Gå till innehåll

Bygga egen 35mm adapter


janneck

Recommended Posts

Jo, det var filmat inomhus på kvällen så det var dåligt med ljus. Jag var utomhus och filmade lite igår och då fanns det så mycket ljus så att jag till och med blev tvungen att blända ner. Det var bra att man fick testa vad den gick för när man bländade ner också eftersom det är en statisk adapter. Här är länken till nya klippet: http://dodownload.filefront.com/8885055//5e59b5d0a0f6e011a574b9dad71dff184603fde8f16ad834960049c2fd2f018f2b993d8dc861a622

 

Blåsbälgen använder jag som sagt för att blåsa rent mattskivan. Använde tryckluft förut men det gjorde nästan bara mer skada än nytta. Blåsbälgen gör rengöringen mycket enklare än väntat.

Länk till kommentar
Share on other sites

ser skitbra. bra nyhet att du till och med var tvungen att blända ner, det trodde jag inte. Så då är min fråga. Hur mycket gick kalaset på?

körde du exakta ritningar som jetsetmodel?

 

Blir ju dags att införskaffa sig grejer till att börja bygga en jag med.

 

just de ja, den pallade HD? samt att den var statisk? alltså inte darrande skit :P?

Länk till kommentar
Share on other sites

ser skitbra. bra nyhet att du till och med var tvungen att blända ner, det trodde jag inte. Så då är min fråga. Hur mycket gick kalaset på?

körde du exakta ritningar som jetsetmodel?

 

Blir ju dags att införskaffa sig grejer till att börja bygga en jag med.

 

just de ja, den pallade HD? samt att den var statisk? alltså inte darrande skit :P?

Jag har inte räknat på det men jag tror det gick på omkring 3000 kr. Jag gick inte mer efter Daniels tutorials än att jag köpte hans statiska mattskivehållare, en 55-60mm stepring, två macrotuber för Canon och ett 55mm uv-filter. Då köpte jag macrotuberna på tradera så det kan säkert bli billigare om man vill beställa dem från ebay. Läste sen på http://www.hv20.com att Optekalinsen skulle fungera bra som achromat så det fick bli den eftersom den var förhållandevis billig.

 

Ja, jag tycker då att den pallar för HD. Inga gryn vad jag kan se, även om bländaren inte direkt var vidöppen på många av klippen. Jag kan se någon skavank och något skräp här och där när bländaren var ganska liten (som i första klippet med cykelstyret) men det är inget jag tänker på direkt, och när man har vidöppen bländare så syns inget skräp eller skavanker alls. Så nej, inget darrande skit här inte. :) Statiskt var förhållandevis enkelt att bygga och det blev billigare. Jag vet med mig att jag kommer att vilja köra höga slutartider när jag använder den så det var också därför jag valde statisk istället för vibrerande.

Länk till kommentar
Share on other sites

najs. 3k är inte speciellt mycket. blir att man gör en. Om du inte har allt för mycket att göra kan du väl knepa ihop en tutorial, eller ska jag köra helt efter youtube grejen?

 

 

en fråga tillbara (känner mig rätt tjötig men du har hjälpt mig mycket de senaste tiden, tack för de)

den där optek linsen, var fick du tag på den?

 

 

FD eller EOS linser? jag köpt FD iallafall

 

tänkte på denna

http://www.tradera.com/3st_mellanringar_for_Nikon_MAKRO_-auktion-49931375

Han hade ju EOS mellan ringarna

Men är det någon skillnad förutom eventuella att man inte får på objektiven för det är fel mattning

Jag hade ju tänkt limma fast eller liknanade min FD mattning ring som satt på en gammal SLR kamera på tuberna.

ska jag vänta på EOS eller funkar denna?

Länk till kommentar
Share on other sites

det ska vara olika avstånd mellan (FD --> mattskiva) och (Eos --> mattskiva).

