Gå till innehåll

Transformers 2007


Leviant

Recommended Posts

Ingen fler än jag och min kamrat som direkt tänkte på Evangelion där runt 1.01 i nya trailern? :e

 

Men skoj att dom har kvar "vivavova" i transformeringen, halva biobiljetten redan där ju;)

 

Andra tankar... Alla trailers har haft stumma autobots/decepticons... är detta något som kommer fortskrida in i filmen? Inte särskilt troligt med tanke på att dom snackat så mycket om hur mycket dom ska hålla sig till historien...

 

En annan sak... vart är huvudbasen? alltså, stora rymdskeppet som slog ner i vulkanen? Är den med eller inte? Börjar bli lite orolig på dessa två fronter nu...

 

OT:

När kommer Eva-live-action-filmen? länge sedan jag hörde nått om den nu:(

Länk till kommentar
Share on other sites

Andra tankar... Alla trailers har haft stumma autobots/decepticons... är detta något som kommer fortskrida in i filmen? Inte särskilt troligt med tanke på att dom snackat så mycket om hur mycket dom ska hålla sig till historien...

Peter Cullen gör rösten åt Optimus Prime (samma kille som tecknade serien)

Hugo Weaving gör rösten åt Megatron.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Shit. Längesen man såg en mäktig trailer. Effekterna ser toptop. Hoppas filmen är bättre än trailern och inte tvärtom.

 

Jag vill inte se filmen för att jag tycker trailern är bra eller för att effekterna ser bra ut... jag vill se den för jag gillar de flesta skådespelarna i den som tex Shia LaBeouf som jag gillade i I.Robot sen Josh Duhamel som är mäktig i serien Las Vegas och självklart Tyrese Gibson som jag verkligen gillade i Four Brothers..

 

De har verkligen hittat de rätta skådespelarna enligt mej och jag hoppas bara filmen blir bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Var och såg filmen igår. Helt makalös!!! Fantastiska specialeffekter. Så där lagom cheesy story, som man kunde vänta sig. Men framför allt, förbannat kul!!??! Vem kunde tro att en film som denna skulle ha så många roliga element i sig???? Ni som sett den kanske håller med om att revirpinkande har fått en lite annorlunda innebörd efter den här filmen.

 

Nä jag säger bara: Gå och se, Gå och se!!!! Lätt sommarens storfilm!!!!

 

Betyg: 4 av 5

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg den igår och jag måste säga att det är nog det snyggaste jag sett i CGI-väg.... Effekterna är helt otroliga!.....

 

Roliga skämt och handling är ju som föregående talare lagomt cheesy.....Ibland så är det skönt att inte alltid få en "Shake spear" handling att ta del av.....

 

Min favorit i denna film är helt klart optimus prime! Han rockar tungt.....

 

Kan varmt rekomendera den ni som är fan av dessa transformer!

 

//Mathias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan också VARMT rekommendera den till fans av Transformers (sen att jag själv aldrig har fattat Transformers eller förstår att någon kan tycka att dom där amerikanska töntrobotarna är festliga är en helt anna femma). Välgjord som bara den, bra tempo, sjukt coola ljud och allmänt underhållande film. ...men fa-an vilka töntiga robotar. ;)

 

Är tvungen att skölja sinnet med lite Robotech och Mobile Suite Gundam nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Transformers är ju japanska.

 

Absolut inte och under inga omständigheter är dom japanska. :)

 

Transformers är från början en Amerikansk leksak tillverkad av Hasbro som sedan förvandades till en tecknad TV-serie av en kille som enligt Wikipedia heter Ryan William Kelly. Transformers är alldeles för töntiga för att vara Japanska robotar. :)

 

Japanska jätterobotar är mycket tuffare.

Länk till kommentar
Share on other sites

OBS... spoilervarning på flera ställen framöver... obs!

 

Transformers i sig är ju helt amerikanska, men helt klart så har dom ju japanska influenser... Mechas är och har alltid förblivit japans varumärke jämte Samuraier i film och popkultur...

