Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Liten Update: Har idag fått mina grejer till followfocuset!

Så i helgen blir det att man ska fixa med Macrobälgen som en railsupport till adaptern.

Samt försöka sätta ditt followfocuset. Beställde som XFR gjorde på hv20 tråden. Från conrad.se.

Dock var jag tvungen skicka ett mail och beställa igenom de, då de inte har Gearboxen i Sverige utan måste hembeställas från ett lager i tyskland. Nu ligger den på posten för att bli upphämtad av mig.

 

Om allt misslyckas med de, så köper jag ett railsystem på ebay, då jag har 2k på mitt paypal kontot som jag inte kommit på hur man för tillbaka till sitt konto.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga att Macrobälgen var ett mycket smart val av mig. Funkar skitbra som railsupport. Dock är det lite krångligare med att fixa den. Har dock inga bilder än då jag har lånat ut min canon 400d till en polare.

 

Kan säga så att vi svarvade ner ena hålet så den kunde träs över hv20's lins, satte fast achromatlinsen i hv20 med den på. Detta gör den jättestabil. Den anra ringen sågade vi ner så den blev ett litet stöd till adaptern. vi ska trä ett band runt den så det blir ännu mer stadigare.

 

De vi ska fixa med imorgon är Follow focusen som är klar imorgon, samt dom sista små pill grejerna så att kameran får ännu mer stablitet. just nu hänger den utanfär railen.

 

Kan säga att det ser riktigt proffsigt ut och är en väldig stabil konstruktion. Enda nackedeln vi kom på är att follow foucsen får vara lite på sidan av adaptern. Se bilder sedan. Men jag är väldigt nöjd med resultatet.

Dett hade kanske gått utan en metallsvarv, men jag tror inte det :)

 

Så istället för slösa pengar på railsupport så funkade detta mycket bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

någon som vet vart jag kan köpa ett "linsskydd" För andra sidan av skyddet.. alltså gängan...

 

Till ett Objektiv av märket Nikkon från kanske 80-90 talet. F eller vad de kallas.

 

Ifall någon har en sådan hemma kanske ni kan sälja den till mig? PM:A!

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LF-1

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=55431

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Liten update!

 

Adaptern är nu helt klart (förutom eventuell en mattbox,målning och Lcd skärm)

followfocusen är nu helt klar, funkar skitbra, railsystemet är klart.

Lägger upp lite bilder på mitt och min polare. (tomtes) bygge.

 

Några frågor så kan jag besvara dem så gått som det går. orkar inte tjöta mig igenom hur vi gjorde. är skithungrig! :) men som sagt, det går ;)

IMAG7089.JPG

IMAG7091.JPG

IMAG7092.JPG

IMAG7094.JPG

IMAG7102.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Snyggt bygge, Tomtebo! Det ser ju riktigt smidigt ut med macrobälgen. Den märks knappt. Jag har fått mitt telestöd nu och det fungerar också fint, men det blir nog ingen follow focus för mig. Det blir så omständigt att fästa den.

 

k98:an är vacker också, hur visste ni hur ni skulle göra den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man tackar! jo, macrobälgen är väldigt estitiskt snygg enligt mig. den sitter perfekt och smälter bra in till kameran. Vi svarvade ner ena hålet koniskt, så att det passade längst fram på kameran. Sedan behövde man bara fästa achromaten till kameran så satte den ringen fast.

 

K98 gjorde vi så att vi tog kort på oskar(tomte)'s farfars gamla k98 (jägar version) som han hade. dessutom skissade vi ihop en ritning .( vi förminskade också k98 för jägar versionen är längre än strids versionen)

 

Sedan tog vi en 18år gamal träbit och sågade ut konturerna på k98. Slipade, raspade motorsåga den som bara fan. tills vi fick ihop formen. Sedan gjorde vi alla rör och så med tomtes metallsvarv. finputsade träet, betsade det, satte fast rören svärtade dem svarta. Ungefär så :) antal timmar: 2dagar effektiv arbete. (och då hade vi ingen anning om hur vi skulle göra)

 

Bygget på 35mm gjorde vi följande:

 

Sågade bort den första röret så det blev ett stöd. slipade ner den och rundade av den.

Sedan svarvade tomte andra hålet, så det passade till kameran.

tog bort kuggdrevet som gjorde att man kunde flytta macrobälgen.

tillverkade en hållare till axelmojjem (där ratt och gråa hjulet sitter på.

slipade, putsade monterade ihop alltihop och sen var det klart.

gjorde ett stöd till kameran också så den inte skulle brytas av från adaptern.

 

vi hade jävligt tur med macrobälgen för allt passade finfint.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...