Gå till innehåll

monnexs

Medlemmar
  • Inlägg

    428
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av monnexs

  1. Tycker det verkar vara ett ok pris. Tycker inte du gjort bort dig.
  2. Citat från Adobes nyhetsbrev följer: "Våra evangelister Greg Rewis, Jason Levine och Terry White besöker nu Stockholm, Göteborg och Malmö för att visa dig de mest spännande nyheterna i Creative Suite 5. Eftersom vi inte lanserar förrän den 12 april kan vi inte avslöja för mycket." 12 april lanseras alltså tydligen CS5!!
  3. Jag har samma problem. Köpte HV40 ganska nyligen efter många rekommendationer om den kameran. Blev därför mycket förvånad över hur mycket den faktiskt lät. Den låter många gånger mer än de andra bandbaserade kamerorna jag haft innan. Enormt irriterande faktiskt om man filmar själv och inte kan ha mic på bom.
  4. Ok efter några dagars efterforskningar så fann jag en lösning till problemet. Skriver ner den här i fall någon annan råkar ut för samma problem i framtiden. Efter googlande verkar detta tydligen vara ett problem som många råkat ut för. "Steps to fixing the Premiere Pro CS4 and Media Encoder issues: 1. Open a Windows Explorer window and navigate to the folder that contains "dynamiclinkmanager.exe" – (C:\Program Files\Common Files\Adobe\dynamiclink) 2. Open a second Windows Explorer window and navigate to the folder that contains "Premiere.exe" - (C:\Program Files\Adobe\Adobe Premiere Pro CS4\Adobe Premiere Pro.exe) 3. Arrange the windows side by side. 4. Right-click on "Premiere.exe" and drag to the first explorer window, targeting between the files so as to avoid any specific file. 5. Release the right-hand mouse button. 6. Select "create shortcut here" from the pop-up menu. P.S. Make sure to rename the “Adobe Premiere Pro” shortcut to “Premiere” in the folder you are copying the shortcut to." På denna blogg fann jag lösningen: http://frankieloscavio.blogspot.com/2009/03/fixing-adobe-media-encoder-export.html
  5. Alright nu slänger man upp ännu en fråga (3:e på raken) och hoppas på att någon av experterna möjligen har någon lösning annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Jag har tagit bort roaming-mappar, avinstallerat Premiere elements 7 och ominstallerat Premiere CS4 utan något resultat. Den enda skillnaden mot förut är att jag får en annan typ av meddelande. Meddelandet följer: - Source File: C:\Users\XXXXXXX\AppData\Local\Temp\XXXXXXXXX.prproj - Output File: F:\Premiere CS4\XXXXXXXX.mpg - Preset Used: 1440 x 1080i 25 High Quality - Video: - Audio: - Bitrate: - Encoding Time: 01:42:52 2010-03-11 17:20:45 : Encoding Failed ----------------------------------------------------------------------------- Could not read from the source. Please check if it has moved or been deleted. PS ändrade vissa namn mot x.
  6. Om jag ska avinstallera Premiere Elements 7, Sparas projektfilerna och de projekt jag arbetat med? Det borde de ju naturligtvis göra men jag vill vara 100 % säker innan jag avinstallerar något.
  7. Men innan jag gör det. Om CS3 kunde ställa till problem så kan inte elements 7 göra detsamma då? Har ju det programmet kvar i burken.
  8. Ja det kanske är lika bra.
  9. Så nu testade jag några sekunders klipp i timelinen. Funkar ändå inte. Alltså jag e helt grön vad gäller CS4, kan jag göra något fel i inställningarna?
  10. Ok men det är inte ett meddelande på det sättet att det ploppar upp ett meddelande eller att det står loading för att datorn är överbelastad och är på väg att krascha. Hajar om det är lätt att uppfatta det så när jag läser mitt inlägg igen. Nä det är snarare så att i encoder så står det loading utan att det händer något, när man väntar länge så avbryts helt enkelt bara loadingprocessen.
  11. Ok jag gjorde som du sa men fortfarande likadant =(. Finns andra knep? PS: Tack för att du tar dig tid.
  12. Jag har haft CS3 men det var länge sedan. Undrar om det var någon trialversion till och med. Oavsett är den avinstallerad. Däremot har jag elements 7 installerat på burken. Kan det ha något med det att göra? Jag har Vista 32 bit.