Populärt är att använda Eos på adaptern eftersom den har kortast avstånd. Sedan kan man med ytterligare en adapterring (Eos --> Nikon F) även använda nikonoptik. Eller Leica osv.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

De där Nikon-mellanringarna fungerar också men de har en annan innerdiameter så du får se till att beställa rätt GG-hållare bara. Sen är det ju så att det är svårt att sätta EOS-objektiv på den där, men om du kör med Canons mellanringar så är det bara att köpa en adapter så kan du även köra med Nikon-objektiv. Det är vad jag har gjort. Jag kör med ett Nikkor 50mm F1.8 och det fungerar ypperligt tack vare EOS -> Nikon-adaptern. Sedan kan jag även köpa EOS-objektiv till den om jag skulle komma över någon.

 

I frågan gällande FD eller EOS så skulle jag ha satsat på EOS. twoneil på http://www.hv20.com modifierade en EOS-tub så att han kunde sätta ett FD-objektiv på den, men då blev han för evigt fast med just det objektivet och kunde inte köra med något annat objektiv överhuvudtaget.

 

Min är egentligen mycket enklare gjord än den i tutorialen eftersom min är statisk, och så köpte jag en stepring för att fästa den mot kameran istället för att limma fast ett uv-filter där. Köpte bara ett uv-filter för att ha mellan objektiv och mattskiva så att damm inte skulle leta sig in till mattskivan när man plockar av objektivet.

 

Jag limmade fast uv-filtret i en av ringarna (tror det var i änden på ring #3) med 2-komponents epoxy. Huvudsaken att det inte sitter så nära objektivfästet att baksidan på objektivet stöter i glaset. Sen är avståndet på det inte så noga. Se bara till så att det sitter någorlunda rakt. Jag la uv-filtret på ett bord och ställde ringen över det för att få det hela plant och snyggt.

 

Limmade sedan fast mattskivan i hållaren med en liten klick smältlim i varje hörn, satte fast objektivet i fattningen och testade mig fram för att sätta mattskivehållaren på rätt avstånd. Detta görs genom att ställa objektivets skärpa på oändlighet (den uppochnervända åttan), sikta på något långt bort i fjärran och justera avståndet tills bilden på mattskivan är skarp. Mattskivehållaren har ett fästsystem med två små skruvar så man slipper limma den.

 

Allt som är kvar sen är att sätta dit en achromat efter smak och tycke. Man får testa sig fram till vilket avstånd som fungerar bäst. Jag har dock inte hunnit testa om det finns något bättre avstånd än.

Optekalinsen fick jag tag på här: http://cgi.ebay.com/55mm-10x-HD-Macro-Lens-for-Sony-Alpha-A100-A100K-DSLR_W0QQitemZ190159007861QQihZ009QQcategoryZ30070QQcmdZViewItem

Den har gått ut nu men på http://www.opteka.com säljs den också. Den linsen är i alla fall en fantastisk lins för pengarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret norbert. Min tanke var att jag skulle enbart köra på FD linser. Har en EOS lins från Canon 400D men har en väldigt hög fstop (liggger på 3.5 eller något?) dessutom ska jag beställa en FD 28mm 2.8(eller lägre fstop) och någon mer. Sitter redan på FD 50mm 1.8 hemma så väntar på bli använt.

 

Grejen är att jag tänkte göra så i tutorial(köpa 2 tuber typ) (alltså köpa eos Tub, tänkt från början)

Sedan i slutet på fästet där man ska sätta objektivet så limmar jag fast FD fattning som jag har på min gammla SLR kamera där objektivt var med. Då går det ändra med fstopet osv med. inte tänkt anvä'nbda eos linser eller nikon, är så kär i fd linser så

 

Men det känns lite bättre att köpa EOS tub då de flestat har skrivit om den. Dessutom måste jag ju köpa den där ringen i back på den så man kan fästa den till kameran. ska jag vänta på eos tub eller ska jag köpa nikon?

 

vad har hv20 för filter diameter, så man kan fästa den med ett filter eller dyl? har en stepup ring asain 52 till 55mm

 

 

 

Tittade på [twoneil adapter där han säljer dom,http://www.hv20.com/showthread.php?t=2825&highlight=twoneil

Inte så jävla många ringar. typ en 3ring och lite filter ser det ut.

