Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Vet inte exakt hur man gör i Pinnacle men i iMovie så väljer man att exportera till Videokamera så sköter programmet allt åt en. Det borde vara något liknande.

/KN

I Pinnacle väljer man DV-band som mål och klickar på start. Då spelas filmen upp i realtid men det händer inget i kameran. Då jag tidigare (med vanlig icke HD-film) valt DVD som mål har programmet satt igång rendering av hela filmen innan den brännes. Men nu efter att HD-filmen spelats upp visades skylt att överföringen till DV-band var klar. Därför verkar det som att någon inställning ska göras på kameran. Är det HV-20 du kopplat till datorrn och iMovie? Valde du kamera- eller playläge på kameran?

Postad

Jag satte kameran i playläge och export till HDV-kamera, så filmen renderades och när överföringen till kameran görs spelas den upp på kamerans skärm men bandet startar inte så det blir ingen inspelning.

Postad
Jag satte kameran i playläge och export till HDV-kamera, så filmen renderades och när överföringen till kameran görs spelas den upp på kamerans skärm men bandet startar inte så det blir ingen inspelning.

Det låter som om bandet var slut eller något.

Du spelar ut med firewirekabel?

Det verkar som om pinnacle tror hv20 är en skärm.

Du kan ju prova att fråga på http://www.hv20.com där har dom alltid svar.

/KN

• 2 veckor senare...
Postad

Har suttit nästa hela dagen och läst genom alla 36 sidor.

Det var rätt spännande och läsa om Norbert skulle köpa en ny HV20 eller inte, hehe!

När jag först började läsa om hans problem med wobblingar så tänkte jag: "Nä, jag får nog skippa denna kamera!". Men sen såg jag Solomon's regnfilm och jag ändrade mig igen.

Bilden som kameran producerar ser ju helt fantastisk ut!

Nu ska jag bara skaka fram pengar till kameran och en ny dator... nån som känner sig generös?

Haha!

:D

Postad
Har suttit nästa hela dagen och läst genom alla 36 sidor.

Det var rätt spännande och läsa om Norbert skulle köpa en ny HV20 eller inte, hehe!

När jag först började läsa om hans problem med wobblingar så tänkte jag: "Nä, jag får nog skippa denna kamera!". Men sen såg jag Solomon's regnfilm och jag ändrade mig igen.

Bilden som kameran producerar ser ju helt fantastisk ut!

Nu ska jag bara skaka fram pengar till kameran och en ny dator... nån som känner sig generös?

Haha!

:D

Ja, det var ett riktigt äventyr. :D Det finns ingen kamera i samma prisklass som presterar så bra bildkvalitet. Visst vobblar den när man hanterar den fel, men jag har ändå tänkt sluta med handhållet från och med nu. Stativtagningar ger ett så mycket proffsigare intryck, och på stativ klarar sig HV20 galant... om inte stativet är så lätt så att vinden får det att vibrera vill säga.
Postad
Ja, det var ett riktigt äventyr. :D Det finns ingen kamera i samma prisklass som presterar så bra bildkvalitet. Visst vobblar den när man hanterar den fel, men jag har ändå tänkt sluta med handhållet från och med nu. Stativtagningar ger ett så mycket proffsigare intryck, och på stativ klarar sig HV20 galant... om inte stativet är så lätt så att vinden får det att vibrera vill säga.

Nja ;) "Oskakiga" kamerarrörelser är proffsigare.

Postad

Jag har också märkt att man blir kräsnare när det gäller stabiliteten på bilden. Att släpa kring ett stativ låter sej knappast göras på semestern. Enbenta stativ finns ju men finns det inte stativpinne med en tyngd i botten? Det borde ju ge en stabilare bild på handhållen kamera, som att hänga en pendel under.

Postad

Den här tråden har varit igång ett bra tag :D

Hm...Ja, nu står jag här med 8000 i handen, snart omkring 10 000, och jag är ganska så inriktad på HV20n, men något känns inte riktigt bra med den....Någon har sagt att det är brus när man använder mikrofon-ingången, och sen så vobblar den en del....

Men det som verkligen övertygar är 24P och bildkvalitén överhuvudtaget, eller så får det väl bli en GS500...

Svårt val...men det lutar åt en HV20...

Postad
...man blir förvånad varje gång man importerar ett clip.

