Gå till innehåll

Transformers 2007


Leviant

Recommended Posts

Själv var jag 3-4 år när jag rabblade alla namnen på både transformers och he-man gubbar uti leksaksaffärerna.

 

Så när jag gick förra onsdagen var det ren och skär nostalgi att återse Optimus Prime och Megatron! Dvs när de väl kom, för det tog ju en dryg timme eller så innan man verkligen fick bekanta sig med dem. Tycker nog det kunde kapat en del i filmen, 2.23 var lite väl mycket med tanke på hur lite robot man fick för pengen.

 

Jag tycker även att det är lite löjligt att alla serietidningsfigurer ska anpassas till vuxna så fort det görs en långfilm. Hade filmen varit 1.30 och riktad till lite yngre som i de tecknade versionerna hade jag inte klagat. Med tanke på hur knäppt hela idén med transformers är så känns det onödigt att vuxna ska behöva "köpa" en historia som den här. Jag tror den hade vunnit mer på att man fick följa autoboterna från start och sedan deras möte med människan och decepticons. Nu jämförs de med vilka aliens som helst (typ Independence day), som ska ta över jorden. Det är väl ingen skräckfilm heller?

 

Nå, i slutändan var jag ändå imponerad, framför allt över tekniken. Nu vill se film med 99% robotar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker även att det är lite löjligt att alla serietidningsfigurer ska anpassas till vuxna så fort det görs en långfilm. Hade filmen varit 1.30 och riktad till lite yngre som i de tecknade versionerna hade jag inte klagat. Med tanke på hur knäppt hela idén med transformers är så känns det onödigt att vuxna ska behöva "köpa" en historia som den här.

fast Fantastic Four är ju mer riktad till yngre och den är ju knappast bättre för det...

Länk till kommentar
Share on other sites

fast Fantastic Four är ju mer riktad till yngre och den är ju knappast bättre för det...

 

Jo men den är ju så värdelös för att de som gjort den bara vill showa med specialeffekter. "Titta jag kan flyga!", "titta jag kan spruta eld!", "titta jag är osynlig!" Vem bryr sig? Hade de haft en story åxå så kanske det hade gått att titta på. Det jag menar är att de gamla teckande filmerna hade en handling som vad jag minns var ok i alla fall och det kunde man tillämpat lite grann här åxå och specialeffekterna i Tranformers 2007 är så imponerande i sig utan att de behöver flasha alltför mycket med det bara för sakens skull.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis... Vilket var väldigt konstigt. Storyn och karaktärerna kändes lämpliga för elvaåringar.

Ghost Rider hade 13-årsgräns i USA (precis som Die hard 4), men båda hade 15-årsgräns i sverige. Visst hade de kunnat setts av 11-åringar, men problemet är att om man sätter 11-årsgräns här i sverige så kan 7-åringar komma in i vuxet sällskap. Ghost Rider är nog lite för läskig för en 7-åring, så man valde 15 år istället.

 

Sverige skulle behöva två typer av 15-årsgränser; en när bara folk som fyllt 15 kan gå in (som det är nu), och en när 11-åringar kan gå in i vuxet sällskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt sjukt värdelöst...

 

SÅ CGI sjuk och rörig att det var omöjligt att se vad som hände. I stridscenerna såg man inte vilken godzilla robot som slogs med vem. Musiken var tragisk och dialogen....... var antagligen det sämsta jag någonsin hört, skriven av och för människor under fem. Inte sedan Harry Potter två (jag blev medtvingad) har jag varit så nära att gå från en film. Om du är över 15 och av normal mognad: SE DEN INTE!!!!

 

Det var förövrigt den längsta reklamfilmen jag någonsin sett. Varenda större militärprojekt i amerikanska flygvapnet var med (Tiltrotor-flygplanet i början, Osprey, finns bara i tre exemplar i aktiv tjänst, varav 2 var med i filmen!). Antagligen var detta Top Gun för 2007, nu när de behöver mer grunts än någonsin.....

Länk till kommentar
Share on other sites

apropå det att de gamla tecknade filmerna hade mer "story"... för inte så länge sedan kom en polare stolt hem med ett gammalt vhs-band (ni vet, en sån där svart sak med plast på två rullar där inne som kunde fastna i spelaren;)) som han hittat på en reahylla. Bandet i fråga var "Transformers: Tidsmaskinen". Då vi alla i gänget växte upp med dessa filmer (plus att jag fick min ovan nämnda dos av robotech i den åldern) gjorde vi oss redo för en nostalgisk tripp. In åkte bandet och alla komponenter lade sig i ordning och filmen började. Och vad såg vi? Ja, till dags dato har vi inte lyckats utröna vad handlingen var. Ena stunden borrade dom ner sig mot havsbotten andra stod dom och tittade på annalkande tsunami (intressant detalj eftersom de kallades "tidvatten" i brist på det nu välkända ordet). Och vad värre var var att under hela filmens gång så fanns inte ens en enda tidsmaskin i sikte. Nuvarande teori är att vi fått tag i en felmärkt kasett i fel låda.

 

Detsamma kan förresten sägas om gamla Turtles-serien med Krang, Bepop och Rocksteady. Om ni vill ha någon respekt kvar för dessa gamla minnen, se dom inte igen. Eller snarare, om ni vill ha ett mått på kvalitet, se den igen som vuxen. Känn därefter efter. Var det lika bra nu som då? Det jag kommit fram till är att serier som Power Rangers, Silver Fang, Robotech och självfallet Skrotnisse är fortfarande sevärda, och framför allt, Begripliga! Serier som Mask(den om de "masked crusaders" alltså, inte dom med gröna ansikten;)), SWAT-Cats, Räddningspatrullen och liknande "monster of the week"-serier ger total nostalgi-tripp och allmän "det var bättre förr"-kännsla. Men som sagt, en del serier har inte varit i nåd med tidens tand.

 

Förresten... Jag är över 15 (fyller 21 i höst) och jag är väl någorlunda mognad... jag fånlog större delen av filmen. Som jag vill beskriva Godzilla-final wars... It's enormously huge, it's deafingly loud, and... I freakingly love it... ta den som den är menad att tas, med en stor dos popcorn. Bryr man sig om fysikens lagar i film så kan man ju alltid dissikera filmen hos http://www.intuitor.com/moviephysics/ ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

apropå det att de gamla tecknade filmerna hade mer "story"... en del serier har inte varit i nåd med tidens tand.

 

 

Jag tror faktiskt du har rätt! :) Själv har jag inte sett de gamla filmerna på åratal och ska nog inte göra det igen heller tror jag. Såg däremot ett avsintt från den gamla he-man serien för något år sedan, vilken soppa! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror faktiskt du har rätt! :) Själv har jag inte sett de gamla filmerna på åratal och ska nog inte göra det igen heller tror jag. Såg däremot ett avsintt från den gamla he-man serien för något år sedan, vilken soppa! :)

vilken soppa? har ni nånsin sett pokemon?

 

det var bättre förr! :e

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...