 

Och för guds skull munthe... det heter SDF MACROSS!!! Robotech är ju bara en knepig ihopklippning och omdubbning av Macross, Mospeada och Southern Cross (har bara sett macross av dom tre i japanskt utförande)... De klipptes ihop pga nån konstig regel som fanns på tevebolaget att dom bara importerade serier om dom var minst 90 avsnitt långa, de tre serierna var endast 30-40 avsnitt i sig själva. Men jag tycker ju som du att även den svenskdubbade Robotech är ljusår bättre än transformers och har nog alltid tyckt det. Sen har vi ju Power-rangers, men det får vi nog ta nån annan gång:p

 

Usch... jag som trodde jag skakat av mig otaku-nördandet:P

 

Men nu är det ju svårt att hålla isär Transformers och japan iockmed Armada-serien och liknande... För att citera Witwicky-ungen... "Yupp, they are definetly japanese" och hela publiken brast ut i skratt, och jag med dom ;)

 

vilket osökt leder mig till humorn i filmen. Som jag sa i Indy-tråden så såg jag filmen igår och fan vad kul den var. Jag misstänker att ett fåtal kommer klaga på Frenzy/soundwave för att han är en uppenbar comic relief i stil med Jar Jar. Men jag har aldrig egentligen tyckt illa om Jar Jar... ej heller om Ewokarna... han stal bara scenen så fort han dök upp och lekte ninja (ännu en japanreferens i filmen;))

 

Och apropå japanreferenser i övrigt... NBE-1... inte nog med att dom envisas med att kalla megatron så likt dom kallar mechsen i Evangelion för EVA-1 osv. utan hela scenbygget (plus troliga digitala extensions) påminner starkt om Eva-serien... De första 7, "the first seven"? hette inte patrioterna i Metal Gear Solid (där stora fienden brukar vara en enorm robot) nått liknande? nu måste jag nörda till med efterforskningar... Och till sist... dom släppte ner Megatrons kvarlevor i djupaste havet...Vem brukar hålla till där, om inte Gojira, aka Godzilla? Det luktar spinoffmöjligheter här... ett sätt att återuppliva Emmerichs hemska Godzilla-film i en Godzilla VS Mechagodzilla/Kiriyu/Megatron-klon? I slutet av Godzilla VS Mechagodzilla vs Mothra slutar de två godzillorna långt ner begravda i havet också...

 

Men för att avsluta otaku-tankarna... nu MÅSTE det ju vara dags för en Live-action av antingen Macross, Gundam, Evangelion eller Metal Gear (de två senare har haft rykten om sig länge om avynglingar i verkligt utförande;))

 

Och för er som inte ens förstod hälften av vad jag just skrivit så kan jag bara lugna er med att säga: nörd-referenserna åsido, bättre popcornrulle har jag inte sett på år och dar på bio... långt över förväntningarna och väl värt 90 kr i en DTS-salong, Den här landar som en stark prioritering i min "måste, köpa-lista på dvd". Där även Inland Empire och Hot Fuzz och Spaced (3disc-collection) redan ligger...

 

Om ni inte har problem med att acceptera att filmen i stort sett bryter mot alla fysikens lagar som finns... SE DEN!!! jag har inte varit så här förtjust i en popcornrulle sedan jag var liten och såg Independence Day och Lost World på bio:)... "this is way, way cooler than ARMAGEDDON";)

 

JAg menar... tillochmed Willhelm fick ju vara med :p

 

PS/

 

var inte Optimus en av de enda som hade munskydd i orginal?

Länk till kommentar
Share on other sites

SE DEN!!! jag har inte varit så här förtjust i en popcornrulle sedan jag var liten och såg Independence Day och Lost World på bio:)

 

Damn. ID4 är ju, som jag tidigare nämnt, en riktig kanonfilm som får mig att känna mig som en fyraåring på julafton - storögd och himmelskt fascinerad. Och jag var ju hela 22 at the time... Men jag håller den fortfarande nära mitt lilla barnsliga hjärta.

