Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Funderar på att bygga den 35mm adapter som Norbert länkar till i andra inlägget. Varför skulle inte en sådan funka? Tycker det verkar lätt och en kompis till mig har byggt en liknande fast statisk som fungerar utmärkt. Ska i alla fall försöka och hoppas på det bästa.
Det går, men du kommer troligtvis att stöta på en del problem på vägen som måste lösas. Jag byggde en själv så jag kan tala utifrån egna erfarenheter. Jag använde då en färdigfrostad cd-skiva och en motor från en cd-freestyle. För det första var vinjetteringen så extrem att bilden inte blev användbar, och i mitten blev det en stor, kraftig och gulfärgad hotspot. Jag hade dock inga konvexa linser och ingen akromatisk lins. Det kanske hjälper lite. För det andra var bokeht inte så övertygande, och det beror nog på samma sak som vinjetteringen och hotspoten, nämligen att skivan inte var nog frostad för ändamålet. Då kommer nästa problem, man måste frosta skivan själv. Jag använde slipmaskin, men lyckades ändå inte få en jämn slipning över skivan vilket resulterade i flimmer i bilden när skivan roterade. Ett annat problem som dyker upp när skivan sätts i rörelse är att cd-skivan är gjord av plast och vobblar lätt på grund av detta. Det resulterar i att fokusen pulserar lätt eftersom kameran är fokuserad på ett visst avstånd.

 

Kort och gott, jag förstår inte hur de lyckades få sån bra bild som de har fått på sidan jag länkade till utan att använda något annat än en cd-motor och en frostad plastskiva. Resultatet jag fick var så långt ifrån deras resultat det kunde komma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det låter rätt segt faktiskt. Jaja, jag har börjat redan och än så länge har det inte kostat något mer än min egen tid. Vilken jag ändå slösar bort helt poänglöst relativt ofta. Vad är det för DIY-adapter alla på Vimeo har? Den verkar ju fungera skitbra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det låter rätt segt faktiskt. Jaja, jag har börjat redan och än så länge har det inte kostat något mer än min egen tid. Vilken jag ändå slösar bort helt poänglöst relativt ofta. Vad är det för DIY-adapter alla på Vimeo har? Den verkar ju fungera skitbra.
Jo precis, den är ju som sagt väldigt billig att göra men den tar tid och blev föga användbar. Den var i alla fall rolig att bygga. Man lärde sig mycket utan att behöva slänga ut några pengar.

 

Förresten, en sån där adapter som alla på Vimeo har har jag till salu om du är intresserad (länk i signaturen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo precis, den är ju som sagt väldigt billig att göra men den tar tid och blev föga användbar. Den var i alla fall rolig att bygga. Man lärde sig mycket utan att behöva slänga ut några pengar.

 

Förresten, en sån där adapter som alla på Vimeo har har jag till salu om du är intresserad (länk i signaturen).

 

Ja, jag vill inte riktigt tro dig att den blir oanvändbar! Haha, du har säkert rätt men jag kan inte föreställa mig i mitt självförrådande sinnestillstånd att detta under av självbygge inte kommer gå att använda. Jag är väldigt intresserad av en fungerande adapter, men eftersom jag just börjat med råfilm och 8/16 mm så kommer jag nog inte behöva lägga pengar på en adapter försen jag lagt filmen på hyllan ett tag. Tack för erbjudandet dock

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag undrar hur det är meningen att man ska kunna skruva på adaptern på sin kamera när den är färdigbygd? Min lilla struntkamera har nämligen inga gängor eller dylikt. :q

 

Edit: Vid närmare titt hade den visst gängor, så ignorera ovanstående.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Kan ni inte gör en sammanställning av era projekt?

Den här tråden är väldigt lång och det är inte helt lätt att hitta all info man skulle behöva för att ta del av era erfarenheter.

var ni köpt delarna, vad dom kostar eller om man kan få tag på dom billigare och bättre på andra ställen.

Andra praktiska tipps och råd...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ok, ni gjorde alltså inga egna erfarenheter när ni byggde era adapters?!

Får väl ge upp denna tråden och söka vidare på andra forum där folk är lite mer tillmötesgående.

 

Gode Doktorn: Det känns bra att det inte bara var jag som hoppades på en sammanställning...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte påstå att jag fick någon vidare erfarenhet genom att följa en guide som i är värre än en legoinstruktion :)

 

Leta upp skiten som behövs, var du än vill, köp sakerna ifrån Daniel (gg-hållare etc etc)

bygg ihop legot.... ehmm... adaptern.

 

 

Kan faktiskt inte påstå att jag kan förkorta tråden mycket mer. En perfekt sammanställning.

