Gå till innehåll

Godis-för-ögonen-filmer


Swe__

Recommended Posts

1. Amelie från montmatre - jeunet

2. City of lost children - jeunet

3. delikatessen - jeunet

4. barry Lyndon - kubrick

5. sin city - rodrigues

 

Vill inte verka för tjatig men det är inte regisörerna som får fram bilder (även fast dom bidrar väldigt mycket, speciellet Kubrick) det är faktist DoP som får bilderna fram.

 

mvh

/Jan

Länk till kommentar
Share on other sites

I min åsikt, Titanic.

Gillar den inte alls.

Hm, det är nog den enda film jag sett av han än så länge jag inte gillat skarpt! Vad mer skulle rimligtvis vara trist??

 

Vems fråga svarar du på? Knappast min, va?

 

edit:

 

Sedär. Jmalmsten hann före. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåja, överdrev väl en smula när jag skrev att han gör BOTTENNAPP ena dagen och mästerverk den andra.

 

Men iaf, G. I Jane. Inte någon höjdare enligt mig

Matchstick Men

Black Hawk Down

1492

 

Som sagt, JAG gillar inte ovanstående filmer. Många andra gör det säkert. Skulle väl inte vilja kalla de bottennapp egentligen då, men med ojämn menar jag att jämför dessa med filmer som:

 

Alien

Blade Runner

Legend

Thelma and Louise

Länk till kommentar
Share on other sites

Färgsättningen i The Matador är underbar =) och självklart när man pratar film så är ju Clockwork orange grym.

 

Sen de filmer som inspirerat en mest är nog The Garden och The Meltdown Project, sjukt grymma snowboardrullar från tidigt 90-tal sen gjorde Crusty Demons of Dirt 2 att crossfilm tog ett sjukt steg frammåt.

 

Och ska man snacka skit-filmer så toppar vi svenskar listan med Göta Kanal 2, den var fan sjuuukt värdelös, både skådespel, ljusstättning, redigering och allmän röd tråd!? Kan inte fatta hur man får lös pengar till det projektet...

Göta kanal 2 är sedan tätt följd av Sahara, Master in Commander, Scream 3, Hildago, Eragon mfl, listan kan göras lång, för varje bra film ploppar det ut minst 10 dåliga.. men smaken är som baken eller nått sånt gissar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nåja, överdrev väl en smula när jag skrev att han gör BOTTENNAPP ena dagen och mästerverk den andra.

 

Men iaf, G. I Jane. Inte någon höjdare enligt mig

Matchstick Men

Black Hawk Down

1492

 

Som sagt, JAG gillar inte ovanstående filmer. Många andra gör det säkert. Skulle väl inte vilja kalla de bottennapp egentligen då, men med ojämn menar jag att jämför dessa med filmer som:

 

Alien

Blade Runner

Legend

Thelma and Louise

 

Ok, då är jag med. Och jag håller med. De filmer du räknade upp är defintivt bottennapp i hans karriär (men inte alls i filmhistorien i stort). Jag tycker nog också att manusen låg honom i fatet.

 

Har inte sett Legend. Den är nåt att ha, alltså?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte sett Legend. Den är nåt att ha, alltså?

 

Utan tvekan. Fast kanske främst pga att den är så otroligt snygg. Tänker jag fantasy så tänker jag legend. Extremt snygg.

 

Kan ju passa på att nämna den här i tråden också då som snygg film.

 

Legend =)

Länk till kommentar
Share on other sites

från en annan Ridley-fan:

 

Jag tyckte inte om Legend... jag vet inte riktigt varför... jag fick bara känslan av att det var för klaustrofobiskt... jag kände aldrig att jag var utanför en liten studio... Visst, bilderna i sig var snygga men allt annat föll och den totala avsaknaden av någon känsla att jag var i en riktig skog drog ner intrycket för mig:(

 

En annan mindre känd Ridley-film är ju Black Rain, men där ligger han fortfarande för mycket kvar i Bladerunnerbilder och det känns inte riktigt lika nytt och fräscht...

Länk till kommentar
Share on other sites

från en annan Ridley-fan:

 

Jag tyckte inte om Legend... jag vet inte riktigt varför... jag fick bara känslan av att det var för klaustrofobiskt... jag kände aldrig att jag var utanför en liten studio... Visst, bilderna i sig var snygga men allt annat föll och den totala avsaknaden av någon känsla att jag var i en riktig skog drog ner intrycket för mig:(

 

Du ser =)

 

Kanske man uppskattar den mer om man sett den som ung? Jag ÄLSKADE den när jag var liten. Och jag älskar den fortfarande.

