Gå till innehåll

Railsystem a la E-track?


Munthe

Recommended Posts

Det är lugnt. :) Jag tyckte bara att konstruktionen såg onödigt tillkrånglad ut. Hur hade du tänkt konstruera själva fästena (konstruktionen som hjulen sitter på)? Det ser ut att bli ett rätt pilligt svetsjobb i stål om det ska hålla.

 

Försöker bara komma med konstruktiv feedback.

 

Jag tror att du skulle klara dig med tre hjul istället för fyra och det som du har vinklat 45-grader nu borde du kunna ställa i 90-grader så slipper du lyfta upp hela rälsen en decimeter och öka risken för ostadighet. Hur hade du tänkt fästa rälsen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mekaniska konstruktioner tycker jag är kul, och denna är kreativ men jag tror det är fel tänkt med de underliggande hjulen (bortsett från komplicerad tillverkning och montering). De fyller ingen funktion mer än att styra de överliggande hjulen som jag antar är tänkta som bärhjul. Styrhjulen ligger an mot ett hörn som då kommer vara extremt känsligt för slag och märken. Man skulle kunna använda enklare styrhjul som skulle ligga an mot rälsens sida. Även det tycker jag är onödigt avancerat.

 

Edit: Nu när jag tittar på bilden igen, så tror det finns hållfastproblem med infästningen av hjulens skruv mot undre gaffeln. Den kommer att gå av, av utmattning just i infästningen eller strax ovanför.

 

Det enda skälet till att vinkla hjul är för att få självstyrning, med det uppnås inte när de sitter på undersidan. Sen är arrangemanget stumt konstrurerat. Antagligen behövs att något av hjulparen ligger an fjäderbelastat eller att man använder mjuka hjul för att ta upp måttolerans i rälsen.

 

Denna konstruktion är inte dålig. Den är intressant om rälsen skall dras på så sätt att man till varje pris måste förhindra urspårning. Exempelvis som en bärochdalbana eller om rälsen dras i skruvform så kameran kan rolla, eller vid tex lodrätt fritt fall.

 

Jag är inte helt på det klara varför bärhjulen är dubbla? Man kan ha fler bärhjul för att fördela vikt om det är kritiskt, tex om man vill ha rälsen väldigt klen för att tjäna vikt. Men det ser ut som rälsen är regäl?

 

Tåghjul är en genialisk kontruktion som hängt med i århundranden och jag tycker de är en bra start för att tänka ut konstruktioner. Ju färre delar, ju enklare konstruktion, desto bättre brukar de fungera och allra viktigast, billiga att tillverka. Om man kan tillverka hjul själv skulle faktiskt svagt koniska hjul med fläns (på rak räls eller rör) vara överlägsna även vinklade hjul då exakt spårvidd inte blir kritiskt, vagnen blir självcentrerande och kommer att rulla lätt även vid defekter i räls och hjul.

 

Som amatörkonstruktör är det också lätt att glömma vad måttoleranser innebär, och inga mått är någonsin exakta. Därför anger man tolleranser vid konstruktioner och snäva toleranser kostar mer. Därför är jag inte riktigt överens med köperäls som har fasta viklade hjul på båda sidor. Ena paret borde sitta löst.

 

Jo, föresten. Kolla undersidan av ett märklintåg. Där sitter hela boggin löst monterat så de kan justera sig själv. Om man istället för hjulpar i bogin monterar viklade eller dubbla hjul skulle en hel boggie kunna löpa på en räls eventuellt av rör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror helt på projektet. Det behövs billigare alternativ än de som finns där ute.

Om den är lätt och snabbt riggad så skulle jag på direkten slå till på en sådan.

En enklare form av jib har jag länge funderat att införskaffa. Så det skulle också behövas på marknaden. Fortsätt att fila på projektet Martin. Det ser mycket lovande ut :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Själva ramen har jag inte tänkt att göra precis som på bilden, då det skulle precis som ni säger, kräva avancerade verktyg och väldigt nogranna mått.

Bilderna var mest till för att visa min tanke hur hjulen kunde sitta.

 

Tydligen var min placering inget vidare bra så när jag kommer hem från skolan kan jag göra en ny variant och editera det här inlägget.