 

Om jag fatta allt klart så ser den ut ungefär såhär

 

( | | | | ( |

Länk till kommentar
Share on other sites

Har en EOS lins från Canon 400D men har en väldigt hög fstop (liggger på 3.5 eller något?)
Nackdelen med de nya linserna till de digitala systemkamerorna är att du oftast inte har någon manuell kontroll över bländaren på själva objektivet.

 

ska jag vänta på eos tub eller ska jag köpa nikon?
Fördelen med EOS-tuben är att du kan använda 55-60mm-stepringen för att fästa i kameran. Nikon-tuberna har en annan diameter.

 

vad har hv20 för filter diameter, så man kan fästa den med ett filter eller dyl? har en stepup ring asain 52 till 55mm
43mm, så du behöver bara en 43-52mm stepring i övrigt.

 

Tittade på [twoneil adapter där han säljer dom,http://www.hv20.com/showthread.php?t=2825&highlight=twoneil

Inte så jävla många ringar. typ en 3ring och lite filter ser det ut.

Ingen achromat på den då. Kamerans lins är istället väldigt nära mattskivan så att man i princip inte behöver zooma in överhuvudtaget, men då får man en lite förvrängd bild. Som bekant blir raka linjer lite böjda utåt kanterna när man kör vidvinkel. Om man använder achromat så kan man ha kameran en liten bit ifrån mattskivan och zooma in, vilket ger en "plattare" bild med mer raka linjer. Den principen kör också SGpro hårt på.

Tittar på hans screenshots och det ser helt okey ut, men jag personligen gillar inte den där "vortexeffekten" på det som är ur fokus. Det syns tydligt på andra och fjärde bilden uppifrån. Den effekten samt vinjetteringen är resultat av att man måste ha vidvinkel på kameran.

Men adaptern är ju som sagt väldigt väldigt kompakt och ger ändå en bild som är mer än användbar. Om storleken är ett bekymmer så verkar den där adaptern vara perfa.

 

Om jag fatta allt klart så ser den ut ungefär såhär

 

( | | | | ( | Verkar stämma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu vet jag de, blir och beställa lite grejer. Finns inte Macro HD linsen nån annanstans än ebay?

 

Norbert om du har lust så skicka upp några bilder på bygget?

 

 

Btw vad för diameter ska man ha för tex uvfilter till tuben? antar mans klistrar in dem i tuben eller snurrar fast dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vart kan hitta linser då ? ge förslag ? har pajjat en analog videokamera fanns nåra st men dom var väldigt små
Vad är det då för linser du är ute efter?

 

Nu vet jag de, blir och beställa lite grejer. Finns inte Macro HD linsen nån annanstans än ebay?

 

Norbert om du har lust så skicka upp några bilder på bygget?

 

 

Btw vad för diameter ska man ha för tex uvfilter till tuben? antar mans klistrar in dem i tuben eller snurrar fast dem.

Jag googlade runt men jag kunde inte hitta macrot någon annanstans än på ebay eller på http://www.opteka.com. Jag köpte ett 55mm uv-filter då jag läste i någon tutorial att det skulle passa i mellanringarna för Canon. Det blev en marginell glipa mellan filterring och mellanring men jag lyckades som sagt ändå limma fast det genom att peta ner epoxy i glipan med en tandpetare.

 

Det ligger en bild uppe på min "rigg" tidigare här i tråden men jag tror servern trilskas för den syns tydligen bara ibland. Jag har tyvärr inga bilder av hur jag byggde adaptern men det har Daniel redan dokumenterat så bra. Här är i alla fall en ny bild på min adapter (dock utan mattebox den här gången):

diy35_bild.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Fraktkostnad beror på fraktsätt. Tänk på att det också blir tullavgift och införselmoms när du importerar.

