Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag och en kompis satt på bussen för ett tag sen, vi pratade om att öppna ett film kaffe/affär. Där man kunde hyra film köpa film och se film. Det skulle finnas gamal rekvisita från filmer där. Alltså ett ställe där personer som gillar film skulle kunna bo på. Så min fråga vad skulle ni vilja ha i ett sådant ställe? beskriv drömaffären:)

Postad

En sektion för begagnade dvd-filmer (alla regioner). Det är alltid kul att gå omkring och browsa efter fynd i såna butiker, mycket större chans att man impulsköper också om man hittar nåt.

Kanske inte det mest inkomstbringande för butikerna, men det kanske hjälper till att locka kunder?

Postad

Ah! Ett Hard rock café med affär för filmälskare :D Skulle va trevligt med affär som har ett brett utbud av film både att köpa, hyra och kanske se på plats i någon form av bio =) sedan skulle de ju va trevligt att kunna köpa/låna filmböcker och kunna köpa kuriosa. Just det där med att sälja saker är ju svårt att konkurrera med Internet men det är ju alltid kul att "ta" på grejerna :D

Postad

Kom på att det skulle vara kul om det med varje hyrfilm följde med ett papper där man sen får ge filmen poäng osv. Så skulle man varje månad kolla fram månadens favorit eller ngt sånt. så skulle den få en hedersplats, som månadens anställda men en film istället:D

Postad

Varför det? Film ser jag gratis från internet. Diskutera film gör jag bättre på voodoofilm. Filmprylar köper jag på tradera. Finns det bättre upp med affärsideerna?

(jag var naturligtvis lite ironisk, men nått mer måste nog dra in pengar även om jag tror affärsmiljön är rätt. Vad går att sälja? Vad skiljer er affär från tex hårdrockaraffärerna med nitar och bälten?)

Postad
Varför det? Film ser jag gratis från internet. Diskutera film gör jag bättre på voodoofilm. Filmprylar köper jag på tradera. Finns det bättre upp med affärsideerna?

(jag var naturligtvis lite ironisk, men nått mer måste nog dra in pengar även om jag tror affärsmiljön är rätt. Vad går att sälja? Vad skiljer er affär från tex hårdrockaraffärerna med nitar och bälten?)

Det är just därför jag ställde den ovanstående frågan, vad gör att äkta filmentusiaster stänger av tv'n och kommer ditt? Personligen så skulle jag komma för atmosfären och dom goda bullarna jag kan äta medan jag kollar runt på alla coola affischer som finns i affären alla udda filmer. För att prata film med den vänliga ägaren som sitter bredvid mig och fikar... Vad gör så att du skulle komma ditt? Låt tankarna vandra fritt! no limits!

Ps. man kan inte kolla film på nätet, inget går upp mot känslan av att hålla filmen i handen;)

Postad
Skulle gärna slurpa i mig lite aphjärna eller babyormar...varför inte ögonsoppa? ^^

Låter sådeer tycker jag. Hellre whiterushians alá Big Laboskwi. Det finns hela kokböcker skirivna om filmmat. Sopranos kokbok t.ex. Stekta gröna tomater osvosvosv

Postad

Kända gästarbetare, typ Tarantino kommer till ditt bord och tar emot beställningen. Cruise lagar till den, alternativt slungar några flaskor, medans en scen ur en film skulle ageras ut i restaurangen. Typ helikopterscenen i Matrix. Det värsta vore att få allt att liksom kunna gå in i den begränsade ytan.

Postad
Äh. Det är väl bara att vika rymden så får man plats med fler grejer.

säger sej väl självt?

Det låter som en förträfflig ide, en annan ide vore att man hade som sådana där bås de har på vissa vuxenklubbar. Där kunde man typ se första 10 minuterna film för 18 spänn. Efter detta, om man nu gillade de första 10 minuterna, kostar det bara 45 spänn att se resten. En av kändisgästarbetarna skulle kunna hålla handen om det blir för obehagligt. Typ Jennifer Lopez om någon kollar the Grudge, nä jag vet inte.

Eventuella temakvällar skulle kunna fixas också, typ "Familjen Killmer ställer till fest" eller "Lek kuragömma med Jason och Freddy". Eller så tar man med sig barnen dit på sån där födelsedagsfest som McDonalds brukar ha, "Barnkalas med clownen Det". Jisses, nu flödar fantasin fritt..

"Relationstips serverade av Patrick Bateman"...typ..

