landen Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 http://www.bhphotovideo.com/ Såg att dom har grymt bra priser! Även om man åker på tull och moms är det nästan värt. Alternativt ta en weekend till NY! Ska endå dit i mars så funderar på att köpa. Någon som har erfarenhet av detta? 0 Quote
Max_H Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Köp, packa upp och släng kartongen. Filma 1 sekund så kan du lugnt ta in den... Rent teoretisk olagligt angående tull och annat men vem vet det? Tänk på att du måste skicka den dit om du vill laga den. /Max 0 Quote
landen Posted February 7, 2007 Author Posted February 7, 2007 Köp, packa upp och släng kartongen. Filma 1 sekund så kan du lugnt ta in den... Rent teoretisk olagligt angående tull och annat men vem vet det? Tänk på att du måste skicka den dit om du vill laga den. /Max Tänkte göra så för att vara på säkra sidan, samt posta manualen. Det finns ingen form av världsgaranti så man kan lämna in kameran i Sverige? Funderar ävne på att köpa en Nikon D80 eller D70s, ingen kan väl gnälla över det om man gör som du sa. Är ju sånt man har med på resor ;) 0 Quote
Max_H Posted February 7, 2007 Posted February 7, 2007 Det fanns världsgarantier men dom förvinner mer och mer pga sådana som du ;). Rent teoretiskt är jag osäker på om ex Nikon kan vägra stå för delarna, men arbetet kan dom ta betalt för. /Max 0 Quote
Jonsson Posted February 11, 2007 Posted February 11, 2007 I slutet på 80-talet åkte jag & en polare till NY för att köpa kamera bla. Lärdomen var att ett rövarpack slagit upp dörrarna & krängde allt med anknytning till "hemelektronik". Alltså titta på följande: Att rätt vara ligger i paketet du SLUTLIGEN får! Att varan är hel. Att varan ej är begagnad om så ej är överenskommet. Så här valde vi affär: Lusläste Am. fototidningar & skapade oss en bild av företagen / priserna. På plats gled vi runt på femte ave. & kollade läget på våra favoriter. Är någon butik konkursmässig? Ja = BRA! Hiva upp din inköpslista & betala kontant, då blir det BILLIGT. Beträffande det där med världsgarantier så har nog alla tillverkare det, men de gäller från några dagar till något år (Canon). Jag har fortfarande min kamera i bruk & svenska Cannon är jag beredd att strö lovord över. Fick haveri vid ett tillfälle & bad om en sprängskiss, jag fick den dagen efter. GRATIS! Service har heller inte varit något problem, de är helt enkelt professionella. Till sist, trevlig resa! Försök att njuta av din vistelse i lite vidare bemärkelse än bara genom kamerashopping. :-) MVH / Jonsson 0 Quote
landen Posted February 11, 2007 Author Posted February 11, 2007 I slutet på 80-talet åkte jag & en polare till NY för att köpa kamera bla. Lärdomen var att ett rövarpack slagit upp dörrarna & krängde allt med anknytning till "hemelektronik". Alltså titta på följande: Att rätt vara ligger i paketet du SLUTLIGEN får! Att varan är hel. Att varan ej är begagnad om så ej är överenskommet. Så här valde vi affär: Lusläste Am. fototidningar & skapade oss en bild av företagen / priserna. På plats gled vi runt på femte ave. & kollade läget på våra favoriter. Är någon butik konkursmässig? Ja = BRA! Hiva upp din inköpslista & betala kontant, då blir det BILLIGT. Beträffande det där med världsgarantier så har nog alla tillverkare det, men de gäller från några dagar till något år (Canon). Jag har fortfarande min kamera i bruk & svenska Cannon är jag beredd att strö lovord över. Fick haveri vid ett tillfälle & bad om en sprängskiss, jag fick den dagen efter. GRATIS! Service har heller inte varit något problem, de är helt enkelt professionella. Till sist, trevlig resa! Försök att njuta av din vistelse i lite vidare bemärkelse än bara genom kamerashopping. :-) MVH / Jonsson Tackar för bra tips, ska försöka hinna se lite annat än kameror :) 0 Quote
IrishBastard Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Har tänkt att köpa Canon A1 från http://www.tigerdirect.com/ Kostar runt 25000kr istället för 34000kr som i Sverige. Dock så kommer det garanterat bli lite avgifter/kostnader för tull/frakt osv, men den är fortfarande billigare. Är det någon som vet vilka skillnader det är mellan den Amerikanska och Europeiska modellen, eller om det överhuvudtaget är någon skillnad? Kan tänka mig att strömkabeln är annourlunda, vad mer? 0 Quote
Dan Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Merk at USA bruker NTSC mens vi her i Europa bruker PAL. Stor forskjell. Mvh Dan 0 Quote