 

Förmodligen kommer jag bygga själva vagnen i trä så alla dimensioner måste ökas lite i jämförelse med min tidigare design. Eftersom det kan bli svårt att få träkonstruktionen att sitta spänt mot rälsen behövs det säkert någon form av fjäder, precis som gorse sa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu slog det mig en sak; Är det en monorail?

 

Om monorail innebär att det bara är en räls, eller skena kanske man ska kalla det, så: Ja.

Den kommer nog inte bli så jättestabil, men då min kamera är liten och smidig kommer den förmodligen fungera dugligt.

Sitter och skissar på en ny konstruktion nu, efter det så ska jag bara göra en 3D-modell så får ni se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om monorail innebär att det bara är en räls, eller skena kanske man ska kalla det, så: Ja.

Den kommer nog inte bli så jättestabil, men då min kamera är liten och smidig kommer den förmodligen fungera dugligt.

Sitter och skissar på en ny konstruktion nu, efter det så ska jag bara göra en 3D-modell så får ni se.

 

Aha... jag trodde att din tidiagre skiss ar en utveckling av Gorse vanliga dollysystem för stativ. En monorail där kameran balanserar på två skateboardhjul är ingen vidare idé. Jag trodde att du skulle ha en sån där dolly du skissade per stativben och på två skenor. Jag skulle nog försöka glömma skateboardhjul på en monorail. Det finns inget sätt att placera hjuen på en smal räls som ger stadga för att klara den minsta panorering med ett fluid head ens med en väldigt lätt kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fluid head? Innebär det ett fäste så att man kan röra kameran upp, ner och i sidled samtidigt som den åker på rälsen? Om så är fallet hade jag inte tänkt att ha en sån avancerad variant.

 

Jag kommer använda rälsen i de scener som egentligen skulle vara helt "stela" om man säger så. Istället för att kameran står still på ett stativ använder jag rälsen till att röra den i sidled en liten bit för att få mer liv i bilden. Själva kameran kommer alltså inte röras när den sitter fastmonterad på vagnen.

 

Ny variant:

http://www.frm.nu/dump/903/r%E4lsanordning_5.jpg

http://www.frm.nu/dump/903/r%E4lsanordning_6.jpg

 

Krokarna under hjulfästena är till för gummiband eller liknande som spänner åt hjulen runt röret.

 

Ställningen som håller i röret:

http://www.frm.nu/dump/903/st%E4llningen.jpg

 

Lycka till med ditt projekt Munthe!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur skall hjulen passera ställningen? Eller är dessa endast i ändlägena?

 

Jag tror fortfarande att om man skall ha bara en skena så blir man snudd tvingad att ha kameran under skenan. Jag har målat en del på huset och den lina jag har för att inte ramla ner är egentligen för bergklättring, ca 50 meter lång. När jag knöt linan om skorstenen och hade linan spänd ner mot gatan funderade jag på om ett dubbelhjul med spår i hjulen för linan och en list som förhindrar urspåring kunde vara nått? Att helt enkelt skicka kameran hängande under linan, lite på vinst och förlust och se vad det blir. Håller man linan lite slackt så stannar kameran själv i andra ändan.

 

Om du kan svarva hjulen, så behövs inga sidohjul utan det räcker med en överliggare (hm, snarare underliggare...) som förhindrar att hjulen hoppar av rälsen. Egentligen inte det ens. Då räcker en u-profil att fästa hjulen inuti. Typ hjulen på "folkvagnen" fast med raka slitbanor. Eller ett tåghjul med dubbla flänsar.

 

Då lägger man upp skenan mellan typ två stolar och hänger sen upp kameran med hjulen på skenan. Åk statiskt fram och tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hållarna sitter en i vardera ände så jag behöver inte fundera på hur den ska kunna passera. Tror inte det krävs fler hållare då skenan är 2,5m lång och ligger på "högkant" (40x20mm är den om jag inte nämnt det tidigare).

 

Till helgen när jag får tid ska jag nog ändå försöka mig på att bygga "vagnen". Blir det kasst så har jag åtminstone inte förlorat mer än några ynka tior.

