Gå till innehåll

Ignorerad filmhistoria: Frostbiten


damtralla

Recommended Posts

Äh, vadå fel i tiden?! Vampyrer har väl aldrig legat i tiden? Men det är grymt med vampyrer ändå.. Troll och vättar låg inte i tiden för något år sedan, ändå gjordes sagan om ringen och kolla nu... Vättar och troll är tokinne...!

 

Riktig skräckfilm är inte inne, ändå gör Neil Marshall the Descent vilken är så där skitgrym att man nästan inte fattar! Och kom inte och säg att grottmonster är i tiden, eller någonsin kommer att vara i tiden... Mode är okreativt....

Länk till kommentar
Share on other sites

Görs det en bra genrefilm kommer det alltid dyssintals kopior(inget fel med det, ibland är kopiorna bättre)... Och då ligger det möjligtvis i tiden en stund.. Men filmen som gav upphov till kopiorna och som är peaken i just den vågen var ju när den kom banbrytande och låg alltså inte i tiden.

 

Nä, det där låter bara mer korkat ju mer jag tänker på det.. Inte i tiden... hah!

Länk till kommentar
Share on other sites

Aldrig hört talas om denna film förräns nu när jag tittade i forumet, ser väldigt annorlunda ut av att döma ifrån trailern. bio blir det knappast men dvd-hyr sedan.. Aldrig varit så förtjust i vampyr filmer, blir så oseriöst i längden.

"Interview with the Vampire" är en klassiker dock

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså "haltande dialog" var det minsta man kunde säga. Dialogen var faktiskt jävligt dålig. Regin satt inte så klockrent som jag hade önskat och fotot i anslaget var definitivt inte bra. Vad andra världskriget hade med filmen att göra vet jag inte. Kändes lite för omotiverat och långt.

 

Filmen var dock bra som fan tycker jag. Svart humor när den är som bäst och den fick mig att skratta mycket och länge. Helt klart värd biopengarna och trots de ganska tama skådespelarinsatserna så är det bland det häftigaste svenska filmerna jag sett, antagligen för att den är så annorlunda.

 

Men samtidigt måste jag understruka hur kass dialogen var. Konversationen mellan obducenten och polisen var fruktansvärt dålig, rent av outhärdlig. Sen var undomarnas sätt att prata inte alls 2006 utan mer 95 eller nåt. Kanske för att det är Norrland vi pratar om.

 

Okej, det kanske låter som att jag inte kan bestämma mig, om den var bra eller dålig men jag blir glad när jag ser svensk film bara för att vi lyckas skapa något. Tycker man kunde brett på med piketstyrka, sånt är alltid vackert på film, men annars gillade jag allt blod och humorn.

 

 

EDIT: Det jag inte riktigt förstår är varför de hela tiden de kör med bilder på fullmåne hela tiden. I affischen jag vann under visningen (rad 12 yay!) syns fullmånen i det röda ögat som är motivet. Känns som de blandat ihop vampyrer med varulvar.

Nu vill jag se en svensk vampyrfilm med 100-miljonersbudget! *dregla*

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Vad andra världskriget hade med filmen att göra vet jag inte. Kändes lite för omotiverat och långt.

[/citat]

 

Inget, det var det som hände under andra världskriget som var viktigt. Och om du ska klaga på att dom använde andra världskriget och inte något annat, då det inte var nödvändigt, ja då kan du klaga på ungefär 20 andra filmer, varav 90% som kommer från de underbara USA som gör så otroligt bra filmer och har så Coolt språk..

 

Dialogen var förvåndasvärt bra, men haltade på vissa ställen. "Men hallå, sluta kasta trädgårdstomtar på mig" lät väldigt tillgjort. Samt när de överförklarade att det var Gerad beckert som fick dem att flytta dit. För att i nästa scen förklara det på ett mycket bra sätt, varför!? OH WHY?! tog de inte bort scenen innan!?

 

Och snälla, döm inte en film från en trailer! Ofta så är filmen bra om trailern är dålig och vise versa. Trailers suger.

 

Hoppas dock att skådespelarna fortsätter få jobb, trots den dåliga insatsen i denna film. För övning ger färdighet har jag hört... Och flera av dem har talang, om än något oslipad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Störta felet med filmen är att den kommer 20 år för sent. Vampyrfilmer är i mina ögon helt passé oberoende om den är gjord i sverige eller usa eller någon annanstans. Filmen skulle kommit samtidigt som Freddie Kruger. Fast, det är klart. Vill man prompt göra Mats Helge-film för filmstödspengar så gärna för mig. För min del får filmen bero tills vidare.[/citat]

 

