Gå till innehåll

Köpa kamera! Canon 60D, 550D eller annan?


Kissemiss

Recommended Posts

Hej Martin. Du jag fattar inte vad du menar med "Alla spelar in i false-1080p".

 

Nyfiken om det är något jag missat eller om det är ett eget ihopkok.

Mvh /Pontus w

 

Antingen att upplösningen faktiskt inte är så stor som 1080 linjer eller att HDMI-signalen egentligen är 1080i?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kanske det kommer en konstig fråga! Men eftersom jag är tjej och har ganska små händer, tror ni att en 60D skulle bli jobbig då?

Har inte rört någon av kamerorna så vet inte riktigt hur stora de är eller hur tunga, när jag läser om det verkar det inte vara några stora tyngder direkt men ni som vet kanske kan svara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hey Martin, jag försökte inte vara spydig och ursäktar mig själv så mycket om du uppfattade det så. Jag var helt enkelt nyfiken och hänger inte alls med så bra i alla nya svängar diskussionerna tar på nätet men nu tycks det ju inte varit något jag missat iaf, eller?

 

Alltså det du menar med false-1080p är alltså fenomenet med line skipping och interpolation som sker i DSLRer vid filmning d.v.s. att CMOS chippet skippar linjer samt att kameran smälter samman linjer för att omvandla de höga upplösningarna på CMOS plattorna till just 1080, eller?

 

Om det är dessa fenomen du menar så är det iaf inte false 1080 på något sätt för upplösningen är ju trots allt just 1080 eller full HD d.v.s. 1920x1080. Det är ju inte så att pixlar försvinner p.g.a. felaktig upplösning även om många av kamerornas codecs just rensar undan en massa pixlar (vilket dock inte nödvändigtvis behöver påverka bildens så värst mycket jämfört med en faktisk reducering av pixlar på höjden och bredden). Och som du säger själv så kan ju 1080p vara lite allt möjligt. Panasonics DvcPro HD har ju en horisontell upplösning på 1280 pixlar för 1080 och HDV har 1440 pixlars upplösning för 1080.

 

Upplösning är ett komplicerat kapitel, vad menar man egentligen? Men som det används i vardagligt tal skulle jag då inte säga att DSLR kamerorna inte har äkta 1080 upplösning, även om det finns kameror med samma upplösning som lagrar betydligt mer information i bilden.

 

Till Kissemiss

Lyssna till gonefishing och Sten, ett axelstativ eller någon annan slags lösning för att stabilisera DSLR-kameran är verkligen att rekommendera om man vill få ett bra resultat vid filmning då dessa kameror inte är utformade för filmning på något sätt rent ergonomiskt.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Martin: Toppen!

 

Kissemiss: Jag skulle rekommendera att du tittar närmare på Canons "EF-S 18-135/3,5-5,6". Det är en s.k. kit-glugg d.v.s. ett objektiv som återfinns i många av Canons kamerapaket, dock mycket dyrare än 18-55. Anledningarna till att jag rekommenderar denna 18-135 glugg är flera, den har ett riktigt fokushjul (mycket bra vid filmning), mycket bättre byggkavlité än det vanliga 18-55 objektivet, mer/längre zoom samt så har det optisk bildstabilisering vilket är helt guld i vissa situationer och gör att ditt skakiga foto helt enkelt blir mindre skakigt. Det är nästan så att jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är ett av de absolut bästa objektiven för problemfri filmning right out of the box till Canons kameror.

 

http://www.scandinavianphoto.se/img/img_item/310829.jpg

 

Därmed inte sagt att jag håller med Martin ang äldre fasta objektiv t.ex. 50mm, dessa är väldigt bra och ger en extra skjuts åt bilden m.m.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...