Norbert Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Har någon fler än jag fått riktigt udda fel när ni formaterat minneskortet med kameran? Min förvandlades till en slags "digitalkamera" när jag ska läsa minneskortet via USB till kameran. Jag kan se ikoner men inte filnamn och jag kan inte lägga till filer i kortet... jag har ingen annan SDkort-enhet så jag kan inte formatera på något annat sätt just nu... Någon som känner till problemet?Jag har inte råkat ut för det där, men jag har problem med minneskortet. Titt som tätt så får jag card error och kan inte utnyttja kortet (inte ens med PHOTO-tricket). Någon gång har jag lyckats "väcka" kortet igen genom att koppla den till datorn med USB. Det fungerar dock inte alltid. Jag håller på att bli tokig. Ska testa med ett nytt minneskort. 0 Citera
Luddmannn Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Jag har ett miniSD kort i min HV20, försöker att klara det här med phototricket, det enda som händer är att jag får en röd ikon i displayen som säger att det e off, när jag kör i HDV mode, annars funkar det att ta kort med, tycker det är märkligt, gör jag något fel ? 0 Citera
Luddmannn Postad 30 oktober 2007 Postad 30 oktober 2007 Ja ok, hittade felet, [still I rec off ] stod det på, nu funkar det 0 Citera
Skrytsson Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Tror många missade det när jag skrev för ca tio sidor sedan, så jag frågar igen. Har ni något bra tips på sida där man kan ladda upp filer på 80-120 MB? Är något av nybörjare med det så jag undrar också om man behöver något speciellt program till... Sen har jag en till fråga, angående color correction. Främst riktad till Norbert eftersom vi var inne på det förut men ni andra får också gärna svara. Som vi vet sedan tidigare ger cine mode ett mycket större dynamiskt omfång, speciellt med contrast inställd på -1. Pga jobbig redigering med HDV så har jag gjort ett test med DV wide. I post försöker jag få till så lämpliga färger som möjligt men det är svårt. Jag känner mig inte så erfaren av color correction. 8Redigering sker i PPro). (Se bifogade bilder) Nr 1.) Levels (lägre värde på input white), Fast Color Corrector (white balance & hue angle något åt orangehållet). Bilden känns fortfarande lite för mättad och det orangea slår igenom lite för mycket, speciellt i hudtonerna. Nr 2.) Levels (högre värde på input blck och lägre på input white). Färgerna känns för mättade (fortfarande) och samtidigt tycker jag skillnaderna mellan högdragar och skuggor blir för stora, t ex det vita vid huset är nästan helt borta. Nr 3.) Levels (högre värde på input black), Fast Color Corrector (white balance & hue angle lite åt orange- gulhållet). Shadow/Highlight (högt värde på highlights och lite högre på shadows). Områderna kring lyktorna är alldeles för ljusa, partierna förändras dessutom vartefter kameran rör dig (neråt). Bilden känns även för mättad. Tacksam för hjälp, i de flesta fall känns det som det handlar om hur man ska få bort svärtan och mättnaden utan att förlora kontrastomfånget. 0 Citera
Norbert Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Här laddar jag upp mina: http://www.filefront.com 0 Citera
Skrytsson Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 ...och så den sista bilden (före och efter..) EDIT: Tack för länken Norbert, det går ju ruskigt fort att ladda upp :) 0 Citera
Norbert Postad 11 november 2007 Postad 11 november 2007 Jag har också lite problem med färgkorrigering, men det ska egentligen räcka med levels för att få bort färgstick. Kollar man histogrammet för varje färg så ser man om det är för mycket av någon färg och då kan man dra bort den med levels tills det ser naturligt ut. På senare tid har jag börjat använda 3-vägskorrigering för att kunna ändra på skuggor, mellantoner och högdagrar var för sig. Att ändra färg på skuggor kan upplevas som ett rejält färgstick så den låter jag oftast bli. Sedan gäller det att hitta en balans mellan mellantoner och högdagrar för att man ska kunna få naturliga hudtoner utan att det blir något stick i resten av bilden. Lite mer gult i mellantonerna och lite mer blått i högdagrarna kan fungera ibland t ex. Annars kan man köra curves, som ger full kontroll. Där kan du bestämma exakt var i bilden (inte bara skuggor, mellantoner och högdagrar) du vill göra ändringar och du kan samtidigt ändra bildens gamma, input white och input black. Jag brukar krossa skuggorna lite grann för att ge kraftigare svärta men högdagrarna låter jag oftast bli. Vill jag ha lite ljusare bild ändrar jag istället gamman. Får jag för mycket färgmättnad när detta är klart så drar jag ner färgmättnaden med saturation bara. I grund och botten handlar det om att se vilka färger som bilden har för mycket av, och var nånstans. Sedan är det bara att prova sig fram. Och kanske det viktigaste att tänka på när man korrigerar. Korrigera för det medium videon ska visas på. Ska det ut på dvd så färgkorrigera mot en kalibrerad tv. 0 Citera
