Gå till innehåll

Railsystem a la E-track?


Munthe

Recommended Posts

En Hi Hat är en kameraskål som står på tre eller fyra ben. Ofta gjuter dom den i metall. Metallkonstruktionen brukar sedan vara fastkruvad på en träplatta. Hi Hat brukar ofta ersätta stativet när man vill ta riktigt låga bilder.

 

Jag tycker att det är väldigt kul att bygga saker. På min senaste film byggde jag 150 kvm atomubåt. Men det finns få saker som frustrerar mig så mycket om planer som inte håller. Den absoluta tillfredställelsen för mig med att konstrera saker är när planen faller ihop som ett perfekt pussel med ett minimum av detaljer som måste fixas. Jag har en kompis som älskar att aldrig bli färdig med saker ha bygger. han bygger upp, konstaterar att det går att göra på ett annat sätt, river, bygger upp nytt...och så håller det på. Jag skulle bli knäpp av sånt - jag måste bli färdig och se resultat och det ska vara "on budget - in time". Det är därför jag konstruerar Mrailen till att börja med. Jag har sett liknande lösningar i 50 000 kr-klassen som verkar snabbjobbade men som i själva verket tar en jäkla tid att rigga. Här är ett exempel: http://www.camtramsystem.com/ AbelCineTech säljer den för en rejäl slant och den ser snabbjobbad ut men varje inställning kräver ett jäkla monterande av rör och aluminiumstegar på lådor och ljusstativ och det ska sandsäckas hit och dit...sånt tar tid.

 

Uppdatering: Jag har sänkt priset för eventuella betatestare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, ligger hi-hatten med bulan uppåt? Och så skruvar man kameran i hålet? Klurigt. Jag hade en kameraskruv med skruvtving för analog stillbildskamera. Min semesterkamera väger så lite, så jag skruvade fast den i kameran. Med skruvtvingen kunde jag fästa kameran på praktiskt taget vad som helst. Till och med en vanlig rullbräda.

 

Att konstruera saker kan gå åt två håll. Antingen har man fallenhet för det och prylarna faller samman som ett pussel. Då brukar det bli färdigt. Elller så gör man om i all oändlighet. Jag ligger väl nånstans därimellan. Ett trick är att faktiskt sluta och nöja sig med saken om den funkar, även om man säkert kan göra ännu bättre. Att bygga enkelt är ett annat trick att få saker att faktiskt fungera. Min pinne med bottenvikt för kameran hamnade i vedpannan. Jag är åter på ett simpelt kvastskaft med tyngdlyftningsvikt. I princip två delar och en skruv. Fungerar även om det inte är perfekt. Jag har ju förmånen att kunna bygga saker utan deadline. Det är värdefullt.

 

 

Denna CamTram ser riktigt komplicerad ut på bilden. Med så mycket smådelar är det inte konstigt den kostar en förmögenhet.

 

Med dina bilder som förlaga blev jag lite frestad att prova om det går att göra en vedbodversion av mina eviga takreglar och rullbrädeshjul, men jag tror jag står över det tillsvidare. Men tänk om man kunde köpa stora brickor och sätta dem innanför hjulen som fläns och sen två hyvlade reglar som räls. Billigt i alla fall. Knappt fyra spänn metern. Hursom helst. Jag fick en idé tack vare dig.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388379

http://woodmagazine.com/wood/story.jhtml?storyid=/templatedata/wood/story/data/434.xml

Ni kan ju fundera vad jag skall ha den till. :-) Tänk hjul på länk 2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, ligger hi-hatten med bulan uppåt? Och så skruvar man kameran i hålet?

 

Vet inte om jag missförstår dig nu men det är alltså ingen Hi Hat som i musikinstrumentet utan en kameraskål i solid metall med fyra ben som är fastskruvade på en träskiva. Skivan och skålen ser med lite fantasi ut som en hög hatt - därav namnet. I skålen sätts kulan på kamerahuvudet. vanligtvis 150mm, 100mm eller 75mm i diameter.

