Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mitt råd är att välja macro med omsorg. Det som förstörde min första adapter var just ett billigt macro. Det resulterade mestadels i oskärpa utåt kanterna och lite kromatisk aberration.

Man kan bygga adapter utan macro som sagt, men jag kör med macro för att kunna ha HV20 lite längre ifrån mattskivan så att jag kan zooma in och på så vis få en plattare (mindre förvrängd) bild.

Postad

Kan ju tips om Daniels Achromat annars. Då slipper ni problemet som Norbert har. med att få mattskivan rakt. För den achromaten går det att rätta till hela tiden. (snurra runt på den, kommer inte ihåg vad det heter) Plus att du slipper köpa Stepdown ringar. Bara sätta fast den i EOS tuben och skruva fast den i kameran. (dock hv20 som jag då)

Meg: K98 eller Kar98 är samma sak. den har olika namn bara. Dock är den som jag och min polare gjorde mer baserad från Svenskarnas k98 (som dom köpte in från tyskland) än de tyskarnas. (längden är längre m.m)

Postad

Jodå. men lite väl dyrt eller hur? är ju inte ens uppe i reservations priset än. Betalade min Canon FD1.8 50mm för 200kr. De objektivet är liksom uppe i så mycket jag spenderade på hela mitt adapter bygge.

Postad

Btw norbert: funderar på köpa denna Lcd skärm till hv20.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=163793

TV-712

7" TFT-färgskärm med fjärrkontroll & högtalare, 12V/230V

"Kan anslutas direkt till okontakterad 12V i bilen, till cigguttagg eller till 230V vanligt uttag. Fotstödsmontering och fäste för att monteras in i nackstödet. Den har 1st ljudingång(RCA) och 2st videoingångar(RCA)".

den är billig samt att den är 16.9 dock vet jag inte upplösningen. skickade ett brev till dem men fick inte svar gällande de.

Postad

Om ni är intresserade kan ni köpa mitt 7" system.

* 7" lava-skärm (funkar för SD men för HD så är det ingen skärm man ska mäta fokusen på)

* Ctek-laddare (kungen av laddare)

* 12 v batteri (skulle uppgradera det till ett som håller längre än en timme. Köpte detta mest för att testa)

* Nätadapter (behöver vara löda/skarva dit en kontakt som jag skickar med, har inte haft tid själv)

* hemsnickrad arm för 15 mm stänger

Har kört tamiyakontakter. 7"->interface dosa => I -->komposit -> kamera, II strömkabel -> 12v batteri/väggen

När jag testade detta system till min SGpro adapter så använde jag 7" skärmen för att navigera och kamerans för färg+fokus

Som sagt, ni GDS:are fixar enkelt sista lödningen till nätströmmen.

PMa ang. pris och bilder.

Lägger nog snart upp systemet i annonsavdelningen men jag tänkte tjuvstarta här

Postad
Går den på batterier också? Det finns tydligen en undre gräns för upplösningen där det inte lönar sig att ha en skärm, så den hade varit bra att veta.

går tydligen på 12volts batterier. jag vet inte upplösningen dock.

vinnie, pris? bilder? gife

• 2 veckor senare...
Postad

Måste säja att det är en trevlig tråd det här.

Jag har planer att bygga en DIY 35mm adapter och jag har läst om det här i denna tråd.

Min undran är nu om jag har tagit med allt som behövs köpas på denna listan under:

Canon EOS tube 2x 235.29kr från en tysk sida

55mm 10x HD Macro Lens for Sony Alpha A100 A700 DSLR 1x 367kr från ebay

Canon Fokuseringsskiva EE-S 1x 300kr från cyberphoto

Nikon BR-3 1x 700kr från cyberphoto

stepring 43-52mm 1x 119kr från cyberphoto

stepring 55-60mm 1x 282kr från daniel

uvfilter Hoya UV 55mm HMC 1x 156kr från cyberphoto

Är det något jag glömt eller något som är onödigt i denna listan?

Jag har en canon hv 20.

Postad

ser bra ut pinot, men är det Multicoated uv filtret? för det är nästan bäst ifall det är den. antar (HmC) är multicoated. om du behöver hjälp så är det bara tjöta. kom ihåg att när du sätter den extra ringen får du räkna med den extra längden.

btw: till eventuell en lcd skärm, vad för kablar och ingångar behöver de va?

Postad
ser bra ut pinot, men är det Multicoated uv filtret? för det är nästan bäst ifall det är den. antar (HmC) är multicoated. om du behöver hjälp så är det bara tjöta. kom ihåg att när du sätter den extra ringen får du räkna med den extra längden.

btw: till eventuell en lcd skärm, vad för kablar och ingångar behöver de va?

