Gå till innehåll

Vilka redigeringsprogram använder proffsen?


jepser

Recommended Posts

Som många sagt; Avid finns i flera versioner. Som ren klient (precis som FCP och PP) och som DSP-stödd lösning - dvs. med specifik hårdvara. Avid äger marknaden här lika säkert som ProTools och Logic äger marknaden när det gäller musik.

 

Jag har, ärligt talat, ingen erfarenhet av film och klippning. Jag har klippt ett par projekt, ett med Avid och ett med PP... Det är först nu som jag börjat leka själv (och då med FCP av självförklarande skäl). Min åsikt om Avid är däremot tydlig; gillar inte. Inte pga. programmet, utan beroende på att företaget lider av det som många monopolägande aktörer gör; de är oflexibla och ostyriga. Avid är otäckt inkompatibelt och oförlåtande jämfört med FCP och Premiere som är gjorda för konsumentsystem och med helt andra tankar i huvudet.

 

Avid vinner på att det är det all använder, så för kompatibilitet med andra studios och för sin egen konkurrensförmågas skull bör man kunna hantera Avid. Min åsikt. Slut.

;-)

 

//Petter

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är en stor skillnad på Avid och Premiere/FCP. Premiere och FCP är ganska lika varandra, medans Avid har ett litet annat tänk i klippandet.

Efter ha kört Premiere i några år tidigare och Avid nästa dagligen de senaste 6mån pga jobbet, så tycker jag Avid är bara krånligt och bökigt och saknar det enkla snabba som jag upplever Premiere har, saker som t.ex att göra slowmotion med ljud.. en hel vetenskap på avid nästan... och själva filhanteringen som säkert är jättebra i stora projekt med många många filer och olika filmare.. men till de mer mindre är det bara bläh. Mojon är iofs trevlig och så.. och Avid har trevligare gränssnitt för färgkorrigering än Premiere. men ... nja.. effekthantering och titles suger pung.

 

Jag tror Avid är på väg ner.. men vi får väl se.. kanske man ändrar sig.

mina 5 ören

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är en stor skillnad på Avid och Premiere/FCP. Premiere och FCP är ganska lika varandra, medans Avid har ett litet annat tänk i klippandet.

Efter ha kört Premiere i några år tidigare och Avid nästa dagligen de senaste 6mån pga jobbet, så tycker jag Avid är bara krånligt och bökigt och saknar det enkla snabba som jag upplever Premiere har, saker som t.ex att göra slowmotion med ljud.. en hel vetenskap på avid nästan... och själva filhanteringen som säkert är jättebra i stora projekt med många många filer och olika filmare.. men till de mer mindre är det bara bläh. Mojon är iofs trevlig och så.. och Avid har trevligare gränssnitt för färgkorrigering än Premiere. men ... nja.. effekthantering och titles suger pung.

 

Jag tror Avid är på väg ner.. men vi får väl se.. kanske man ändrar sig.

mina 5 ören

 

Jag är ingen klippare, men är det inte så att Avid är främst avsett för själva klippjobbet, när det gäller ljud så är det inte meningen att man ska göra mer än att kunna ställa lite enkla volymer mellan klipp och spår, slowmotiongrejen gör du i ljudläggningen (i Pro Tools gjort av digidesign som Avid äger). Och likadant är det väl med effekter och framförallt texter som är tanken att det görs i andra program som är anpassade just för detta.

Medans Premiere Pro med flera försöker baka in alla komponenter i ett enda program, du ska kunna göra enklare ljudläggning, effekter och titles.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen kan man ju påpeka att det finns många olika versioner av Avid, så man kan ju inte dra alla över en o samma kant. Vi har precis fått en ny version som endast finns på en dator i skolan, den heter Avid Symphony och datorn som det finns på gick på 1.5 miljoner inkl. programmet så det är inga dåliga summor vi pratar om! :P

 

//Nismo

Länk till kommentar
Share on other sites

Premiere är wannabe Avid. En dålig kopia av originalet alltså

 

/Filip

 

Jag kan nämna hyfsat många grejer som Premiere Pro gör både bättre och enklare än Avid... (och givetvis tvärtom också). Kontentan: Man väljer verktyg efter vad man ska göra. Det finns ingen som är bäst på allt...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

. Vi har precis fått en ny version som endast finns på en dator i skolan, den heter Avid Symphony och datorn som det finns på gick på 1.5 miljoner inkl. programmet så det är inga dåliga summor vi pratar om! :P

 

//Nismo

 

Vilken skola går du på? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Då skulle jag nästan påstå att det är fel på din dator (eller möjligen att du har ett Matrox RT.X1XX kort som aldrig riktigt varit bra). Förra året gjorde jag minst 10 skarpa projekt med tajta deadlines för TV (främst TV4) utan särskilt mycket trubbel (både som DV och Uncompressed via Decklink Xtreme). Skulle det krascha hela tiden hade jag kastat PPro för länge sedan...