 

Det är egentligen inte mycket som kan gå fel när man bygger jetsetmodels-adaptern. Det värsta som kan hända är väl att man repar mattskivan märkbart, och då kostar det 300 kr att köpa en ny på Cyberphoto t ex. Jag tycker det är roligt att montera ihop den själv för då har man istället mer kontroll över bygget och kan lätt ändra det man inte är nöjd med, osv. Men som du säger, när det finns en färdigbyggd adapter till ungefär samma pris så får man fundera. Den där RNG35 har jag aldrig ens hört talas om, om jag ska vara ärlig.

 

Min personliga åsikt är i alla fall att jetsetmodels-adaptern ger en mycket tillfredsställande bildkvalitet för priset. Om den inte hade gjort det så hade jag aldrig fått för mig att bygga en, då hade jag fortfarande sparat till en SGpro och stått utan adapter. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Verkar inte stå om priset på hemsidan (RNG35) är inklusive moms eller ej. Annars är den amerikanska momsen på 20 %. Svensk införselmoms är på 25%. Om priset på hemsidan är inklusive moms så blir det ju iofs bara $325+frakt+25%+tull.

 

Yess, beställde den från ebay, men det priset var inte inklusive moms upptäckte jag. Det totala priset för den blir alltså pris+20%+frakt+25%+tull. Jag har dock inte betalat införselmoms eller tull på min ännu men det brukar kunna ta tid. Hur som helst blir den ändå billigare än de flesta andra bra achromatlinser.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej, jag har lite problem med att lita på ebay. Känns som man kan blir lurad rätt rejällt. tradera går det liksom spåra dom mer. men ska testa köpa den då. ska försöka få EOS tuben först

 

Fan, känner mig lite som en frågevis fjortis. Har en liten fråga angående HD Linsen.

gick den att sätta direkt mot tuben eller har du en någon filter eller stepdown grej på den?

Eller du kanske använde dig av den där stepringer som daniel gjort som man kan fästa på tuben?

 

 

 

edit:

Nu har batterimannen lagt ut 10st eos tuber på tradera, den du köpte ifrån norbert tror ja.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så länge det är Optekas egna annonser på ebay så ska de vara pålitliga.

 

Macrolinsen passade perfekt på 55-60mm stepringen från Daniel. Det stod dock B+W på stepringen så jag antar att du kan hitta den på någon fotoaffär om du kikar på märket B+W. Jag trodde först att Daniel gjorde de där ringarna själv men så var tydligen icke fallet.

 

Precis, batterimannen låter bekant. Jag köpte två tuber utifall jag skulle vilja experimentera med olika längder. Just nu kör jag med dubbla 3-ringar så att kameran hamnar en bit ifrån mattskivan, vilket är tanken när man har achromat. Det går ju som sagt att bygga en väldigt kompakt adapter utan achromat där man inte ens behöver ett helt set mellanringar.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om HD achromaten. Är det inte helt enkelt smartare att köpa

(HV20ACHR1 - High Quality Zeiss Achromat unit especially for Canon HV20) Från Daniel ?

http://www.jetsetmodels.info/pics/hv20achr1.jpg

 

De jag behöver ha utan HV20ACHR1 är

Stepdown ringen 60-55mm (Daniel) http://www.jetsetmodels.info/pics/55_to_60.jpg

HD achromat från ebay http://cgi.ebay.com/55mm-10x-HD-Macro-Lens-for-Sony-Alpha-A100-A100K-DSLR_W0QQitemZ190159007861QQihZ009QQcategoryZ30070QQcmdZViewItem

mattskivan hållaren (Från Daniel) http://www.jetsetmodels.info/pics/sh_57ee.jpg

jag räknade att bara den kostnaden blev

(med shipping vet ej med momsen där eller tull)

ca 1004kr

 

Om jag köper HV20ACHR1 http://www.jetsetmodels.info/pics/hv20achr1.jpg

plus mattskivan (för jag behöver inte köpa ringen) http://www.jetsetmodels.info/pics/sh_57ee.jpg

så blir det plus shipping 100 EUR = 921kr

(vet inte heller om momsen eller tull)

 

Vad tror ni? jag tycker förslag två låter mer lockande, än skicka runt massa order över allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...