Gå till innehåll

Köpa kamera! Canon 60D, 550D eller annan?


Kissemiss

Recommended Posts

Hej hej!

 

Har bestämt mig för att köpa en systemkamera med en bra videofunktion då det kommit in mer och mer jobb.

Främst infofilmer men nu även lite dokumentärt/kortfilmer. Gör också egna kortfilmer hemma.

 

Men jag är inte sådär jättekunnig inom teknik så är inte jätte hajj på alla funktioner som kan vara bra att ha!

Fotar också så en okej fotofunktion är ju också att föredra!

 

Jag har kollat mest på Canon 60D och 550D men även på 7D och 5D men de är lite över min prisklass.

Siktar på runt 10.000kr!

 

Har tidigare använt en Nikon D40x och har några objektiv med den som gärna får funka till en ny kamera.

* En sigma DC 55-200mm F4-5,6

Och diverse gamla manuella objektiv i märkena Sigma, Konica Hexanon och Soligor. 35mm och lite sånt.

Dessa har jag kunnat använda manuellt till Nikon.

 

Om någon vet en bra mic att köpa till med så tipsa!

Länk till kommentar
Share on other sites

D7000 passar ju bra med dina luggar men tänk på att den bara spelar in i 24fps. 600D är ju nyare än 550D, titta på den med men köpt till åtminstone ett 50mm 1,8 till Canon, det kostar inte så mycket. Videomic pro är en ny bra mic som inte är så stor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den största skillnaden mellan en 550D och en 600D är skärmen.

Det är ingen stor skillnad på hårdvara.

 

60D känns inte lika plastig och är faktiskt bättre.

Rekommenderar att du kollar på Canon 600D (T3i) vs 60D / 1100D / 550D - Specs Comparison Review Finns jämförelser mellan 550D, 600D och 60D :)

 

Skulle köra på 60D eftersom den har manuella ljudkontroller och vitbalans! Det är rätt gött att slippa förlita sig på Magic Lantern!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla tips!

Har inte kollat alls D7000 och 600D, är de jämnlika med de tidigare nämnda kamerorna?

 

StenR:

Okej, hur är D7000 i jämförelse med 550D och 60D?

Du tror inte gluggarna kan funka till dem? Hur mycket och var kan man köpa en converter annars? :P

 

Jawhns: Har kollat mestpå 60D och gillar den mest hittills och alla funktioner.

Hur stor är skillnaden mellan den och 550D i övrigt?

 

Tolin: Inte hört om den tidigare!

 

 

Har fastnat litegrann för de där gamla gluggarna med, är en 35mm, borde inte det bli ganska fett att filma med en sådan eller är jag helt ute och kör?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv en 550d men använder den inte så ofta, varför? Jo, jag har bara 50 mm 1.8 och kit gluggen, de duger inte riktigt för mig. Vill ha ett L objektiv, fast dom kostar ju också lite mer :P

 

Köp 550d, och ett bra objektiv, 17-40 mm ser ruskigt bra ut. Ännu bättre hade ju varit en 5D fast lite för dyr är den ju, om din budget låg på 10000

Länk till kommentar
Share on other sites

17-40mm är ju bra men om man filmar mer än man fotar och dessutom i APS-C-format så är det väl dyrt i överkant, dessutom väldigt vidvinkligt och inte så ljusstarkt för inomhustagningar. Jag köpte själv ett Sigma 18-50mm/2.8 som jag inte ångrar, kostade mig ca 3.500 för 1.5 år sedan, ser att Tamron har ett 17-50mm för samma peng nu men för det priset så får du ingen bildstabilisering. Jag köpte en billig Nikon-adapter för Canon på ebay, kostade ett par hundra styck.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tolin: Inte hört om den tidigare!

Värd att kolla in! :) Panasonic GH2

 

 

Har fastnat litegrann för de där gamla gluggarna med, är en 35mm, borde inte det bli ganska fett att filma med en sådan eller är jag helt ute och kör

35mm eller bara gammal glugg? För ett 35mm objektiv har ju inget samband med 35mm film. Gamla gluggar däremot kan ha en jätteskön feel :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, får se hur mycket jag lyckas spara ihop. Tror jag gör köpet i slutet på december så hinner spara lite till.

En 5D hade ju varit drömmen men ser lite tveksamt ut.

 

Har kollat in och kikat mest på 60D och 7D beroende på hur mycket jag sparat.

Men här låter det ju som att smartare köpet är en 550D och ett schyst objektiv och att det skulle vara det mest kvalitativa valet?

 

 

Tolin:

Egentligen mest de gamla gluggarna. Hade en kompis som satte på en 35mm glugg med adapter på sin videokamera, riktigt schyst effekt faktiskt!

Men det är nog mest för att spara lite pengar på att redan ha några gluggar och just för den schysta känslan man kan få med de gamla gluggarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, får se hur mycket jag lyckas spara ihop. Tror jag gör köpet i slutet på december så hinner spara lite till.

En 5D hade ju varit drömmen men ser lite tveksamt ut.

 

Har kollat in och kikat mest på 60D och 7D beroende på hur mycket jag sparat.

Men här låter det ju som att smartare köpet är en 550D och ett schyst objektiv och att det skulle vara det mest kvalitativa valet?

 

 

 

 

 

Tolin:

Egentligen mest de gamla gluggarna. Hade en kompis som satte på en 35mm glugg med adapter på sin videokamera, riktigt schyst effekt faktiskt!