 

Jag skulle aldrig påstå att Premiere aldrig kraschar, det gör ALLA program oavsett om dom heter Avid, FCP eller Autodesk Inferno, men att krascha hela tiden är inget "normalt" för någon version av PPro. Var, när och hur kraschar det (möjligen ämne för en ny tråd)?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det ju så att jag inte använder mig av det alls (på grund av att det kraschar hela tiden och det skulle jag ALDRIG pröjsa 10 papp för). Men vi har det i skolan, jag har vänner som har det samt på Kanal Lokal Göteborg och precis överallt där jag kommit i kontakt med det kraschar det tamejfasiken hela tiden! Sen kan jag rabbla upp ett dussintal andra saker som jag inte gillar med det programmet ;D

 

/Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte särskilt konstruktiv kritik/information ur supporthänseende, men att du inte gillar ett dussintal andra saker med programmet är ju en annan sak som är svårare att råda bot på... ;)

 

Men eftersom du inte använder det så är det ju någon annans problem.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte särskilt konstruktiv kritik/information ur supporthänseende, men att du inte gillar ett dussintal andra saker med programmet är ju en annan sak som är svårare att råda bot på... ;)

 

Men eftersom du inte använder det så är det ju någon annans problem.

 

/Max

 

 

Nä precis :) Tråkigt för er som har den skiten, jag är inte avundsjuk på er ;D

Men tummen ner för wannabe-Avid Premiere. Det känns precis som Adobe bara måste ha ett videoredigeringsprogram så dom kan fullborda sin samling mjukvara (dom köpte ju även upp Macromedias Flash samt Cool Edit som blev Audition). Så kanske är det bara platsutfyllnad från deras sida? Okej där kanske jag gick lite för långt, men jag tror ni förstår =)

 

/Filip

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä precis :) Tråkigt för er som har den skiten, jag är inte avundsjuk på er ;D

Men tummen ner för wannabe-Avid Premiere. Det känns precis som Adobe bara måste ha ett videoredigeringsprogram så dom kan fullborda sin samling mjukvara (dom köpte ju även upp Macromedias Flash samt Cool Edit som blev Audition). Så kanske är det bara platsutfyllnad från deras sida? Okej där kanske jag gick lite för långt, men jag tror ni förstår =)

 

/Filip

 

Jag tänker inte gå in på ngt krig om vad som är bäst/sämst - det rätt meningslöst eftersom det inte finns ngt svar. Avslutar min del av vår konversation med att uppköp/sammangåenden är inte särskilt ovanligt i videovärlden...

 

- Pinnacle köper Miro & Truvision & FAST köps sedan upp av Avid

- Apple köper Final Cut (som från början var utvecklad av Macromedia)

- Apple köper Logic

- Apple köper Shake

- Apple DVD Studio = Var från början Astartes mjukvara

- Avid köper Digidesign Pro Tools

- Sony köper Vegas Video

- Adobe köper Synthrillium/Cool Edit

 

Och nej... Adobe köpte inte upp Macromedia för Flash (även om det är vad alla tror)....

 

Over and out

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

@ filipg

Jag har jobbat med båda programmen på flera datorer + känner ett gäng + en hel skola som använder premiere och kan säga att jag upplever att det kraschar lika ofta som Avid Xpress gör. Så det låter mer som hårdvarufel, som kan krascha vilket stabilt program som helst. Det är så mjukvara fungerar.

I övrigt tycker jag du ska försöka vara lite mer konstruktiv i kritiken så kommer fler kanske lyssna, än att säga att något är 'skit' och 'wannabe' det ger ett ganska oseriöst intryck. Vidare tänkte jag försöka berätta att uppköp av företag och program fungerar inte riktigt så enkelt du verkar tro, men Max förklarar det ganska bra så jag skippar det.

 

@Luzer Ja, det ligger nog lite i det du säger, kanske bara jag som vill ha snabb åtkomst till vissa saker. Fast ändå så känns det ju lite långtsökt att behöva köpa ett till program för att klara av såna i mina ögon enkla saker dock, men det kanske är en medveten strategi av Avid, de vill att vi ska köpa deras andra mjukvaror... typiskt.. i såfall :)

Länk till kommentar
Share on other sites

final cut express är annars ett jävligt smidigt program.. men jag tror inte att proffsen sitter med det. men jag tror att när det kommer till fina cut pro och premiere pro så är det mer nog en smaksak om vilket man väljer tror att alla är bra på sitt sätt. det jag undrar mest är hur skillnaden mellan motion2 och after effects 7.0 pro är. ? fast det kanske man ska ta i en annan tråd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avid är de stora valet bland Hollywood aktörerna, även de filmskolorna i USA kör med (iallafall de större) Finns ibland Final Cut Pro också men Premiere är inte att snacka om. Se på stödet för VariFrame, P2 och de andra mer "exlusiva" formaten då är det tyvärr inte många program som håller måtten. Avid i sig är inte mkt dyrare än tex Final Cut Studio men Avid byggs ofta in i special lösningar (vet jag vi hade när jag plugga film i usa iallafall)

 

Men inget att hållas tillbaka av, premier funkade fint för mig i säkert 5 år innan jag bytte till final cut, även kört avid mkt men ska du inte jobba med sådanna format så är final cut ett mycket smidigare verktyg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...