c5j Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Tackar för bra tips, ska försöka hinna se lite annat än kameror :) Glöm inte att man åker på att betala tax när man handlar över disk i US. I NYC är den närmare 8% typ. Den slipper man om man beställer hit till Sverige, men då åker man på tull och moms istället. Moms gör nog inget om man har firma. Vill man komma riktigt billigt undan så letar man på ebay och hittar nån som skriver Gift (så som gåva, inte poison asså) och värdet till 90 USD. MEN det är ju lite risky när man snackar Canon A1 osv! Kolla:http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm 0 Quote
gorse Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Tullen är inte dum i huvudet. De vet vad saker kostar och skönskattar 3-dubbelt. Men å andra sidan är inte deras uppgift att jaga skattebetalare utan knarklangare och storfuskare. En gång åkte jag på extra kontroll i tullen i Norrköping (när jag kom från mexico. Lägg märke till att jag är långhårig också). De gick rakt på mig, och frågade var jag kom från, och bad vänligt att komma med i ett rum bakom. De vred allt baggage ut-och-in och kollade ALLT!! Jag hade för mycket sprit med mig, men det struntade de i. Däremot blev de väldigt intresserade av min medicin jag köpt i Mexico eftersom jag blivit förkyld. De lusläste den spanska texten och ropade in annan personal som kunde tolk texten, och ställde mycket frågor. En halvkilospåse med orchata-pulver (en dryck, man blandar med vatten, typ måltidsdricka i påse) som jag hade i en plastpåse tog de prov på, men det var inga problem. De stack ett litet hål i påsen och tejpade över efter det de tog lite av innehållet. Efter en timme gick det bra att fortsätta resan med ett lycka till och tack för sammarbetet. Därefter drar jag slutsatsen att de tänker inte sätta fast vanligt folk. Men det är ändå olagligt att köpa kamera utomlands och ta hit det, för ett värde över 1 700 kronor oavsett du använt dem eller inte (altså kasta kartongen hjälper inte). Detta är det totala värdet av alla saker man köpt, inklusive sprit och cigaretter. Det tar inte lång stund att inse att det inte är realistiskt. Sist jag var utomlands hade jag lätt med mig prylar som översteg 1700 spänn, i kläder, skivor, sovenirer och sånt man brukar köpa när man utomlands. Gåva funkar inte heller. Gåvans värde får vara max 500 kronor och av enstaka natur. Min misstanke att det för det mesta brukar gå bra är att det är rätt dyrbart och resurskrävande att rota igenom alla paket. Däremot misstänker jag tullen har en "arbetslista" där de skriver upp vilka som brukar handla extra ofta och kolla dem extra. Edit: föresten brukar de skriva i motortidningen wheels om folk som försöker skriva ner kvitton på amerkanska bilar till en bråkdel av värdet för att minska på avgifterna. Det funkar aldrig. De bla har sakkunnig personal på kammarkollegiet som gör oberoende värdering om det blir tvist. Kunden vinner nästan aldrig. 0 Quote
EvilElvis Posted February 25, 2007 Posted February 25, 2007 Tullen är inte dum i huvudet. De vet vad saker kostar och skönskattar 3-dubbelt. Men å andra sidan är inte deras uppgift att jaga skattebetalare utan knarklangare och storfuskare. En gång åkte jag på extra kontroll i tullen i Norrköping (när jag kom från mexico. Lägg märke till att jag är långhårig också). De gick rakt på mig, och frågade var jag kom från, och bad vänligt att komma med i ett rum bakom. De vred allt baggage ut-och-in och kollade ALLT!! Jag hade för mycket sprit med mig, men det struntade de i. Däremot blev de väldigt intresserade av min medicin jag köpt i Mexico eftersom jag blivit förkyld. De lusläste den spanska texten och ropade in annan personal som kunde tolk texten, och ställde mycket frågor. En halvkilospåse med orchata-pulver (en dryck, man blandar med vatten, typ måltidsdricka i påse) som jag hade i en plastpåse tog de prov på, men det var inga problem. De stack ett litet hål i påsen och tejpade över efter det de tog lite av innehållet. Efter en timme gick det bra att fortsätta resan med ett lycka till och tack för sammarbetet. Därefter drar jag slutsatsen att de tänker inte sätta fast vanligt folk. Men det är ändå olagligt att köpa kamera utomlands och ta hit det, för ett värde över 1 700 kronor oavsett du använt dem eller inte (altså kasta kartongen hjälper inte). Detta är det totala värdet av alla saker man