 

Kanske många inte gillar den för avsaknad av action?

 

Sen finns det ju olika versioner också, den amerikanska suger stort, den är kortare och har inte Jerry Goldsmiths soundtrack.

Länk till kommentar
Share on other sites

_nemo_: det är just en annan sak med Ridley Scott... med honom är det verkligen att man måste veta vilken version man tittar på. Flera av hans filmer har flera olika helt oliksägande klippningar och ljudläggningar (bladerunner är ett praktexempel med sina 4-5 olika utgåvor...)... kanske är därför han är så poppis... alla kan hitta nått av honom som dom gillar;)

 

GAH! kan dom inte bara ge regissören final cut så slipper konsumenterna våndas över frågan om vems vision av filmen det är dom beskådar? :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill inte verka för tjatig men det är inte regisörerna som får fram bilder (även fast dom bidrar väldigt mycket, speciellet Kubrick) det är faktist DoP som får bilderna fram.

 

mvh

/Jan

Det e ju ett sammarbete. Ska vi fortsatta pa din linje sa paverkar ju personen som gor "color timing" en hel del ocksa...

 

Vissa regissorer e mer visuella an andra. Finns regissorer som gor "vackra filmer" oavsett DP.

 

 

Mina favoriter:

Hero

Road to Perdition

American Beauty

Citizen Kane

Legends of the Fall

Last of the Mohicans

The Deer Hunter

Länk till kommentar
Share on other sites

Vill inte verka för tjatig men det är inte regisörerna som får fram bilder (även fast dom bidrar väldigt mycket, speciellet Kubrick) det är faktist DoP som får bilderna fram.

 

mvh

/Jan

själv går jag efter "minsta gemensamma nämnare"-principen... om en serie filmer utmärker sig på ett visst plan så blir jag intresserad av vem som gjorde vad. om det sitter samma person bakom alla filmerna så kan man ju deducera olika saker...

 

exempelvis:

 

Tsui Hark producerade alla A Better Tomorrow, men dom två jag tycker är bra är regisserad av John Woo. Deducering: John Woo är duktigare på filmskapande...

 

I spielbergs fall är det inte lika lätt då Janusz skött fotot under lång tid. Men samtidigt, även innan han hade Janusz så var Spielberg Grym med bilderna (the Duel bland annat)...

 

I Bessons fall är jag inte säker på om han har en vapendragare till DP, Men då ALLA hans filmer jag sett är svinaktigt snygga kan jag inte säga annat än att han kan det där med foto ändå...

 

Men överhuvudtaget... En mästerlig regissör bryr sig om fotot och ser till att ha en DP han kan lita på och är överens med. Ofta är regissören den enda som har koll på helheten på filmen (producenten har dock stort ansvar med förståss, men i hans uppgift ingår ju även de ekonomiska bitarna), och eftersom metoden med "minsta gemensamma nämnare" extremt ofta pekar på att regissören är ledstjärnan i det hela så har jag hellre en lista på favoritregissörer än DP's eller Manusförfattare eller liknande. För en dålig regissör sänker vilket mästerligt foto, manus, ljud, musik, vfx som helst.

 

Slutligen vill jag bara nämna en till medlem i ögongodis-filmer:

 

Godzilla Final Wars: skiljer sig för mycket från Kaiou-konceptet enligt vissa, men för mig är den pure cheese och eyecandy:e Kitamura visar att han som vanligt inte riktigt är som alla andra barn ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tsui Hark producerade alla A Better Tomorrow, men dom två jag tycker är bra är regisserad av John Woo. Deducering: John Woo är duktigare på filmskapande...

Är inte det där att förenkla filmskapandeprocessen en aning? Att vara en bra filmskapare måste väl ändå handla om mer än vad som i slutändan hamnar på duken? Det finns ju asmånga faktorer som spelar in i det, allt från hur bra de som gör en film kommer överens med varandra till vilket väder de råkar få under inspelningarna eller om folk blir sjuka eller hur man måste anpassa sig till åldersgränser eller hur pass engagerad de som är inblandade är för projektet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har jag missat eller har ingen tagit upp Pulp fiction ?

 

Här är min lista iallafall:

Pulp fiction

300 - vilka scener *mums*

Sin city - Cool gjord

Saw - bästa nutida skräck

Gökboet

matrix - ett måste

Gladiatorn

Kungens återkomst

Scarface

The departed

Requim of a dream

Dawn of the dead (zack snyder versionen)- äntligen är inte zombisarna så tröga

 

 

Nån jag vill se är Pans labyrint...har inte sett den än. Är den bra?

Sägs vara väldigt snygg gjord.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...