monnexs
Medlemmar-
Inlägg
428 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
2
Allt postat av monnexs
-
Ja precis. Fast det viktigaste borde väl ändå vara att loggan fungerar som marknadsföring, dvs att folk lägger Lindbergs Productions på minnet. Nu är jag ingen expert men oavsett vad filmens koppling är bör väll inte bakgrunden förta loggan. Den är väll till för marknadsföring av ett bolag. Om blicken dras för mycket åt det som händer runt omkring loggan finns ju risken att tittaren enbart tycker det är snyggt men inte kommer ihåg vilket produktionsbolag som gjort filmen. Då spelar det ju ingen roll hur snyggt det är för ingen kommer ihåg vem som står bakom produktionen. Hänger du med hur jag tänker? Om t.ex. det som är runt omkring rör sig för mycket, är för färgstarkt eller dyl så rör sig blicken automatiskt åt det hållet, ögat gillar att kolla på rörliga och färgstarka bilder. Det var därför jag föredrog klipp 1. Men som sagt jag är ingen expert och jag kan tänka mig att det är en hel vetenskap och det finns säkert spaltmeter att läsa inom ämnet. Edit: En fråga. Vad skulle du ta för att göra ett intro som beställningsjobb. DVS, en logga som är lite flashigare än bara text. En animerad variant liknande det du gjort som exempel. Skulle vara trevligt att ha en standard animering till mina kommande produktioner. Är dock fortfarande en amatör utan stora resurser men om det inte skulle kosta allt för mycket skulle helt klart vara värt det.
-
Jag tänker så här. Tycker båda var snygga men klipp två kanske har lite för många rörliga delar i sig för att man ska kunna fokusera på varumärket. I klipp 1 dras blicken mer åt loggan och jag tror det är lättare att sätta "Lindbergs Production" på minnet med det klippet. Animationen (klipp 1) hjälper i motsats till klipp 2 istället till att fokusera på varumärket. Men som sagt båda var snygga men röstar på klipp 1.
-
Det är väll som alla andra branscher med hög konkurrens att kontakter är en fördel. Men finns viljan får man väll kämpa som alla andra duktiga redigerare. Är man kompetent får man väll helt enkelt använda sin fantasi till att skapa sina kontakter, precis som de flesta andra gör. Visar man att man är envis tror jag att det är mycket möjligt att få jobb. Sedan är praktik ett bra sätt att visa vad man går för och att få kontakter.
-
Ska du lägga ut den på youtube? Jag har för mig att youtube har en textfunktion nuförtiden, dvs. att man kan lägga subtitles efteråt. Rätta mig om jag har fel.
-
Det har du rätt i.
-
Eller också läser du en bok om retorik och argumentation. Efter det använder du dina kunskaper till att förklara för dina föräldrar hur mycket du behöver en videokamera. En idé kan vara att de investerar inför framtiden och att polarnas hockyträning kostar minst lika mycket per år =).
-
Men är det så extremt krävande med final cut då. Visserligen har jag bara gjort mindre projekt i skolan men där har jag använd en extern 2.5" disk på 5400 rpm och USB2. Filerna jag arbetat med har varit AVCHD. Kan vara lite slött ibland men datorn har aldrig hängt sig eller dyl.
-
Det där är till för att föra över analoga signaler till digital. Har du en jättegammal kamera är det möjligt att det är en sådan du kan använda. Dock måste du komma vad det är för utgångar på kameran. Har du däremot en DV-kamera ska du använda en firewire-kabel. Kolla vad det står på kameran. Det brukar stå på kamerorna vilket format det är. Det brukar även stå vad det är för utgångar. Kom med mer info så kan vi nog kunna hjälpa dig.
- 7 svar
-
1
-
Frågan är om det går att få kristallskärpa i ett helt rum. Skulle det finnas så bra linser skulle man ju knappt behöva ställa in skärpan.
-
Få tag i 60/70-tals kläder?
monnexs svarade på ämne startat av Spiritual_Chaos i Rekvisita och scenografi
Annars kan du kanske låna av någon second hand-affär. Om du säger att du skriver butikens namn i eftertexten kanske de tycker det är en bra deal. -
Någon som har bra koll på några trevliga mallar, guider och exempel på hur man söker stöd för film. Kanske någon som själv sökt och beviljats stöd som kan PM dennes. Eller kanske någon annan som hittar en grym guide för vad man ska tänka på. Eller också kanske du bara har bra tips eller förslag... Allt är välkommet!