 

http://www.bhphotovideo.com/images/items/66742.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle tro att det är jag som missförstod (utan dess like). Jag trodde det var en manick som ett musikintrument. Så; Det är en stor kula fastskruvad i kameran? Så lägger man kameran med kulan i skålen? Med denna konstruktion kan man lätt rikta kameran i vilken riktning man vill? Hi-hat=hög hatt, det borde jag ju fattat på en gång. I bland känner man sig dum. Nästan lika dum som när jag trodde en död katt verkligen var en katt som dött. :-)

 

Nåja, nu skall jag låta tråden få fokus på din räls som det skall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, kulan är inte direkt fastskruvad i kameran. Men det sitter en halv kula under pan och tilt-lederna på ett kamerahuvud. Inte på billigare huvuden. Dom billiga har normalt bara ett vanligt platt skruvfäste underst. Vilket är omöjligt att nivellera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väldigt intresserad att vara beta testare, men jag ska först se över min ekonomi. Skulle sitta fint att kunna använda den till kortfilmen i sommar. Ska se över budget i veckan.

 

Spännande med din kortfilm. Lycka till! Det är exakt filmare som du som den här rälslösningen är till för. Vi som mixtrar med alla skärpedjups-adaptrar och billiga lösningar för att komma så långt man bara kan. Jag vill gärna se filmen sen när den är klar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Spännande med din kortfilm. Lycka till! Det är exakt filmare som du som den här rälslösningen är till för. Vi som mixtrar med alla skärpedjups-adaptrar och billiga lösningar för att komma så långt man bara kan. Jag vill gärna se filmen sen när den är klar. :)

 

Man tackar! M-railen skulle vara perfekt för ett par scener uppe på hustaket där kortfilmen utspelar sig till största delen på. När vi har gjort klart 35mm adaptern så borde jag ha koll på hur mycket pengar vi har över. Då kanske vi kan eventuellt införskaffa oss en M-rail.

Vi hade tänkt att delta med filmen på frame-filmfestival och försöka kvala in till november.. Så efter de kommer vi publicera filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, den kommer att gå att skarva om man vill. Skarvar kommer senare och jag kommer inte ha några att erbjuda under beta-programmet. Min erfarenhet är att den här lösningen ger mest när rälsen ligger kring 1,5 m. Ser man den som ett komplement till en vanlig statisk inställning med stativ så krämar man mest produktionsvärde ur den. Tänk den i huvudsak för den typen av bilder Spielberg alltid brukar göra. Kolla Indiana Jones-filmerna. Små dramatiska in- eller utåkningar som ger jäkligt mycket mer "tryck" i bilderna. Man kan rigga den typen av bilder antingen på 15/20 minuter med en vanlig dolly eller på en minut med ett sånt här rälssystem.

 

Paketet ligger på under 10 kilo vikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har en trave "normal" räls sen förut borde det vara ganska lätt att välja utrustning efter behov? När M-rälsen passar använder man den, och om man behöver rigga lite större räls gör man det? Har jag fattat det rätt?

 

M-räls föresten. Det heter ju Märklins rälsskenor i katalogen :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu tänkte jag ifs att man har en bred räls med tillhörande dolly, ett system, för ett behov (som tar lite längre tid att rigga upp). Och när man klarar sig med M-rälssystem, ett annat system, har man den i kappsäcken och flyttar runt den lätt som en plätt efter behov (som är lätt att rigga upp).

 

Jag skrev nog lite otydligt. Blev det bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det första fabriksexemplaret av Mrailen monteras ihop i morgon.

 

Jag tänkte passa på att göra en lite enkät. Mrailens fäste för huvud har jag gjort helt med tanke på att många lågbudget/indiefilmare inte använder kamerahuvuden för skål utan ibland enklare huvuden (typ manfrotto 501) med vanlig standardskruv. Jag hoppas att jag tänker rätt här. Låser jag Mrailen till att enbart acceptera 100mm och 75mm-huvud så blir det ett jäkla meck att använda enklare huvuden för lättare kameror alt tvingas man att köpa ett dyrt huvud bara för Mrailens skull - och det harv aldrig varit avsikten med konstruktionen. Billigt, snabbt och supersnyggt resultat är målsättningen. Tänker jag rätt?

