Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Vet någon om det ger något överhuvudtaget att gå Medieteknik på KTH (Civilingengörsutbildning) för min lust att producera film? Någon som har bra idéer och tips på bra linjer att gå efter gymnasiet? (allt inom film)

Jag har gått där och kan väll säga att det är nog inte den bästa rakaste vägen!

man nuddar mycket på ytan i massa områden och grottar ibland ner sig väldigt teoretiskt!

Du blir ingen filmare genom att bara gå utbildningen men om du är på och driven o gör massa projekt vid sidan så kan det gå, det finns ialf tillgång till bra kontaktnät, lite utrustning, och en del kompetenta lärare men då mer åt TV och ljud än filmhållet, mycket gamla SVT are

mackan

• 1 år senare...
Postad
Det tror jag inte. Men kom igen! Stockholm ligger ju bara en timma ifrån. Här finns SFS, Kulturama, DI, Sundbyberg etc...

jo jag vet, men bara frågade om det fanns i uppsala, skulle vara nujs.

• 6 månader senare...
Postad

Har någon bra koll på både Fridhem och Molkoms folkhögskolor? Jag skulle vilja höra vad som är bra och dåligt med båda och vilken som anses som bäst. Jag läser sista året på gymnasiet nu, mediaprogrammet på GUC där jag läser TV/Film. Jag vill läsa vidare och fördjupa mig inom regi/foto och helst inte behöva ta världens största studielån. Det verkar dyrare att gå på Fridhem än Molkom, stämmer det?

http://www.ee-prod.tk

Postad

På de senaste tre antagningarna till Dramatiska Institutet har det kommit in elever som gått

Filmlinjen Fridhems folkhögskola.

1 på Regi

1 på Foto

2 st på Filmljud

2 st på TV-produktion

1 st på Dokumentärfilm

På de senaste tre antagningarna till Filmhögskolan i Göteborg har det kommit in 5 elever som gått Filmlinjen Fridhems folkhögskola.

Samtliga på Regi

Dvs ca 15-20 % av de eleverr som gått filmhögskolans regiutbildning senaste 5 åren har kommit från Fridhems folkhögskolas filmlinje.

Det kostar ca 15 000 per år att gå utbildningen. Det du betalar för är en dygnetrunt-tillgång till all utrustning. Sen tillkommer naturligtvis kostnade för mat och boende.

Postad

Filmlinjen Fridhems folkhögskola har fått med 6 filmer på Göteborgs filmfestival. Fem filmer under sektionen ”Svenska Bilder” och en film, ”Vi bor faktiskt här”, i tävlingen ”Startsladden”. En tidigare Fridhemselev, Hugo Lilja, har också med en film i tävlingen.(han går nu på DI)

Åtta filmer tävlar om Sveriges största filmpris – Startsladden – och vinnaren utses under Göteborg International Film Festival. En av dom filmerna är en slutfilm från Fridhems folkhögskolas filmlinje. Filmen heter ”Vi bor faktiskt här” Regi Ann Lundberg Foto Sara Svärdsén

Priset om man vinner Startsladden består dels av en summa kontanter och dels filmteknik, som vinnaren kan spendera på nästa filmproduktion. Värdet på priset uppgår i dagsläget till 900 000 kr och arrangörerna, som jobbar vidare med att få fler sponsorer, har ambitionen att överträffa förra årets prisvärde på 1.013.000 kronor. Bakom priset står Resursföretagen för film och TV (f.d. Bratek), Svenska Filminstitutet, Sveriges Television, Filmpool Mitt och Teaterförbundet.

Tävlande i Startsladden från Fridhem

Vi bor faktiskt här Regi Ann Lundberg Foto Sara Svärdsén

Vi bor allt närmare inpå varandra. Ändå har vi aldrig varit mer ensamma.

I en värld där de vuxna inte orkar vara vuxna, försöker en liten flicka axla ansvaret.

Följande filmer visas i sektionen Svenska bilder

VÅT Regi Ninja Thyberg

En fuktig och färgsprakande studie i kvinnlig lust

Bråk Regi Paolo Nobis Sandén

En diskussion på en busshållplats blir allt mer och mer obehaglig.

Tätt intill Regi Josephine Adams Foto Iris Wenander

Martina gör sitt bästa för att hålla upp masken. Men verkligheten har börjat lysa igenom. Är det för att hon inte är kär i Eric? Eller är det något annat eller både och? Har det kanske med vännen Therese att göra?

Rymdskeppet Regi Emil Mkrttchian Foto Gabriel Mkrttchian

Maskros Regi Fanni Metelius

Minna är nio år och trött på att vara ensam på gården. Hon kan inte gå hem.

När hon möter Jenny så ser hon en möjlig lösning.

Men hur närmar man sig någon som inte vill?

Filmen skildrar med stämningsfulla bilder ett möte mellan två unga människor.

För mer information :

Bengt Andersson, Utbildningsansvarig, Filmlinjen,

Fridhems folkhögskola

Email bengtu@hotmail.com

fridhem.fhsk.se/filmlinjen

Postad

Det besvarar ju inte riktigt mina frågor. Det betyder ju inte att skolan är superbra bara för att 20% har lyckats komma in på DI eller Filmhögskolan i Göteborg. Det kan ju bero på att just dom personerna är väldigt duktiga och har talang. Finns det någon som kan berätta vad som är bra och vad som är dåligt med Fridhem och Molkoms folkhögskolor?