Okej va bra:) Glömde nämna att jag ska köpa en Static GG-Holders från daniel okså.

Vilken av ringarna menar du av de 3 jag har? För jag har ju en som ska sitta mellan adaptern och kameran, sen en vid adapterns ende och på den ska br-3 stepringen sitta.

Jag är okså lite osäker på hur jag ska mäta ut alla avstånd i adaptern. Vad hade du för nått att mäta med? Gjorde inte Norbert det på "känn" (testade sej fram)?

Jag har en denver 7 tum lcd skärm och den kopplar jag till kameran med en liten AV sladd från kameran och ut till en röd audiosladd och en gul videosladd.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MM-142 en liknade den här fast den vänstra kontakten är fel.

Postad

Om jag köper HV20ACHR1 http://www.jetsetmodels.info/pics/hv20achr1.jpg

plus mattskivan (för jag behöver inte köpa ringen) http://www.jetsetmodels.info/pics/sh_57ee.jpg

så blir det plus shipping 100 EUR = 921kr

(vet inte heller om momsen eller tull)

Vad tror ni? jag tycker förslag två låter mer lockande, än skicka runt massa order över allt.

Oj då! det missade jag. Den verkar mycket bättre. Har du den i din adapter Tomtebo? Har den fungerat bra?

Postad

En Nikon BR-3 behövs inte, och det skulle bara bli krångligt att försöka skruva dit en eftersom Canontuberna inte har någon standardgänga. Om du vill köra med Nikonoptik så finns det en EOS->Nikon-adapter att köpa för mycket mindre pengar än en BR-3. Jag kör själv med en sån adapter och det fungerar utmärkt. Om du ska ha en Opteka 55mm som achromat så behöver du en stepring 52-55mm också. Annars ser listan bra ut.

Postad
En Nikon BR-3 behövs inte, och det skulle bara bli krångligt att försöka skruva dit en eftersom Canontuberna inte har någon standardgänga. Om du vill köra med Nikonoptik så finns det en EOS->Nikon-adapter att köpa för mycket mindre pengar än en BR-3. Jag kör själv med en sån adapter och det fungerar utmärkt. Om du ska ha en Opteka 55mm som achromat så behöver du en stepring 52-55mm också. Annars ser listan bra ut.

Okej va bra... Men vad menar du då? en speciel canon eos tube? Jag ska nog köpa tub från det tyska stället som daniel tipsar om. skulle du kunna visa vad det är för EOS jag ska ha om jag ska ha nikon gänga?

På denna sidan:

http://www.enjoyyourcamera.com/index.php?language=en&XTCsid=45634276059db07081cead32ba987953

Postad

Är det möjligtvis en "Nikon Lens to Canon EOS Mount Adaptor " http://cgi.ebay.co.uk/Nikon-Lens-to-Canon-EOS-Mount-Adaptor-5D-30D-400D-UK_W0QQitemZ370010326519QQihZ024QQcategoryZ30059QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

du menar?

nu ser min lista ut så här:

Canon EOS tube 2x 235.29kr från en tysk sida

HV20ACHR1 - High Quality Zeiss Achromat unit especially for Canon HV20 från daniel

Canon Fokuseringsskiva EE-S 1x 300kr från cyberphoto

Nikon Lens to Canon EOS Mount Adaptor från ebay

stepring 43-52mm 1x 119kr från cyberphoto

uvfilter Hoya UV 55mm HMC 1x 156kr från cyberphoto

Ser det bra ut? Så när jag har dessa grejer så är det bara att börja bygga?

Postad

Ja precis, det är EOS-fattning på Canontuberna så en sån där adapter fungerar om du vill använda Nikonobjektiv. Jag köpte min från http://www.kaffebrus.com. Lite dyrare men åtminstone inom landet.

Listan ser bra ut, men du behöver inte någon stepring om du ska ha HV20ACHRI. En mattskivehållare bör du också ha med.

Postad

Tusen tack! Jag har undrat länge hur ni har fått det perfeckta och exacta längden mellan tubens ende och mattskivehållaren. När man kollar på daniels hv20 tutorial så sitter mattskivehållaren i 3 smala plastpinnar som går till en annan ring... är det hemma byggt eller ingår det när man köper skivhållaren? Och är de pinnarna exact den längden som man behöver för canon eos tuben?

Är det bara i så fall att skruva fast den andra delen på skivhållaren i bayonetringen?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...