Gå till innehåll

Stjärnornas Krig (12:35)


Asterix

Recommended Posts

[citat=lilla_farbrorn]Jag tvivlar på att du har rättigheterna till att visa den här filmen.[/citat]

 

Var säker på att den kommentaren skulle komma.

 

Jo, jag har tillstånd från Lucasfilm , nejdå. Men ärligt talat jag har inte det är nån som tar illa upp, och jag har inte tänkt att marknadsföra den.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mister]haha den var grym, lite roligt med de svenska rösterna. Låter väldigt gammalt.

Måste varit jobbigt att klipap ner den...[/citat]

 

Tack, jo det tog lite tid att klippa den.

 

[citat=filmnisse]helkul![/citat] :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag minns rätt angående rättigheter för starwars fan filmer så hadde G Lucas sagt att man får göra starwars filmer och använda starwars material bara filmen inte säljs vidare sen.. endast då bryter du mot rättigheterna, enligt honnom då!

 

Så gör hur många Star wars filmer ni vill sålänge ni inte säljer dom, annars får ni farbror Lucas på er! =D

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Vanja]Om jag minns rätt angående rättigheter för starwars fan filmer så hadde G Lucas sagt att man får göra starwars filmer och använda starwars material bara filmen inte säljs vidare sen.. endast då bryter du mot rättigheterna, enligt honnom då!

 

Så gör hur många Star wars filmer ni vill sålänge ni inte säljer dom, annars får ni farbror Lucas på er! =D[/citat]

 

Så bra! Då bryter jag ju inte mot några rättigheter då jag inte tänkt att sälja den :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jawo]Jag förstår inte riktigt syftet med filmen. Förklara gärna.[/citat]

Vadå inte förstår syftet? Det är väl ganska uppenbart: Att underhålla samt att göra Star Wars tillgängligt på svenska sammanfattat på ca 12 min.

Vad tror du Star Wars har för syfte ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Mr.Man]Jag tror nog inte Lucas menade att man kunde ta (delar av) hans filmer och göra dom offentliga. Mer att man får använda sig av karaktärer/skepp i starwars universumet till sina egna filmer.[/citat]

Ja, det är vad du tror...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl samma sak här som i musikvärlden antar jag? Man får ju använda noterna från ett verk som är skriven av någon som har varit död i minst 70 år och göra en egen inspelning, men man får *inte* publicera någon annans inspelning.

 

Med andra ord, jag håller med Mr.Man i den här frågan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Det är väl samma sak här som i musikvärlden antar jag? Man får ju använda noterna från ett verk som är skriven av någon som har varit död i minst 70 år och göra en egen inspelning, men man får *inte* publicera någon annans inspelning.

 

Med andra ord, jag håller med Mr.Man i den här frågan.[/citat]

 

Ja, med detta är ett undantag...

Och precis som Vanja säger så länge man inte säljer är det OK enligt George Lucas.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Asterix]Där fick du något att bita i, lilla_farbrorn![/citat]

 

Jag vet att George Lucas är så förtjust i alla fanfilmer och låter därför ljudeffekter och soundtrack osv vara fritt, men jag tvivlar på att det är okej att klippa om filmen och distribuera den som man vill.

 

Jag håller med föregående inlägg och eftersom du sprider din film utan något avtal med lucasarts eller betalar royaltyavgifter så är din film olaglig att lägga upp på internet. Sen om du vill strunta i det är upp till dig, men så finns det ju också en regel på forumet som säger att det är förbjudet att länka till material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar.

 

Där fick Du något att bita i, Asterix.

 

http://img15.imgspot.com/u/06/72/16/stfujedi1142371287.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom jag råkat svara på varenda upphovsrättsfråga här på forumet, och innan jag öppnat munnen försökt ta reda på hur det är, så är denna film ett skolexempel på hur man brytit mot bra många upphovsrättsregler. Men det spelar ingen roll, det är en kul film.

 

Man får inte ta film utan upphovsrättmannens lov, varken man skall sälja eller inte. Man får inte bearbeta/förvanska verket, inte ens efter 70 år efter upphovsmannens död. För eget hemmabruk spelar det ingen roll. Att lägga upp filmen på internet strider mot vidarespridning av inte bara upphovsrättskyddad film, utan också bearbetat upphovsrättskyddad matrial.

 

(Norbert, man får publicera en inspelning också, om spelmännen också varit döda i 70 år. Nu finns det kanske inte så många sådana inspelningar kanske.)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn][citat=Asterix]Där fick du något att bita i, lilla_farbrorn![/citat]

 

Jag vet att George Lucas är så förtjust i alla fanfilmer och låter därför ljudeffekter och soundtrack osv vara fritt, men jag tvivlar på att det är okej att klippa om filmen och distribuera den som man vill.

 

Jag håller med föregående inlägg och eftersom du sprider din film utan något avtal med lucasarts eller betalar royaltyavgifter så är din film olaglig att lägga upp på internet. Sen om du vill strunta i det är upp till dig, men så finns det ju också en regel på forumet som säger att det är förbjudet att länka till material som är skyddat av internationella upphovsrättslagar.

 

Där fick Du något att bita i, Asterix.[/citat]

 

Det finns ju också en regel på forumet som säger att alla filmer måste bli godkända av en admin innan de läggs upp, och det blev uppenbarligen min film.

 

Om George Lucas, sagt att det gick bra att använda Star Wars "material" till fan-filmer så länge inte filmen säljs vidare är denna film laglig. Denna film har inte något som helst kommersiellt syfte, utan är mest som kul grej.

 

Sen kan man ju också säga att man "citerar" ur någons verk och då begår man heller inget lagbrott.

 

Tycker du det är kul att gnälla om upphovsrätt lilla_farbrorn?

 

Åh, min fras "Där fick Du något att bita i," har jag upphovrätt till och du stal den ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

hej, jag undrar var du har fått tag på så många skådespelare till din film, och var det du som har byggt dom fina robotarna? Obs! Man såg jue att det var en B-film på hur den var filmad...

 

 

 

 

 

__ __

| | ] / \ |\ | |

| |=\ \__/ | \| |

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Asterix]Om George Lucas, sagt att det gick bra att använda Star Wars "material" till fan-filmer så länge inte filmen säljs vidare är denna film laglig.[/citat]Han sa väl aldrig att man får använda delar av hans filmer vad jag vet. Om han har sagt något så rörde det väl bara om att man får använda karaktärer, platser, skepp och prylar som lasersvärd med mera i sina egna produktioner, som sagt.

Filmen var kul dock. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...