Postad
Det besvarar ju inte riktigt mina frågor. Det betyder ju inte att skolan är superbra bara för att 20% har lyckats komma in på DI eller Filmhögskolan i Göteborg. Det kan ju bero på att just dom personerna är väldigt duktiga och har talang. Finns det någon som kan berätta vad som är bra och vad som är dåligt med Fridhem och Molkoms folkhögskolor?

Kan ju vara så att Fridhems fhsk vet vad som krävs för DI. Alltså de vet vad eleven skall förbereda sig på och vad DI tittar efter. Bara en vild gissning men jag vet att vissa konstskolor t.ex. brukar kunna förbereda sina elever ganska bra inför konstfack osv. De förstår vad skolan eftersöker och hjälper eleven på traven. Har ingen koll om det är så på Fridhems dock, bara en tanke...

Postad

Vilken skola skulle ni rekommendera om man ska utbilda sig till regissör? Jag har hört att Fridhem ska vara ett bra alternativ då men både Kulturama och Molkom har nästan precis samma upplägg av kurser och liknande som Fridhem.

Det skulle vara bra att både höra för- och nackdelar.

• 2 veckor senare...
Postad

Min väldigt personliga teori är att om du ska bli regissör så ska du börja med att lämna Sverige. Dramatiska Institutet som slutmål efter utbildning... fyfan vad deprimerande...

• 3 veckor senare...
Postad

Är det någon som nyligen har gått på Mokoms filmlinje samt Fridhems filmlinje? Berätta gärna lite om hur det var att gå på dessa skolor.

Vilka andra folkhögskolor rekommenderas för en kille som mig? Jag har läst tre år på mediagymnasiet GUC i Uppsala. Där har jag läst TV/Film. Det är film som intresserar mig mest och det är film jag vill jobba med i framtiden. Regi och foto intresserar mig nog allra mest, men jag vill gärna lära mig mer om alla delar av en filmproduktion i min utbildning. Jag är en fattig ung man och jag vill inte att studielånet ska behöva bli jättestort, vad rekommenderas?

Postad

Om man läser ett år på folkhögskola och sedan söker till högre utbildning, det är väl inte så dumt...

Tror ni det är avgörande vilken folkhögskola man läst film på? Fridhems verkar ha gott rykte men i slutändan är det väl ens egen talang och förmåga som är helt avgörande.

Sundbybergs folkhögskola finns lite info och fakta om, även här på Voodoofilm, någon som vet hur den är om man jämför med Fridhem eller Molkom?

• 4 veckor senare...
Postad

Lite bump här.

Jag tar studenten nu till sommaren och ska söka vidare inom film. Min tanke är att utbilda mig till regissör.

De skolor jag kollat på hitintills är Molkoms, Fridhems, Kulturamas och Sthlms Filmskola. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa skolor som kan säga för- och nackdelar med dem.

Jag är väldigt driven och ambitiös så behöver en skola som ställer lite krav på sina studenter.

Postad

De skolor jag kollat på hitintills är Molkoms, Fridhems, Kulturamas och Sthlms Filmskola. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa skolor som kan säga för- och nackdelar med dem.

Jag har läst på Molkoms folkhögskola i snart 2 år nu, inriktar mig nu andra året på regi.

Om någon har frågor om Molkom så är det bara att kontakta mig.

Jag själv är glad att jag valde denna utbildning då jag kom in på lite andra skolor med. Har lärt mig väldigt mycket inom många områden inom film och då jag bott på internat och träffat och kommit väldigt nära många människor känner jag att jag lärt mig väldigt mycket om mig själv också.

Postad

Såg på Fridhems hemsida att man kan gå en linje som heter filmarbetarlinjen men kan inte hitta någon exakt information om vad denna linjen går ut på. Någon som vet?

/Jesper

Postad

Vill bara tipsa er som kanske inte har tillräckligt med erfarenhet för att söka DI:s treåriga grundutbildningar, om att BASKURS I FILM startar till hösten igen och du kan söka nu fram till 3 maj!

Du behöver inte ha mycket filmerfarenhet eller veta vilket av filmyrkena som passar dig bäst. På den ettåriga baskursen får du pröva på olika funktioner (regi, manus, prod, foto, klipp etc) och också göra film på riktigt! Baskursen kan alltså vara ett sätt att öka dina chanser att komma in på grundutbildningarna eller att hjälpa dig att bestämma dig vad du vill göra i framtiden.

Ett litet tips, som sagt....

Postad
Såg på Fridhems hemsida att man kan gå en linje som heter filmarbetarlinjen men kan inte hitta någon exakt information om vad denna linjen går ut på. Någon som vet?

/Jesper

Om man går på Fridhem årskurs 2 kan man välja att gå den vanliga filmlinjen årskurs 2 eller

filmarbetarlinjen som innehåller en del obligatoriska moment som inte finns på vanliga årskurs 2. Det är obligatoriskt på filmarbetarlinjen att göra praktik 4-11 veckor och man måste gå en stata-eget-kurs också. Till filmarbetarlinjen kan man söka direkt om man har motsvarande kunskaper/erfarenheter som filmlinjen årskurs 1 ger.

Bengt Andersson/linjeledare Filmlinjen Fridhem

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...