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha. Jag trodde att du skulle få fast ett kamerahuvud någonstans på den där. Ska du bara göra statiska åkningar så funkar det ju. men då känns det samtidigt som att du skulle kunna lösa det hela ännu enklare. Varför göra en skenlösning över huvud taget? En rak sidledes åkning med fast kamera kan man ju göra med en kontorsstol med hjul med bra resultat. Eller med någon anna möbel med hjul (serveringsvagn etc). Är underlaget ojämnt kan man ju slänga ut en plywoodskiva.

 

Här kommer det första lilla prototypklippet. Det har mest gjorts i "CAD-syfte" för att se att komponenterna passar på plats. Det är en grov skiss och smådelar fattas på skissen. Bl a små hjulkapslar som håller hjulen på plats.

 

http://www.operafilm.com/Video/mrail_prototype.wmv

 

Tanken är att skenan ska kunna monteras stående på marken eller ett bord, eller mellan bord eller liknande. Jag ska också försöka ha fästen för stativgängor undertill så att man kan montera rälsen på t ex två stycken Manfrottostativ.

 

Kameran i skissen är en lite lustig 3D-modell. Den har ungefär samma dimensioner som en DVX100 eller FX1 (så att ni förstår storleken).

 

Jag är i princip körklar. Letar just nu bästa möjliga hjul för lösningen och när jag hittat dom så har jag i princip alla komponenter på plats. Hela systemet är aluminium och väldigt starkt och lätt. Rälsen i standardutförande kommer att vara 150 cm. Det kommer att gå att förlänga rälsen men längden är avpassad för den huvudsakliga användningen, kortare åkningar i suggestiva närbilder och halvbilder. Framöver kommer en demofilm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser jättebra ut. Kommer lungt köpa M-rail när jag har råd till det. Har länge funderat på införskaffa mig någon bra rail som är lätt att ta med och inte väger allt för mycket. Tanke på att jag kommer till största del köra Dv/hdv kameror så kommer ju M-rail passa skitbra för ändamålet! Keep up the good work Munthe.

 

Ps: videon var nice!

Länk till kommentar
Share on other sites

När man ser det på film så är det med stort aha-aa. Jag tycker det ser ut som en helt genialisk konstruktion. En fyrkantsprofil är ju en riktigt listig lösning. Meterpris och inga delar att montera på fabriken. :-) Hur träs de ihop? Ett innerrör som passar precis eller "plattjärn" som bultas på undersidan?

 

Det är en grej jag inte riktigt fattar? Det ser ut som det är fläns på hjulen, eller hur? Är det stödhjul på sidorna om skenan? Om man har fläns på hjulen borde inte stödhjulen behövas?

 

På 3d-modellen, är inte det hjulet hitåt till höger i bilden monterat bakfram? För det är väl så att den avsvarvade kanten skall löpa på kanten av skenan?

 

Nästa fundering: Om fyrkantsprofilen är ihålig kan jag misstänka resonansljud. Om det blir så, borde en I-balk som ligger ner bli minst lika bra. Då kör hjulen på eggen av i-profilen och vagnen ser fortfarande likadan ut. Om du vill ha stödhjulen så löper de på sidorna som vanligt. Man kan också kunna välja om flänsen skall vara på utsida eller insidan (eller både och?). Eller ha hjul som folkvagnen, dvs v-formade.

Länk till kommentar
Share on other sites

En hel del detaljer framgår inte på skissen. Hjulen går i "rännor" på rälsen och sidohjulen låser fast vagnen så att den inte tippar. Man får tänka lite på sånt. Ställer man en kamera för 80 000 kr på den så vill man inte gärna att den tippar ned i backen om någon skulle råka snubbla lite mot rälsen.

 

Jag gjorde lite tester och det kommer en ny film imorgon med ganska stora ändringar.

 

Resonansljud är ingen risk med de profiler jag kommer att använda. Dom är inte ihåliga utan armerade (och rejält starka men lätta).

 

Jag använder inga vanliga delar som man hittar på byggvaruhus. Man kan komma långt med sånt men inte tillräckligt. Nackdelen med mina komponenter är att dom är väldigt mycket dyrare än byggvaru-grejer. Enbart balken kostar 1 500 kr. Ska man sedan ha specialhjul, och proffsiga infästningar och framför allt proffsiga möjligheter för huvud med 100mm eller 75mm skål så blir det väldigt kostsamt snabbt.

