Jump to content

Stjärnornas Krig (12:35)

Asterix
 Share

Recommended Posts

[citat=Mr.Man]Kan du inte visa var oss var George Lucas skriver att det är ok att klippa om hans verk och publicera det på nätet, så kan vi lägga ner denna diskussion och konsentrera oss på din remake.[/citat]

Kan du visa mig vart det står att det är okej att använda karaktärer, platser, skepp och prylar som lasersvärd med mera i sina egna produktioner i så fall?

Jag tycker vi lägger ner denna diskussion redan nu faktiskt...

[citat=Djungelsmurfen][citat=Asterix]Åh, min fras "Där fick Du något att bita i," har jag upphovrätt till och du stal den ;)[/citat]

Om någon kunde äga upphovsrätten till den frasen så är jag rätt så säker på att inte du är den personen. ;)

Det var allt jag hade att komma med.[/citat]

Hehe

Fortsatt gnäll angående upphovsrätt kring denna film undanbedes!

Svar på din fråga:

According to Steve Sansweet, Lucasfilm's head of fan relations, George Lucas sees value in letting fans "play in the huge Star Wars galaxy."

"There is plenty of room for fans to express their own feelings and opinions," Sansweet said. "We believe our core fans are responsible for the continuing popularity of the series, and we want to encourage them. Our intellectual properties are there for you to play with, but we expect you won't try and make a profit or use our characters in a salacious way. Having that wide-open frontier serves as a self-policing mechanism for the fans, who are really appreciative of being included."

[citat=Mr.Man]Svar på din fråga:

According to Steve Sansweet, Lucasfilm's head of fan relations, George Lucas sees value in letting fans "play in the huge Star Wars galaxy."

"There is plenty of room for fans to express their own feelings and opinions," Sansweet said. "We believe our core fans are responsible for the continuing popularity of the series, and we want to encourage them. Our intellectual properties are there for you to play with, but we expect you won't try and make a profit or use our characters in a salacious way. Having that wide-open frontier serves as a self-policing mechanism for the fans, who are really appreciative of being included."[/citat]

Och källan?

Komigen nu, sitter ni verkligen här och diskuterar upphovsrättslagar på en fanfilm? Många filmer på denna sida bryter mot upphovsrätten, det är okej, varför? Jo för alla är medvetna om att det man skickar och lägger upp på denna sida inte är en SF produktion direkt.. man kan inte bli stämd för att ha kul och använda musik/film klipp/prylar osv osv från andra filmer i din egna film, sålänga du inte visar upp det på en bioduk framför 100 st människor och tar betalt för det..? Eller?

Jag tror helt seriöst att om du frågar G Lucas om du får göra en sådan här fan film, och visa upp den för andra fan.. så skulle han förmodligen säg "självkart, jag tycker det är bara roligt att inspirera unga filmare" Och detta tror jag gäller för dom flesta stora kända filmskapare..

Finns det verkligen folk som sitter och tar allt så jäkla seriöst när det gäller upphovsrättlagar och amatörfilmer på denna sida så tycker jag det är väldigt sorligt, att vi inte kan förstå varandra att produktionen vi lägger upp här är inte för att vi ska tjärna pengar eller sno material, utan för att lära oss vara kreativa och underhålla varandra med egna roliga ideer eller versioner av filmer..?

...hur ska man utvecklas om man bara föjler regler?

Tack för mig

PS: Jag gillar iden med filmen, vore kanske roligare om ni förkortade den lite DS

[citat=Vanja]Komigen nu, sitter ni verkligen här och diskuterar upphovsrättslagar på en fanfilm? Många filmer på denna sida bryter mot upphovsrätten, det är okej, varför? Jo för alla är medvetna om att det man skickar och lägger upp på denna sida inte är en SF produktion direkt.. man kan inte bli stämd för att ha kul och använda musik/film klipp/prylar osv osv från andra filmer i din egna film, sålänga du inte visar upp det på en bioduk framför 100 st människor och tar betalt för det..? Eller?

Jag tror helt seriöst att om du frågar G Lucas om du får göra en sådan här fan film, och visa upp den för andra fan.. så skulle han förmodligen säg "självkart, jag tycker det är bara roligt att inspirera unga filmare" Och detta tror jag gäller för dom flesta stora kända filmskapare..

Finns det verkligen folk som sitter och tar allt så jäkla seriöst när det gäller upphovsrättlagar och amatörfilmer på denna sida så tycker jag det är väldigt sorligt, att vi inte kan förstå varandra att produktionen vi lägger upp här är inte för att vi ska tjärna pengar eller sno material, utan för att lära oss vara kreativa och underhålla varandra med egna roliga ideer eller versioner av filmer..?

...hur ska man utvecklas om man bara föjler regler?

Tack för mig

PS: Jag gillar iden med filmen, vore kanske roligare om ni förkortade den lite DS[/citat]

Tack Vanja!

Äntligen än vettig kommentar!

PS: Hur menar du med att förkorta? Tycker att 12 min är ganska kort ;)

[citat=Vanja]sålänga du inte visar upp det på en bioduk framför 100 st människor och tar betalt för det..? Eller?[/citat]Vem vet, 100 st kanske redan har tankat hem den här filmen och kikat på den? Är det någon skillnad?

