monnexs
Medlemmar-
Inlägg
428 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
2
Allt postat av monnexs
-
canon: Är HV40 för dålig vid seriöst filmande
monnexs svarade på ämne startat av monnexs i Videokameror
Ok låter bra, kanske till och med bättre i vissa fall då den som har hand om ljudet slipper ha en sladd till kameran. Ska testa med detta tack för svaren! -
canon: Är HV40 för dålig vid seriöst filmande
monnexs svarade på ämne startat av monnexs i Videokameror
Extern mikrofon tog jag också för givet men blev kornfundersam av ett annat svar. Men hur synkar jag ljudet på bästa sätt? Känns lite krångligt att använda mig av en separat ljudinspelare. -
http://www.filmprylar.se kanske skulle vara något?
-
canon: Är HV40 för dålig vid seriöst filmande
monnexs svarade på ämne startat av monnexs i Videokameror
Ok tack för svaren. Beta75: När du säger externa inspelare, menar du en extern mikrofon då? -
canon: Är HV40 för dålig vid seriöst filmande
monnexs svarade på ämne startat av monnexs i Videokameror
beta75: Varför var du tvungen att konvertera ner till DV? Håller den som DV-kamera men inte som HD eller, hajar inte riktigt... Camarade: Hanterar HV40 ljudet så dåligt så man behöver en extern ljudinspelare? Några tips på en som skulle funka? Lär ju vara viktigt att ha med sig ljusutrustning om man ska använda adapter men jag kommer ändå inte ha råd med en dyr så jag skippar den. XL2 är ju en trevlig kamera men känns det inte lite tråkigt att filma i DV när säkert kraven är HD snart. Kommer ju inte finnas en tv-apparat snart med SD. Dessutom borde väl HD vara bättre om man vill visa på festival eller dyl. Grejen är att jag har en DVX100 men den filmar endast i 4:3 format, skulle ju iof kunna köpa en konverteringslins till 16:9. Sedan har jag iof möjlighet att låna en DVX 100 som spelar in i 16:9 direkt. Är den ett bättre alternativ trots att SD blir allt ovanligare? -
canon: Är HV40 för dålig vid seriöst filmande
monnexs svarade på ämne startat av monnexs i Videokameror
Låter hoppfullt Team fagott! Då kör jag på =). Jag menade om det fanns någon lösning för autofokus för 35 mm adapters för då kanske det inte skulle vara så krångligt under svåra förhållanden med allt vad det innebär. Dock skulle man kunna göra ordnade intervjuer och planerade inklippsbilder med en 35 mm adapter. Vad menar du med vilket format? Borde inte det rimliga vara att filma i HD? Skulle vara intressant och veta om ni vet någon dokumentär som visats på tv eller större filmfestival filmat med en Canon HV40 eller motsvarande. -
Jag är i ett litet dilemma inför en dokumentärfilminspelning. Det är så här att jag endast har tillgång till en Canon HV40. Jag känner egentligen att jag skulle behöva en bättre kamera men har inga ekonomiska möjligheter till detta. Man skulle egentligen kunna säga att ambitionen med min kommande film är större än vad kameran säger. För min ambition är att dokumentären inte ska sätta käppar i hjulet pga kvalités på bilderna är för låga. Tänkte höra med er om jag kan komma förbi de eventuella brister en billigare kamera kan ha. Är det förlåtligt om jag filmat bra och har en bra story eller skulle eventuella filmfestivaler samt tv säga blankt nej för en kamera som Canon HV40. Om så är fallet kan man lösa detta med diverse tillbehör som 35 mm adapter osv och finns det adapters som lämpar sig för en dokumentära förhållanden med allt vad det innebär, dvs. möjligen automatiskt fokus osv. Vad säger ni ska jag sluta bekymra mig för kvalitén och bara tuta och köra med min Canon HV40 eller är det helt enkelt idiotiskt att ens riskera detta. Kom gärna med synpunkter i mitt dilemma!
-
Är inte säker men jag har för mig att Final cut gör om AVCHD-filerna automatiskt. Att det pga detta gör att det går redigera tunga videofiler smidigt även med en dator som inte är jättefet.
-
Ja den verkar inte dum alls. Men problemet för mig är att jag inte vågar köpa något för tillfället. Känns som alla DSLR-kameror och snart Red scarlet tillsammans med andra överkomliga videokameror gör att folk blir så kräsna vad gäller bildkvalité.
