Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mina första 15 meter

Super8 test 1.0 64T

En liten s8 test. Min första rulle någonsin för att vara exakt. Filmad med en Canon 814 az och en rulle Kodak 64T. Väldans skakig av olka skäl (felsökning pågår) och komprimerad av youtube from hell.

Jag kommer köpa "Neat video filter" så småningom och köra igenom så ni kan jämnföra (har testat demot lite och kan säga att det verkar perverst bra), fler rullar, filmtyper och kameramodeller är på gång för test (b.la ninzo 561)

http://img180.imageshack.us/img180/3842/bild1vv1.th.jpg

http://img180.imageshack.us/img180/2835/bild2ri9.th.jpg

Format: Youtube ström (flash?)

Längd: 55 sek

Utrustning: Canon814 az, 15 meter 64T film, skyfilter, Premiere pro 1.5

Alla rättigheter reserverade. Men dela gärna med dig till dina vänner.

Posted

Innan du filmar kan du kika på exponering mätaren i sökaren för att se om bilden exponerars rätt. E64t har bara 40ASA i dagsljus, vilket funkar bra mitt på dagen, men när det blir molnigt är det enkelt att underexponera.

under krävande ljusförhållande kan du alltid använda Vision 2 200t

/jan

Posted
Innan du filmar kan du kika på exponering mätaren i sökaren för att se om bilden exponerars rätt. E64t har bara 40ASA i dagsljus, vilket funkar bra mitt på dagen, men när det blir molnigt är det enkelt att underexponera.

under krävande ljusförhållande kan du alltid använda Vision 2 200t

/jan

Var det jag tippade på med. Har en 200t i kylen för fortsatta äventyr. Tack för tipset.

Posted

No problem!

Har ett till tips.

Jag vet att det är bekvämt att använda autoexposure, men problemet är att man lär sig ingenting of ljus på det sättet. Satsa på en bra ljusmätare (ex Sekonik) och läsa så mycket som du kan om ljus och exponering, det kommer ge dig mycket mer kontrol över bilden.

mvh

/Jan

Posted
Hmm.. skumt då jag körde med automatisk exponering. Det kanske var för mörkt helt enkelt... Läge för annan filmtyp?

Pröva att ställa in autoexponeringen genom att rikta kameran något mer mot marken så inte den ljusstarka himlen "lurar" kameran. Lås sedan bländarvärdet om möjligt under den scenen.

Kolla så att f-stop inte är för lågt så vet du om det är för mörkt eller ej.

Posted

Dr strange..:

Ja du har helt rätt. Det är också min plan när jag har kört några rullar och blivit lite modigae.

När jag filmar med video kör jag oftast manuellt, fast jag vet ju inte varför det blir som det blir utan jag kör tills det ser bra ut. Fast då ser man ju resultatet i realtid. Så jag är lite feg antar jag. Sekonik ska jag kolla upp, var köper man sådan bra och billigt. Är det något särskilt man ska titta efter när man väljer extern mätare förutom märket?

Dario:

Tack. Mycket värdefullt tips. Ska prova!

Posted

Ledsen att jag kastar skit i din tråd, men jag förstår inte varför folk fortfarande håller på med super8. Det blir "smutsig" bild, man måste spela in ljudet separat, man måste framkalla osv, osv.

Digitalt är mycket roligare.

Jag kanske helt enkelt är för ung för att upskatta det analoga?

Posted
Ledsen att jag kastar skit i din tråd, men jag förstår inte varför folk fortfarande håller på med super8. Det blir "smutsig" bild, man måste spela in ljudet separat, man måste framkalla osv, osv.

Äh, det är ju det som är spännande! Sen att det bara är att peka kameran mot en lyktstolpe och det ser ut som värsta arthouse-filmen är bara ett plus :D

Posted

En riktigt ordentligt genomarbetad, ljussatt och digitaltcorrigerad Super8 slår vanlig DV med hästlängder i fråga om färg, kontrast och djup enl mig. Sedan har väll s8 dubbelt så hög upplösning som vanlig dv om jag inte missminner mig. Om det är något som ger utvattnad solkig bild så nog är det dv (läs: konsumnetkamera). s8 är för mig ett steg närmare kemifilm (16,35 or wathever)

Edit: http://www.familyplanning.se/# klicka på lisa Lindahl

Fast jag tycker vi hoppar in on-topic igen eller startar en ny tråd.

Posted
Dr strange..:

Ja du har helt rätt. Det är också min plan när jag har kört några rullar och blivit lite modigae.

När jag filmar med video kör jag oftast manuellt, fast jag vet ju inte varför det blir som det blir utan jag kör tills det ser bra ut. Fast då ser man ju resultatet i realtid. Så jag är lite feg antar jag. Sekonik ska jag kolla upp, var köper man sådan bra och billigt. Är det något särskilt man ska titta efter när man väljer extern mätare förutom märket?

Dario:

Tack. Mycket värdefullt tips. Ska prova!

ebay is a good tool, use it wisely :)

billigt är ljusmätare tyvär inte, men det är faktist ett måste!

/Jan

Posted

Hm. "åldras" ljusmätare eller blir mindre exakta med tiden? Vågar man köpa riktigt gammla grjer (under förutsättning att dom fungerar)

Digital eller analog? Kanske inte spelar så stor roll?

Posted

Ja, de ljuskänsliga ämnena kan tappa sin funktion, så kolla först att den är ok. Hittar du en som fungerar så spelar nog digital eller analog mindre roll, men digitalt är troligen dyrare (nyare).

Posted

de här va ritkgit ballt tycker ja. skönt å se en blanidng av de moderna å de gamla.. om man nu kan säga så.. det moderna samhället filmat med en icke moden kamera om man säger så :P nice som fan

• 2 weeks later...
Posted

Hej!

Jag har fått tag på en gammal analog ljusmätare men har inte en susning om hur den ska manövreras. Hur svårt är det att lära sig att hantera den hjälpligt? Kan nån ge mig en snabbkurs på några rader eller är det bättre att jag söker upp nån för en ordentlig kurs?

Tjing!

Posted

Klart du får hjälp av oss., Men knappast i fel tråd och fel forumdel. Sök på ljusmätare i forumet så får du napp. Hittar du ingen lämplig tråd att fråga i så startar du en ny.