Som sagt, följer man guiden så kan inget gå fel. Och såvitt jag vet så har alla här följt samma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att sedan upprepa guiden med egna ord känns väldigt överflödigt :)

 

Ingen har efterfrågat detta. Men den här tråden + nämnda guider verkar mer lämpade för folk som redan är inlästa på ämnet. Ett kompendium för samtlig fakta och enkla, lättläsliga instruktioner hade varit på sin plats. Jag själv vill gärna förstå vad det är jag har planerat att göra, innan jag gör det - att blint följa en guide känns som ett steg i fel riktning, även om den bevisligen fungerar i praktiken.

 

Det känns som att vad man under sitt långa forskande har lärt sig på internet om 35mm adaptrar hade kunnat sammanfattas i en enkel FAQ. :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Här finns några FAQ som behandlar lite olika aspekter:

http://www.jetsetmodels.info/faq.htm

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=51963

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=98071

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=94269

 

Klart man ska lära sig vad det är man bygger och varför innan man börjar bygga. Man bör veta vad man föredrar vad gäller själva bilden, för det finns många sätt att bygga en adapter på. Gillar du vinjettering? Vilket sorts bokeh gillar du? Kan du hantera en adapter som släpper igenom mindre ljus till bildsensorn för att få snyggare bokeh? Vad är bokeh? Vill du ha en mattskiva som rör på sig för att slippa oroa dig så mycket för skräp i bilden? Vill du lägga ner extra arbete på att göra så att den vibrerar (motor, sladd, batteri). När man sen har utrönat vad det är man vill ha och vad alla delar gör så kan jag inte rekommendera något bättre än Daniels tutorials.

 

Jag håller iofs med om att det vore snyggt med en FAQ om 35mm-adaptrar här på forumet eftersom det finns FAQ om mycket annat som det frågas om ofta. Sen att ta reda på vad man egentligen håller på med är halva nöjet med att bygga en själv. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Instämmer med Gode Doktorn och Norbert!

 

Det är en djungel och det tar tid att sätta sig in i allt och det tar ännu mer tid att förstå det dessutom.

För mig är det absolut halva tjusningen att förstå vad man håller på med. Problemet är när man har familj och andra intressen är tiden begränsad och man hinner inte sitta flera timmar varje dag och leta info. Skulle vara tacksamt med en FAQ här på forumet.

 

Ska även kolla in dina tips på FAQ Norbert...

Länk till kommentar
Share on other sites

en kort fråga, jag har läst de flesta sidorna i denna tråd utan att fått svar på det problem som uppstått. Häromdagen hittade jag ett par uråldriga olympus-objektiv, 35mm, två 50mm och ett 135mm, dessa kan man endast kontrollera fokus med, ej zoom vilket jag dock vanligtvis inte använder i mina filmer. Jag känner att jag inte vill lägga upp pengar på nya objektiv utan kör på dom jag har. Men jag har inte hittat någon adapter som passar mina objektiv. Har ni någon simpel lösning? Jag ska tillägga att jag inte hittat någon "konverteringsring" som passa dessa gamla objektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

en kort fråga, jag har läst de flesta sidorna i denna tråd utan att fått svar på det problem som uppstått. Häromdagen hittade jag ett par uråldriga olympus-objektiv, 35mm, två 50mm och ett 135mm, dessa kan man endast kontrollera fokus med, ej zoom vilket jag dock vanligtvis inte använder i mina filmer. Jag känner att jag inte vill lägga upp pengar på nya objektiv utan kör på dom jag har. Men jag har inte hittat någon adapter som passar mina objektiv. Har ni någon simpel lösning? Jag ska tillägga att jag inte hittat någon "konverteringsring" som passa dessa gamla objektiv.

 

 

 

Om du kör med Canon eos tub och dina objektiv är Olympus OM så kan du använda denna adaptern:

http://cgi.ebay.co.uk/Olympus-OM-Lens-to-Canon-EOS-5D-40D-30D-400D-Adapter-83_W0QQitemZ150269958848QQcmdZViewItem?hash=item150269958848&_trksid=p3286.m14.l1318

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Jo precis, den är ju som sagt väldigt billig att göra men den tar tid och blev föga användbar. Den var i alla fall rolig att bygga. Man lärde sig mycket utan att behöva slänga ut några pengar.

 

Förresten, en sån där adapter som alla på Vimeo har har jag till salu om du är intresserad (länk i signaturen).

 

 

Hej Norbert!

 

Jag skulle kunna tänka mig köpa en sån adapter av dig. Jag ska få min första kamera om cirka 2 veckor, en Canon HV0, och filma in min första film under september och oktober. Jag undrar bara hur mycket du vill ha för den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...