Varför menar du att det är passé? Härligt skön verklighetsflykt är ju vad det handlar om, fantasy skulle man kunna kalla det även om jag nog ser det lite som en bigenre till det. Att säga att en genre eller undergenre är passé är väl att ta sig väl mycket vatten över huvudet tycker jag, särskillt när man pratar om vampyrfilmer som väl kommit med ganska jämna mellanrum utan avbrott från tidigt 1900-tal tills nu. Det e väl snarare ett uppsving för vampyrfilmer just nu, så långt ifrån passé man kan komma. I ryssland kom nightwatch förra året och nu rullar uppföljaren där, amerikanska underworld som kom för ett par tre år sedan får en uppföljare som kommer till sverige runt 21a mars, blade trinity var väl ingen hit men är ju värld att notera och dessutom ryktas det ju om marilyn mansons roll som vampyrprofet i framtidsprojektet king shot. Jag skulle säga att vampyrfilmer har lite av en guldålder just nu, i relation till genrens storlek ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]"A-list"? Tom Cruise? Matt Damon? ;)[/citat]

 

Matt Damon vet ja inte. Men Tom Cruise, varför inte?

Och Philip Seymor Hoffman som Håkan, perfekt. :)

Sen är det bara dubba allt till svenska.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har verkligen vrängt mina hjärnceller ut-och-in vad det gäller vampyrfilm och liknande filmer. Jag verkligen älskar gammal drakulafilm där Bela Lugosi regerar fortfarande enligt min mening. Men, det mesta av modern vampyrfilm suger tycker jag. Det är mest action och man har glömt själva grunden. Jag har inte sett frostnatt, men tänkte nog göra det i alla fall även om mina förväntningar inte är så höga.

Dock får nog någon förklara för mig varför man skall skämta sönder vampyrfilmerna? Jag tycker det är rätt glest mellan monsterfilmerna där man faktiskt tar sig själv på allvar. Samma visa med dumma-ungdomar-åker-till-ett-öde-hus-för-att-festa-men-slaktas-av-en-galen-mördare. Gap och flab och jag vet inte vad. Är det därför jag besviken varje gång jag ser en genre-film?

Ser ut som barnen kommer fortsätta mobba mig för att jag kollar svartvit monofilm på min 42" teve med surroundanläggning med 6 högtalare. Nu skall jag se min import "invation of the body snatchers".

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med. Därför ska det bli så jävla intressant att se J.A Lindqvists "Låt den rätte komma in" som varken är modern med vapen och skinnrockar ELLER rolig på ett uppenbart sätt.

 

Bra moderna vampyrrullar är ju som sagt det som är allvarliga utan vapen och skinn och coola solbrillor, som t.ex "En vampyrs bekännelser" och den enda som nånsin lyckats med att blanda humor med ämnet är väl egentligen Polanski med "Fearless vampirekillers"

 

Dock gillar jag fortfarande "Frostbiten" trots sina många uppenbara brister, kanske enbart därför den är en sådan skön fläkt i det svenska filmutbudet, dock är jag säker på att "Låt den rätte komma in" kommer bli så mycket bättre.

 

Lindqvists andra bok "Hantering av odöda" ska ju också bli film. Tänk er en bra zombiefilm på svenska. *dreglar*

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Gorse, jag kan givetvis inte tala för honom/henne, men vad i vart fall jag reagerade på, & är övertygad om att det var det ourkid kommenterade var att malmsten gnällde över saker som absolut inte lyser igenom på en trailer.[/citat]

 

nejnej, jag säger inte att man kan döma filmen efter trailern (fan va jag blev övverraskad av war of the worlds, och besviken på Liftarens Guide...) Men jag såg trailern och såg saker som att hon håller upp en tidning som heter "Genteknik" och dottern säger "är det här anledningen till att vi flyttat till den här j*a hålan?" (lukas moodyson?) och senare obduktionen med det mest uppenbara fall av vampyrbett jag sett (varför blir det aldrig hål av underbettet?) och en respektabel skådis kläcker ur sig sin replik... och det faktum att hela trailern var textad på engelska... och att vampyren känner sig manad att vajerhoppa över bordet istället för att kasta iväg den med sin vampyrkraft... ojojoj... Nej visst jag hade inga större förväntningar på filmen förut och nu när jag sett trailern så funderade jag på om Mats Helge satt bakom spakarna någonstans och lurade med ninjor och lingoncowboys.

 

kontentan blev att jag bara skrattade hela trailern igenom. Det jag kan rekomendera är att se sveriges föregående försök till genrefilm...

 

Men jag kanske ska ta och ge filmen en chans för er skull och se den när den kommer upp på bio häruppe igen... det jag skrev var om trailern inte om filmen... trailers är en konstart som ytterst få har lyckats bemästra...

 

Jag är ledsen om jag förargat någon, jag gillar sveriges tappra försök till gengrefilmer och jag är minst lika less som de flesta andra här på vardagsmelodramer och polisserier som kallar sig för filmer...

