Munthe Postad 28 juni 2007 Författare Postad 28 juni 2007 Nejdå - det behövs inga licenser. Dom stryper bara alla pengar till mindre filmare och ger dom till de stora bolagen. SVTs 75 miljoner och SFIs 200 kommer att gå till större bolag enbart. Har inget bättre svar på vad som är den största enskilda kostnaden annat än "materialet". Kommer man upp i volym så får man automatiskt snabbare rabatter såklart. Som jag skrivit tidigare, vill man jobba med komponeneter som är starka, tål vikt utan att svikta och t ex hjul som är små och rullar bra för ändamålet så blir det snabbt väldigt dyrt. Så fort jag lägger order på över 10 000 kr på material från England så får jag direkt 25% rabatt. Men det gäller att ha flera betsällningar på gång då. Ett av dom riktigt knepiga problemen har varit att hitta en lämplig 3/8"-skruv med gänga för alla standardfästen i fotovärlden som dessutom ska vara exakt 3cm för att passa min platta. Det är ingenting man hittar i en vanlig järnhandel. Det går att köpa den typen av skruvar färdigt som tillbehör till fotostativ för någon tusenlapp styck (!). Efter mycket letande hittade jag en industriell skruv som funkar lika bra och är mycket billigare. 0 Citera
Munthe Postad 28 juni 2007 Författare Postad 28 juni 2007 Jag gjorde ett litet snabbtest av Mrailen idag. Har inte aft tid att göra en riktigt ambitiös demofilm så jag gjorde tvärtom - en demo för oss med ont om tid. kallar den "12 setups in less than 5 minutes". Demon är till för att visa varianter av inställningar och hur snabbt dom går att rigga. Mrailen stod på bord och stolar och i en bild på en bunt telefonkartonger. 0 Citera
Tomtebo Postad 28 juni 2007 Postad 28 juni 2007 Kollade bloggen och nu denna tråd. Ser jävligt bra ut. priset är också rätt bra! Ska införskaffa mig en snart. Väntar på lönen nästa månad, då kan jag se hur mycket jag har över. Bra gjort Martin! Jag och min polare ska verkligen få SFI på fall. Att de aldrig inser... 0 Citera
gorse Postad 28 juni 2007 Postad 28 juni 2007 Dom stryper bara alla pengar till mindre filmare...Får mindre filmare några pengar som det är nu då? Undrar om det finns ekonomi att tigga andra finanser?...varit att hitta en lämplig 3/8"-skruv med gänga för alla standardfästen i fotovärlden som dessutom ska vara exakt 3cm ... Det kan jag föreställa mig. Jag tog en "vanlig" skruv och skruvade på en vingmutter, och sen fick skruven sticka ut hur mycket det ville. Jag skruvar skruven nästan i botten på kameran, och drar sen åt med vingmuttern på undersidan. Inte snyggt, men funkade för mig. Videon är hur snygg som helst. Jag har lite svårt att föreställa mig hur du hänger över rälsen för att vrida kameran hackfritt i den riktningen du vill, men jag misstänker du har lite finare prylar än mig. :-/ 0 Citera
Munthe Postad 28 juni 2007 Författare Postad 28 juni 2007 Problemet är ju att det mesta hänger ihop i lilla Sverige. SVT/SFI och dom andra hänger ihop med distributörerna. Det kommer att bli tuffa tider för filmare. Vi som ställer oss utanför måste ta egna initiativ nu och starta egna distributionsvägar och uppfinna sätt att filma så billigt att riskkapitalister vågar satsa på oss. Jag får ta och tillägga om YouTube-klippet att site automatiskt konverterar 25fps PAL till 29,97fps efter amerikansk standard med resultatet att filmen hackar lite. Men ni förstår idén iallafall. Ska se om jag kan lägga upp klippet i korrekt komprimering någon annanstans. 0 Citera
Ayame Postad 29 juni 2007 Postad 29 juni 2007 Hrmm. Blir mer och mer sugen på att investera. Dock lite ont om cash atm, Precis gått ur gymnasiet och är arbetslös AE compare/filmare (stabil känsla :P ) samtidigt som jag vill investera i en wacom ritplatta, men vid slutet på sommarn kanske man har det bättre ställt. Munthe, prova http://video.google.com/ , Dem är iofs också baserade i usa, men använder ett annat format tror jag. Värt att kolla upp iallafall. Dem har högre upplösning än Youtube om inget annat. 0 Citera
Munthe Postad 2 juli 2007 Författare Postad 2 juli 2007 http://www.operafilm.com/mrail.html Ny site med klippet i lite bättre skick. 0 Citera
Team_fagott Postad 2 juli 2007 Postad 2 juli 2007 Trodde aldrig att det skulle hända, men. Det är befogat. Martin Muthe. Jag kommer att i framtiden förse dig med pengar. I form av 4250kr +moms. 0 Citera
Munthe Postad 2 juli 2007 Författare Postad 2 juli 2007 :) And for the Swedish audience: Ignorera Paypal-länken på den nya sidan så länge. Den berör bara utländska köpare. Voodoofilm-folket köper givetvis exklusivt för 4 250 ex. moms. Det utländska priset är för närvarande högre. 0 Citera