köpt, inklusive sprit och cigaretter. Det tar inte lång stund att inse att det inte är realistiskt. Sist jag var utomlands hade jag lätt med mig prylar som översteg 1700 spänn, i kläder, skivor, sovenirer och sånt man brukar köpa när man utomlands. Gåva funkar inte heller. Gåvans värde får vara max 500 kronor och av enstaka natur. Min misstanke att det för det mesta brukar gå bra är att det är rätt dyrbart och resurskrävande att rota igenom alla paket. Däremot misstänker jag tullen har en "arbetslista" där de skriver upp vilka som brukar handla extra ofta och kolla dem extra. Edit: föresten brukar de skriva i motortidningen wheels om folk som försöker skriva ner kvitton på amerkanska bilar till en bråkdel av värdet för att minska på avgifterna. Det funkar aldrig. De bla har sakkunnig personal på kammarkollegiet som gör oberoende värdering om det blir tvist. Kunden vinner nästan aldrig. Väldigt off topic, men jag har en polare som ALLTID åker in i tullen. Blev jobbigt ett tag, för vi fick alltid stå och vänta på att han skulle bli klar. Det roligaste var dock en gång när vi skulle till London. Han blev såklart indragen av tullarna. När han väl kom ut så frågade vi vad dom ville. Visade sig att dom misstänkte honom för "pälsdjurssmuggling". Vi tyckte det var mycket roligt och skrattade gott, det gjorde inte han. 0 Quote
coleman45 Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 kolla in http://www.ccicameracity.com grymma priser, taxfree, bara tull o frakt.. där köper du sony hvr-z1 för ca 16000:- 0 Quote
greenlighted Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 Har du någon personlig erfarenhet av CameraCity? Har du handlat av dem själv? Deras priser är onekligen väldigt bra. Kanske lite för bra... 0 Quote
coleman45 Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Har du någon personlig erfarenhet av CameraCity? Har du handlat av dem själv? Deras priser är onekligen väldigt bra. Kanske lite för bra... Japp, eller personlig ska jag väl inte säga. Min filmkolega beställde en Sony hvr z1 därifrån för ett underbart pris. Dock tog han package 4 med en massa tillbehör, vilket gjorde att priset stack iväg, plus en försäkrning på 600 dollar. Även hans far beställde en EOS 5, som i sverige ligger på omkring 20-25 tusen va. O där omkring 10-15 tusen. O det behöver inte alltid finns en hake. Kommer själv att spåra ur på ngt där snart.. peace/ A 0 Quote
Kvaser Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Sökte lite på dom, och kunderna hadde inte så goda ord om dom, utan det var mest att man skulle undvika dom. Har någon fått en avslutad affär från dom? 0 Quote
Jonyverse Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 kolla in http://www.ccicameracity.com grymma priser, taxfree, bara tull o frakt.. där köper du sony hvr-z1 för ca 16000:- Men med taxfree menas den amerikanska skatten då du skall föra ut grejjerna. När du tar in det hela läggs tull och frakt samt svensk moms på det. Eller ska i alla fall enligt reglerna. Jag köper böcker från USA ibland och då kan dom strunta i det ibland, men dyrare saker intresserar dom sig nog för. Posten (eller vad dom heter nu) sköter det på provision för Tullen så dom siktar in sig på de gottiga paketen. Nån som importerar mycket och tycker jag har fel? Dagens offtopic: Själv fastnade jag ofta i tullen på väg hem från Polen. Med fullstämplat pass och ryggsäck på besök i landet med bästa amfetaminfabrikerna var man ju skum... Så dom packade upp svärmors hemgjorda konserver och alla goda korvar och hittade aldrig nåt roligare än mina smutskläder. Ryggsäcken var ju alltid hyperkompakt packad, så man fick stå där och trycka ner alla korvar och kalsonger på undersökningsdisken efteråt. Köttprodukter är alltså inte tillåtet heller men dom frågade bara om det var för eget bruk. Då var det ok. 0 Quote