Postad
En av kändisgästarbetarna skulle kunna hålla handen om det blir för obehagligt. Typ Jennifer Lopez om någon kollar the Grudge, nä jag vet inte.

hehe... och vem kallade mig grabbig?;)

Ett klart plus vore ju att förlägga denna oas i pite eller östersund... så självisk och lat är jag :)

En lösning kanske vore att bygga vidare på den där vika-rymden-idén och bygga maskhål från entrén till sveriges/världens alla städer. Med ett VIP-kort i fickan väljs utgångsstaden. Eller om man vill följa med någon annan hem för lite... eh... vitt vin och räkor... ska ju den funktionen finnas. Optimalt så borde det finnas en knapp med texten "do you feel lucky, punk?" och man transporteras automatiskt till slumpvis stad.

Nä men skämt åsido... jag skulle gärna hänga på ett hak där man kan fynda begagnat-filmer och snacka skit med likasinnade. Liknande establishments finns ju i Tokyo, s.k. Manga-cafés där man betalar för tiden man sitter där inne, fri dricka och ett stort bibliotek av manga att läsa under tiden. Själv skulle jag föredra att inte betala per minut dock... Bygg det under tanken och den ekonomiska tänket bakom tema-fik och låt folk idka begagnathandel som en sidogrej. Filmtidningar och sånt kan ju ligga som lektyr om man vill uppdatera sig lite.

Hur ska detta finansieras? bostadsbidrag? medlemskap? hutlösa priser på delikatobollar? inte vet jag. Men om någon här har viljan och kunskapen så låt inte den skämtsamma tonen här avskräcka... Jag har länge saknat ett ställe att hänga på.

Att locka in kändisar är ju dock onekligen ett stort plus ändå, förståss;)

Postad
hehe... och vem kallade mig grabbig?;)

Klientelet här är ju så otroligt feminint.

Helt allvarligt så är det här något som jag skulle vilja göra, öppna ett ställe med film som grund. Om jag skulle hitta en par tre bra människor att leka med skulle det nog hända.

Postad

tycker också att det skulle vara jättekul att öppna en affär med kaffe där det går att köpa/hyra film. Men förblir mest troligt en dröm, iaf nåfra år till.

Postad
det här börjar nästan låta som Lava i stockholm.

Finns det ngn hemsida för kafet eller något liknande där det finns bilder skulle vilja se hur det ser ut

Postad
Finns det ngn hemsida för kafet eller något liknande där det finns bilder skulle vilja se hur det ser ut

här är hemsidan till Lava:

http://www.kulturhuset.se/default.asp?id=1236&ptid=12253&Category=Lava

cafét på Lava är rätt trist. det finns ett schysstare filmfik i Göteborg vid brunnsparken som jag inte minns vad det heter just nu. det ser i princip ut som ett vanligt café invändigt, fast med en massa filmaffischer och såna prylar.

dom har (eller hade iaf) en liten butik också, som fick sin egen lokal på drottninggatan (tror jag att det var). om den finns kvar eller vad som hände med den vet jag inte, men det var en liten butik på en bakgata så det är möjligt att den är borta.

Postad

Jag jobbade på DVD Direkt i Göteborg tillsammans med bogeyman, för er som var där. Efter diverse ägarbyten osv så gick affären i graven helt självförvållat måste jag påstå. För jag tror inte folk piratkopierade affären i graven....

Jag tror att personalens intresse för film är det viktigaste. Så länge man inte gör förlust så ska inte huvudsaken vara pengar. För pengar saknar den själ som behövs för att göra ett ställe trivsamt. Och när man inte är ute efter innegänget som gör vad som står att de ska göra i livsstilsmagasinen så är just stämningen viktig.

Jag minns att vi hade kunder som kom in 25 dagar i månaden och inte handlade utan stod o snackade och fick kaffe av oss. Köpt på caféet på hörnet. Men sen brände de hela lönen, vilket gjorde att i snitt köpte de en film om dagen om man överdriver lite lätt :)

Ett par stolar där så hade det varit ett kafe också :)

Alla nördaffärer behöver stämningen men även ett visst utbud. Ingen sellout eller annat som hör åhlens till.

Det är vad jag tror,

jon

Postad
Ingen sellout eller annat som hör åhlens till.

Det är vad jag tror,

jon

Åhlens är väl rätt mycket sell all till och med.

Håller helt med dig, fast det gör också att själva startfasen kan bli svår. För då blir kemin så mycket viktigare.

Postad
Åhlens är väl rätt mycket sell all till och med.

Håller helt med dig, fast det gör också att själva startfasen kan bli svår. För då blir kemin så mycket viktigare.

Jag vill inte heller ha en affär som bara handlar om vinst men om man ska satsa på mysig atmosfär och en kompis känsla i affären så måste man ha en stabil kundkrets som kommer just för det. Problemet är ju då som miss Emma säger att det är svårt i början, plus i min stad Haparanda så finns det inte så många personer som skulle komma till ett kaffe för det:(

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...