 

Kameraskål till Folkvagnen (som har en egen tråd) kostar 4 500 kr på Scandinavian Photo. Mer än jag försöker få hela min rigg att kosta.

Länk till kommentar
Share on other sites

En tanke... Skruven för att fästa kulan i skålen kanske inte får plats? Den till mitt manfrottostativ fick inte plats under skålen till folkvagnen utan slog i stegpinnarna, fick ta till en speciallösning. Din ser ännu tightare ut till balken om du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ställer man en kamera för 80 000 kr på den så vill man inte gärna att den tippar ned i backen om någon skulle råka snubbla lite mot rälsen.
Självklart. Jag fattade inte riktigt hur sidohjulen skulle låsa fast vagnen, men det har du säkert redan klurat ut. En metafråga: Din kontakt som hjälper dig med konstruktion och tillverkning, har de ett stort materialföråd och bra kontaktnät till underleverantörer? Det är inte så lätt att hitta grejer så där.

 

...profiler...är inte ihåliga utan armerade (och rejält starka men lätta)...

 

...byggvaruhus. ...proffsiga infästningar och framför allt proffsiga möjligheter för huvud med 100mm eller 75mm skål så blir det väldigt kostsamt snabbt.

Nu hade jag kanske inte byggvaruhus i huvudet, men jag kommer ihåg när jag praktiserade på Thorsmans i Nyköping när jag gick på gymnaiset. De tillverkade tex plastprofiler för elinstallationer och sen kommer jag inte ihåg om det var samma ställe, men jag praktiserade också där de gjorde aluminiumprofiler av alla möjliga sorter. Mycket special och en del standardmått. Min fundering var om det gick att använda meterlängder av standarddelar ur tillverkarens produktkatalog. Men är hjulspåren specialfrästa är det klart att kostar på extra. Jag erindrar mig att de kunde customtillverka profiler om bara upplagan var stor nog. Exempel på kund är Sentec stereoförstärkare i byggsats, gavlarna är gjorda av dem. På Thorsmans hade de mycket olika rälser i deras fabrik där backar och robotar åkte omkring.

 

Dessa grejor finns förståss inte på byggvaruhusen. Men nu verkar du redan hittat det du behöver och det är ju lysande.

 

För er andra som hemsnickrar, jag googlade och godtycklig sida träffade tex på http://www.edstrand.se/ som säljer diverse profiler. Jag tror det svåraste om inte arbetar inom tex industrin att veta vad som finns och var man hittar det.

 

Kameraskål till Folkvagnen (som har en egen tråd) kostar 4 500 kr på Scandinavian Photo. Mer än jag försöker få hela min rigg att kosta.
Det var lite dit jag ville komma, om man kan spara en spänn på att man slipper svetsa tex en vinkel på en skruv så blir 100 bitar hundra spänn billigare. Kan man pressa priset på tex en grej genom att förenkla tillverkning kan vinsten återinvesteras tex bättre skruvar och fästen. Nu tänker jag industustriproduktion, inte takreglar av trä. Kan man tex hitta en industruskruv som kan passa i hålet på fotodetaljen? Kan man sätta handtag på skruven operatören skall dra åt utan att behöva använda verktyg?

 

Jag tycker det ser skitspännande ut, och om det kan bli så billigt som du säger tror jag det kan bli en försäljningssucce utan dess like.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns inte riktigt budget att specialbeställa måttritade profiler - det här är bara dyrare specialprofiler som passar ändamålen. Jag är inspirerad av den gamla E-track där som inte använde specialritad profil heller utan använde en befintlig specialprofil. Jag har inte ens vågat kolla vad måttritat skulle kosta - har en känsla av att det skulle bli sanslöst dyrt i sån här mikroskopisk volym.

