Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Cinemode är ett program i sig självt så det innehåller inga andra program. Det är lika automatiskt som automode, men Cinemode försöker åtminstone hålla 1/50 slutare. Bildhastigheten är 25p eller 50i beroende på vad du väljer, och det väljs separat.

 

Låsa exponeringen och stega till 1/50 F1.8 kan du göra även med adaptern på kameran. Önskas ljusare bild än vad 1/50 F1.8 ger så får du antingen längre slutartid eller gain.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, du menar alltså köra cinemode i inställningarna ( så man ser hdv ikonen i en bild som ser ut som en bildruta frame) eller menar du cinemode igenom klicka - set välja program -få upp programen som tex tv mode, fstop mode och sen cinemode?

 

okej, men är det inte så att det blir 2.2 eller liknande när man zoomar in och kör med ljus tricket? för det behövs väl vara utzoomat innan?

 

ge mig en helt enkelt simple förklaring till hur du gör, är lite trött idag :)

 

 

vill ha en mattebox :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Najs ODDNAME ! skicka lite bilder sen på projektet. vi finns alltid tillhands ifall något strular.

 

Blir nog ganska smärtfritt, följer Daniels egna tut. för en adapter till en HV20. =)

Och går hela vägen och kör den bästa versionen av den, blir i princip en liten byggmodell.

 

Börjar enkelt med optik, hade en gammal ljussvag canon hemma 35-70 så tänkte, kan väl lika gärna köra canon då och beställde en 50 1.8.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mm, Cine mode och [HDV (PF25)] är två skilda saker, och jag kör båda.

 

Mycket riktigt blir det F2.2 när du zoomar in, men det spelar ingen roll om du kör inzoomat från början och låser på F2.2 eller om du kör utzoomat och låser på F1.8. Bländaren kommer att vara lika vidöppen vid båda tillfällen. Jag själv brukar låsa på 1/50 F1.8 innan jag zoomar in.

Länk till kommentar
Share on other sites

vad bra. Kör du FD linser eller något annat?

 

Kör vanliga canon EF. Men canon EF 50 1.8 är ju inte speciellt dyr ny som jag köpte den, så som första köp är det helt ok.

En adapter för FD är ju "sjukt" dyrt om man vill ha bra resultat.

Och de billiga adaptrarna utan optiken tillåter ju inte oändlig focus.

 

Men nästa inköp blir gamla nikon-gluggar, som är billiga och bra =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert: Då är jag med. blev lite förvirrad när jag läste inlägget. Men ska testa de. har aldrig kört exp grejen på cinemode då jag inte tänkte på att dne försökte hålla 25 fps om det inte är allt för mörkt.

 

Oddname, okej då vet jag? vad menar du att FD linser är dyra? skoja du eller inte, förstod inte. för grrejen är att FD canon linser är ju sjukt billiga :P köpt liksom 3 st och alla dom kostade mindre än 800kr tillsammans :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Norbert: Då är jag med. blev lite förvirrad när jag läste inlägget. Men ska testa de. har aldrig kört exp grejen på cinemode då jag inte tänkte på att dne försökte hålla 25 fps om det inte är allt för mörkt.

 

Oddname, okej då vet jag? vad menar du att FD linser är dyra? skoja du eller inte, förstod inte. för grrejen är att FD canon linser är ju sjukt billiga :P köpt liksom 3 st och alla dom kostade mindre än 800kr tillsammans :)

 

Inte linserna, men adaptern =)

Antingen köper man en med oändlig fokus som är billig, då är optiken i den kass.

Betalar man då lite mer får man en med ok glas, men ändå inte perfekt.

Sen finns det ju dem utan optik alls, men då får man inte oändlig fokus.

 

Själva gluggarna vet jag är billiga, men det är adaptern jag inte vill chansa med.

 

 

Och nu fick jag veta att Daniel skickat mina saker, ska man hoppas på leverans i veckan? Bor i skåne, så det åker ju till Malmö först så =)

Länk till kommentar
Share on other sites

har aldrig kört exp grejen på cinemode då jag inte tänkte på att dne försökte hålla 25 fps om det inte är allt för mörkt.
Du behöver inte vara orolig för att bildhastigheten förändras, den är alltid konstant. Det är slutaren den försöker hålla till 1/50, men den ändras ju inte heller så fort du har låst den med EXP.
Länk till kommentar
Share on other sites

ODD: okej då fattar jag! :)

 

Ah då är jag med dig, norbert! nu vet jag de jag ville veta. ska testa detta så fort jag får kameran tillbaka. den är hos en polare som ska fixa med skärmen. fästet osv.

 

Vad gav du för skärmen förresten? Funderar själv lägga ut 2300kr inkl frakt för en "byggsats", 1280x768. Låter helt ok i mina öron =)

Länk till kommentar
Share on other sites

gav 1300 köpte den av vinnie på forumet så ;) rätt nöjd"! :)

 

 

kan tipsa er om detta http://www.tradera.com/Mellanringar_for_Canon_EOS_5D_20D_30D_400D_m_fl-auktion-56623718

eos tuben just nu för 100kr.

