Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Vad najs :) ska nog kolla upp de då.

 

Lägger upp lite bilder på hur min adapter ser ut med lcd skärmen. filmade lite igår och det blev skitbra. Måste dock få tag på en dator att redigera filmen. Min dator klara som sagt inte av hd än, ska uppdatera den men inte fixat de än. Dock upptäckte jag när jag såg på tvn att jag hade en lite smutsfläck på någon av linserna. :O jobbigt värre så jag måste på nått sätt ta bort skiten. Vad heter en sådan där blås mojjäng, som man tar bort smuts med?

 

 

Mycket läckert! :)

 

Jag har en flaska där det står "anti dust" (dust remover).

 

Här kan du hitta lite olika rengörings möjligheter. (Längs ner i den vänstra fliken).

http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en flaska där det står "anti dust" (dust remover).
Just en sån flaska avråder "adapternördar" att köpa. Jag antar att det är komprimerad luft i flaskan och att det ibland kan komma lite vätska ur flaskan som kan vara skadligt för mattskivan.

 

Tomtebo: Varifrån fick du fästet? Jag drar mig för att köpa monitor då jag inte riktigt vet hur jag ska lyckas fästa den på ett bra sätt. Det slutar väl med en flippmodul för mig. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Att stryka med exempelvis en microfiberduk från Cyberphoto visade sig vara ett ödersdigert misstag i alla fall. Jag tänker allvarligt inte låta någonting överhuvudtaget komma i kontakt med min nya mattskiva. Den kan betraktas som påtagligt känslig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur känslig är mattskivan? Kan man borsta på den men en blåsborste utan att det blir några revor? Jag funderar på att köpa en "SpeckGRABBER" som finns på denna sidan.

 

http://www.photax.se/indx/indxfotografering.htm

 

Jag kör med dem på jobbet för att göra rent digitalkamerans ccd/cmos. Fungerar ypperligt till damm som man ser. Riktigt små partiklar kräver annan utrustning och det får CanonRCC göra.

 

För att göra rent en mattskiva gäller luft. Ta ut den ur adaptern/kameran och blås med luft som är FRI från fukt. Försöker man med mattskivan på plats så blåser man bara runt skiten. Ta aldrig med någonting på den matta sidan av en mattskiva. Den blanka är inte lika känslig.

Med rätt teknik och en SpeckGRABBER så nuddar man endast skräpet är man rengör.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska köpa ny mattskicka pga att limmet kom lite längre in än jag ville, så har därför testar damma med en mikrofiberduk på skivan, inga större problem anser jag.

Påverkade inte bilden sett mha ögat i alla fall, men säger inte att det blir bra alla ggr, så testa inte om ni inte tänkt skaffa ny skiva =) Men då använde jag en riktigt bra gammal duk, ingen av kvaliteten man köper på ica eller så. Drog lite för att lossa på dammet, sen blåste bort det som inte lossnat innan mha blåsbälg.

 

Vet någon som har mattskivor i lager?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man tackar att ni tycker om mitt lilla bygge! väntar bara på att de ska bli helg så jag kan snickra ihop en mattebox

 

Lcd fästet fick jag med när jag köpte de av vinnie på forumet. men det är inte direkt jättesvårt att göra. vi modiferade om den, lite och svetsade fast en 0,5mm mutter längst ner där vi körde en skruv igenom. Då gick det jätte bra att fästa den i tillbehörskon som sitter på hv20. till lcd skärmen har vi en kontrollbox och ett batteri som är med.

 

mattskiva kan man köpa på cyberphoto för 300kr oddname.

 

 

blåsbälg! så hette den ja. ska söka efter sånt ;D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått mina delar från cyberphoto nu och det tog 3 veckor för det att komma:O Men jag var tvungen att förlåta dem när jag såg att dom skickat med en tvix i lådan:).

 

Jag har funderat lite på detta med rengörningen av mattskivan. Om jag fattat det rätt så har ni fäst uv filtret i samma ring som mattskivan. (ring 3). Men borde det inte krongla till rengörningen? För då kommer man ju inte in från ena hållet.