 

Jag har en standardskruv. Jag krånglar inte till det utan använder Manfrottos egen. Dock inte skaft-versionen utan löst som reservdel. Och Manfrotto använder samma gängor som alla andra (Sachtler, Cartoni osv...) Det räcker inte riktigt med bara en skruv med rätt gänga, det måste vara en skålskruv med "kopp" som låser huvudets kula på plast i skålen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter som du tänkt på allt. Man skall inte krånga till det. Du gör nog redan alla saker jag tror är bra, dvs finns det nått i katalogen som passar så använder man det. Även tid är pengar och kan man köpa en färdig skruv som passar direkt är det bra. (Fast "skruv" var bara ett exempel). Det skall bli väldigt spännande att se hur det går. Jag tror återigen att det kan bli en riktigt bra succe. Jag har svårt att se att går att tillverka något själv som varken är billigare eller bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar ogilla att bygga själv för jag vet hur det blir - man börjar i en ände - upptäcker att man tänkt fel på några delar när konstruktionen väl är ihopsatt och sedan får man byta delar och ändra på saker vilket sammantaget skjuter upp priset så att det till slut är lika dyrt att bygga själv som att köpa färdigt. Av den anledningen har jag alltid köpt budgetgrejer själv. Som Indie-dolly och EZjib. Det är utprövat och funkar på en gång och jag slängde inte bort min tid på att bygga en mindre bra kopia. Men i E-track-fallet är det en annan femma. Jag behöver en sån konstruktion (har inte min E-track kvar tyvärr) och det finns mig veterligen inte något liknande kvar på marknaden om man inte har en väldig tur att hitta en E-track eller Rune Ericsons lite otympligare Cam Rail begagnat någonstans. Därför bygger jag - och när jag ändå bygger kan jag ju bygga några fler eftersom jag lägger ned så mycket tid på konstruktionen.

 

Folke Johanssons "Folkvagnen" är en jäkligt enkel konstruktion men det han förändrats massor sedan jag såg den första gången för tio år sedan. När han väl började sälja den hade han väl spikat en konstruktion som ser ut som den gör idag. Från början var den en Hi Hat på en plywoodskiva med skateboardhjul (tror jag att det var). En sån enkel konstruktion är såklart användbar men den han säljer idag är ju otroligt mycket mer slitstark och har en bättre skålkonstruktion än den gamla Hi Hat-lösningen. (Tyvärr tycker jag att den är alldeles för dyr för vad den är - en metallplatta med skål och fyra hjul + steghållare för stativ och skålskruv för 11 265 - och då ska man köpa en stege också)

 

Uppdatering:

 

Nu har jag lagt upp en blogg-sida som kommer att bli hem för Mrailen. http://mrail.blogspot.com

Som ni ser så sparar man "bara" lite över en tusenlapp om man hamnar i beta-programmet - men det beror på att delarna och tillverkningen är dyr.

 

Rälsen är omkonstruerad och består nu av två "skenor" som sitter tätt tillsammans. Dels är den konstruktionen lite stabilae och sedan blir rälsen faktiskt mer bärbar än i den första versionen.

 

Här är ett nytt klipp: http://www.operafilm.com/Video/mrail01.mov

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har en grym fördel på ett annat plan också, som är kanske lätt att glömma i sammanhanget. Du filmar. Du vet vad du behöver och hur det skall funka. Det kan knappast jag och mina bräder göra anspråk på. Men om man skall bygga saker, så skall man också tycka att konstruktioner och ingenjörskonst är roligt. Det tycker jag. Annars är det inte stor ide. Själv renoverar jag ett hus. Det är dyrt och blir ungeför som du beskriver. Men jag tycker det är grymt kul.

 

Bräder är billigt och blixtsnabbt för prototyping och något annat kommer det aldrig bli för min del. Några få hundralappar totalt. När det inte funkar kommer bräderna i sämsta fall till mycket nytta i pannrummet. Men jag har haft roligt under tiden. Jag skulle bli mycket förvånad om jag skulle se Martin Munthe bära runt på mina bräder :-) Däremot tror jag allvarligt att bräderna kan komma till nytta för den som finnansierar sin film med veckopengar och som vett att vara försiktig.

 

Den dan jag till äventyrs skall göra en film som skulle gå att visa offentligt, den dag skulle jag inte tveka ett ögonblick att köpa en Martin-räls. Folkvagnens pris kanske också skall täcka viss utveclingskostnad också? Att köpa prototyper blir sällan bra.

 

Hur funkar denna hi hat-grej föresten? Min kompis skall slänga sitt trumsett och jag tänkte ta hem den för att trumma på fotbollsmatcherna.

 

 

PS: Videon på hemsidan fick inte plats i den reserverade ytan i min browser. Man ser bara vänstra halvan och Play again-texten skyms till hälften på höger sida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...