-
premiere pro: After Effects + Premier?!?
monnexs svarade på ämne startat av chadden i Videoredigering
Går gör det väl kanske men det lär vara väldigt omständligt att redigera en hel film med After effects som Chadden frågade om. Inte det programmet är tänkt för. -
premiere pro: After Effects + Premier?!?
monnexs svarade på ämne startat av chadden i Videoredigering
Menar du att du redigerar med After effects? -
Ölands dokumentärfilmskola eller Dokumentärfilm i Karlstad
monnexs svarade på ämne startat av LuffifilmsCrew i Filmskolor
Ibland blir de där filmkurserna på Universitet och Högskola för akademiska. Lite för mycket babbel och lite filmskapande. Men detta är ju subjektivt hur man ser på detta och kanske passar utmärkt för vissa. Sedan har jag ingen koll på Karlstad. Det finns en fördel som jag ser det med dessa folkhögskolor. Det är att folk kommer från hela Sverige till en liten håla, där bor de ofta på internat tillsammans och det enda man kan göra är i stort sett att festa och göra film. -
premiere pro: After Effects + Premier?!?
monnexs svarade på ämne startat av chadden i Videoredigering
Du redigerar med Premiere och gör effekter med mera i After effects. -
Om inte har du ju en systemkamera som du kan använda i många år till stillbilder och innan du har råd/lust att spendera X antal tusen på en videokamera funkar den ju bra som det med. Så personligen tycker jag inte det är ett dåligt köp bara för det väntar andra kameror runt hörnet. 550d är ju även så pass billig och säkert minst häften (åtminstone i början)av de kommande videokamerorna med liknande optik.
-
Ja visst är det svårt. Men jag väntar åtminstone till i höst innan jag köper något. Sony NEX-VG10 verkar ju bli relativt billig så det skulle vara fantastiskt om den har XLR, dock tror jag inte det, såg inget på bilderna eller i texten om det.
-
Sony NEX-VG10 verkar komma i september. Snacka att dom äntligen börjar förstå vad man vill ha, utbytbar optik på en videokamera och en mikrofon som inte är intern. Detta för 2000 dollar. Ha begär!! =) http://www.engadget.com/2010/07/14/sony-issues-nex-vg10-first-interchangeable-lens-hd-camcorder/
-
Tycker du ska kolla så du köper ett moderkort som har rejäla möjligheter till uppgradering. Då kan du ju förbättra datorn efter hand även om du inte har råd med alla delar just nu.
-
Ja vissa kommuner har ibland utrustning att låna ut till ungdomar. Kostar ingenting men möjligen att du måste skriva en projektbeskrivning eller dyl.
-
Det finns flera olika billiga ljudinspelare. Kanske är Zoom H2, Zoom H4 och Microtrack II de vanligaste inom lågbudgetsegmentet. Vilken du väljer beror kanske lite på vilken typ av mikrofon du kommer använda. Kommer du använda en mikrofon som kräver fantominmatning kan det vara bra att ha en ljudinspelare som kan ge el till mikrofonen. Vet dock inte hur bra det funkar med billiga ljudinpselare vad gäller strömförsörjning till mikrofon. Kommer du däremot använda en mikrofon som är batteridriven behöver du inte bry dig om detta. Vet inte hur mycket du vet men en mikrofon som är lämpad för dialog är riktade. Finns billiga som Röde NTG-2 som många tipsar om på detta forum. Dessutom har jag för mig att det ska finnas en separat ljuddel att köpa till DSLR-kamerorna.
-
Skulle jag göra spelfilm skulle jag lätt satsa på någon av de kameror du nämnt. En videokamera med samma bildkvalité är svindyr och 40 000 kr räcker inte. Det negativa med dessa kameror är att man inte kan spela in hur långa sekvenser som helst men det är väll inget större problem om man filmar spelfilm. Dessutom är kanske inte ljuddelen den bästa. En separat ljudinspelare kanske kan vara bra. HD-film är krävande oavsett om det är en videokamera eller en stillbildskamera det rör sig om. Final cut kan dock hantera materialet bra och det går att konvertera filformatet till ett mer lätthanterligt om man använder andra redigeringsprogram. Dessutom skall Adobe Premiere CS5 med med rätt hårdvara hantera HD bättre än föregångaren.
-
Det är nog inte en omöjlighet. Händer ju titt som tätt att massmedia intervjuar interner. Lagen lär ju tillåta det men sedan kanske olika anstalter har olika policys. Kan säkert vara så att det kan skilja något från fånge till fånge också. Vad denne har för restriktioner osv.
-
Helt rätt tänk. Det som jag kan tycka är bra med praktik är att man vistas i en miljö med människor som på ett eller annat sätt lyckats etablera sig i en mycket hård bransch. Du kan finna inspiration, fråga om råd för att senare bli stärkt i att finna din egna väg till framgång. Lycka till!!
-
Du får nog vara driven och ta kontakt med produktionsbolag själv. Produktionsassistent kanske inte är jätteenkelt att få utan kontakter och erfarenhet men att praktisera kan säkert gå om du visar framfötterna och jobbar lite på att få praktik.