Munthe Postad 8 juli 2007 Författare Postad 8 juli 2007 William Johansson som är betatestare på Mrailen skickade just en bild av Manfrottos smidiga lilla nivelleringsplatta monterad på mini-dollyn på rälsen. Själva plattan är lite större än jag tänkt mig men det fungerar. William blir också den första som använder Mrailen på ett beställningsuppdrag. 0 Citera
Blue Chip Postad 2 augusti 2007 Postad 2 augusti 2007 Munthe, din rail ser fantastisk ut. Otroligt imponerad. Hade jag inte lagt allt jag äger och har på kameran just nu så hade jag säkert varit köpare av ditt system. Good Luck! Jag sparar tråden i favoriter för framtiden. :) Själv vevade jag ihop ett eget på köksbordet. Rullar på vanliga pvc-rör och har hitills dragit vagen (med skarvar) på två fulla längder (ca 5 meter).Resultatet ser ni här: http://video.tinypic.com/player.php?v=6f6k1oz Fattar inte varför tinypic måste klämma ihop bilden bara? Skall vara 16:9... Off-topic: är det någon som vet om Final Cut inte stödjer 16:9 i konvertering till QT? Hur jag än ställer inställningarna så vill den leverera ut i 4:3-format. Sedan tvingas jag ändra i QT Pro. Förlåt trådkapningen, men jag är både förvirrad och lite dum i huvvé... 0 Citera
Munthe Postad 3 augusti 2007 Författare Postad 3 augusti 2007 Tack. Jag har reggat en domän med adressen mgrip.com nu och sidan kommer snart att kompletteras med ytterligare en gerillalösning med namnet "Mlift". Jag filar just nu i mitt CAD-program och hoppas kunna sätta ihop det första exemplaret nu efter sommaren. Mlift kommer att ersätta en vanlig jib i miljöer där jibbar absolut inte får plats. Som i trånga kök, filmandes innifrån garderober och trånga hörn osv. Även den här lösningen kommer att vara lätt, urstark och helt bärbar. Själva jibåkningen totalt blir ca 2 meter. Den kommer att ta sex kilo kamera och utan vikter väger hela Mliften någonstans kring 9 kilo och den går in i en kombi. Fram för fler åkningar och rörlig kamera! 0 Citera
Svullo Postad 6 augusti 2007 Postad 6 augusti 2007 Mliften låter verkligen intressant! Kan du berätta lite mer om konstruktionen, är den tex. tänkt att användas tillsammans med ett befintligt stativ eller är benen "fasta"? vilken prisnivå är målet för jibben? Mvh Jonas 0 Citera
Munthe Postad 23 augusti 2007 Författare Postad 23 augusti 2007 Mliften står och stampar lite i utvecklingen eftersom jag letar efter tillverkning av en komponent som är lite "tricky". Sedan vill jag bara kort meddela att min leverantör höjer priserna vilket gör att jag inte kommer att kunna hålla nere mitt pris som jag vill. Från och med 1:a september så kommer Mrailen att kosta 5 000 kr ex moms (även för Voodoofilms medlemmar). Så passa på om ni vill spara några kronor nu. 0 Citera
Team_fagott Postad 31 augusti 2007 Postad 31 augusti 2007 fan vad jag är sugen på en marail. Måste lägga pengar på annat ett tag framöver... Kanske köper en till mig själv i julklapp. Fast det e mycket pengar (inte i samanhangt naturligtvis, men för mig=) ) Något som jag skulle vilja efterlysa är en uppgradering med växlar/broms. så man kan ställa in omtståndet, för tex lutning eller bara göra det mer komfortabelt att köra med 0 Citera
Skrytsson Postad 4 oktober 2007 Postad 4 oktober 2007 Ser väldigt spännande ut. Hur var det med momsen..? Tänker på ifall man skulle kunna övertala skolan att göra lite investeringar... 0 Citera
Munthe Postad 4 oktober 2007 Författare Postad 4 oktober 2007 Jag gissar att vissa skolor (t ex högskolor är momsbefriade) får tillbaka momsen per automatik. Hmm...växlar? Skulle nog vara lite svårt att integrera i designen men jag har på gång ett tillbehör som kommer att kunna göra at man kan luta rälsenutan att behöva bromsa mini-dollyn. Ett litet motviktsystem. 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 4 oktober 2007 Postad 4 oktober 2007 Det ser grymt intressant ut, men 5000 är mycket pengar. 4000 lät så mycket mindre.. ;) Lite funderingar dock, hur stora stativhuvuden får plats? Jag kanske ser dåligt, men den ser så liten ut.. Hur är det tänkt att man fäster huvudet, igenom plattan och fästa med... hm.. ringmutter? Hur tungt kan man lasta den utan att den börjar ge med sig, knaka och svänga osv? Hur är det med resonans i övrigt? - antar att du tänkt på det. Finns det möjlighet att fästa kameran på undersidan och filma med kameran hängandes? Ifall man behöver komma extra lågt menar jag.. 0 Citera
