmen. Nån som kommer ihåg vad jag menar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men, nu kommer jag ihåg en annan film med Tintin. En modernt animerad film där han åker ubåt som ser ut som en haj. När jag såg den på bio fanns den inte som album, men kom senare som album och serierutorna är rip ur filmen. Nån som kommer ihåg vad jag menar?

Tintin och Hajsjön?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tintin_och_hajsj%C3%B6n

http://imdb.com/title/tt0069383/

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar vilka tre berättelser de ska göra...?

 

Ingen aning, men jag hoppas på:

 

Det Hemliga Vapnet

 

Den Svarta Ön

 

De Sju Kristallkulorna - Solens Tempel

 

 

Plan 714 till Sydney är riktigt skön också, inte minst pga Rastapopoulus! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jepp, som serien!

Och dom har ju faktiskt pyjamas på natten, är varmt klädda på vintern, och lätt på sommaren, osv.

 

Haddock ska annars överlag ha svart jacka och en blå tröja under som det är ett ankare på. Det är ju Haddock, vid Belsebubs skägg! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...