Jump to content

Kissemiss

Members
  • Posts

    119
  • Joined

Personlig information

Filmskapande

  • Influences
    Gondry, Aronofsky, Shyamalan, Burton, Death Cab, m.m.
  • Interests
    Film, skriva, webdesign, musik.

Kissemiss's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

10

Reputation

  1. Tack för ditt svar Tolin! Personen i fråga har ganska fett med cash så vill inte lämna det bara för att sedan få nån typ av bett i röven sen med någon typ av stämning (även fast jag inte vet för VAD, jag är paranoid trots att jag är säker på min sak haha). Har skrivit lite fram och tillbaka till personen och det fortsätter komma ut att "fråga din kompis varför jag säger nej" osv osv. Men jag har nu skrivit att eftersom att hon godkänt osv och att mitt produktionsbolag äger rätten till materialet, att det ej går att ångra sig 8 månader senare. Jag hoppas att det ska lugna, vill verkligen inte ha något med deras konflikt att göra med, men verkar som att personen vill dra in mig i den.
  2. Hej hej! För över ett halvår sedan åkte jag och spelade in en dokumentärfilm i USA, vi skulle filma en kille som jobbar där och då bodde inneboende med en person som var okej att vi filmade där. Dumt nog så tyckte vi att personens godkännande att vi fick filma där var gott nog och skrev inget ok, däremot har jag x antal bilder på hur personen uppmuntrar inspelningen, hoppas att vi trivs i lägenheten och önskar osv lycka till osv. Inte mer med det, verkar schyst, killen bodde där med och de var vänner och jag har faktiskt aldrig varit med om en inspelning tidigare där det skrivits kontrakt på att filma på privat mark eller allmän - speciellt inte i dokumentäraprojekt. Strax efter inspelningen så avslutades deras vänskap och killen fick 2 veckor på sig att flytta ut, varför vet jag ej och tycker att det är deras ensak men jag fick en dålig känsla i magen och den sa mig att nu lär jag vänta ett mail om detta från personen som äger lägenheten. Precis som jag trodde, häromdagen (ca 8 månader senare) får jag ett mail att det inte är ok att visa material med lägenheten. Eftersom att vi fick klart att det var ok att filma i lägenheten, samt fick meddelande på instagram, facebook osv med att personen var positiv till det så tänkte vi inte mer på det och vi har filmat både bildmaterial och intervjuer där - väldigt viktiga för dokumentären. Jag vet ingen lag eller punkt som säger att personen kan ändra sig såhär, du får ju till och med spela in på privat mark till personen ber dig att lämna marken och det är lite knivigt att be någon lämna marken 8 månader senare när de även godkänt inspelningen. Jag har kollat med både domare och juridikstuderande. Personen är svensk men det filmades på Amerikansk mark, vet inte om de är hårdare eller mindre hårda där när det gäller sånt här - finns ju massvis med material där de verkar filmat i smyg. Kollar på catfish nu och kan tänka mig att inte alla är ok med att bli filmade i deras hem och det är säkert inte ovanligt att folk "ångrar sig". Personen i fråga är ALDRIG med på film, bara bostaden. Vad ska jag göra? Hur ska jag ge svar på det här meddelandet.
  3. Hej på er! Ska åka och spela in dokumentärfilm i New York om typ en sisådär 2 veckor, haha (det är först nu det blivit klart att det blir av), har precis nu börjat tänka på hur det funkar med att spela in på allmän plats, typ times square osv. Behövs det tillstånd? Vi kommer vara ett litet team på 2 pers + personen dokumentären handlar om så jag tvekar på att vi drar till oss mycket uppmärksamhet, lär se ut som ett gäng vloggare eller turister kan jag tänka mig. Men materialet ska visas publikt (framförallt i Sverige), så hur funkar det i USA? Cafeér/restauranger osv har jag mailat några och frågat om lov men kan ju hända att det händer något eller att vi går in på ett ställe vi inte frågat om lov, vad gäller då? Får vi använda materialet och räcker det med muntligt godkännande från t.ex ansvarig för platsen just den tidpunkten? Tacksam för svar.
  4. Tjenixen! Har glömt lägga upp denna men bättre sent än aldrig. Började jobba med en egen film efter Molkoms Folkhögskola och filmade sedan denna 2011, ser ju massa fel i den nu men tycker fortfarande den har sin chans. Vi hade en liten budget och få som kunde hjälpa till i min lilla hemstad Örnsköldsvik men teamet var tajt och de som hjälpte till var guld värda! Handling: Jakob är en man som levt ensam under en längre tid. En dag under sin dagliga cykeltur blir Jakob påkörd och förlorar sin allra käraste ägodel, sin vigselring. Förlusten av ringen frammanar gamla minnen om en stark men förlorad ungdomsromans. Berätta gärna vad ni tycker och kritiken får gärna var sådan att den kan användas för framtida produktioner!
  5. Axelstativ ska jag definitivt titta närmare på. Objektiv då? 18-55 är väl standard men är det ett bra grundstativ att börja med? Tänkte på dessa startpaket man ska köpa, sen tänkte jag köpa till senare.
  6. Okej! Vet inte om jag håller med, filmade med en 5D handhållet en gång. Var iofs lite den effekten vi var ute efter men tyckte att det blev bra!
  7. Här kanske det kommer en konstig fråga! Men eftersom jag är tjej och har ganska små händer, tror ni att en 60D skulle bli jobbig då? Har inte rört någon av kamerorna så vet inte riktigt hur stora de är eller hur tunga, när jag läser om det verkar det inte vara några stora tyngder direkt men ni som vet kanske kan svara.
  8. Asså jag är så dålig på att bestämma mig men tror jag kör på en 600D möjligen en 60D beroende på hur mycket pengar jag kan spara (5D om jag vinner på lotto). Tycker att den vinklingsbara skärmen känns himla värt faktiskt, har haft problem med sådant tidigare. Ska satsa på ett bra objektiv då med! Det är väl ingen större skillnad mellan 600D och 60D? Båda har uttag för extern mic?
  9. pBEAR okej, I will try ska spara varenda öre jag får över i månaden! Men det dryga är att för en student som jag så kommer det nog ta ett extra år att spara in om jag ska köpa ett värdigt objektiv till också. Känns lite dumt att bara satsa på kamerahuset. MEN om jag nu mot förmodan inte har råd, vad säger ni då. 550D, 60D eller 7D??? Vad är den bästa plan B liksom?
  10. Okej, får se hur mycket jag lyckas spara ihop. Tror jag gör köpet i slutet på december så hinner spara lite till. En 5D hade ju varit drömmen men ser lite tveksamt ut. Har kollat in och kikat mest på 60D och 7D beroende på hur mycket jag sparat. Men här låter det ju som att smartare köpet är en 550D och ett schyst objektiv och att det skulle vara det mest kvalitativa valet? Tolin: Egentligen mest de gamla gluggarna. Hade en kompis som satte på en 35mm glugg med adapter på sin videokamera, riktigt schyst effekt faktiskt! Men det är nog mest för att spara lite pengar på att redan ha några gluggar och just för den schysta känslan man kan få med de gamla gluggarna.
  11. Tack för alla tips! Har inte kollat alls D7000 och 600D, är de jämnlika med de tidigare nämnda kamerorna? StenR: Okej, hur är D7000 i jämförelse med 550D och 60D? Du tror inte gluggarna kan funka till dem? Hur mycket och var kan man köpa en converter annars? :P Jawhns: Har kollat mestpå 60D och gillar den mest hittills och alla funktioner. Hur stor är skillnaden mellan den och 550D i övrigt? Tolin: Inte hört om den tidigare! Har fastnat litegrann för de där gamla gluggarna med, är en 35mm, borde inte det bli ganska fett att filma med en sådan eller är jag helt ute och kör?
  12. Hej hej! Har bestämt mig för att köpa en systemkamera med en bra videofunktion då det kommit in mer och mer jobb. Främst infofilmer men nu även lite dokumentärt/kortfilmer. Gör också egna kortfilmer hemma. Men jag är inte sådär jättekunnig inom teknik så är inte jätte hajj på alla funktioner som kan vara bra att ha! Fotar också så en okej fotofunktion är ju också att föredra! Jag har kollat mest på Canon 60D och 550D men även på 7D och 5D men de är lite över min prisklass. Siktar på runt 10.000kr! Har tidigare använt en Nikon D40x och har några objektiv med den som gärna får funka till en ny kamera. * En sigma DC 55-200mm F4-5,6 Och diverse gamla manuella objektiv i märkena Sigma, Konica Hexanon och Soligor. 35mm och lite sånt. Dessa har jag kunnat använda manuellt till Nikon. Om någon vet en bra mic att köpa till med så tipsa!
  13. Hej! Jag vet inte vilken av utbildningarna du skrev om som är bäst men jag ska iallafall gå på manuspiloternas utbildning! Tyckte helt klart att den verkade bra!