 

jag börjar se en viss likhet mellan svensk genrefilm och koreansk film, vi vill båda så jävla mycket men vet inte riktigt hur... men liksom koreanerna så måste vi testa oss fram med några way-out-there-filmer... kör hårt för f*n!

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten -> Det finns inte obegränsat med filmpengar och när det görs ambitiös genrefilm så tycker jag inte det når ända fram. Frågan är hur många misslyckanden vi har råd med?

Jag börjar mer och mer tro att det är inte filmstödspengar man skall göra film av, utan jag har svängt från att tycka att Martin Muntes filmer varit skit, till att tycka att att Martins metoder är det som helrätt. Martin har miljonpublik medan "Så som i himmlen" (vilken jag tycker är bland det bästa som gjorts på bra länge) har ett par hundra tusen tittare. Frågan är vem som är mest successfull?

 

Edit: En liten sekvens som föll mig i smaken på frostbiten-trailern är när skuggan av vampyren projeceras på väggen. Det är nosferatu det. [*apploderar med ståpäls*]

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu tycker jag att hela bidragssystemet för att göra film är helt åt helvete. Det skapar ju inte precis fri konkurrens.... Så när det sitter miffon och väljer ut samma regissörer som använder samma gamla skådisar om och om igen så är det inte bara tråkigt att se på, det är stagnerande för svensk film.

 

Att staten väljer ut och betalar vissa filmprojekt gör att resten hamnar utanför. Varför ska vi ha bidragssystemet? Knappast för att ha en motpol till kommersiell film som vissa kan tycka är likriktad eller anpassade för kommersiella mål då våra svenska filmer är mer anpassade och tråkiga än något annat lands filmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Slösa inte bort er tid med att se den. Visst är det kul att man gör filmen, att

det känns lite nytt i filmsverige, men tyvärr ett uselt skådespeleri, undantaget Jonas Karlström som är riktigt bra, ett manus som inte håller och

en massa billiga skämt. Effekterna är ok men man kunde sparat in på det och satsat på skådisar som fungerat och en dramaturg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade riktigt jäkla kul åt Frostbiten. Den drar lite åt Shaun of the Dead hållet, fast SotD hade bättre dialog, bättre skådespeleri, bättre manus (i vilket dialogen brukar stå) och bättre regi. SotD gjorde heller aldrig misstaget att driva med sig själv på samma sätt som Frostbiten gör (t.ex trädgårdstomte-scenen). SotD kombinerade zombies med komedi, romantik och drama; Frostbiten är mer komedi med blod.

 

Trots detta tycker jag att filmen helt klart är sevärd, men om man förväntar sig en seriös vampyrfilm kommer man att bli besviken. Personligen älskar jag när man kombinerar genrer (Buffy-räv som jag är) och tycker att de gärna hade kunnat ha lite mer skräck med i filmen (regin missar flera chanser till det).

 

SotD hade en budget på runt 30 miljoner kronor och Frostbiten hade 31 miljoner, och när jag fick reda på det grät jag en skvätt ;)

 

Och till sist: specialeffekterna i Frostbiten var bättre än vad jag hade väntat mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

att svenskarna lever på bidrag vet de flesta bönder till exempel (trodde ni att de tjänade pengar på att sälja kött? då har ni ofta fel, om det inte rör sig om ranchdrift, modell USA vill säga så brukar nästan all inkomst bestå av EU-bidrag...) . Så det verkar vara en genomgående trend i den svenska politiken...

 

ok jag kanske överdrev med bonde-jämförelsen men vissa likheter finns ju...

 

Det som förvånar mig är att det inte finns fler Peter Jackssons i sverige som tjänar ihop en slant och köper en rulle film och så vidare under 3-4 år och sedan har en färdig film... undantaget verkar vara Munte och Josef Fares.

 

Jämförelsen mellan C. Slaughter och Så som i himmelen gillar jag också... Jag har visserligen inte sett någon av dom, men jag ser nog Muntes film före Himmel-filmen... och ska jag dra upp MHO igen så tänkte jag säga att även om hans filmer egentligen var ganska kassa så sålde dom riktigt bra i USA, Anders Nilsson gick vidare från att vara klippare och 2nd unit under namnet Andrew Nelson i Ninja Mission, Russian Terminator o.s.v. och gjorde egna filmer som slog stort... Manusförfattaren till NM gick vidare och skrev Emperors new groove åt Disney... så helt åt helvete gick det inte för dom...

 

nu går Frostbiten här uppe igen... ska se om jag får med mig några polare...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bidragssystemet är inte det bästa, men det är det bästa som svergie har. Svergie verkar inte ha det som krävs för att få kapitalism att funka verkar det som.

Det blir ju mer och mer bidrag till oss nybörjare inom film dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...