Men det är nog mest för att spara lite pengar på att redan ha några gluggar och just för den schysta känslan man kan få med de gamla gluggarna.

 

 

Spara till en 5D, blir så dyrt ändå med att köpa till alla objektiv till en 550d. En 5D är ju trots allt en fullformatskamera, tveklöst den bästa DSLR kameran som finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

pBEAR okej, I will try ska spara varenda öre jag får över i månaden! Men det dryga är att för en student som jag så kommer det nog ta ett extra år att spara in om jag ska köpa ett värdigt objektiv till också. Känns lite dumt att bara satsa på kamerahuset.

MEN om jag nu mot förmodan inte har råd, vad säger ni då.

550D, 60D eller 7D???

Vad är den bästa plan B liksom?

Länk till kommentar
Share on other sites

pBEAR okej, I will try ska spara varenda öre jag får över i månaden! Men det dryga är att för en student som jag så kommer det nog ta ett extra år att spara in om jag ska köpa ett värdigt objektiv till också. Känns lite dumt att bara satsa på kamerahuset.

MEN om jag nu mot förmodan inte har råd, vad säger ni då.

550D, 60D eller 7D???

Vad är den bästa plan B liksom?

 

600D framför 60D - 60D känns onödigt dyr med tanke på specifikationerna, speciellt om du sitter och väljer mellan 550D också. 600D är ju i princip 550D fast med vinklingsbar skärm, vilket faktiskt kommer till användning (Så många gånger man stått där med sin 550D och knappt kunnat se skärmen för man försöker få en för låg eller för hög vinkel).

Länk till kommentar
Share on other sites

Panasonic GH3 lär väl ramla in snart, men GH2 har någon otrolig skärpa av vad jag sett, samt bättre auto-fokus. Om man nu skulle få för sig att använda det.

 

Annars så skulle väl jag säga, utifrån vad jag läst och hört att 600D med ett par vettiga objektiv vore ett bra alternativ. Ska du bara ha hus för 10 lax så är det väl just 60D eller GH2/3 som gäller då!

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jag är så dålig på att bestämma mig men tror jag kör på en 600D möjligen en 60D beroende på hur mycket pengar jag kan spara (5D om jag vinner på lotto).

Tycker att den vinklingsbara skärmen känns himla värt faktiskt, har haft problem med sådant tidigare. Ska satsa på ett bra objektiv då med!

 

Det är väl ingen större skillnad mellan 600D och 60D?

Båda har uttag för extern mic?

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jag är så dålig på att bestämma mig men tror jag kör på en 600D möjligen en 60D beroende på hur mycket pengar jag kan spara (5D om jag vinner på lotto).

Tycker att den vinklingsbara skärmen känns himla värt faktiskt, har haft problem med sådant tidigare. Ska satsa på ett bra objektiv då med!

 

Det är väl ingen större skillnad mellan 600D och 60D?

Båda har uttag för extern mic?

 

Ungefär som 550D och 7D - 7D'n har bättre byggkvalité, ungefär som 60D mot 600D.

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jag är så dålig på att bestämma mig men tror jag kör på en 600D möjligen en 60D beroende på hur mycket pengar jag kan spara (5D om jag vinner på lotto).

Tycker att den vinklingsbara skärmen känns himla värt faktiskt, har haft problem med sådant tidigare. Ska satsa på ett bra objektiv då med!

 

Det är väl ingen större skillnad mellan 600D och 60D?

Båda har uttag för extern mic?

 

Precis som Tolin sa så är 60D lite större, tyngre, har bättre byggkvalitet och känns bara allmänt robustare i handen, men båda har utgång för extern mikrofon, samt att de har manuella ljudinställningar. För att hårddra det skulle man kunna säga att både 600D och 60D är mer anpassade för film, där 600D står som budgetversionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte ska filma i öknen så rekomenderar jag starkt 7D! martin Oller skriver att 7D:n överhettar, jag har spelat in diverse filmer på 7D och aldrig varit med om detta problem. De påmärktes i början när kameran släpptes att de "endast" gick att göra tagningar på 12 min i sträck innan kameran blev för varm vilket kan stämma, dock kan jag säga att de är mycket mycket sällan som man tar så långa tagningar. Annars är 550d ett bra alternativ, dock är 7D byggd som en pansarvagn så den känns rätt seriös när man filmar med den! men kika på lite jämförelser mellan kamerorna, typ denna video >

 

Lycka till med köpet!=)

/P

Länk till kommentar
Share on other sites

jag ska själv köpa en 60D så fort jag har samlat pengar...den är en förbättrad version på 600D och är bättre än 550D...dessutom kan man göra snygga slowmotion scener då man kan filma i olika fps..dessutom bör man passa på nu snart för de säljer på både scandinavian o på cyberphoto alla 60D el. 600D med en videorigg..prisvärt tycker jag

Länk till kommentar
Share on other sites

jag ska själv köpa en 60D så fort jag har samlat pengar...den är en förbättrad version på 600D och är bättre än 550D...dessutom kan man göra snygga slowmotion scener då man kan filma i olika fps..dessutom bör man passa på nu snart för de säljer på både scandinavian o på cyberphoto alla 60D el. 600D med en videorigg..prisvärt tycker jag

 

Umm, 60D och 600D filmar i exakt samma frame rate, det enda förbättrade är i princip byggkvalitén och fotofunktioner, och den där riggen är rätt kass tbh.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...