Tomtebo Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 ...och så den sista bilden (före och efter..) EDIT: Tack för länken Norbert, det går ju ruskigt fort att ladda upp :) Skrytsson, tyckte i den sista bilden att du har några väldigt ljusa partier runt grejorna. Ser ut som Glow typ. sänker ner dom lite, få de lite mattare. annars går det bra :) 0 Citera
jmalmsten Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Appropå uppladdning... Det finns ju lite olika sätt just nu för HD... Stage6 kör ju med DivX och där kan man titta på videon direkt i webbläsaren eller fullskärm i HD uppemot 1080p. http://stage6.divx.com/ Vimeo kör med flash om jag förstått det hela rätt... men de klarar också av HD... http://www.vimeo.com/ Och för just HV20 kan jag ju läcka ut att på HV20.com så finns ju en FTP server där man får lägga upp videos gratis... måste dock vara filmat med HV20 förståss och så vill dom ju se länkar till videon i deras footage-forum... där har jag ett par videos just nu förresten om någon vill se, krav på engelska dock...;) här är info om hv20 ftp'n: http://www.hv20.com/showthread.php?t=245 här testar jag att filma med skitlite ljus... utan gain... http://www.hv20.com/showthread.php?t=3602 Här är en kortfilm där jag filmat svartvitt, "pressat" och croppat bilden till högkontrastig cinemascope... kanske ska lägga upp den i Kolla min film eller? tillochmed musiken är ju min där:p http://www.hv20.com/showthread.php?t=3185 På stage6 har jag också lite testvideos... dels en mackaron-video: http://stage6.divx.com/user/jmalmsten/video/1722938/HV20-Macaroni och dels El Central som jag länkat till förut men nu i DivX-version;) http://stage6.divx.com/user/jmalmsten/video/1757768/El-Central Sedan, angående färgkorrigering och sånt får jag väl återkomma med när jag filat lite mer med sånt;), men i allmänhet så mår nästan ALL video från HV20 bra av att "krossa svärtan"... så att det svarta verkligen blir svart... och för guds skull... underexponera hellre än överexponera... med måtta iallafall. 0 Citera
beta75 Postad 13 november 2007 Postad 13 november 2007 Enklast är att sätta en vitpunkt och en svartpunkt. Då brukar färgsticken försvinna. Det borde man kunna göra i levels. /KN 0 Citera
Liza Postad 19 november 2007 Postad 19 november 2007 Hej alla glada! Är ny här på forumet! :) Har just skickat en order på en canon hv20 och massor av tillbehör! Ska bli roligt att se vad denna omtalade kamera går för. 0 Citera
Liza Postad 19 november 2007 Postad 19 november 2007 Ska till thailand nu över jul, HV20 ska självklart följa med. Har tänkt fylla ca 4 - 6 tapes, så det blir alltså en hel del filmande!.. Trots att HV20 är min första digitala videokamera någonsin så vet jag redan det mesta av grunderna, men det är en sak jag fortfarande känner mig osäker på.. Vilket "mode" ska jag filma i? 24p? 34p? cinema mode, osv osv?!..Någon som skulle kunna ge en snabb förklaring? :D Vill självklart filma i HD, men vilket "mode" jag ska ställa in kameran på, har jag ingen aning om. Vill inte att hela min thailandsresa på video bara ska bli "halv-bra" pga att jag valde fel inställning. Har ju tänkt göra min video riktigt fin sen när jag kommer hem, editera den på datorn, klippa, kanske lägga in berättar-röst osv. tacksam för svar ! :) 0 Citera
pelai Postad 19 november 2007 Postad 19 november 2007 Hej Liza och välkommen! Ta en titt på http://www.hv20.com det är forum dedikerat till HV20 där du kan lära dig allt möjligt om kamerans möjligheter men också begränsningar eftersom det är just dem du bör lära dig att kringgå. Du kan dessutom tanka ner handboken och på så sätt redan i förväg bekanta dig lite med kameran. Sedan vad du själv väljer för filmsätt är en smaksak. Jag rekommenderar dig att själv provfilma en del innan du åker. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 23 november 2007 Postad 23 november 2007 Har någon provat micen Canon DM-50? Som med alla videokameror med inbyggd mic dundrar det även i HV-20 då det blåser lite. Till micen finns ju även puffskydd och man undrar hur effektivt det är. 0 Citera
paffare Postad 23 november 2007 Postad 23 november 2007 Hej! Jag har just läst igenom de första 16 sidorna av tråden, och de 5 sista. Jag kan inte komma fram till om kameran vobblar eller inte. Det skulle vara sjysst om någon kunde ge ett bra svar:D Jag har kollat på GS-500 och HV-20. Eftersom de ligger på ungefär samma pris så lutar det åt HV-20 pga den fina bildkvaliten. Jag hade sprungit och köpt den direkt, men är orolig över vobblandet. Jag kommer nämligen använda den till skidfilmning och kommer köra en del followcams(när man åker bredvid och filmar) men jag kommer använda stativ i de flesta fallen. Vad skulle ni rekomendera? Många här på forumet verkar kunniga. Ni får gärna rekomendera andra HD-kameror i prisklassen 8000-10 000 0 Citera