  14. Jag tror att det i slutändan inte är livsviktigt vilken skola man väljer. Sök ett gäng skolor och känn efter på antagningsdagarna, hur känns skolan och lärarna och framförallt hur känns resten av eleverna som söker. Om ett gäng sköna och motiverade personer kommer in så har ni ju chans att bli ett grymt gäng och det är guld värt! Kontakter som sagt! Det är också bra att välja en skola utan direkt inriktning om du är intresserad av det mesta inom film, man hittar sin plats sedan eftersom. Jobb är som sagt också guldvärt och där bor du ganska bra till (uppsala är det va?) det är svårare i mitten av norrland, men däremot är det ett +, för då är jag den enda som faktiskt håller på med film i min stad och får på det sättet mer förfrågningar! Dock vill man ju längre. Jag tycker att folkhögskola är en bra början, men du kanske har utvecklats längre än så. Det är dock grymt att man alla bor i närheten av varandra, helst på ett riktigt tråkigt ställe så att man inte har mycket annat att göra än film (dock blir ju de flesta lata när de är uttråkade). Ett annat guld ord från mig är att göra film, massa film! Allt behöver inte vara bra men de flesta lär sig bäst av att just göra massa film och även om man inte är stolt nog att visa upp allt så låter ju antalet bra om det är mycket! T.ex som Josef Fares cirka 200 filmer när lämnade gymnasiet!
×
×
  • Create New...