Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Oj då! det missade jag. Den verkar mycket bättre. Har du den i din adapter Tomtebo? Har den fungerat bra?

 

Japp jag kör dem achromaten som daniel hade, fungerar jättebra. posstiva med den är att man slipper köpa stepdown ringar, med andra ord att efter du har satt på achromat linsen är det bara skruva på direkt på kameran (hv20)

sedan så är den inte fast utan går alltid att snurra runt ena ringen som är fast på acromaten. Så man kan justera att bilden blir rak (mattskivan) med HD- acromaten så är den fast och då måste man ta i som fan ifall man inte fått den rak från början, som norbert har lite problem med. (hade :P)

 

 

Angående längden (var du ska sätta mattskiv ringen som ska vara i tuben) så är det ungefär 40mm.

det är jävligt pilligt att få den rak i tuben. Jag använde mig av en toa rulle som var klippt i den längden så det skulle passa att bli 40mm ungefär i tuben. dock får du tänka på att hållaren är ungefär 1mm tjockare än själva mattskivan. så det blir ungefär 41mm du bör ha den i ringen.

jag lyckades få den lite för nära (då jag kom på sen att jag limmade fast min FD gänga på bajonett ringen så jag fick 1 mm till) så jag kan inte zoma ut helt. (dock är det jätte lite för jag ska huvudtaget bry mig öppna skiten och ändra., är ju bara ta ett steg bakåt isåfall)

 

ringarna ska som sagt vara så här:

objektivt - bajonett ring - ring 2- ring 3 - ring 3 - ring 1- HD/hv20 achromat lins - kamera/stepdown ringar.

I ring 2 har jag Uv filtret så det inte ska komma skit på mattskivan, som är jätte jobbigt att få.

mattskivhållaren med mattskivan ligger i ring 3 (första)

Länk till kommentar
Share on other sites

okej ja det var ju förnurligt! Jag såg på daniels sida att det skulle vara 41.6mm men om det skulle bli lite fel som det blev för dig, förorar man någon skärpa eller är det bara zoomen som påverkas?

 

Btw... har någon en högupplöst bild från när ni andvänder DIY på hv20? Så man ser hur bra skärpan blir.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej ja det var ju förnurligt! Jag såg på daniels sida att det skulle vara 41.6mm men om det skulle bli lite fel som det blev för dig, förorar man någon skärpa eller är det bara zoomen som påverkas?
Skärpan påverkas. Har man mattskivan för nära eller för långt ifrån påverkas antingen möjligheten till oändlighetsfokus eller närhetsgränsen. Det vill säga, du kan inte fokusera lika långt bort eller lika nära. Jag kommer dock inte ihåg vilket håll som påverkar vilken. Om du skulle få reda på det så är det bara att du bestämmer dig för vilken möjlighet du kan tumma lite på.
Länk till kommentar
Share on other sites

Som det blev för mig så kan inte jag ha objektiv för nära för då ligger de ur focus. (tror ja)

ingen större skillnad förutom ta ett steg bakåt eller framåt för min del

men vi snackar snitt en halv mm eller 1mm.

 

pinto har filmat lite kanske kan fixa de i helgen med lite tur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mattebox är värt det nästan enbart för utseendets skull. :) Tillåt mig att porra mig lite med en bild jag tog nyss...

 

Dude! nu ägde du ju mig! Jag har ju bara followfoucs ju :P vart köpte du den mattboxen? eller du kanske gjorde den ?

 

Pinot. Ah tack för länken. lär ju funka fin fint ju!

 

btw http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=18344

Satt och funderade på hur de skulle bli ifall man skruvade fast den på objektivet. Skulle det funka eller är det helt onödigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den är köpt begagnad av en kille här på Voodoofilm faktiskt. Den har roterande filterhållare och jag fick med ett gäng 4x4 filter. Har dock hittills aldrig använt den.

 

Jag är ordentligt avis på din follow focus, Tomtebo. När jag hänger på mattboxen blir det tungt på linsen vilket resulterar i att det blir aningen trögt och lite trångt för fingrarna att fokusera. En follow focus hade varit perfekt... men så har jag ju det här telestödet som gör det omständigt att fästa en follow focus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja just de ja. man tackar och tackar. Haft lite problem med min followfocus ibland men det är fixat nu tror ja. grejen var att min förra 50mm 1.8 hade den person typ lagt den i sanden så det knastrade när man focuserade. de va riktigt dåligt. så jag körde helt enkelt. jag öppnade linsen med mitt coola skruvsett. och ren gjorde den. funkade jättebra men sen så råkad jag glömma bort hur det såg ut på slutet så jag i princip pajjade den. Men har köpt en ny nu. den är foucsen hur bra som helst, går mycket och smidigt. en nackdel med FD linserna är att dom har en liten knopp på linsen så man får skära bort för att kunna focusera. lite störande ifall man skulle sälja linserna sen.. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har valt att göra den så liten som möjligt.

Använder endast nummer ett och tre av ringarna i "macro tube" kittet som man kam köpa på ebay. Adaptern är statisk och bygger på daniels design.

Hållaren är egentillverkad enligt inlägg ovan och mattskivan är en Canon EE-S.

Mellan mattskivan och HV20 siter ett +2 makrofilter.

Tejpen på ringen är till för att kunna rotera mattskivan till rätt läge och fixera.

Jag har gjort en första testfilm med ett zoom objektiv 70-200/2.8 (syns på bilden) lite svårt att focusera...

Allt är handhållet så ha överseende (orkade inte släpa på stativet).

Med denna konstruktionen får jag precis så mycket vinjettering som jag vill ha och med en 50 mm optik så blir den kompakt och möjlig att handhålla.

 

Testfilmen ca 20mb, mp4 - h264:

http://www.beta75.se/filmer/dof_test_001.mp4

 

/KN

 

edit: Och med ett 300/2.8 så blir det såhär vulgärt http://www.beta75.se/bilder/hv20_300.jpg

K_N_4976.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Newton? Jag trodde de hette fresnel eller nåt. :D Bästa lösningen är väl ändå att vibrera mattskivan. Jag har nyligen fått hem mattskivehållare, motor, rheostat och switch för att kunna lägga till vibration. Frågan är nu om jag orkar fixa det. Det jobbiga är att mattskivehållaren inte har några lämpliga skruvar att skruva fast den med och prova sig fram med avståndet som jag gjorde tidigare. Man blir tvungen att limma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kärt barn har många namn:

http://en.wikipedia.org/wiki/Newton's_rings

 

Jag tror dessa ringar blev synliga efterson HV20 bländade ned eftersom jag körde på 1/25 sec. Skärpedjupet blev för bra.

 

Har funderat på vibrerande fast då hade jag byggt en annan konstruktion på "tuben". Något större som man fick in allt i, batterier osv.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv funderar jag på att löda kablarna från motorn till någon slags teleplugg som jag limmar fast i ett hål i tuben, så att jag enkelt ska kunna plugga in "batteriboxen" när jag behöver vibration. Den blir på så vis samtidigt lämpligare när jag inte behöver vibration.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...