 

Då ska jag genast springa och boka Transformers! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten: Jag måste krypa till korset och erkänna att jag la upp bollen för dig. När jag skrev mitt förra inlägg så tänkte jag att det nog skulle locka fram dig. :)

 

Jag gillade som sagt filmen men jag tycker att Transformers som figurer helt saknar charmen hos sina japanska Mecha-förlagor. Transformers som figurer är verkligen sjukt fula i designen medan de japanska motsvarigheterna ofta känns som gediget genomarbetad industridesign som faktiskt skulle kunna gå att få at fungera på riktigt. Och där tror jag att mycket av kittlingen ligger med just Mecha. "Tänk om Kawasaki skulle börja serietillverka Mechas man skulle kunna åka omkring i"...

 

jmalmsten, jag har en autentisk blueprint (i väldigt stort format) av en Robotech-mecha som jag köpte -84 som du säkert skulle ge mycket för... Kommer inte ihåg vilken robot det är - den har legat på vinden i många år men jag funderar på att ta ned den och rama in den. Eller sälja den svindyrt på Ebay. Den var rätt dyr redan när jag köpte den och föll i kategorin av märklig och unik mechandise redan då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nu varit och sett filmen.... Jag biter mig i tungan... Vill inte trampa på tår... Men...

 

 

Ja, den var grymt underhållande och maffig, men ack så fånig (vilket jag antar nånstans var meningen). Kom på mig med att småle och fnissa på ställen där det inte var tänkt.

Maken till känslosamma stråkar får man leta efter. När "Bumblebee" blev infångad, ackompanjerad av tårfyllda stråkar och känslosam slowmotion, med robot- och människoögon som möts i tyst, känslosam tragik, då log jag, stick i stäv med vad scenen ville. Och när stora metallklunsar ska säga högtravande och fina saker, ja, då blir det också komiskt för mig.

Men snyggt animerade var dom, (speciellt när det var slowmotion och man kunde uppfatta dom).

Och filmen lånade friskt från ID4. Tänker då kanske speciellt på Area 51/Sektor 7 (med hemliga spejsfynd) som erbjuder stor turnpoint i filmen. Samt morsekod från stenåldern som är det enda som funkar när militären vill samordna attacker.

Men det var kul att den lilla bandspelarroboten lät som ewoks. Riktigt skoj.

 

Lattjo, maffig film, men trots det nog inte för mig.

 

 

Det kanske berodde på att jag var en transformersvirgin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är nog så. Själv läste jag allt som hade med Transformers att göra på 80-talet. Jag är väl bekant med karaktärerna och då upplever man det nog annorlunda när Bumblebee (som f.ö. var en liten gul folkvagn i serien) är i knipa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Önskar att jag kunde ha samma relation till Transformers - men jag var nog ett par, tre år för gammal när dom var som störst. Jag var redan mer inne på endoskeletons än folkvagnar som pratar och förvandlas till leksaksrobotar. He-Man och Transformers gick fetbort i min värld 1986. Båda två ungefär lika töntiga.

 

Däremot har jag ingenting emot typiskt Hollywoodska överdrivet känslosamma grepp. Det där som Spielberg är mästare på (och det är garanterat Spielbergs avtryck i just Transformers).

 

Fanns inte Transformers i en sån där tunn tidning på 80-talet som var illa tecknad och fullproppad med leksaksannonser (typ Kalle Anka & Co)? Det känns som att jag har stått i nån butik på 80-talet och klassat bort den framför Dark Knight eller nåt liknande. He-Man fanns ju också i en sån där skammligt tunn och illa tecknad utgåva. Det känns som att det är den typen av serie som ingen bryr sig om vem som skrivit eller tecknat. Förmodligen var det väl nån sån där ungersk tecknarfabrik som gjorde den. Som senare upplagor av Tarzan och Korak.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Fanns inte Transformers i en sån där tunn tidning på 80-talet som var illa tecknad och fullproppad med leksaksannonser (typ Kalle Anka & Co)? Det känns som att jag har stått i nån butik på 80-talet och klassat bort den framför Dark Knight eller nåt liknande. He-Man fanns ju också i en sån där skammligt tunn och illa tecknad utgåva. Det känns som att det är den typen av serie som ingen bryr sig om vem som skrivit eller tecknat. Förmodligen var det väl nån sån där ungersk tecknarfabrik som gjorde den. Som senare upplagor av Tarzan och Korak.