coleman45 Posted April 9, 2007 Posted April 9, 2007 Men med taxfree menas den amerikanska skatten då du skall föra ut grejjerna. När du tar in det hela läggs tull och frakt samt svensk moms på det. Eller ska i alla fall enligt reglerna. Jag köper böcker från USA ibland och då kan dom strunta i det ibland, men dyrare saker intresserar dom sig nog för. Posten (eller vad dom heter nu) sköter det på provision för Tullen så dom siktar in sig på de gottiga paketen. Nån som importerar mycket och tycker jag har fel? Dagens offtopic: Själv fastnade jag ofta i tullen på väg hem från Polen. Med fullstämplat pass och ryggsäck på besök i landet med bästa amfetaminfabrikerna var man ju skum... Så dom packade upp svärmors hemgjorda konserver och alla goda korvar och hittade aldrig nåt roligare än mina smutskläder. Ryggsäcken var ju alltid hyperkompakt packad, så man fick stå där och trycka ner alla korvar och kalsonger på undersökningsdisken efteråt. Köttprodukter är alltså inte tillåtet heller men dom frågade bara om det var för eget bruk. Då var det ok. Ja men hur förklarar du då att en god vän till mig tog in en Sony hvr z1 och fick endast lägga till 2500:- samt att hans far tog in en EOS-5 OCh la till ungefär lika mycket.. Varför betala 3ggr så mkt i sverige??? Kan det möjligen vara så att vi bara få ta del av de kunder som det gått lite illa för. En nöjd kund har ju inget intresse av av sitta o mjela om hur bra något är. Mycket lättare att kasta skit på folk än att ge beröm! 0 Quote
antonjansson Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Ja men hur förklarar du då att en god vän till mig tog in en Sony hvr z1 och fick endast lägga till 2500:- samt att hans far tog in en EOS-5 OCh la till ungefär lika mycket.. Varför betala 3ggr så mkt i sverige??? Kan det möjligen vara så att vi bara få ta del av de kunder som det gått lite illa för. En nöjd kund har ju inget intresse av av sitta o mjela om hur bra något är. Mycket lättare att kasta skit på folk än att ge beröm! Det är sant Men en Canon XL2 för 8000kr är verkligen alldeles för bra pris! Men jag är väldigt intresserad av en ny kamera och jag skulle gärna vilja finna en pålitlig sida som är billig 0 Quote
Jonyverse Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Ja men hur förklarar du då att en god vän till mig tog in en Sony hvr z1 och fick endast lägga till 2500:- samt att hans far tog in en EOS-5 OCh la till ungefär lika mycket.. Jag tycker själv att man ska få köpa billiga saker ifall någon fått för sig något annat. Jag köper själv saker från utlandet. Tullverket däremot säger följande på sin sajt http://www.tullverket.se: "Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet. Om du beställer varor från ett land utanför EU, från ett så kallat tredje land, måste du betala både tull och moms. ... När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor på uppdrag av Tullverket. Momsen för de flesta varor är 25 procent. ... Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. detta oavsett om du använt dessa varor eller inte." Såhär är reglerna, men det tycks ibland vara godtyckligt. Kontakta tullverket så får du veta exakt vad som gäller (dom är trevliga och går att prata med). Min gissning är att din vän och hans far fick betala någon slags tull för värdet över 1700 SEK. 0 Quote
gorse Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Jonyverse har fattat reglerna helt riktigt. Jag tror att om andra har andra erfarenheter så kan jag fylla på med att tullens uppdrag är inte att sätta fast vanliga medborgare utan skall jaga smugglare, knarklangare och pengatvättare. Därför brukar mina extra spritflaskor slinka igenom när de letar knark i mina väskor, och att dyra gråimportvaror slippa betala tull. 0 Quote
coleman45 Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Ja tack för info.. JAg tror jag blir knäpp på det här. Trots att min vän har handlat från staterna så är jag ändå inte säker vettu.. Jag kollade dels upp http://www.ccicameracity.com och http://www.royalcamera.com som verkar vara samma företag. Som sagt när jag sökte på hvr-z1 på amerikanska pricerunner så fanns de inte med. De är klart alla företag ligger ju inte med där. Men det intressanta var just att den billigaste hvr-z1 låg på omkring 4500dollar. Alltså 2000dollar dyrare än på ccicameracity. De gjorde mig kluven som f** Så nu har jag bestamt mig för att handla svensk, haha.. Blir en canon xh-a1 istället. Mitt problem nu är att hitta en 35mm adapter till den... Kom gä'rna med tips.. Peace/// Alex 0 Quote
roned Posted October 17, 2008 Posted October 17, 2008 Hej, Ska till New York i mitten av november och skulle då vilja införskaffa en videokamera Panasonic HDC-SD100 (PAL). Har googlat en hel del och kollat en massa olika websidor och det verkar inte helt lätt att hitta en butik som lagerför den kameran. Har mailat B&H Photo och de kommer inte att ta in den fick jag tyvärr som svar. Tips om butiker i NYC som kan ha den i lager mottages med tacksamhet. Mvh //Ronny 0 Quote
Recommended Posts