StenR Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Hej Martin. Du jag fattar inte vad du menar med "Alla spelar in i false-1080p". Nyfiken om det är något jag missat eller om det är ett eget ihopkok. Mvh /Pontus w Antingen att upplösningen faktiskt inte är så stor som 1080 linjer eller att HDMI-signalen egentligen är 1080i? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalamindi Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 Om ekonomi är en viktig parameter, köp en 550D eller GH2, nu för tiden är det färdighet som begränsa oss inte verktyg. Du kommer klara mycket mer med 550D som är en billigare kamera. Koncert och event då blir det GH2. An open letter to Canon on Vimeo 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted November 16, 2011 Share Posted November 16, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kissemiss Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Här kanske det kommer en konstig fråga! Men eftersom jag är tjej och har ganska små händer, tror ni att en 60D skulle bli jobbig då? Har inte rört någon av kamerorna så vet inte riktigt hur stora de är eller hur tunga, när jag läser om det verkar det inte vara några stora tyngder direkt men ni som vet kanske kan svara. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Om du ska filma så är det irrelevant, eftersom det inte blir alls bra att filma handhåller med dslr. Minsta lilla rörelse och det blir vågigt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kissemiss Posted November 17, 2011 Author Share Posted November 17, 2011 Okej! Vet inte om jag håller med, filmade med en 5D handhållet en gång. Var iofs lite den effekten vi var ute efter men tyckte att det blev bra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dark_tree Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Kissemiss: en tips jag fick av en fotograf är att gå till affären o testa kamerorna själv..jag ska på måndag till mediamarkt o se om de har en 60d o se va de kostar hos dem.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted November 17, 2011 Share Posted November 17, 2011 Att filma handhållet kräver oftast någon slags liten rigg för att orka utan att skaka, som den här: PHOTAX - Axelstativ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted November 18, 2011 Share Posted November 18, 2011 Hey Martin, jag försökte inte vara spydig och ursäktar mig själv så mycket om du uppfattade det så. Jag var helt enkelt nyfiken och hänger inte alls med så bra i alla nya svängar diskussionerna tar på nätet men nu tycks det ju inte varit något jag missat iaf, eller? Alltså det du menar med false-1080p är alltså fenomenet med line skipping och interpolation som sker i DSLRer vid filmning d.v.s. att CMOS chippet skippar linjer samt att kameran smälter samman linjer för att omvandla de höga upplösningarna på CMOS plattorna till just 1080, eller? Om det är dessa fenomen du menar så är det iaf inte false 1080 på något sätt för upplösningen är ju trots allt just 1080 eller full HD d.v.s. 1920x1080. Det är ju inte så att pixlar försvinner p.g.a. felaktig upplösning även om många av kamerornas codecs just rensar undan en massa pixlar (vilket dock inte nödvändigtvis behöver påverka bildens så värst mycket jämfört med en faktisk reducering av pixlar på höjden och bredden). Och som du säger själv så kan ju 1080p vara lite allt möjligt. Panasonics DvcPro HD har ju en horisontell upplösning på 1280 pixlar för 1080 och HDV har 1440 pixlars upplösning för 1080. Upplösning är ett komplicerat kapitel, vad menar man egentligen? Men som det används i vardagligt tal skulle jag då inte säga att DSLR kamerorna inte har äkta 1080 upplösning, även om det finns kameror med samma upplösning som lagrar betydligt mer information i bilden. Till Kissemiss Lyssna till gonefishing och Sten, ett axelstativ eller någon annan slags lösning för att stabilisera DSLR-kameran är verkligen att rekommendera om man vill få ett bra resultat vid filmning då dessa kameror inte är utformade för filmning på något sätt rent ergonomiskt. Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kissemiss Posted November 21, 2011 Author Share Posted November 21, 2011 Axelstativ ska jag definitivt titta närmare på. Objektiv då? 18-55 är väl standard men är det ett bra grundstativ att börja med? Tänkte på dessa startpaket man ska köpa, sen tänkte jag köpa till senare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peus Posted November 23, 2011 Share Posted November 23, 2011 Martin: Toppen! Kissemiss: Jag skulle rekommendera att du tittar närmare på Canons "EF-S 18-135/3,5-5,6". Det är en s.k. kit-glugg d.v.s. ett objektiv som återfinns i många av Canons kamerapaket, dock mycket dyrare än 18-55. Anledningarna till att jag rekommenderar denna 18-135 glugg är flera, den har ett riktigt fokushjul (mycket bra vid filmning), mycket bättre byggkavlité än det vanliga 18-55 objektivet, mer/längre zoom samt så har det optisk bildstabilisering vilket är helt guld i vissa situationer och gör att ditt skakiga foto helt enkelt blir mindre skakigt. Det är nästan så att jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är ett av de absolut bästa objektiven för problemfri filmning right out of the box till Canons kameror. http://www.scandinavianphoto.se/img/img_item/310829.jpg Därmed inte sagt att jag håller med Martin ang äldre fasta objektiv t.ex. 50mm, dessa är väldigt bra och ger en extra skjuts åt bilden m.m. Mvh /Pontus w 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts