Jump to content

Vilka redigeringsprogram använder proffsen?

jepser

Recommended Posts

Varför kan ingen svara nu? För några månade sedan var tråden ju så popelär:)

Jag menat vilket program av avid som används, typ media composer och express pro och allt vad de heter, vilket av dem?;)

För att du ställde en så konstig fråga?

Jag är rätt säker på att alla program som AVID gör används. Annars kulle dom nog sluta göra dom.

Guest bollyn
AVID exempelvis - vet inte vad det kostar exakt men runt 10 000 till 15 000 kronor kanske...

Jag tror också på AVID.

Okej, nu undrar jag vilka program som Warner brothers och Walt disney osv använder, allt från klippa, redigera, digitala effekter 3dprogram osv, hoppas ni kan?;)

De använder väl som sagt AVID, men vad använder de för program till digitala effekter, de använder väl inte after effects, de har väll bättre program?

Man är ju möjligen partisk... men varenda ruta av Superman Returns har passerat i PPro... ;). Allvarligt så använder dom ALLA program som finns. Det är sällan ett enda effektbolag är ansvarig för alla effekter och alla program har sin svaghet och sin styrka.

Och jo... After Effects används hyfsat ofta, även i dom riktiga High End filmerna (bla Harry Potter 4, nya Fantastic 4 osv) - men givetvis kör man ofta med alla Autodesk's program , Shake, Nuke, Fusion osv. Och alla pluggar som finns att uppbringa och finns dom inte så programmerar man dom.

/Max

I TV branschen i sverige vet jag att man använder AE oftast. Annars är Autodesk Combustion ännu en het produkt ifrån Avid som jag har hört används en del.

Är en extrem mac hatare, inte personerna som använder den men själva maskinen, men visste ni att Avid faktiskt var tillverkad av Mac från början.

I TV branschen i sverige vet jag att man använder AE oftast. Annars är Autodesk Combustion ännu en het produkt ifrån Avid som jag har hört används en del.

Är en extrem mac hatare, inte personerna som använder den men själva maskinen, men visste ni att Avid faktiskt var tillverkad av Mac från början.

Hmm...

- AE = (Troligen) det mest använda programmet för Motion Graphics. Inte för compositing (även om det används mycket där med).

- Autodesk Combustion har inget att göra med Avid och är egentligen en ihopslagning av två olika program som hette (om jag minns rätt) Discreet Paint* och Discreet effect*.

- Avid utvecklades från början av ILM (George Lucas FX företag) och hette Edit Droid. Köptes sedan upp av Avid - the rest is history.

/Max

Hmm...

- Autodesk Combustion har inget att göra med Avid och är egentligen en ihopslagning av två olika program som hette (om jag minns rätt) Discreet Paint* och Discreet effect*.

Helt rätt vetifan va jag fick det ifrån. Det används en hel del i alla fall.

I försvaret kör vi Xpress pro iaf, och SVT kör Media Composer

så om jag gissar lite grovt, proffsen kör nog Media composer om vi pratar redigering.

Xpress pro för de med lite mindre budget kanske och Liquid för hemmapularen.

halvspekulationer dock.

I försvaret kör vi Xpress pro iaf, och SVT kör Media Composer

så om jag gissar lite grovt, proffsen kör nog Media composer om vi pratar redigering.

Xpress pro för de med lite mindre budget kanske och Liquid för hemmapularen.

halvspekulationer dock.

SVT har även börjat använda FCP. BBC har även de börjat köra mer och mer FCP.

så man kan säga att proffsen använder Final cut pro och avid media composter för att redigera.

Och vilket har de för digitala effekter då? För media composter kostar ungefär 60 tusen tror jag, då borde digitala effekter program också ligga där, men after effects kostar ju bara 12000 typ, så de borde de inte använda, vilka använder de för digitala effekter?

// jesper

SVT har även börjat använda FCP. BBC har även de börjat köra mer och mer FCP.

Adobe Marketing mode - ON: BBC har i dagarna köpt 500st Adobe Production Premium licenser (jag hoppas att dom kommer att använda dem också)...

Adobe Marketing mode - OFF.

/Max

• 1 month later...

Kan du några bevis på det eller är det ett skämt? MovieMaker är ju helt otympligt och frustrerande att jobba i. Det går bara att ha ett extra ljud spår så det går inte att ha både musik och ljudeffekter samtidigt och om man vill bygga upp en atmosfär av ljud får man exportera ut och importera ni ett antal gånger för att kunna använda ett extra ljudspår på varje, helt otroligt jobbigt och frustrerande. Jag har inte sätt Heartbreaker men om det finns någon tysk eller fransman som skulle vilja se den så måste man ju dubba och det kräver att man ska kunna trampa filmen och synka ny dialog vilket inte går att göra i MovieMaker utan att förlora en enorm mängd data genom att exportera och importera.

Tack för mig.

Kan du några bevis på det eller är det ett skämt? MovieMaker är ju helt otympligt och frustrerande att jobba i. Det går bara att ha ett extra ljud spår så det går inte att ha både musik och ljudeffekter samtidigt och om man vill bygga upp en atmosfär av ljud får man exportera ut och importera ni ett antal gånger för att kunna använda ett extra ljudspår på varje, helt otroligt jobbigt och frustrerande. Jag har inte sätt Heartbreaker men om det finns någon tysk eller fransman som skulle vilja se den så måste man ju dubba och det kräver att man ska kunna trampa filmen och synka ny dialog vilket inte går att göra i MovieMaker utan att förlora en enorm mängd data genom att exportera och importera.

Tack för mig.

Kanske bara är alla raka klipp som är gjorda i moviemaker, till effekter, titlar, ljudläggning etc använder de alla dyra program som alla andra använder. Då kan de ju fortfarande skryta med att den är klippt i moviemaker :) Om jag måste tro på påståendet så tror jag på den teorin i allafall ;)

Vilken film pratar ni om? är det "Heartbreakers" av David Mirkin från 2001 med bl a Sigourney Weaver så är det i princip helt otänkbart att den är klippt med MovieMaker. Kanske har MovieMaker på någon sätt varit involverad i processen (t ex för att snabbt testa klipp i en sekvens på inspelninbgsplatsen i en Laptop) men helt otänkbart för den riktiga redigeringen av en 35mm film med hög budget.

Men visst kan man göra små indie-rullar med enkla verktyg som Moviemaker! Det finns flera prisvinnande dokumentärer med stor distribution som klippts med t ex iMovie så varför inte?

Det är ett jäkla aber att klippa längre saker med gratisgrejer men man ska inte säga att det inte går. Som indie-filmare har man ofta inte kniven mot strupen tidsmässigt utan har "råd" att sitta och felsöka, pilla och slita för att till slut få till det även i dom enkla programmen.

• 1 year later...

Personligen föredrar jag Premiere Pro och tycker att det är ett stabilt och bra program. På jobbet kör vi FCP som också är bra, men då jag privat föredrar PC så är FCP inte ett alternativ. Arbetsflödesmöjligheterna mellan AE PS PPRO ENCORE osv. är en stark anledning till varför jag tycker det är så bra.

Kan tillägga att vi kört AVID på jobbet men nu gått över till FCP. Jag håller med om att avid är "trångsynta" i sin utveckling och därför har Adobe och kanske framförallt FCP fått med en fot i matchen. Jag tror att FCP kommer att bli framtidens redigeringssystem men jag hoppas på att Premiere får en chans att slåss om PRO-marknaden också.