-
Kul att de använder en Lamborghini men spar in på kameran. Men detta visar tydligt att man kommer långt med bra ljussättning, tillsammans med adaptern såklart. Tydligen sparade han in på lamporna också. De här lamporna använde han tydligen http://www.lightbulbs-direct.com/product/2771/philips-graphica-pro-tld-90-36w-950-4ft/
-
Kanske vill inte folk hjälpa pga en blivande konkurrent. Kan det vara så att det är lite känsligt att tipsa om sådana här saker för folk som har egna produktionsbolag?
-
Testa detta: http://frankieloscavio.blogspot.com/2009/03/fixing-adobe-media-encoder-export.html
-
Tycker det är svårt att svara på om jag tycker det är värt det. Jag kan bara svara för vad jag hade gjort. Jag vet att man inte kan säga att vänta för utveckling går hela tiden framåt och fort dessutom. Men det känns som vi är är inne i en revolution nu vad gäller bra kameror för lite pengar. Snart kommer ju red scarlet och lagom efter en rad andra märken som hänger på i kriget. Vad jag har förstått kommer red kosta ungefär så mycket du vill lägga på den här, kanske till och med mindre. Red kommer väl förmodligen i sommar... Personligen skulle jag köpa en Canon 550D om du vill ha en kamera idag och sen ta det där lånet om några månader istället. 59 000 kr är mycket pengar och skulle jag investera så mycket i något så skulle jag vänta tills Red scarlet kommet. Till dess kan du ju leka med 550 d och sälja den när Red kommer. Så jag skulle ha gjort iaf...
- 19 svar
-
- investering
- manfrotto
-
(och 3 fler)
Taggad med:
-
Vad menar han med att kameran shooting raw. Betyder det att det i stort sett är okomprimerat. Antar i så fall det krävs en monsterdator för att redigera materialet. Vad kan man tänka sig att man behöver ha för dator under redigeringsarbetet?
-
Filmvetenskap är säkert bra om man skapar egen film vid sidan av studierna.
-
Jaså då kanske jag kan få användning för min Panasonic DVX100. Det finns inte pyttesmå monitorer av platt-tv format man kan montera fast. Typ 5" eller där någonstans. Vart kan man köpa dessa konverterar och även monitorer för detta?
-
Hur funkar en sådan konverterade. Kommer bildyta med som inte syns i kamerans sökare eller display. Får man helt enkelt gissa sig till den faktiska kompositionen?
-
Rickard Bengtsson Thread of Awesome | Korta animationer etc
monnexs svarade på ämne startat av bonne i Kolla min film!
Snygg kameraåkning där. Hur var du dig åt för att åstadkomma detta? -
Jag är verkligen ingen expert men jag kan tänka mig att sedan 16:9 intåg så är det förmodligen få som skulle pröjsa 8000 kr för en 4:3 kamera.
-
På blocket såg jag två annonser med Sony PD-150, en för 10 00 och den andra för 15 000 kr. Tror personligen det blir svårt att sälja en sådan kamera för dem summorna men några tusen borde man ju kunna kränga en sådan för.
-
datorer: Klämma ur så mycket som möjligt från min pc
monnexs svarade på ämne startat av Bakos i Datorteknik
Är du är högskolestudent får du ju köpa både redigeringsprogram och operativsystem för en bra deal. -
Kimster: Låter lite likt detta: http://www.voodoofilm.org/nyheter/dslr-kameror-i-jamforelse-med-35-mm-1958.aspx Men alltid intressant med sådana tester och ditt test verkar ju skilja sig lite. Intressant också och se olikheterna mellan stillbilder. Du skulle inte kunna ha en vanlig HD kamera med i testet som många på detta forum ändå äger. Typ Canon HV40 eller nått. Skulle vara intressant att se hur mycket bättre DSLR-kamerorna är.
-
Ok jag formulerar om frågan. Vilka program gör det möjligt att göra liknande animationer? Vilket program som användes just här är mindre viktigt.
-
Jag skulle vilja lära mig att animera på ungefär det här sättet, Vilket program bör man använda till liknande animationer? Det ser svårt ut men kanske finns det några enkla tips för att komma igång och åtminstone göra något som kan liknas vid exemplet jag använt ovan.
