Jawo
Medlemmar-
Inlägg
905 -
Blev medlem
-
Dagar Vunna
1
Allt postat av Jawo
-
[citat=Adam88]Ni som talar om att ni vill se svensk historia på film, här ni inte uppmärksammat SVT's serie Snapphanar? I och för sig är det ingen film. Men men. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=52987&a=617447&lid=puff_609932&lpos=extra_10[/citat] Läste om den i tidningen. Kommer kolla om det är något att ha, men det är det säkert inte.
-
[citat=Munthe] Jag tror att det går emot vår folkhemsuppfattning att inse vilka jävla svin vi varit här i Sverige genom historien och det är en av anledningarna till att det görs få filmer om vår historia. Få duktiga manusförfattare är nog triggade av dom idéerna. Skulle vi visa upp oss själva i ett historiskt korrekt ljus skulle vi framstå som förtryckare som ägnat oss åt den brända jordens taktik långt innan Hitler och Stalin kom på tanken. "Hjälteskilldringar" av hur blodtörstiga Karoliner ur Östgöta regemente våldtog barn och kvinnor och dödade varenda "Per i Träsket" på vägen går inte riktigt hand i hand med vår nuvarande mysiga "svenskhet" med förståelse, elevråd, antimobbingkampanjer och RFSL.[/citat] Jag tror inte alls att det är där problemet ligger. Varför ska så många klaga på den svenska mentaliteten? Jag känner verkligen inga människor som är så stereotypiska, är det unikt för kommunen jag bor i eller gillar folk bara att överdriva? [citat=Munthe]Och vikingalegenderna är ju inte riktigt våra eftersom det är tveksamt om vi någonsin varit riktiga vikingar. Vikingahistorien tillhör ju främst Norrmännen och Islänningarna. Här i Sverige var vi ju mest någonslags pseudo-vikingar som mest liknade helt vanliga bönder. Helt utan ärofulla upptåg och äventyrslystnad.[/citat] Dom "svenska" vikingarna lär tydligen ha varit mer åt Ryssland hållet och härjat. I Den 13: e (går det inte att stänga av smylies på nåt sätt?) Krigaren bör det alltså ha varit svenska vikingar som Antonio stötte på.
-
Arn kommer säkerligen bli kass pga dåligt val utav regisör. Vad är röde orm för något?
-
[citat=adrianbanan]OK, det var det jag misstänkte, men var kan man köpa den versionen då? Jag hittade nemligen den på en sida när jag sökte på google och den kostaade 1500:- men det var bara reklam, man kunde inte köpa den där.[/citat] Du kan köpa den på creativetools oxå.
-
Creativetools.se Jag vågar dock sätta några kronor på att du inte är beredd att betala dom dryga 50 000 kronor det kostar att köpa programet. Finns student version för runt 2000 annars.
-
Den enda effekten jag har som ligger uppe på internet är denna: http://www.sprocket.se/media.php?id=1424
-
Precis som alla andra effekter så går det inte att få sådan kvalité på saker och ting genom att bara använda sig utav filter.
-
Du kan ju alltid försöka få jobb på Weta =)
-
[citat=jmalmsten] glömde nämna något slags svar på frågan om hur scenen i Oldboy kom till, jag köpte nyligen den där tin-box limited 2disc edition av filmen och vad jag har utrönat av bakomkulisserna och regissörskommentarsspåret så var det från början tänkt att dom skulle spela in slagsmålet med två kameror, en master-kamera (den som är kvar i filmen nu) och en närbildskamera. Och så gjordes det vid inspelningen, dock så tyckte Park att master-bilden blev så pass bra och närbilderna distraherade så han kastade helt enkelt bort planen att klippa emellan dom. Då fick vi scenen vi ser i filmen, och det är enligt mig ett genidrag från hans sida.[/citat] Så hela scenen är filmad i ett enda klipp där det bara är kniven som är fejk?
