Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Eventuellt. Jag vet inte hur jag ska göra än. Den statiska varianten fungerar ju riktigt jäkla bra och är smidigare än en som vibrerar, tills det kommer nåt litet skit på mattskivan vill säga. Så fort första skräpet har fastnat så är man fast i en evig rengöring.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eventuellt. Jag vet inte hur jag ska göra än. Den statiska varianten fungerar ju riktigt jäkla bra och är smidigare än en som vibrerar, tills det kommer nåt litet skit på mattskivan vill säga. Så fort första skräpet har fastnat så är man fast i en evig rengöring.

 

Jag är väldigt rädd för detta problemet men jag har trots det bestämmt mej för att köra med statisk.

 

Tråkiga nyheter: Vi beställde via vårt företag när vi beställde grejer från Dainiels sida och så här skriver han:

 

because you are from europe there will be 19% VAT added on all products.

 

You will get an paypal invoice with the included 19% VAT from me but I dont substract the VAT because that means that I also have to verify if you are the owner of the company through our customs office and thats a lot of paperwork for me therefore Im not going to do this.

 

best regards

 

Daniel

 

 

Vad tycker ni om detta, ska man bara acceptera det eller ska man ligga på och försöka få skatten dragen? Vad är rätt och vad kan man göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väldigt rädd för detta problemet men jag har trots det bestämmt mej för att köra med statisk. blablabla

 

Han har helt enkelt inte möjlighet att kontrollera om du är ett riktigt företag och säljer därför inte till företag eller gör avdrag =)

Men till mig och andra privatisar säljer han, väntar ivrigt på att få betala själv, den lilla nissen hade varit upptagen och skulle börja cnca nu i veckan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad bra!

norbert: när du zoomar in på mattskivan choppar det då lite av bilden för dig då? typ mer uppe än nere? för så är det för mig tyvärr, blir liksom inte jämnt, utan blir mer uppefrån som jag måste zooma in för att inte kanterna ska synas. samt gäller det vänster sida. btw. köpte vinnies lcd skärm och den funkar fin fint. håller på försöka mounta fast den i hv20 acessoar klipp, alltså där man sättter en extern mic. kommer filma och synka ihop filmen med ljudet med min Zoom h2 istället för att använda kameran. då kan jag koppla röde micen till zoom h2 och ha den på en boom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trevligt. Ska bli kul att se resultatet. :) Ja, det där problemet har att göra med att HV20ns lins och filtergänga inte är centrerade runt bildsensorn. Puckat av Canon. En annan jobbig sak är ju att LCDn inte visar hela bilden, så när du har zoomat in precis så mycket du behöver så bör du zooma in ytterligare lite till för att slippa få med kanter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, då vet jag de. lite kasst av canon där. Jo jag märkte de på min första test att jag hade inte zoomat tillräckligt. har undkommit de problemet nu. Måste tejpa hjulet också, råkar stöta till den jämnt. förmodligen så kommer det en liten video i veckan :) plus bilder på skiten. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick "fakturan" dagen efter beställning och ordern skickades samma dag eller dagen efter att jag hade betalat.

 

Hur länge sen? Själv har jag beställt både hans gg-kit och akromat-kit men han mailade att han var lite "efter" pga att han varit upptagen, så har jag tur kanske han skickar betalningsförfrågan idag/imorgon, väntat några dagar nu. Alltid jobbigt att vänta på det sista när man har allt annat :P

Länk till kommentar
Share on other sites

för mig gick det på två dagar beställning, skickade det klockan 20.00 typ fick svar på morgonen, sedan visade sig att han hade en sista achromat för tillfället och skikacde med allt dagen efter. gick jävligt fort. men hade väl bara tur att ingen annan beställde då eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltid har man otur :)

Han sa i alla fall han skulle försöka få klart denna veckan, så får väl inte vänta så länge. Det jag verkar vänta på är att han ska cnca gg-hållaren

Hur lång tid tog det för er att få allt ifrån att det skickades?

Länk till kommentar
Share on other sites

3 dagar tog det från att han skickade, väldigt fort enligt mig.

här är en prototyp bild på hur den ska sitta sen. Oskar håller bara upp den vid kameran. ni ska få se när hela riggen är på plats samt att sladdarna är med osv. (sladdarna ligger på golvet under denna bild, det är ju ett batteri med osv)

lcd.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

En fråga... Jag vet att de flesta kör cinemaform på sin hv20 när det gäller att köra med 35mm adaptern. men min fråga är vad är fördelarna med den? jag menar, varför kör man inte ljustricket så man låser exponeringen och får 1.8f och 0gain? blir det inte bättre att köra så? för och nackdelar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om jag uppfattade frågan riktigt, men jag kör Cine mode och låser exponeringen på 1/50 F1.8 @ 0dB gain. Undantaget är om jag vill ha slow motion, då måste jag använda Tv mode. Cine mode använder jag för att få mer detalj i skuggor och högdagrar. Bilden blir mer "color-grade-vänlig". Gillar också att den digitala kantskärpan verkar lysa med sin frånvaro i Cine mode.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om jag uppfattade frågan riktigt, men jag kör Cine mode och låser exponeringen på 1/50 F1.8 @ 0dB gain. Undantaget är om jag vill ha slow motion, då måste jag använda Tv mode. Cine mode använder jag för att få mer detalj i skuggor och högdagrar. Bilden blir mer "color-grade-vänlig". Gillar också att den digitala kantskärpan verkar lysa med sin frånvaro i Cine mode.

 

Personligen skulle jag nog köra så neutralt som möjligt, varken skärpa eller oskärpa etc etc och sen sköta allt i efterbehandlingen.

 

 

Baaaaah!! Att man skulle beställa ifrån Daniel när han knappt har tid att fixa sakerna. =/

Länk till kommentar
Share on other sites

AH okej, så Helt enkelt, programen kör du cinemode sen låser den exp i cineform. DÅ fattar jag, för den försöker alltid hålla åtminstone 25fps eller hur? Har kört lite olika, tv mode för då såg jag tutorialn, men sen när man skaffat 35mm adapter har jag kört enbart cinemamode utan fixa med exp och fstopet, för jag har inte orkat. Det var de jag undrade. (för de senaste jag filmade var rätt gryningt)

 

sammafattningsvis: Kör cinema-mode i programen, (där tv, mode finns bland annat)

lås expo fixa så det blir 1.8 i fstop sen så stoppa tillbaka kameran i adaptern och zooma in, eller ? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...