 

Jag kommer att sätta ihop en videodemo i slutet av veckan. Betatestarprogrammet går att anmäla sig till juni ut. PMa mig här i forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett litet problem med Manfrottos kulor är att den där staven är för lång för de flesta riggar, inklusive Mrail. Nu finns det tydligen en specialskruv från Manfrotto man kan beställa som ersätter den långa pinnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom första enhetererna kommer att levereras till utvalda betatestare innan midsommar. Tyvärr har video och stillbildsmaterial av riggen uteblivit på grund av att jag saknat ett lämpligt videohuvud för tester. Förhoppningsvis har jag lite videoklipp innan midsommar uppe. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Produkten verkar bli suveränt ändamålsenlig!

Synd att priset drog iväg från de planerade 4000 kronorna... 7500 inkl moms är saftigt t.o.m. om man har enskild firma och inte har planerat att investera för tillfället.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en fundering, lite i den andra som Martin redan nämnt. Måste det vara Manfrotto? (som jag inte vet vad det är i alla fall). På mitt stativ fick jag köpa ett huvud som i princip var ett metaldel, anliggningsplatta med gummiduk och tillhörande skruv. Den kostade 150 spänn på netonnet.

Nu begriper jag naturligtvis att den kanske inte duger i de här samnhangen, men skulle man inte kunna sälja vagnen utan huvud och enbart det hål eller vad som nu krävs för att köpa vilket huvud man vill, efter den ekonomi man vill?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är Mrailen klar. Tidsbrist har gjort att jag ännu inte hunnit slänga upp några klipp producerade med den ännu. Men det kommer. Jag är mer än nöjd med resultatet. Rälsen är betydligt starkare och stabilare än jag hoppats. Man kan lasta mycket på den om man vill och den har inte minsta svikt på sina 1,5 meter. Själva vagnen är också starkare än jag trodde att den skulle bli och den rullar väldigt mjukt på åtta små gummihjul. Fyra av hjulen är ställbara i sidled (med vanlig insexnyckel) för bästa "rull".

 

Manfrotto-konverter får man köpa till. Det går inte att hålla nere priset med skål inkluderad. Lindkvist Radio & TV tar ca 700 kr för konverter som tar 75/100mm-skål. Bottenplattan på dollyn har 3/8"-skruv som passar alla konverters, plattor osv. Manfrottohuvud (och liknande) utan skål går att skruva direkt på plattan.

 

Räls med dolly väger i nuläget 6 kilo och har ett hantag på sidan för att man ska kunna bära den som en väska och det är inga problem att få in den i en personbil.

 

Här är ett litet klipp för att demonstrera principen för hur riggen ska användas. Det här är ett extremt snabbjobbat sätt att göra inställningar med mjuka åkningar. Nu behöver man inte skippa snygga små åkningar bara för att tidspressen råkar vara stor en inspelningsdag (min ständiga käpphäst). Jag gissade också helt rätt med min idé att ha två rälsbitar istället för en monorail. Det är snabbare att nivellera och stabilisera Mrailen än den gamla E-tracken som behövde en hel del korrigerande för att bli helt plan.

mrail_assembly.mov.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett litet klipp till...

