Jimmy_p Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 Hej Det är sällan jag går ut från biografen. Men det hände faktiskt här om dagen då jag och min fru såg "Linas kvällsbok". Boken är säkert bra. Men när man får en ung tonårsflicka att blotta sig, så som i filmen undrar jag: Är det nödvändigt? Oavsett vad filmen vill ge för budskap (om än positivt) blir det dubbelmoraliskt i mitt tycke. Mina tankar vandrar vidare till andra ungdomsfilmer som har producerats. Fucking Åmål, Hip Hip hora m.m. Den gemensamma nämnaren för i stort sätt alla ungdomsfilmer i Sverige är ...sex. Storyn är ungefär lika. Droger, alkohol, pressen till att ha sex osv. Visst, sex är ett stort ämne idag bland unga. Men vad trött jag är på alla halvdana, pinsamma svenska ungdomsfilmer. Jag vill knappt själv använda orden här, men måste orden; knulla, onanera, fitta osv... finnas med i varenda svensk ungdomsfilm. (vissa undantag finns). En parantes: Hur kan man döpa en film till "knullar fiskar)?? Rent tekniskt tycker jag att många av filmerna verkar gjorda bara för producerandets skull. Dialogen och manusarbetet känns ihopkastat som hastigast bara för att få gjort en film. Nej, med Linas kvällsbok känns det som att botten är nådd. Jag längtar till filmer där budskap i sin rätta bemärkelse börjar produceras. Filmer som behandlar andra frågor än sex, sex och åter sex. Filmer där precis som "förortsungar", manusarbetet har arbetats fram i många år. En film med ett bra manus blir oftast en bra film. Idag tycker jag att man försöker göra bra film av dåliga manus. När inte handlingen räcker till, -ja då tar vi med en och en annan pinsam scen. Det tycker ungdomar är kul....? In med ett snuskigt ord här och där. Jag vet att många på forumet inte alls håller med mig. Men... det är ett forum. Vad tycker ni? 0 Citera
Miss_Emma Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 Är ett manus bättre bara för att det tagit fler år att arbeta fram? Det känns som att problemet som du presenterar är rätt vanligt i all svensk film, rent produktionsmässigt så känns de inte så värst genomarbetade. Sen är det så att det tas upp lite samsamma. Men om du skulle göra en film till kidsen. Vad skulle du göra då? 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 Jag måste bara skriva att jag håller med till 100% och jag har skrivit samma sak ett flertal gånger på forumet tidigare. Tycker det är synd att det bara görs svenska filmer med denna "genre", känns som att en hel del kompetens går till spillo - både framför och bakom kameran. Väntar spänt på Joel Bergvall och Simon Sandquist nya film. 0 Citera
Java ex Machina Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 Vad ska man göra ungdomsfilm om då tycker du? 0 Citera
Jimmy_p Postad 24 februari 2007 Författare Postad 24 februari 2007 Är ett manus bättre bara för att det tagit fler år att arbeta fram? Det känns som att problemet som du presenterar är rätt vanligt i all svensk film, rent produktionsmässigt så känns de inte så värst genomarbetade. Sen är det så att det tas upp lite samsamma. Men om du skulle göra en film till kidsen. Vad skulle du göra då? 1. Det jag menar är att svensk film bör fokusera mer på manuset än på själva filmandet. Och jo, i regel tror jag att ett manus man lagt ner mer tid på är bättre än något ihopkastat. Sen om filmidén håller är en annan fråga. 2. Som om det skulle vara svårt att hitta ämnen som INTE handlar om sex? Vad sägs om: meningen med livet, självförtoende, självbilden, livsglädje, ensamhet, mobbning, avundsjuka, att våga gå mot strömmen, utsatthet, familjedrama, uttnyttjande, spelberoende, misshandel, fattigdom, gupptryck, ungdomsbrottlighet m.m. m.m. Det är många ungdomar idag som mår dåligt och har dålig självbild. Skulle jag göra en film skulle den handla att våga gå mot strömmen. Jag personligen tror inte på en sexuell utlevnad som massmedia öser ut i sitt budskap. Jag tror inte att ungdomar mår bra av det. Tvärtom, pressen att vara som "alla andra" gör att unga som sagt mår dåligt. En kille/tjej idag som gärna väntar med sex, känner sig ganska ensam. Men sanningen tror jag är att många innerst inne känner som han/henne. Vad sägs om: "Du är världens mest underbaraste människa. Var rädd om dig." En film som visar en blottande ung tonårsflicka... (Linas kvällsbok)? -nej, vi behöver en ny typ av filmer i Sverige. 0 Citera
