maxv Postad 17 april 2006 Postad 17 april 2006 Jag gillar dokumentärfilmer men är inte så inne på ämnet kanske nån vet några bra? Skriv vilka ni diggar mest... 0 Citera
Dr_Strange_Love Postad 17 april 2006 Postad 17 april 2006 The Fog of War: Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara ^_^ 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 april 2006 Postad 17 april 2006 http://imdb.com/title/tt0418038/ det finns en grymt bra dokumentär om Fox News som gick på tv för ca 1,5 år sedan och heter "Outfoxed: Rupert Murdoch's War on Journalism" Den finns även att köpa på DVD och den kan verkligen rekommenderas. Sen finns det ju förstås "Lost In La Mancha", som också finns på DVD och handlar om Terry Gilliams misslyckade försök att spela in Don Quixote. Verkligen bra film. http://imdb.com/title/tt0308514/ 0 Citera
jonkanon Postad 17 april 2006 Postad 17 april 2006 The Hamster Factor and Other Tales of Twelve Monkeys Ligger med på 12 monkeys, i alla fall dolby digital utgåvan på reg 1. Den är bra och känns ärlig, vilket få dokumentärer gör som berör filminspelningar i alla fall. Någon som minns Brad Pitts tvärvändning om Devils Own??? Appråpå när folk är ärliga. 0 Citera
jmalmsten Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 ärliga i bakom kulisserna... nja, då vill jag nämna Basic Instinct dokumentären där flera personer visade sig vara öppet negativ till hela idén med den bisexuella mördaren... och den åsikten ändrades inte under hela dokumentären... :D Jag själv gillar filmen... 0 Citera
Daniel Hållquist Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 Grizzly Man av Werner Herzog. Har sett den 2 ganger pa bio. Otroligt bra! 0 Citera
Ronnie Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 Alla dokumentärer jag sett av Werner Herzog än så länge (Mein liebster Feind, Grizzly Man, Lessons of Darkness, Little Dieter Needs to Fly, Wings of Hope). The Thin Blue Line av Errol Morris. Hearts and Minds, Bus 174. Mer filminriktade dokumentärer som är bra: The Typewriter, the Rifle & the Movie Camera, Decade Under the Influence, TV-serien Scene by Scene, A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies, My Voyage to Italy (också med Scorsese). 0 Citera
final_cut Postad 18 april 2006 Postad 18 april 2006 "Bowling for Columbine" är än så länge det bästa jag sett. 0 Citera
barnholdt Postad 8 maj 2006 Postad 8 maj 2006 The thin blue line av Errol Morris och Ken Burns Brooklyn bridge tycker jag är mycket bra dokumentärer, bäst vet jag inte om de är men bra är de. 0 Citera
barnholdt Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Fick nyligen tag på Mr Death av Errol Morris http://www.imdb.com/title/tt0192335/ Mycket bra film om den "vanliga" ingenjören Fred Leuchters uppgång och fall. Hela vägen från de egen designade dödsmaskinerna hemma i garaget till frågan om Auschwitz hade några gaskammare. Morris låter Fred Leuchter själv få komma till tal och ge sin förklaring av hur det blev som det blev. 5/5 0 Citera
Team_fagott Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Ett anständigt liv Roger & me Den andra stranden 0 Citera
jimboyummin Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 Gillar man dokumentärer så måste man ju se "Salesman" av bröderna Maysles och "Titicut Follies" av Frederic Wiseman. "Capturing the Friedmans" e grym också. 0 Citera
Eibon Postad 14 april 2008 Postad 14 april 2008 http://akas.imdb.com/title/tt0275309/ - dogtown & z-boys http://akas.imdb.com/title/tt0117293/ - paradise lost 0 Citera
AmoriMorte Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 Bowling for columbine - Michael Moore Roger & Me - Michael Moore Farenheit 9/11 - Michael Moore Sicko - Michael Moore Där är fyra av de bästa dokumentärfilmerna jag någonsin sett, Michael Moore är ett geni vad det gäller att göra dokumentärer! :D 0 Citera
Team_fagott Postad 15 april 2008 Postad 15 april 2008 "Själen är större än världen" Köp den idag! Sjukt vacker(!) film om Ricky Brouch (Även för oss sporthatare) (Edit: Heter shine on us på engelska) Riktigt mästerverk! 0 Citera
jonkanon Postad 16 april 2008 Postad 16 april 2008 Who killed the electric car? Är inte så dum den heller i dessa tider ;) 0 Citera
Eibon Postad 16 april 2008 Postad 16 april 2008 the yes men är kul om man gillar moorestuket på dokumentärer 0 Citera
jernby film Postad 16 april 2008 Postad 16 april 2008 Tycker dokumentären " Flygande häxorna" som går på TV just nu. Repriser nu i 2:an. Ett historiskt från 2:a värlskriget. Ryssarna satte unga flickor i gamla skrotfärdiga flygplan, männen var upptagna för att ta Tyskland 1944-1945. Tjejerna bytte ut sina fallskärmar mot nån extra bomb, hålla vikten nere, när de flög in över fronten mot Tyskland. Tyskarna kallade tjejejerna "flygande häxor" hmm..vad heter det på tyska?(wunderbar bomben mädchen) dålig på tyska påminner lite om kamikaze Finns ju en svensk film från 1948 med Sickan Carlsson "Vi flygande flickor med stora bomber" eller tror "Bomber utan BH över Berlin" /nils 0 Citera
AmoriMorte Postad 16 april 2008 Postad 16 april 2008 Två dokumentärfilmer jag ser fram emot är "Where in the world is Osama Bin Laden" och "What would Jesus buy?". Det känns som att dom kan bli hur bra som helst faktiskt :) 0 Citera
jernby film Postad 16 april 2008 Postad 16 april 2008 Två dokumentärfilmer jag ser fram emot är "Where in the world is Osama Bin Laden" och "What would Jesus buy?". Det känns som att dom kan bli hur bra som helst faktiskt :) Vem skulle kunna göra dom bra? Intervjuobjekten är ju döda. Vissa kompisar finns väl "Luftens häxor" enligt ovan SANT går i kanal 2 imorron, häpnadsväckande. Gamla flygplan från 1:a världskriget lagade med papper, mattor och karlssons klister. SE DEN /nils 0 Citera
Team_fagott Postad 16 april 2008 Postad 16 april 2008 Med kameran som tröst Mormor, Hitler och jag Underbara och underliga filmer av Carl Johan de geer 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.