Är det den matta sidan av mattskivan som är viktigast att rengöra eller är det lika viktigt från båda håll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fått mina delar från cyberphoto nu och det tog 3 veckor för det att komma:O Men jag var tvungen att förlåta dem när jag såg att dom skickat med en tvix i lådan:).
Fick du också en Twix?? Här trodde man att man var speciell! Cyberphoto har svikit mig!

Nejdå, alla får godis, alltid. :)

 

Jag har funderat lite på detta med rengörningen av mattskivan. Om jag fattat det rätt så har ni fäst uv filtret i samma ring som mattskivan. (ring 3). Men borde det inte krongla till rengörningen? För då kommer man ju inte in från ena hållet.

Är det den matta sidan av mattskivan som är viktigast att rengöra eller är det lika viktigt från båda håll?

Jag har fäst uv-filtret i ring 2 och mattskivan i ring 3. Jag har fått erfara att det är viktigt att rengöra båda sidor. Skräp på "baksidan" syns lika väl. De är bara inte lika skarpa.
Länk till kommentar
Share on other sites

Lite idéer till vibrerande adapter.

 

1. Eftersom de flesta med vibrerande adapter hela tiden tycks glömma att slå på vibrationen, vore det inte skäligt att bygga in en diod som indikerar när den är på? Men hur skulle detta gå till? Skulle dioden behöva ett eget batteri så att den inte snor spänning från vibrationen? Jag har kikat på diodrar och de verkar spänningshungriga... speciellt blå. :)

 

2. En kontakt av något slag på adaptern så att man kan välja att koppla bort batteriboxen när den inte behövs eller när man vill köra statiskt. Förvaringen blir också smidigare. Jag har kikat på små telepluggar, men jag har inte hittat någon lämplig hona att sätta på adaptern.

 

3. Sen skulle man ju kunna sätta in en led-display som visar hur mycket man har kvar av batteriet och eventuellt hur hastig vibration man har, men då krävs antagligen en del elektronik- och programmeringskunskaper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag börjat leta skärm, funderar på en Xeed 7" (aka Deltaco tv-710)

Verkar helt ok för priset, inte helt värdelös upplösning och går att driva med 12V.

Till detta ska jag ha en 12V 9AH blyacc =)

 

Edit;

 

Blev en 7-8AH blyack istället, passar perfekt i en gammal väska till en kompaktkamera http://www.lolz.se/uploader/pics/bat_pack.jpg

Skärmen är också "beställd" vann en auktion på tradera och sparade några hundra på att köpa där istället för datorbutiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu krånglar det odentligt. Efter att ha gått med på att betala momsen till daniel så säjer han att hd achromaten är slut och att han får hem det tidigast i juni. Så nu måste jag bygga en egen achromat.

 

Är det bara en stepring 55-60 och en hd macro lense ( http://www.amazon.com/Opteka-58mm-Professional-Macro-Canon/dp/B000GBCYF2 ) jag behöver?

Det står ju 58 mm på denna acromaten så borde det inte vara en 55-58 stepring?

 

Och om jag vill kunna snurra adaptern är det ett pol filter ja ska köpa då? Iså fall vilken storlek?

 

 

Har en inspelning snart så det börjar bli väldigt tajt med tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja okej, men är det gängor på båda sidor av polfiltret? Så polfiltret ska jag ta bort glaset från och fästa på kameran, sen fästa en adapter (vad för någon adapter) för att 55mm acromaten ska passa?

 

 

http://cgi.ebay.co.uk/55mm-10x-HD-Macro-Lens-for-Sony-Alpha-A100-A700-DSLR_W0QQitemZ320218644889QQihZ011QQcategoryZ30070QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Det var denna du köpte va?

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, den köpte jag. Det spelar egentligen ingen roll hur stort polfilter du skaffar, bara det är mellan 43mm och vilken gänga du nu än skaffar på achromaten. Jag köpte ett 43mm polfilter för att det var billigare än de större polfiltren.

 

Med adapter menar jag själva 35mm-adaptern. Alltså, det behövs inget speciellt för att fästa ett 43mm polfilter i en 55mm achromat annat än stepringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...