Team_fagott Postad 5 oktober 2007 Postad 5 oktober 2007 Jag gissar att vissa skolor (t ex högskolor är momsbefriade) får tillbaka momsen per automatik. Hmm...växlar? Skulle nog vara lite svårt att integrera i designen men jag har på gång ett tillbehör som kommer att kunna göra at man kan luta rälsenutan att behöva bromsa mini-dollyn. Ett litet motviktsystem. Låter intressant. Ett motviksystem hade kunat varit till mycket glädje. Vi studieförbund får iaf inte dra momsen. Men förhoppnigsvis har jag f-skatt innan årskiftet. 0 Citera
Munthe Postad 5 oktober 2007 Författare Postad 5 oktober 2007 5000 är såklart pengar men jag har ställt hela det här projektet mot vad jag själv har önskat att ribban för den här typen av utrustning bör ligga och för mig, när jag jobbar pressat och har lite ekonomiska medel att röra mig med (som under filmer som t ex Camp Slaughter) så är "förlagor" som E-tracken för 25 000 lite för dyrt. Jag har ett billigt och bra dolly-system från USA som kostar kring 15 000 komplett med räls. Jag kan nästan garantera att om någon annan än jag låg bakom Mrailen så skulle den ligga på 15 000 och möjligtvis dyrarare. Man hade möjligtvis fått med en nylonväska för det priset. Det är förresten massor som hört av sig till mig av den anledningen att Folkvagnens lösning med aluminiumstege inte visat sig alls vara så praktiskt som det låter. Dels är en aluminiumstege stor och otymplig att packa (även om den är lätt) och är man utomlands och filmar (som många dokumentärfilmare jag blivit kontaktad av) så är det verkligen inte alls alltid bara att åka till ett byggvaruhus och köpa en stege. Det kan vara ett jäkla trasslande innan man hittat den där stegen och Mrailen är inte knepigare att ta med sig i bagaget på flyget än ett par skidor. Svaret på frågan om hur man sätter fast kameran: Jag har anpassat hela lösningen efter Manfrottos videohuvuden. Dom små huvudena är bara att skruva direkt på 3/4"-skruven på minidollyns platta. Större huvuden från Manfrotto med kula är konstruerade så att man kan ta av själva kulan och sedan skruva fast huvudet på samma sätt som dom små. Har man ett annat huvud så finns det andra lösningar - men man kan behöva köpa en adapter/alternativfäste att ha emellan. 0 Citera
16kolon9 Postad 5 oktober 2007 Postad 5 oktober 2007 3/8" BSW för filmprodukter är British Standard Withworth (BSW) gängan som används än idag. Den har en annan vinkel på gängan än vanlig UNC. Tyvärr en specialare. Det borde finnas och köpa på hyllan i England eftersom den använts till så många maskiner under årens lopp. Här finns en konvertering mellan BSW i tum till millimeter. http://www.vdwalle.com/knowledgebase/draad/bsw.htm Det är en gänga i mikrofonstativ också. Finns lite över allt trots allt. Kanske digikey har fästskruvar i 3/8" BSW i sitt sortiment. Jag har inte kollat medan jag skriver detta. Det som är smart med mgrip är att den är liten nog att ta med sig och lång nog att ge effekt när den används. Med andra ord får du med dig något du har nytta av i bildspråket. 0 Citera
Munthe Postad 5 oktober 2007 Författare Postad 5 oktober 2007 3/8" BSW är det naturligtvis. Skrev fel där i all hast. :) 0 Citera
Vandraren Postad 5 oktober 2007 Postad 5 oktober 2007 Att hålla på och "gny" om priset på 5000 + moms för M-railen är kort och gott åt helvete. Priset för M-ralien är faktiskt ett fynd, framför allt med allt arbete som måste ligga bakom railen Munthe: Det du har skapat, och med det priset, är imponerande. Mvh Hans 0 Citera
Munthe Postad 24 januari 2010 Författare Postad 24 januari 2010 Tadaaa! Teaser för Voodoo-folket (två år senare - jag har varit hemskt upptagen :)). Mrail MKII, som jag snackat om i lite olika sammanhang är nu klar, och har bytt namn till Rebel Rail. Här kan ni se den: http://munthe.biz/?page_id=62 Nu lättare, kompaktare, gjord för något mindre kameror (HDSLR är huvudfokus för den nya designen). Jag kommer att skjuta en långfilm med den ganska snart. Jag har försökt optimera designen efter någonslags Zen-princip. Längden är nu 120 cm (den var 150). Definitinen för Rebel Railen är att det är det där ultimata verktyget för tagningar som är för korta för dolly-räls och för bökiga för steadicam. Tänk trånga hissar, kök, garderober, närbilder osv. För oss som gillar att åka med kameran i alla miljöer. Jag jobbar på ett demoklipp just nu. Lägger förhoppningsvis upp det imorgon. 0 Citera
kurre Postad 24 januari 2010 Postad 24 januari 2010 Läckert! måste se till att skaffa en sån nu! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.