HV20 ger ju helt otroligt bra kvalitet. Var tvungen att ta ett par bilder på rimfrosten idag och prova PS3 Extendeds filmfunkton. 40sec finns här:

http://www.beta75.se/filmer/frost.mp4

/KN

Oj, ja, det såg riktigt snyggt ut. Bra makrobilder med kort skärpedjup och fina färger. Får man fråga vad du hade för inställningar på kameran, cine mode måntro? Var det med 35mm-adapter?

Och framförallt, har du färgkorrigerat i post? Vilka filter, i såna fall?

Postad

Kul att ni gillade klippen.

Kameran var inställd på Auto white balance och Tv dvs Slutartidsval 1/25 s. Lite underexponering också, som vanligt.

Klippen är öppnade i PhotoShop CS3 Extended och där har jag gjord lite färgbalans för att få dem lika och fixat till kurvan. Ljusat mellantonerna och mer kontrast i skuggorna.

Det var allt. Gjorde den i morse för att prova PS CS3s filmfunktioner som jag tycker är riktigt bra.

/KN

Postad

Gosh, beta75, det där var ju riktigt snyggt. Jag blir kär i kameran på nytt.

Kul att PS CS3s filmfunktioner fungerar så bra. Jag brukade sitta och batcha tiff-sekvenser i tidigare versioner av Photoshop och det tog en väldig massa tid. Jag ska nog ge CS3 en chans. Men hur är det om man samtidigt vill se resultatet på en tv när man färgkorrigerar i CS3? Fixar det biffen?

Postad

Då måste man nog koppla in en TV som en extra skärm och flytta över filmfönstret dit. Sen måste ju den skärmen ha rätt inställningar av färger osv.

Se till att du köper CS3 EXTENDED för att få filmfunktionerna. Finns trial att ladda ner från ADOBE

/KN

ps TIFF sekvenser fungerar bra men det tar tid. Jag gör oftast en droplet med ett macro och låter PS sköta jobbet. Har gjort en med det underbara filtret Noise Ninja. Brusiga bilder, bye bye! ds

Postad

Nu har jag köpt min egen lilla HV20 !!

Laddar batteriet just nu....

Hittade den på blocket för 7000, oöppnad förpackning så jag slog till!

Ska lägga ut lite testklipp åt er sen :)

//En superglad Stefan L

Postad

Jag har också en liten krabat här hemma nu. Jättenöjd med den, var lite rädd för allt snack om "vobblande" och grejer men det har fungerat bra och jag har inte märkt av det änsålänge. Har iofs inte testat så jättemycket än men en aning bättre än min gamla nvgs50 med trasig display kan jag då säga att den är :)

Postad

Blir wobblandet på hv20an mindre om man stänger av OIS? Hur reagerar den om man använder en kamerastabilisator, nån som vet? Ska kanske köpa denna kamera snart..

Postad

Nu är det så att jag ska önska mig en kamera till jul. Det ska kosta runt 10000KR, Och det är mellan tre kameror jag velar efter.

1.HV20

2.http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010098981

3.http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010116957

Vad tror ni, jag har hört mycket gott om HV20 och har inte hört någonting om val 2 och 3 men har läst att dom har 3CCD. Men det är kanske inte så bra i den prisklassen eller?

Men det ända jag vill veta nu är HV20 och interlaced. Jag kommer att bränna ut mina filmer på DVD 720*576, kommer jag att lida av ränder på bilden eller slipper man det?

Postad
Nu är det så att jag ska önska mig en kamera till jul. Det ska kosta runt 10000KR, Och det är mellan tre kameror jag velar efter.

1.HV20

2.http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010098981

3.http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=5010116957

Vad tror ni, jag har hört mycket gott om HV20 och har inte hört någonting om val 2 och 3 men har läst att dom har 3CCD. Men det är kanske inte så bra i den prisklassen eller?

Men det ända jag vill veta nu är HV20 och interlaced. Jag kommer att bränna ut mina filmer på DVD 720*576, kommer jag att lida av ränder på bilden eller slipper man det?

Jag skulle rangordnat kamerorna som du gjort. Jvc hd3 liknar storebror hd7 som trots 3ccd inte har samma kvalitet vad jag hört. Tror mer på panasonicen ang. 3ccd:er Ska jag köpa HD nu ska det vara kassettbaserat, HDV.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...