 

sen självklart batterimannen på tradera. http://www.tradera.com/3st_mellanringar_for_Canon_EOS_MAKRO_-auktion-56247487

lite dyrare men det är köp nu på de så du får ju den för de priset. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Blir nog ett litet tag innan jag får testa min adapter =)

Vred med skärmen på kameran lite igår, plötsligt tar det stopp, försöker igen, ingenting.

Vrider motsatt håll, sen tillbaka *knäpp, krak* och skärmen vrider sig inte rätt med lcd mot objektivhållet. Ingen fara tänker jag, har ju inte tänkt filma mig själv ändå, och ska köpa extern lcd. Skakar den lite för att se om något är löst *poff* och kameran dör :P

 

Så idag gick den iväg till närmaste kamerareparatör, som tur är ligger i 4-5mil ifrån mig.

Men adaptern kan byggas i alla fall :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha japp det stämmer bra. Då gick det lika fort som för mig då. max 3dagar! ha så kul nu i helgen med byggandet!

 

Norbet läste att du skrev ett inlägg om viewfinder på hv20 där du skrev just flip it? vad menar du med de ;P har inte riktigt fattat det där med viewfinder. '

 

 

Iallafall, håller på fixar mattebox nu :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, jag var lite otydlig. Jag menade att du kan hitta på ett sätt att fästa sökaren uppochner. Jag har sett det göras... på bild. Jag skulle hellre vilja ha en sökare än en monitor men sökare är så förbaskat dyra, speciellt de för 16:9.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha japp det stämmer bra. Då gick det lika fort som för mig då. max 3dagar! ha så kul nu i helgen med byggandet!

 

Norbet läste att du skrev ett inlägg om viewfinder på hv20 där du skrev just flip it? vad menar du med de ;P har inte riktigt fattat det där med viewfinder. '

 

 

Iallafall, håller på fixar mattebox nu :)

 

 

Jepp, blir en kul helg, precis gjort en liten dosa att styra allt med, med en söt liten vippbrytare och diskret motstånd. Samt gjort en snygg montering av sladd på ring 2 =)

 

EDIT; Klar =)

 

Enligt mitt öga och det jag kan se genom hela bygget verkar den helt fri ifrån optiska problem och verkar knivskarp, vibrationen är helt underbar med och tar bort allt jobbigt

som kan råka ha hamnat på fokusglaset.

 

Hela bygget:

http://www.lolz.se/uploader/pics/all_in_all.jpg

 

Och undersidan av lådan med den lättåtkomliga reglaget för vibration.

http://www.lolz.se/uploader/pics/vibration_control.jpg

 

Och en bild med 50/1.8 monterat och bajonettskyddet fasttejpat över makrolinsen som skydd.

http://www.lolz.se/uploader/pics/all_50.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

skit snyggt. du är den första med en vib adapter av oss tre iallafall. grattis grattis ser skit snyggt ut! få visa något sen, ett klipp när din hv20 är tillbaka

 

norbert: mjo sammahär, skulle vara skit bra att ha, men kan man inte ta en sökare från en gamal vhs kamera ? skulle ju teknisk sett gå på nått sätt :O

Länk till kommentar
Share on other sites

blir väl att jag eventuellt köper en sådan när jag börjar smått tröttna på rengöra min. än så länge har jag ett enda litet sumtskorn som jag har sett på mina bilder jag har tagit. men tiden får utvisa :)

btw hur gjorde du boxen förestän?

Länk till kommentar
Share on other sites

blir väl att jag eventuellt köper en sådan när jag börjar smått tröttna på rengöra min. än så länge har jag ett enda litet sumtskorn som jag har sett på mina bilder jag har tagit. men tiden får utvisa :)

btw hur gjorde du boxen förestän?

 

För ovanlighetens skull hade lokala elektronikverkstaden elektronikboxar att sälja.

Så köpte sådan, borrade 2 hål, 1 till sladd, 1 till brytare, sen batterihållare där inne och lite kablar till brytare och motstånd. =) Enkelt

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad najs :) ska nog kolla upp de då.

 

Lägger upp lite bilder på hur min adapter ser ut med lcd skärmen. filmade lite igår och det blev skitbra. Måste dock få tag på en dator att redigera filmen. Min dator klara som sagt inte av hd än, ska uppdatera den men inte fixat de än. Dock upptäckte jag när jag såg på tvn att jag hade en lite smutsfläck på någon av linserna. :O jobbigt värre så jag måste på nått sätt ta bort skiten. Vad heter en sådan där blås mojjäng, som man tar bort smuts med?

adapter1.jpg

adapter2.jpg

adapter3.jpg

adapter4.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...