Gå till innehåll

En "oas" för filmälskare


policy

Recommended Posts

Varför känns det som att det nästan bara går att göra sådana här saker i större städer? Borde det inte finnas en så pass stor krets filmintresserade i småstäder att de skulle vilja dela intresset oftare?

 

Jag är inte psykolog eller människo kännare, men om vi ska dra till med en stereotyp... Jag tror att personer som bor kvar i sin lilla stad oftast är sådana som arbetar inom industri eller sådant som går att göra i små städer, svårt att arbeta inom film i en stad som inte har sådana arbeten att erbjuda. De som vill arbete med film/tv/osv de söker sig till större städer där det finns arbeten för sådant. Därför finns också kund underlaget för filmcafer i större städer.

 

Det finns väldigt många som är intresserade av film i min stad också men för dom räcker det att hyra eller köpa film ofta och diskutera det med familjen. Det beror som sagt på att de mer fanatiska film intresserade söker sig till storstan. Men där finns också undantagen som bekräftar regeln

 

Detta är bara en teori dock:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill inte heller ha en affär som bara handlar om vinst men om man ska satsa på mysig atmosfär och en kompis känsla i affären så måste man ha en stabil kundkrets som kommer just för det. Problemet är ju då som miss Emma säger att det är svårt i början, plus i min stad Haparanda så finns det inte så många personer som skulle komma till ett kaffe för det:(

Jag tror man får tänka lite som Rob i High Fidelity, att man har en butik som kanske inte ligger på största affärsgatan i stan utan lite i utkanten där det är lägre hyra, men man överlever för att den typen av kunder man har gör sig det besväret att åka ut just för att besöka butiken. Se även Kapten Krok i Göteborg.

 

Anledningen till att såna här butiker funkar bättre i storstäder tror jag har att göra med att det finns fler nördar eftersom befolkningen är större helt enkelt. I större städer finns mer av allt, och små butiker som är beroende av en väldigt smal kundkrets som just filmnördar är klarar sig bättre där.

Länk till kommentar
Share on other sites

I mindre städer går det att ligga i anslutning till bion/videoaffären mm. Nördar gillar att umgås och prata med varandra.

 

Jag som är nörd håller på att gå in i väggen nu eftersom jag gått mer och mer in i familjelivet och inte lyckas hitta någon jämnvikt mellan intresse och ansvar. Lite ying och yang problem, blir det för mycket av ett hur gott det än må vara så rubbas balansen.

 

Och eftersom jag inte kan hänga på åhlens på min fritid och träffa likasinnade så blir det helt enkelt lite bökigt.

 

Dock så har en lösning presenterat sig så förhoppningsvis ska jag vara utom fara inom närmsta tiden :) Har blivit medlem på mediaverkstäderna här i Götet. Där är miljön i alla fall, nu måste jag bara masa mig iväg dit också :) Men det gör jag i nästa vecka, mitt premiärbesök.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ni inte starta ett cafe fullt med plattskärmar på väggarna och rekvisita ifrån filmer som producenterna "ger er", servera Hiccory baconcheeseburger och ha en liten affär på sidan om cafet där ni säljer små söta t-shirts med er loggotyp på ;)

 

Nämen seriöst... jag tror att idén kommer att funka bra i de större städerna där det rör sig mer människor. I en småstad kan det bli svårt att locka till sig tillräckligt många kunder, och även om det finns intresserade så är det inte kul att gå dit själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad som hade varit jäklit kul vore om ni också kunde få tag på några riktigt gamla rullar som t.ex. Resan till månen av Georges Méliès från 1902 eller Nationens födelse av D.W. Griffith från 1915 eller varför inte ett par gamla Charlie Chaplin rullar!:D

 

Jag tar tillfället i akt om att tipsa alla filmälskare om en bok av Steven Jay Schneider "1001 FILMER DU MÅSTE SE INNAN DU DÖR". En helt totalt fantastisk bok som är då ett slags uppslags verk av gamla och nya verk som verkligen gjort något för filmhistorien. Den första film som finns med är Resan till månen från 1902 och den rör sig frammåt till Million dollar baby från 2004. Ett måste om man är en sann filmälskare:D, dessutom med förrord från Josef Fares!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...