gorse Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 Jag skulle göra en film som jag själv skulle tycka om att titta på. Helst skulle jag göra filmen vilkorslöst, dvs filmen skulle vara exakt som jag vill ha den utan hänsyn till ekonomi och vad som är politiskt korrekt. Antagligen skulle en sådan film vara färgad av Kullamannen och andra filmer som jag själv såg som barn, som fängslade mig och som i dag antagline skulle vara trista om jag såg dem igen. Om filmen inte skulle rikta sig till ungdomar skulle jag nog göra en svensk "när lammen tystar". Ni som har varit med länge på detta forum har säkert läst om mitt tanke-projekt om barn-serie-mördaren med pedofildragning? En vacker dag är tiden mogen för min film, men i dag är jag inte tillräckligt kompetent att skriva den färdigt. 0 Citera
Java ex Machina Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 gorse, har du läst "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist? Tomas Alfredson håller ju på att spela in den nu, och den har ju inslag av barn-serie-mördare med pedofildragning, för att inte nämna vampyrer i blackeberg. 0 Citera
policy Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 HÅLLER MED!!! orkar inte se en till fucking åmål eller hip hip horra kopia! det är de enda ungdomsfilmer som görs i Sverige. Jag är så less på dom, "ska vi knulla" "jag vill knarka" "supa, spy knulla" blir rent ut sagt förbannad när jag hör att folk ens idas kolla på dom. (Har fått uthärda några själv) Nå har jag gjort och gör det än idag men bara för att det går till så så behöver det inte bli bra film(PS har inte knarkat:)) Som sagt ett viktigt ämne men storyn är nästan alltid samma. En ung flicka som börjar supa och ha sex Eller en ung flicka som super och har sex. Finns det inget mer spännande att skriva om i sverige? Usch skrota alla dom filmerna*rysningar* 0 Citera
Anhool Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 Vad ska man göra ungdomsfilm om då tycker du? Demoscenen. Ojojoj, nån gång ska jag göra en film om demoscenen. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Demoscenen ) 0 Citera
gorse Postad 24 februari 2007 Postad 24 februari 2007 JavaExmachine: Nej, jag har inte läst den. Men jag har hört om den. Det skall bli spännande. Men som ofta när jag hör om filmer så räcker de inte riktigt ända fram. Helgens besvikelse hette "Sök" och handlade om kontaktanonneser och dating via internet. Tja, det var mycket stjärnor men jag snabbspolade på slutet för att hinna lämna tillbaka filmen i tid. Ingen oscarsvinnare det heller. Kanske en kandidat som "fucking åmål" för 38-åringar, men när samtliga medverkande hoppat i sängen med varandra så blev det bara för mycket. I så fall är till och med "Han och hennes" riktigt bra i gämförelse, även om jag uppfattade den som opretantös. Hursomhelst, att smälla ihop en skaplig film inom ett nytt "område" är nog få förunnat. Det pinsamma är när alla andra gör kopior av samma film. Det är fantasilöst. I så fall är det bättre att göra nyinspelningar av Doktor Glas, barnen från frosmofjällen eller Åsa Nisse skjuter skarpt igen. Vad hände med filmer som "Rännstensungar" och andra storfilmer? 0 Citera
Fredrik Blom Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Demoscenen. Ojojoj, nån gång ska jag göra en film om demoscenen. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Demoscenen ) Dagens scen vet jag alltför lite om, men back in the days... Vilken nostalgi! :D /Rico 0 Citera
Java ex Machina Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Vad hände med filmer som "Rännstensungar"? Den gjorde man ju en remake på förra året. 0 Citera
Anhool Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Dagens scen vet jag alltför lite om, men back in the days... Vilken nostalgi! :D /Rico Det är ju det jag menar, den ska utspela sig på 80-talet. :D 0 Citera
Fredrik Blom Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 :D Den vill jag se... (eller varför inte vara med att göra!!!) /Rico 0 Citera
Team_fagott Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Det är ju det jag menar, den ska utspela sig på 80-talet. :D Låter som en utmärkt idé. 0 Citera
vilcans Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Det är ju det jag menar, den ska utspela sig på 80-talet. :D Lysande idé! Säg till om du gör film av den och behöver några Amiga-demos så kodar jag ihop något. :-) 0 Citera
Anhool Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Lysande idé! Säg till om du gör film av den och behöver några Amiga-demos så kodar jag ihop något. :-) Haha, trevligt! Tyvärr tror jag nog att jag är fel person att göra en sån film. Jag var ju inte med på den gamla goda tiden(hur mycket jag än önskar att jag var det) så jag kan bara sånt som jag läst mig till. Ingen erfarenhet. Inga kontakter. Oh well... Man kan väl få drömma. 0 Citera
jonkanon Postad 25 februari 2007 Postad 25 februari 2007 Nu har jag inte sett den på många många år, men jag vill minnas att Vildängel var en helt ok ungdomsrulle. Ett undantag men ändå.... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.