 

Jo Transformers serietidningen var sannerligen ingen skönhetsupplevelse. Men historierna var, hör och häpna, faktiskt riktigt bra! Optimus Prime med sin tjurskalliga vägran att skada något levande väsen. Bumblebee som knappt kan försvara sig själv men som kompenserar detta med sitt mod. Den labila men urstarka Grimlock som strävar efter att leda autoboterna.

 

En favorit är när Descepticons och Autobots gör upp i en datorsimulering. Descepticons vinner pga att Optimus vägrar låta en datoranimerad smurf mista livet... Obetalbart! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En favorit är när Descepticons och Autobots gör upp i en datorsimulering. Descepticons vinner pga att Optimus vägrar låta en datoranimerad smurf mista livet... Obetalbart! :)

Det numret var asbra, en av de man minns mest. Min favorit är dock första numret som kom ut i januari '87.

Länk till kommentar
Share on other sites

Däremot har jag ingenting emot typiskt Hollywoodska överdrivet känslosamma grepp. Det där som Spielberg är mästare på (och det är garanterat Spielbergs avtryck i just Transformers).

 

(Om vi ser till musiken) Samma här, men när dessa stora stråkar ljöd, tex då diverse 5 tons metallrobotar slogs och kämpade, stod dessa stråkar ut mycket mer än i andra filmer. Detta pga att jag inte kunde relatera det storslagna, tappra och känslosamma i musiken till robotornas "storslagna, tappra och känslosamma" kamp. Stråkarna blev extremt tydliga "känslosträngar" som kämpade, bönade och desperat försökte övertyga mig att känna det som filmen ville att jag skulle känna. Men nix, jag småskrattade grymt.

 

Jag tyckte att filmmusiken mer andades The Rock eller Armageddon (Bay/Bruckheimer), än Spielbergs filmer, alltså John Williams. Williams har mer fingertoppskänsla, tycker jag.

 

Men visst, Spielberg är en mästare på blöta ögonblick. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt lysande rulle. Dom var till och med häftigare nu än när man var en liten knatte. Tjosan!

Längtar till uppföljaren och Dinobots.

Dinobots vette fan. Om dom lyckas med Grimlock i så fall.

 

Men det skulle vara fränt att se Constructicons gå ihop och bilda Devastator regisserat av michael bay.

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe... hehe... misstänkte lite det, oss nördar emellan, Vore ju skam på torra land om jag lät den bollen ligga;) ... nu påminde du mig om den där leksaks-vf-1'an jag har nån stans här i huset... undrar om den ligger kvar? Som jag nämnde förut så, tro det eller ej, är jag inte så fanatiskt otaku längre... skulle ha svårt att motivera ekonomiska utgifter för en blueprint. Men tack för erbjudandet. Nån gång i framtiden, när jag blivit känd filmskapare och utan problem kan få fram 150 miljoner dollar till en film så får man väl göra slag i saken och skapa en historia om de stackars micronesierna;)

 

Har länge väntat på att Mitsubishi ska börja tillverka Veritechs... men men... det hör väl egentligen inte hit. Dock så finns det ju några videos på youtube där några mindre japanska transformerare har tillverkats.

 

och förresten... om nu amerikanarna har suttit med NBE-1 och fått all teknologi från den... hur tog då japanerna över elektronikmarknaden så fort? ;)

 

och om man ska räkna ålder så är det fortfarande lite av ett mysterium för mig... 86 var jag endast 1 år gammal... men då kan vi väl bara tacka Wendros för att dom lät de gamla hyrkassetterna ligga kvar i hyllorna tills jag fick syn på dom.

 

Men nu ska jag lägga robotech/macross åt sidan ett tag, får kanske starta en tråd om eventuell Eva/gundam-liveaction-rykten/hype istället...

 

Vet inte om jag skulle hoppa lika högt till en film om dinobots dock... där går nog gränsen även för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...