-
[citat=vilcans]Synd att det syns så tydligt att kniven i Oldboy är inlagd. Cool scen annars, med inspiration hämtad från gamla 2D-fightingspel. [/citat] Jag har kollat på den scenen ett par gånger och jag har då inte märkt att kniven var fejk. Var dock tvungen att titta igen och tittade nu lite mer noggrant på kniven, och visst såg man att det var lite fejk, men det var mest för att den var dåligt trackad. Är det någon som vet hur den scenen gjordes förresten?
-
[citat=blood_boy]ohh i am sure that was a fun thing to do, back in the 90's.. 3DS Max is not the same program when you started. and if you know anything about 3ds MAx you would know that you need a good computer, so please... if you don't have anything to say ZIP IT... read the system requirements for max 8... http://images.autodesk.com/adsk/files/3dsMax8_techspec_rev.pdf[/citat] Jag använde 3ds max 6 och jag är övertygad om att 7 och 8 skulle funka även dom. Däremot kanske det inte är jätte roligt när man ska hålla på att rendera, men det duger fint så länge man bara ska lära sig programet.
-
Blood boy: Man behöver inte en bra dator för att komma igång med 3ds max, jag lärde mig det på en P2 300mhz
-
[citat=Mannemoviemaker]är 3d max lätt då? asså tängte *FIXA* det men jag fixade lightwave istället. Jag tyckte det var för svårt och SVÅRT att få bra. :S är max lättare?[/citat] När ska folk förstå att inget 3d program som är värt namnet är "lätt"? Vill ni lära er något så får ni kämpa för det.
-
Varför skriver alla på engelska till blood boy när han helt uppenbart kan svenska?
-
Det bästa exemplet som jag kan komma på är nog scenen i Oldboy när han slår ner en 10-20 st. Vet inte hur lång den är men den är nog en 2-3 minuter kanske.
-
förslag nr 11
-
After Effects är bättre medans VisonLab är billigare.
-
[citat=jmalmsten]2½D animation är möjligt i AE och många gånger tillräckligt men visst, komplexa volymuösa karaktärer som snurras runt av kameran är onödigt krångligt... då ska man använda något annat program...[/citat] Det är inte bara onödigt krångligt utan oxå rent praktiskt omöjligt. Teoretiskt går det ju precis som att det teoretiskt sett går att göra samma saker i paint som i photoshop.
-
[citat=Magnuz]vad kan man göra för simpelt i AE då?[/citat] Samma saker som i Photoshop... ungefär.
-
[citat=Errx]min kontakt i ungern som för övrigt har bott i i Sverige säger att man inte behöver nån licens för att ha dom hemma enligt EU standarden. [/citat] Din kontakt i ungern kanske bodde här då det fortfarande var lagligt?
-
[citat=mingan]jo de vet jag med de e ju inga problem :) men gora den oval dvs :) det e ju lite mer problem :) de e ju latt o gora pa en platt tv men en oval...[/citat] Hur exakt menar du med oval? Det låter lite som om du har en nästan cirkelrund tv när du skriver så. Antar dock att du menar att den inte är helt fyrkantig som dom flesta bildrörs tv-aparater är. Posta gärna en bild från klippet med tv.
-
Någon form utav licens krävs för sådana typer av vapen. Dom var licensfria förut men pga att dom användes till många rån och liknande så lagen ändrad.
-
[citat=jmalmsten]för att skaffa studentlicens måste man väl vara student? Det är ett kryphål som heter duga... men det är så jag uppfattat det...[/citat] Jojo, men det borde la inte vara jätte svårt att fuska?
-
[citat=walfridson][citat=Jawo]Ganska så snål rabatt. Autodesk säljer ju student versioner av 3ds max för 2000kr.[/citat] Hm får man använda det kommersiellt då?[/citat] Nej. Får man det med någon student licens? Edit: Såg att man fick använda Adobes program kommersiellt. Borde dom inte ha en del problem med företag som skaffar kommerciella licenser?
-
Ganska så snål rabatt. Autodesk säljer ju student versioner av 3ds max för 2000kr.
