Gå till innehåll

monnexs

Medlemmar
  • Inlägg

    428
  • Blev medlem

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av monnexs

  1. Jag använder Premiere Pro. Ska testa det, tackar!!
  2. Jag arbetar med en dokumentärfilm och jag har kommit över en mängd foton som jag scannat in. Hur ska jag gå tillväga för att på bästa sätt göra något proffsigt av detta. Ska jag tillämpa något program som sköter in-zoomningar osv åt mig eller är det bästa helt enkelt att skriva ut bilderna på foto-papper och sätta upp bilderna på en skärm med bra ljussättning?
  3. Har ingen aning om den utbildningen. Sökte den i alla fall men det känns som den är ett lite osäkert kort. Vet inte riktigt vad det är för lärare på det programmet. Oavsett så får man ju helt plötsligt tid till att syssla med dokumentärfilm, något som är svårt när man knegar. För mig är detta det viktigaste i dagsläget.
  4. Ok tack! Då kör jag på NTFS. Hittade detta program. Kan kanske vara något, inte så fasligt dyrt heller. http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
  5. Jag har köpt en ny extern hårddisk (LaCie d2 Quadra) för att kunna redigera samma film på två olika datorer. Köpte bland annat just denna disk för att den stödjer formatet fat32. Något som tydligen innebär att både mac och pc tydligen kan både läsa och skriva på den. Har dock fått reda på att det endast går att använda filer upp till 4 gb med fat32 formateringen. Alltså kanske inte det bästa om man ska hålla på med film =(. Alltså har jag två frågor. Den ena är vilket format skall jag använda på disken. Går det att lösa på något sätt så att både mac och pc kan både läsa och skriva på disken samt om det går att möjliggöra att hantera större filer än 4 gb. Den andra frågan är... Går det över huvud taget att arbeta med samma film på två olika datorer när de dessutom är en pc och en mac? Om detta går hur ska jag göra då? Redigeringsprogrammet är premiere på båda.
  6. Nä det har du rätt i =). Var bara ett exempel men reklamavbrott går egentligen fetbort. Men ändå, skulle det vara gratis att ladda hem så kanske ändå. Det bästa kanske skulle vara att ha lite reklam innan filmen börjar i så fall. Har jag sett att t.ex. aftonbladet-tv har.
  7. Tycker för många tänker i gamla banor. Det är så svårt att släppa att man inte betalar för allt i denna kapitalistiska värld. Som sagt, fildelningen är här för att stanna oavsett vad man tycker om den. Filmbolagen tjänar pengar idag, de kanske inte går lika bra som de gjorde innan internets intåg men de har en hög omsättning. Självfallet gnäller musik och filmindustrins bossar eftersom de har varit vana att ha sjuka löner samt gett toppen på isberget av filmstjärnor(Brad Pitt, Kevin Costner m.fl.) vansinnes höga arvoden. Filmindustrin kommer även i fortsättningen få pengar från DVD-försäljning (om än mindre), tv-bolagen, biograferna, produktplaceringar, sponsring, avgiftbelagda nerladningstjänser m.fl. Musikindustrin kommer även få pengar från cd-försäljning (om än mindre), radio-kanaler, STIM-pengar, tv-bolagen (MTV, VH1 m.fl.), avgiftsbelagda nerladdningstjänster konserter m.fl. Det pratas mindre om fördelarna med fildelning under dessa tider. Något som sannolikt beror på de stora bolagens lobbyister. Det finns stora fördelar för de icke etablerade artisterna och filmskaparna. Är man en duktig filmskapare så kan man göra en film och tusentals människor kan se ens alster. Samma sak med icke etablerade musiker. Möjligtvis kan man på detta sätt bli upptäckt idag för att senare få med sig finansiärer. Framför allt är det trevligt att nå ut med det man skapat till tusentals människor även om man inte får ett öre för det. Dessutom har det ju inte heller kostat ett öre för att sprida ut sin "konst" globalt över hela världen. Film och musikindustrin behöver komma ut ur sitt stelbenta "gubbtänkande" och erövra det nya mediesamhället. De skulle exempelvis kunna släppa filmer och musik först av alla med toppkvalité. Varför inte ha reklamavbrott precis som det är på tv. Det finns säkert massa andra ideér som inte kommits på ännu. Anledningen till detta är att de stora bolagen fortfarande motarbetar det som ändå är här för att stanna.
  8. Musik och filmindustrin kommer alltid finnas och kommer alltid få in cash på ett eller annat sätt. De bolag som inte kan klara sig under den nya marknaden kommer försvinna, så har det alltid varit. Oavsett så kommer det alltid finnas bolag som hittar vägar att tjäna pengar på kultur. Dessutom finns det bio, tv, radio och konserter som drar in cash. Folk kommer fortsätta köpa cd/dvd-skivor när de tycker en låt de har laddat ner på varit bra. Jag vill iaf ha orginal cd/DVD när något är riktigt bra. Oavsett vad man tycker om fildelning så är den här för att stanna. Antingen motarbetar man den eller så drar man nytta av den. Jag tror att de bolag som väljer de senaste alternativet kommer bli de mest framgångsrika långsiktigt.
  9. Man kan ju ha vilka invändningar som helst mot piratkopiering. Problemet är att de åtalar några som tillhandahåller en tjänst som gör det möjligt att ladda ner filer från internet. Både olagliga som lagliga att sprida vidare. Vad andra gör med deras sida är ju svårare att styra över, precis som det är med internet generellt. Angående att filmbolagen/musikindustrin förlorar pengar på detta... fildelningen är här för att stanna. Det är dags att hitta nya vägar för de stora bolagen att tjäna pengar. De får försöka anpassa sig som alla andra marknader efter förändrade tider.
  10. Jag har funderat på det här med att filma med den progressiva inställningen och för att sedan redigera materialet. Är det inte så att man måste göra vissa inställningar i redigeringsprogrammet för att resultatet ska bli bra. Ibland så är ju inte ljusförhållandena å dyl inte direkt lämpat att filma progressivt med. Går det då att blanda progressiva klipp och "normala" klipp eller blir det pannkaka av allt då? En annan fråga. Firewire-kabeln på min kamera börjar bli opålitlig, ibland går det inte att tanka över materialet till datorn. Undrar då om det funkar att inhandla en billig kamera å ha som DV-bandare trots att jag filmat med progressiv inställning eller måste även den kamera kunna hantera detta? Tacksam för svar!!!
  11. Det är mycket möjligt att DI inte passar alla. Men om det passar än så innebär DI feta kontakter in i filmindustrin. Vet inte om de som gått DI alltid gör så bra film men många som gått där har gjort filmer som visats på bio osv.. Som sagt inte alltid världens bästa filmer men det verkar ju onekligen som studenter på DI har framtidsutsikter inom branchen!
  12. super! tack
  13. Premiere pro lär väll ha den funktionen iallafall?
  14. Någon som vet något om denna mikrofon. Är den lämpad för dokumentärfilmning med bom utomhus?
  15. Hur fungerar detta. Bör man ha en skärm som är i samma format som kamerans inspelning, dvs 4:3 format. Eller har det kasnke mindre betydelse?
  16. Jag har en kamera med progressiv inspelning (dvx100). Jag undrar då hur det fungerar när man filmat med progressivt läge och ska tanka in materialet i datorn. Behöver man tänka på något speciellt. Någon speciell inställning kasnke eller går det rent av bara med vissa redigeringsprogram. Laddade ner en prova-på verision av premiere elements. Måste programmet stödja progressiv och i så fall gör premiere detta? Om inte kan något tipsa om ett program som gör det och i så fall om det är några speciella inställningar man bör tänka på?
  17. Neolit: Tack för ett bra svar! Detta lät som en bra idé. Börja med en 19" och sen löpa en till när man har råd.
  18. ok kanske kan vara en bra idé att köpa en 22" för samma pris. Borde väll vara ganska ok.
  19. Vad har hänt med den kapitalistiska världen, har de helt plötsligt börjat göra saker för att vara hyggliga =) Nja jag tror snarare att de säljer programmen billigt för egen vinnings skull. Studenter kommer inte alltid vara studenter. Tanken är väll att studenterna skall lära sig Adobes program sen fortsätter de med deras produkter även som professionella. Oavsett varför är det jävligt bra för oss och jag ska köpa Premiere något jag inte skulle utan studentrabbaten.
  20. Örebro. Fanns förmodligen andra högtalare att koppla till men när jag var med använde han de gamla. Hur bär man sig åt när man färgkorrigerar? Speciellt typ av program eller? En annan fråga. Om man vill göra en film i svartvit är det bäst att ställa in kameran så den filmar i svartvitt eller kan man lika gärna ändra det i redigeringen? Hehe ett plus är väll kasnke att man slipper färgkorrigering =)
  21. Jag praktiserade under en vecka på svt. Jag hade förväntat mig allt i grymt påkostade saker. Då reagerade jag på att han som satt och redigerade hade de äldsta skithögtalarna man kan tänka sig. Han menade på att om det låter bra i dessa högtalare så låter det bra i alla högtalare. Kanske inte är fullt överförtbart till bild men de folk jag pratat med säger att ljudet är det allra viktigaste och halvkass bild kan ursäktas många gånger om bara ljudet är bra.
  22. Jag har funderat på detta med skärm. Hur viktigt kan det vara egentligen med en superbra skärm om man ska redigera dokumentärfilm. Många här är förmodligen proffs så då kan man förstå att man vill ha en bra skräm. Om man kollar på bildkvalitén får man väll lite på att det man filmat är bra och skulle det vara olidligt dåligt så ser man ju detta även på en dålig skärm. Sedan kan man ju ha en tv-apparat bredvid som man kan ha som referens ibland. Kan en ny platt skärm vara så pass dålig vad gäller att redigera film så att det på något sätt begränsar än att redigera en bra film. Ibland när man kollar på forum så får man känslan av att tekniken går före hantverket och känslan. Det jag alltså undrar kan en budget skärm förhindra mig på något sätt i mitt arbete att redigera en dokumentärfilm? Bara för att ta ett exempel sökte jag på pricerunner och tog en slumpad 24" budget-skärm för 2790 kr. http://www.webhallen.com/prod.php?id=80337&ref=Pricerunner
  23. OK då kan det kasnke vara en lösning då. Funkar det bra att redigera med gamla crt skärmar om man har en ny dator. Är crt skärmar kanske rent av ofta bättre då det är analogt precis som tv:n?
  24. Jag har beställt en ny dator men hade inte råd att köpa skärmar för tillfället. Jag funderade då på en provisorisk lösning. Jag såg en annons på blocket som säljer två crt skärmar. Jag funderade då på om man kan köpa två konverterare (VGA till DVI) till vardera skärm och koppla till min nya dator. Fungerar detta som att ha två dvi skärmar? http://www.blocket.se/vi/14803334.htm?ca=8_s
  25. Tyckte också det såg misstänksamt ut därför jag sökte på forumet för att kolla om någon skrivit om företaget. De skriver inte vad det är för band förutom modellnummret. t.ex PANASONIC AY-DVM63PQ. Vad är det för band? Kan det vara panasonic professional. Jag vågar inte bli blåst men priserna på dessa band är ju i så fall nästan hälften mot cyberphoto.
×
×
  • Skapa nytt...