  13. Har problem med att exportera en video från Premiere CS4. Filen öppnas i Adobe Media encoder och då klickar jag på start queue. När jag jag gjort det står det bara loading och det händer inget.
  14. Det jag menar är att jag vill ha ett svart mellanrum mellan bilderna när jag har splitscreen så man får en känsla av att bilderna är inramade. Om ett klipp ligger över ett annat så blir ju inte det här svarta mellanrummet mellan bilderna. Ofta kan man ju bara dra i bilderna så det blir bra men ibland blir komposition i bilden fel då.
  15. Tusen tack beta75, funka jättebra. Kan man även göra så det blir svart mellanrum mellan klippen utan att behöva dra fönstret rätt.
  16. Jag har filmat i 4:3-format och tankat in materialet i 4:3 format. Då blir ju även canvasen mm i 4:3. Det jag skulle vilja göra är att klippen fortfarande är i rätt proportioner (4:3) men att canvasen är i 16:9. Jag ska nämligen arbete med splitscreen så utrymmet kommer ändå kunna fyllas ut. Är detta möjligt?
  17. Snart är ju iof relativt och kan väl vara i maj.
  18. Stämmer det förresten att CS4 bara klarar av 32 bit?
  19. Camrade: Nä precis så har jag också tänkt. Kanske inte att dessa kameror kan ersätta videokamerorna helt. Men de är dock väldigt bra till andra saker, kanske inte för dokumentärfilmaren när det ska vara snabba ryck och filmning under längre tidsperioder. Men helt klart verkar 7D och de andra kamerorna perfekta till filmning under ordnade förhållanden. Musikvideos och många andra saker skulle jag helt klart välja DSLR framför t.ex. HV30. Men det känns inte som att det e långt tid kvar DSLR kamerorna funkar utmärkt även till dokumentärfilm och annan typ av filmning som inte kräver ordnade förhållanden. Men teknikföretagen vill ju alltid skynda långsamt så man kan mjölka pengar från konsumenterna med nya modeller med successiva förbättringar.
  20. Casino 83: Fantastiskt exempel du gav med länken. Tack för hjälpen, då e det bara att vänta till after effects leveras så kör jag igång och försöker lära mig detta =).
  21. Vet egentligen inte om det här är rätt avdelning att fråga om detta eftersom jag inte har någon koll i vilket program man gör detta i. Men till frågan. Jag har sett att det blivit vanligt de senaste åren med stillbilder som inger en känsla av 3D eller djup i bilden. Jag kan inte alltid sätta fingret på vad det är men jag tror att olika delar i bilden som rör sig på olika sätt. Använder man olika lager på något sätt möjligen... Jag såg detta senast i dokumentären "Det vita snittet" (även om det var mindre märkbart än i många andra filmer). Länk: http://svtplay.se/v/1885038/det_vita_snittet En annan dokumentär som gjorde detta bättre och tydligare är "Darfur now". Vad kallas detta i fackspråk, vilket program använder man och hur kan man lära sig detta? Tycket det är fruktansvärt snyggt!
  22. Gillade videon skarpt. Snygga bilder på soldaterna, kommer säkerligen bli en strålande video. Det enda negativa är nog gnistorna, men bra jobbat!
  23. Vad tror du om Dramatiska institutet då? De har ju även utbildningar på basnivå som inte kräver lika mycket erfarenhet som de prestigefyllda programmen. http://www.dramatiskainstitutet.se/web/Baskurs_i_film.aspx "Vi tror att du är mellan 18 och 25 år och du har varit med och gjort minst en film tidigare." Du kan väll göra någon eller några kortare film för att känna på hantverket innan du söker. Har du kolat på http://www.folkhogskola.nu
  24. Jag har haft något liknande problem har jag för mig. Tror du kan antingen dubbelklicka på filerna eller högerklicka för att trycka på locate file eller liknande. Sedan letar du bara reda på vart filerna ligger på hårddisken.
  25. monnexs

    Filmfolkhögskolor?

    Då tror jag du får söka till en allmän linje med filminriktning. Alltså att du läser in kärnämnena samtidigt som du studerar film. Då kommer du bli behörig till vidare studier på högskolenivå. Men om det inte finns så många skolor som har just den typen av inriktning så har ju i stort att skolor möjlighet att läsa in kärnämnena. Kanske finns det någon skola med film bland kurserna som kan lösa detta för dig även om det inte står i programmet att det finns allmän linje med filminriktning.
×
×
  • Skapa nytt...