 

Mrailen landar nu på 5 750 (ex moms). 1 750 över priset jag siktade på men det går helt enkelt inte att göra den billigare om man inte tummar på kvalitén. Att göra en racklig variant med några vanliga fyrkantsprofiler och skruv från Clas Olsson och större/sämre hjul för en billigare penning är inga problem. Just nu ligger den ändå ett par tusen under Folkvagnen och för den tillkommer aluminiumstege som är nästan tre gånger så bred som min räls (och faktiskt inte alls lika stadig). Ansökning till betaprogrammet pågår till den sista juni. En liten exklusiv skara betatestare kommer att få sina Mrails nu i veckan eller i början av nästa. Vill man vara säker på att få sin räls till eventuell sommarinspelning bör man slå till nu. Själv tar jag inte semester men en av mina leverantörer tar semester om några veckor.

mrail_assembly2.mov.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Det vad bra det blev!! Men jag är en smula chockad.

 

Inspirerad av din räls byggde jag en egen av mina eviga träbräder. Jag ville inte kommentera mitt bygge i forumet eftersom det kändes lite lågt att härma ditt utmärkta bygge (även om bräder ingalunda kan komma i närheten). Jag satt hela eftermiddagen och funderade över hur själva vagnen skulle se ut. Så småningom fick jag till en vagn jag blev rätt nöjd med.

 

Och nu ser jag att jag har satt hjulen på exakt samma sätt som du. Och jag som var så stolt över mitt genidrag... http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/woodrail.old/klar2.jpg

 

Hursomhelst, grattis till så fin konstruktion. Hoppas du får många kunder och att kunderna filmar bra filmer. Ingår vattenpass eller får man hålla med den själv?

Länk till kommentar
Share on other sites

Goda nyheter! Jag har dealat till mig en rabatt från min underleverantör och jag har fått ned priset till 4 250 kr ex moms. Känns extremt bra eftersom målsättningen vara att hamna nästan prick på 4 000 kr så att Mrailen verkligen ska fungera för indie-folket.

 

Spring ut och gör skitsnygga filmer nu! Jämför Hollywood och en Beck-film och försök se den stora skillnaden mellan dom. En viktig faktor är dom små åkningarna som man normal sätt bara har tid/råd med på riktigt stora produktioner. Billigt vingliga Steadicam-bilder ser man sällan i påkostade produktioner.

 

Kolla senaste Beck-trailern.

http://www.sf.se/filmer/film?filmid=77017290

Jag ser en liten vinglig åkning i hela trailern.

 

Kolla sedan t ex trailern för Die hard 4.0. http://www.apple.com/trailers/fox/livefreeordiehard/t2_medium.html

Förutom snygg ljussättning och framing och bra bildkvalité; vad är den riktigt stora emotionella skillnaden? Visst är det dom små suggestiva åkningarna som får det hela att kännas visuellt på ett annat sätt. Som markerar att KAMERAN är en viktig aktör i det hela. Som drar in tittaren eftersom tittaren förflyttas med kameran.

 

Svensk films viktigaste man, Gunnar Carlsson på SVT, föreslår att det ska vara slut med alla små bolag som vill göra film nu. Han vill att branschen (SFI, FiV osv) tar sitt ansvar och förtrycker undan konkurrenterna till dom stora och väletablerade bolagen. Dags att göra någonting åt dom där människorna nu. Dags att göra film som spöar dom visuellt och har en större internationell potential.

 

Med idéer, jävlar anamma, drivkraft, nätverkande och samarbete mellan filmare och skådisar som vill någonting, en 35mm adapter, några billiga armaturer och en Mrail är ingenting omöjligt. Lägg på det program som Premiere Pro och ljudmix på en vanlig hemmabioanläggning och folket på SFI kan se sig om efter ett nytt jobb eftersom vi som GÖR film med riktiga ambitioner inte är intresserade av deras lilla "bransch". :)

mrail_low.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

...ska vara slut med alla små bolag som vill göra film nu....
Jaså? Och hur hade han tänkt att det skulle gå till? Licens för att få filma? Rubrik i Aftobladet, "Åtal för olovlig filminspelning". Eller "Piratinspelning av indiefilm slår undan inkomsterna för etablerade filmare"?

 

Fråga till martin; vad är den största enkilda utgiften för att tillverka denna räls? Med produktutveckling, kan man pressa priset ännu mer, tro?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...