Liza Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Hej Liza och välkommen! Ta en titt på http://www.hv20.com det är forum dedikerat till HV20 där du kan lära dig allt möjligt om kamerans möjligheter men också begränsningar eftersom det är just dem du bör lära dig att kringgå. Du kan dessutom tanka ner handboken och på så sätt redan i förväg bekanta dig lite med kameran. Sedan vad du själv väljer för filmsätt är en smaksak. Jag rekommenderar dig att själv provfilma en del innan du åker. Tack så mycket! Och tack för tipset! :) Har fått kameran nu och den är allt vad jag förväntade mig pluss mycket mera! Så underbar liten sak den är!.. jo jag har förstått en del tricks redan, t.ex minneskort tricket. ändra shutter och aparture samtidigt osv. :) 0 Citera
Norbert Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Hej! Jag har just läst igenom de första 16 sidorna av tråden, och de 5 sista. Jag kan inte komma fram till om kameran vobblar eller inte. Det skulle vara sjysst om någon kunde ge ett bra svar:D Jag har kollat på GS-500 och HV-20. Eftersom de ligger på ungefär samma pris så lutar det åt HV-20 pga den fina bildkvaliten. Jag hade sprungit och köpt den direkt, men är orolig över vobblandet. Jag kommer nämligen använda den till skidfilmning och kommer köra en del followcams(när man åker bredvid och filmar) men jag kommer använda stativ i de flesta fallen. Vad skulle ni rekomendera? Många här på forumet verkar kunniga. Ni får gärna rekomendera andra HD-kameror i prisklassen 8000-10 000Jag tror vi har enats om att det är något man måste bedöma själv för vad man ska filma. Vissa accepterar det, andra inte. Problemet är att alla HD-kameror i den prisklassen har en CMOS-sensor med rullande slutare, vilket betyder att de alla har samma problem med vobbel. 0 Citera
paffare Postad 24 november 2007 Postad 24 november 2007 Ok, jag får nog ta och testa kameran helt enkelt. 0 Citera
Liza Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Någon som vet om Canon har planer på en firmwareuppdatering till hv20? 0 Citera
Stam Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Jag tänkte köpa ett vidvinkelobjektiv till min HV 20 är det Canon WD-H43 0,7x som gäller ? Jag hittade följande Raynox Vidvinkellins HD-5050 Pro 0,5x 27-43mm är den lika bra ? Den kostar bara 1295:- Skulle också behöva ett batteri med lång batteritid. Måste man köpa orginal ? eller kan man hitta något pirat batteri ? 0 Citera
Norbert Postad 26 november 2007 Postad 26 november 2007 Jag tänkte köpa ett vidvinkelobjektiv till min HV 20 är det Canon WD-H43 0,7x som gäller ? Jag hittade följande Raynox Vidvinkellins HD-5050 Pro 0,5x 27-43mm är den lika bra ? Den kostar bara 1295:- Skulle också behöva ett batteri med lång batteritid. Måste man köpa orginal ? eller kan man hitta något pirat batteri ?Bra frågor, jag beställde så sent som igår en WD-H43 och ett Ansmann-batteri. Jag gjorde inte så mycket research på vidvinkelkonvertern. De flesta verkar vara överens om att WD-H43 håller god kvalitet. Jag såg något videoklipp med en Raynox HD6600 framför linsen och jag kunde se kromatisk aberration när det zoomades, så det fick bli en WD-H43. Den enda egentliga nackdelen med den är väl att den saknar filtergängor på framsidan av linsen, så det blir svårt att fästa motljusskydd, filter och annat. 0 Citera
Jan Gissberg Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Så har jag tagit min första semesterfilm med HV-20 och redigerat i Pinnacle Studio 11. Då det inte finns HD-bränningsmöjligheter ännu skulle jag överföra det redigerade materialet till DV-band tillbaks in i kameran. Men hur gör man? Att spela upp materialet i programmet och trycka på rec på kameran med DV-anslutning isatt, går inte och i menyn finns ingen inställning där man anger ingång. 0 Citera
pinto Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Har ett problem med min hv20. När jag kopplar in den till mina tv aparater och har det i tapemode så kommer det ingen bild, men när jag har det inställt på cardmode så kommer det bild. Vet ni någon förklararing till detta? 0 Citera
pinto Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Nu är det löst. Jag hade AV på phones istället för AV... mycket klantigt. Ursäktar mig så mycket. 0 Citera
beta75 Postad 4 december 2007 Postad 4 december 2007 Så har jag tagit min första semesterfilm med HV-20 och redigerat i Pinnacle Studio 11. Då det inte finns HD-bränningsmöjligheter ännu skulle jag överföra det redigerade materialet till DV-band tillbaks in i kameran. Men hur gör man? Att spela upp materialet i programmet och trycka på rec på kameran med DV-anslutning isatt, går inte och i menyn finns ingen inställning där man anger ingång. Vet inte exakt hur man gör i Pinnacle men i iMovie så väljer man att exportera till Videokamera så sköter programmet allt åt en. Det borde vara något liknande. /KN 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.