Lasse_laser Postad 4 juli 2006 Postad 4 juli 2006 Shalom! Vi är några , två eller tre närmare bestämt, kompisar som ska dra till Nya Zeeland runt ett år för att jobba och träffa lokalbefolkning och uppleva landets alla hörn. För att få det så bra som möjligt söker vi nu folk man måste möta, ställen man bara måste uppleva, den lokala whiskeyn som bara måste drickas, ställen att dyka på, jobb att jobba, ja stort sett allt som kan göra våran vistelse där ännu bättre. Har ni några tips, förslag eller annat är det bara att posta det här! (En riktig dokumentäramatörfilm lär komma efter det året) Ha det gott /Lasse 0 Citera
gorse Postad 4 juli 2006 Postad 4 juli 2006 Inte en susning om Nya Zeeland, men den enda reserfarenhet jag har delar jag så gärna med mig. Lita inte på att kameran ligger kvar i baggaget efter det man checkar in på flyget. Jag checkade in väskorna på flygplatsen i Mexico City. I stockholm såg väskorna orörda ut, men en kameran och en digitalkamera var borta. Det var inte ens rörigt i väskan. Så dumt, i efterhand förstod jag att tjyvarna hade tillgång till röntgenutrustning så de behövde inte ens öppna väskan för att hitta kameran. Hemförsäkringen täcker inte stöldbegärligt gods i resväskan. Om en rånare vill ha nått, ge dem det. Häng inte väskor runt halsen. Väskryckare släpper inte taget. Kontrollera lokala regler för att filma. Det är inte säkert att vi och lokala polisen är överens med er om allvaret i ett ev filmförbud. 0 Citera
Hagwall Postad 4 juli 2006 Postad 4 juli 2006 Att jobba på en fårfarm käns som ett måste. Bungy-jump får heller inte missas! Köp "the trilogy" som är tre bungy-jump hopp var det högsta är typ 130m :) Ha så skoj! 0 Citera
Lasse_laser Postad 5 juli 2006 Författare Postad 5 juli 2006 Läste om ditt äventyr med kamerorna Gorse och hade tänkt undvika det i största möjliga mån. De andra var bra tips. Fårfarm och kiwiplockare är ju nästan ett måste, i varje fall bättre än mitt nuvarande jobb. Däremot lär det inte bli nåt WETA, dom tar inte in praktikanter tror jag det stod, och nåt annat blir det nog inte lätt att få anställning som. Fast besöka inspelningsplatserna till Lotr får man allt göra. 0 Citera
jonkanon Postad 5 juli 2006 Postad 5 juli 2006 Har dem inte en massa lustiga fåglar som man kanske ska titta till så de inte blir uppätna av katter eller råttor? Mycket olika och känsliga djur överhuvudtaget. /j 0 Citera
Lasse_laser Postad 8 juli 2006 Författare Postad 8 juli 2006 Lär bli en film safarifilm isåfall =) 0 Citera
pinto Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 bjud peter jackson på middag;) de hade ja gjort. 0 Citera
Java ex Machina Postad 9 juli 2006 Postad 9 juli 2006 se om Flight of the Conchords kör nån spelning. Dom rockar fett. (se klipp nedan) Gangsta folk battle Jenny 0 Citera
tomgrejs Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 är det ett ställe man ska se på nya zeeland så är det mt sunday vid mt potts. berget saganomringen staden edoras var byggd. även om allt är nerplockat så är det en mer än mäktig syn att stå på toppen där the golden hall en gång stog och blicka ut över världens vackraste landskap. ja. sen är ju allt annat häfftigt och vrålsnyggt. precis som i filmerna. värt ett besök. 0 Citera
Andreas C Postad 27 mars 2007 Postad 27 mars 2007 Beträffande WETA så får de enligt någon lag tydligen bara anställa folk från andra länder än Nya Zealand om det inte redan finns någon från Nya Zealand som klarar jobbet. Ha det så skoj! 0 Citera
marty_feldman Postad 26 april 2007 Postad 26 april 2007 Hej! På ett år hinner du se allt på Nya Zeeland. Turismen är på gott och ont ganska etablerad där så det är inga problem att ta sig till de bästa platserna och göra det som ska göras. När du kommer dit kommer dom att trycka olika info-sheets och broschyrer i ansiktet på dig. Det är dock tyvärr ofta lite väl dyrt för inte så skitmaxade upplevelser. Så mitt råd är att ta dig tid när du kommer dit, bo ett tag på nåt backpacker-hostel och snacka med folk som har rest runt och hör vad de rekommenderar. Köp Lonely PLanet innan du åker dit, ovärdelig info. Sen ere bara och njuta av ett av de absolut bästa länderna jag nånsin varit i. Sydön bäst för naturupplevelser och Nordön bäst för att träffa lokalbefolkning. Hoppas det blir grymt. Hoppas jag själv får tid att åka dit snart igen. Ha det /Magnus 0 Citera
Simon W Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Fast besöka inspelningsplatserna till Lotr får man allt göra. Precis vad jag snudd på tänkte ge order om! ;) 0 Citera
Java ex Machina Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Lasse, har ni varit där än eller ska ni åka fortfarande? 0 Citera
jernby film Postad 29 april 2007 Postad 29 april 2007 Världens trevligaste människor. Häftigare än Australien. Alla lika svenskar, fast omvänt, även himlen är tvärtom. Årstiderna är lika, fast tvärtom, samma grönska. Stanna du i Sverige och gör allt uppochner. Skämt åsido, alla jag känner som var där vill tillbaka. Du blir fast. Grand Canaria blir ett aprilskämt. /nils 0 Citera
jernby film Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 Om en rånare vill ha nått, ge dem det. Häng inte väskor runt halsen. Väskryckare släpper inte taget. Kontrollera lokala regler för att filma. Det är inte säkert att vi och lokala polisen är överens med er om allvaret i ett ev filmförbud. Finns inte någon rånare eller filmförbud. Kliniskt rent från sådant likt en smålänsk villaförort. Vill man ha action själv ska man besöka nattklubb i Mombasa eller stadshotellet i Katrineholm. /nils 0 Citera
_nemo_ Postad 30 april 2007 Postad 30 april 2007 http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/0,2789,1057901,00.html 0 Citera
Lasse_laser Postad 3 maj 2007 Författare Postad 3 maj 2007 Nej, det blev aldrig av. Jag fastnade i låneträsket och kompisen drog till Singapore och träffade en tösabit där. Men jag ska dit nån gång i mitt liv, och Singapore nu då. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.