Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Jag skulle rangordnat kamerorna som du gjort. Jvc hd3 liknar storebror hd7 som trots 3ccd inte har samma kvalitet vad jag hört. Tror mer på panasonicen ang. 3ccd:er Ska jag köpa HD nu ska det vara kassettbaserat, HDV.

Så du tycker att HV20 är ett bättre val?

Isåfall blir det kameran jag tänker önska mig.

Postad
Är HV20 en bra kamera om man planerar att filma med den ett par år?
Ja, annars är det bara att sälja den och köpa en ny när det kommer en bättre. :)

Blir wobblandet på hv20an mindre om man stänger av OIS?
Nope, inget indikerar på detta. Vobblandet har med slutartekniken att göra.
Postad

Ingen kamera är perfekt. Men panasonic gs500 är en gammal kamera.

Jag upplever att icke 3CCD HD nerkonverterad till DV ger minst lika bra bild.

Ska du ha en HD-kamera, viklet jag tycker eftersom den är mer framtidsäker, så är det stora valet band eller hårddisk.

Där tycker jag bandet har stora fördelar med arkivbeständighet osv.

Då har du "bara" HV20 kvar. Och det är en helt underbar kamera. Och vobblandet kommer du inte märka om du inte letar efter det. Jag har ännu inte fattat riktigt vad de menar och har inte hittat några problem med vobbel.

Vill du absolut ha hårddisk så finns ju Canon HG10.

/KN

Postad
gick utmärkt för mig att titta på den (har en mac). Va inte så mkt att se, mest massa röriga bilder. Men de fyllde nog sin funktion för dig, dvs att prova kameran.

Japp. :)

Postad

Förstår det, när man ser det där ruttna :)

Ni får kika i "Kolla min film!" delen, har precis lagt ut en liten filmsnutt där!

Dock ganska dåligt ljus på den med.

Postad
Förstår det, när man ser det där ruttna :)

Ni får kika i "Kolla min film!" delen, har precis lagt ut en liten filmsnutt där!

Dock ganska dåligt ljus på den med.

Kan du göra ett test mitt på dan?

Postad

har precis beställt en HV20 från cyberphoto.se med tillhörande värdepaket, en röde videomic och en död katt. Lyckades få ca en tusing i rabatt på paketet, efter lite mailkontakt. Dock va videomicen slut, men får vänta på den till senare då.

Man får då med 5 st panasonic DV 60 super liner plus band.

Är det bra band, vad kör ni på för band? Vad ska man sattsa på att köra på i fortsättningen som e så billiga och bra som möjligt. Man vill ju välja rätt och hålla sig till det.

Nu har man ngt smutt att leka med till jul.

Postad

HV20, är det verkligen något att ha? DV och allt. Jag var väldigt nära att köpa en hårddiskkamera, men i sista sekunden hörde jag att mini-DV var generellt bättre. Hur kan det komma sig. Och är det verkligen så

Postad

Tänk så här. Din hårddisk är full och du tappar din kamera i marken/den blir stulen. Bye Bye alla dina 60 GB med filmklipp...

Med band så är det max 60 min som går åt h--vete. Banden har du alltid kvar som dina original. Kanske till och med i ett bankvalv. Med en hårddisk blir det lätt jobbigt med alla filer och backuper osv.

Sen är HV20 en helt grym kamera helt enkelt.

/KN

Postad

Bättre än vad? Olika hårddisk-kameror har olika sätt att komprimera filmen. HDV är en HD-bild komprimerad för att få plats på ett vanligt DV-band. Det är nog annat som ger större skillnad än just hur det sparas, i alla fall i konsumentkameror. En HD-bild tex 1080i är ju många gånger fler pixlar än en vanlig DV-bild så det finns ju mer material att jobba med även om man "bara" ska ha ut en vanlig DV-ström. Oavsett om du väljer en Hårddisk-kamera eller en med band så tycker jag du ska välja en med HD-upplösning.

/KN

Postad

Har precis fått hem min Canon HV20 , och funderar på att köpa en riktad mic till den

är canons DM-50 en bra mic för att spela in hockey matcher med. (vill gärna höra vad dom säger på isen ) Sedan så undrar jag hur man gör för att få bra kvalite på film som man laddar upp på Youtube. Någon som vet ?

Postad

Stam: DM-50 är är både sämre och dyrare än Röde VideoMic. Det är vad jag läst, har tyvärr inte testat någon av dem själv, men hört tester gjorda av andra. DM-50 tror jag är betydligt billigare än Röden i USA, men av någon oförstålig anledningen kostar den mycket mer här i Sverige. Tror Röden går att få för precis tusenlappen medan Canonmicen kostar 1,8'... minst.

För att få lite mer kött på benen:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=127890

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=127986

Själv använder jag Zoom H4, egetnliegn en portabel ljudinspelare lämpad för att spela in bakgrundsljud och liknande, men den funkar utmärkt till dialoger också. Den kostar i och för sig lite mer (ca 3 000) men har också fördelen att den inte behöver vara kopplad till kameran. Detta är en särskilt stor fördel när det rör sig om HV20 eftersom den har lite problem med "brus" (svagt surrande bakgrundsljud) när man har en extern mic ikopplad. Ljudtest finns på http://www.pettersvard.com/test.html

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...