[citat=Vanja]Jag tror helt seriöst att om du frågar G Lucas om du får göra en sådan här fan film, och visa upp den för andra fan.. så skulle han förmodligen säg "självkart, jag tycker det är bara roligt att inspirera unga filmare"[/citat]Jag tror med att George vill uppmuntra unga filmare. Notera ordet filmare. ;)

[citat=Norbert][citat=Vanja]sålänga du inte visar upp det på en bioduk framför 100 st människor och tar betalt för det..? Eller?[/citat]Vem vet, 100 st kanske redan har tankat hem den här filmen och kikat på den? Är det någon skillnad?

[citat=Vanja]Jag tror helt seriöst att om du frågar G Lucas om du får göra en sådan här fan film, och visa upp den för andra fan.. så skulle han förmodligen säg "självkart, jag tycker det är bara roligt att inspirera unga filmare"[/citat]Jag tror med att George vill uppmuntra unga filmare. Notera ordet filmare. ;)[/citat]

Suck...

Ska detta vara så mycket att tjata om?

Visst... denna film är inte "filmad" utan snarare redigerad. Och?

Vanja. Jo det är klart att de som gjort den här filmen kan bli tvungen att betala skadestånd om någon jurist skulle bry sig. Om det ändå vore så väl att den bara visades på bioduk för 100 pers, nu är den ju tillgänglig för flera miljarder människor som i sin tur kan ladda ned och distrubera fritt.

Jag brukar inte ofta gnälla vad gäller upphovsrätt, men ja Asterix, jag tycker väldigt mycket om det. Just i detta fallet tycker jag dock att det är fel, att redigera om film och sedan lägga till ett ljudspår som man inte heller gjort själv verkar helt onödigt. Jag kallar det inte riktigt kreativitet och det är ju film Lucas vill att man ska vara kreativ inom.

Att man tar hårt på upphovsrätt här på forumet tycker jag är bra för då lär vi oss alla att det är viktigt - för det är det verkligen. Tar vi hänsyn till upphovsrättslagen lägger vi energi på att skapa egen musik och det är verkligen kreativt. Känns inte det mer helhjärtat också, istället för att låna soundtrack från andra filmer?

EDIT: nu blev mitt inlägg lite out of date. såg inte sida 2.

[citat=lilla_farbrorn]

Jag brukar inte ofta gnälla vad gäller upphovsrätt, men ja Asterix, jag tycker väldigt mycket om det. Just i detta fallet tycker jag dock att det är fel, att redigera om film och sedan lägga till ett ljudspår som man inte heller gjort själv verkar helt onödigt. Jag kallar det inte riktigt kreativitet och det är ju film Lucas vill att man ska vara kreativ inom.

Att man tar hårt på upphovsrätt här på forumet tycker jag är bra för då lär vi oss alla att det är viktigt - för det är det verkligen. Tar vi hänsyn till upphovsrättslagen lägger vi energi på att skapa egen musik och det är verkligen kreativt. Känns inte det mer helhjärtat också, istället för att låna soundtrack från andra filmer?

EDIT: nu blev mitt inlägg lite out of date. såg inte sida 2.[/citat]

lilla farbrorn

Jag tycker denna film var kreativ. Dessutom har ingen gjort något liknande förut, och jag ville Experimentera lite.

Tyckte du inte filmen var rolig?

kort sagt: nej.

anledningen till att jag kollar på filmer på voodoofilm är för att jag vill se andra amatörers egenproducerade filmer eller animationer. Din film faller liksom inte inom ramarna för det jag vill se här på forumet. Hade du gjort någonting verkligt extremt med filmen hade det funkat.

[citat=lilla_farbrorn]kort sagt: nej.

anledningen till att jag kollar på filmer på voodoofilm är för att jag vill se andra amatörers egenproducerade filmer eller animationer. Din film faller liksom inte inom ramarna för det jag vill se här på forumet. Hade du gjort någonting verkligt extremt med filmen hade det funkat.[/citat]

Hmm... mer extremt? Tycker själv att denna film var ganska udda, men men...

Iofs är ju introt egenproducerat.

Jag tror att många andra här tyckte filmen var ganska bra faktiskt. Men du får ha din åsikt.

Tack för mig

• 7 months later...

Varför gnäller så många krings upphovsrätt här inne?

Fram tills dess att Lucas anmäler personen i fråga så har man ju knappast begått något brott. Jag tycker att det här forumet präglas utav en negativ och okreativ stämning, skittråkigt.

Fanscenen har gjort mycket för Star Wars generellt och många fanfilmer använder bild och ljudmatrial som är direkt klippt ifrån orginalfilmerna.

Fram tills dess att Lucas anmäler personen i fråga så har man ju knappast begått något brott. Jag tycker att det här forumet präglas utav en negativ och okreativ stämning, skittråkigt.

Fanscenen har gjort mycket för Star Wars generellt och många fanfilmer använder bild och ljudmatrial som är direkt klippt ifrån orginalfilmerna.

Håller med. Det var därför jag tog bort filmen.

Det är speciellt ett par personer som gillar att gnälla och klaga extra mycket (nämner inga namn).

Episod 5 är förresten klar nu :)

Alla som registrerat sig på det här forumet har godkänt forumets regler om upphovsrätt. Så vem är det som gnäller?

De som inte är villiga att följa reglerna är inte heller välkomna att debattera i det här forumet. Mycket enkelt.