damtralla Postad 23 februari 2006 Postad 23 februari 2006 Jag har noterat att Frostbiten inte fått den överdrivna uppmärksamhet som den förtjänar. Som jag ge den. Reserverade just en biljett till den. Och gissa hur många platser som var upptagna?! FEM!! FEEEEEEEEEEEEM!!!!!!!!!!!!! *GAAAH* Frosbiten är ju för fasen en milsten nej, en MilOBELISK (en såndär jättesten som asterix flänger runt med) i svensk filmhistoria! Men ingen bryr sig! Ja, jag är helt enkelt Besviken på det svenska foket! Vad Tycker/Tror ni om Dthär/Frostbiten ? 0 Citera
Adam88 Postad 23 februari 2006 Postad 23 februari 2006 Svenska folket vill helt enkelt inte se tråkig och konstig vampyrfilm... Tror många tänker så. Själv har jag alltid tänkt så. Men det jag sett av Frostbiten verkar lovande... dock inte något jag går på bio för att se. oavsett om det är svensk filmhistoria som skrivs. I sådana fall borde jag ha varit med i projektteamet eller åtminstone gått på premiären om det skulle vara nåt. :) If you see. Men se den, det ska jag absolut göra! 0 Citera
tomasz1985 Postad 23 februari 2006 Postad 23 februari 2006 Jag är inte intresserad av vampyrer, jag ser hellre en bra drama. 0 Citera
damtralla Postad 23 februari 2006 Författare Postad 23 februari 2006 Premiären är imorgon, if you do not mind my good sir! :) Om man räknar bort den på gbg:s filmfestival... eller? 0 Citera
_nemo_ Postad 23 februari 2006 Postad 23 februari 2006 Jag ska gå och se den på lördag, skulle gått imorgon om det inte vore för jobbet. 0 Citera
damtralla Postad 23 februari 2006 Författare Postad 23 februari 2006 Tummen upp för Nemo!! Råkade dubbelposta. Skyller på forumfel/browserfel. Såhär skriver iaf krockis i den andra posten: "var på premiärfesten i malmö där teamet presenterade filmen. de har gjort ett bra jobb och jag tycker att den förtjänar mer uppmärksamhet än vad den har fått. filmen var riktigt bra med tanke på omständigheterna. man kan ju klaga en del på marknadsföringen, en film säljer sällan sig själv, speciellt inte när du har ord som vampyr och svensk i samma mening. det borde de har jobbat mer på. branschfolken visste om filmen sedan länge men den har inte nått ut i media i stort. kan ju vara lite dumt att promota en film under Os. finns väldigt lite tv-tid som folk lägger på annat och när os är slut så kommer det säkerliggen många nya filmer." 0 Citera
Pandan Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 "inte fått den överdrivna uppmärksamhet den förtjänar" var en liten rolig motsägelse. Måste säga att den verkar cool, men sen sug-Storm ligger ja lågt på att ha för höga förhoppningar om den typen av film. Men se den kommer jag nog göra ändå. Hoppas den e bra! 0 Citera
louis cyphre Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 Jo, den var grym. Såg den på GBG filmfestival... Vad jag tyckte om den kan ni läsa här! 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 Svensk filmhistoria? Varför? För att svenskar gör något först nu som redan är uttjatat i amerika? Så om jag förstår det rätt, så ska det vara möjligt för mig att skriva svensk filmhistoria om jag gör en svensk motsvarighet till Bullit? Men jag är lite mer för pirater, så jag tror jag hellre skulle välja att skriva svensk filmhistoria med hjälp av en svensk version av Pirates-trilogin med Johnny Depp. Men musikalådran säger mig att jag ska satsa på att skriva svensk filmhistoria genom att göra en Phantom of the Opera-rulle med någon som vart med i någon Dracula-film.... Film som film, varför dela upp filmhistoria till olika nationer? 0 Citera
ourkid Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 [citat=TheBrotherOfLight]Svensk filmhistoria? Varför? För att svenskar gör något först nu som redan är uttjatat i amerika? Så om jag förstår det rätt, så ska det vara möjligt för mig att skriva svensk filmhistoria om jag gör en svensk motsvarighet till Bullit? Men jag är lite mer för pirater, så jag tror jag hellre skulle välja att skriva svensk filmhistoria med hjälp av en svensk version av Pirates-trilogin med Johnny Depp. Men musikalådran säger mig att jag ska satsa på att skriva svensk filmhistoria genom att göra en Phantom of the Opera-rulle med någon som vart med i någon Dracula-film.... Film som film, varför dela upp filmhistoria till olika nationer?[/citat] Jag tror den första svenska Bullitt-filmen redan finns i och med Mannen Från Mallorca, så det är nog försent redan. Dessutom så var väl "Roseanna" med Martin Beck före Bullitt och den "vanlige realistiske polisen" är mycket en svensk förtjänst. Men däremot kan jag nog lova att du gör svensk filmhistoria om du gör en piratfilm (om man räknar bort pippi på de sju haven, men den är nog mer barnfilm) Problemet med det som talas om här, är att det är om Svensk Filmhistoria, vilket är en viss skillnad mot just bara "Filmhistoria". Jag tror man delar upp filmhistoria ibland till olika nationer eftersom en företeelse sker ofta inom ett lands gränser först. Därför talar man tex om "den nya franska filmvågen" istället för bara "den nya filmvågen" Dessutom så är det kulturella skillnader som spelar in på slutprodukten. Till det så kan du lägga in att vi talar olika språk, och till det kan man lägga lagar och förordningar. Så när man talar om den nya kinesiska skräckfilmen så gör den Kinesisk filmhistoria eftersom det är förbjudet att göra de mesta skräckfilmer i Kina. 0 Citera
TheBrotherOfLight Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 Okej, jag erkänner, du vann.... 0 Citera
ourkid Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 [citat=TheBrotherOfLight]Okej, jag erkänner, du vann....[/citat] Oj. Tack. Jag förväntade mig nästan mer fight :) 0 Citera
barnholdt Postad 24 februari 2006 Postad 24 februari 2006 Ok, någon som har en länk till en trailer eller något för denna film som ska vara en milsten i svensk filmhistoria? 0 Citera
damtralla Postad 24 februari 2006 Författare Postad 24 februari 2006 [citat=barnholdt]Ok, någon som har en länk till en trailer eller något för denna film som ska vara en milsten i svensk filmhistoria?[/citat] Obelisk! Mil-obelisk!:) Jag ska recensera filmen i denna tråd antingen senare ikväll, eller imorn. Om jag inte glömmer bort det.. :( 0 Citera
damtralla Postad 25 februari 2006 Författare Postad 25 februari 2006 Recention: Kan inte säga så många avancerade saker som filmkrönikegubben sa. Men han snackade mest skit. Vill mest säga att den var väldigt annurlunda, påde gämfört med tidigare svensk film och utländsk vampyrfilm. Fin plottwist i slutet, något som man aldrig ser här i svergie annars. Alltså: En enorm färgklick som värkligen gav kedjan i det svenska filmmönstret en rostig länk (possitivt menat alltså). Jag vill se fler sånahär! Men om den var särskillt "bra" skulle jag nog inte säga. Dåligt eller skiftande skådespeleri, BÅDE för lite och för mycket förklaringar. Kass regi, i allafall på en scen, där det syndes väldigt tydligt... (tänker på polisernas lugn under festen) Replikerna var relatift väldigt bra. Gämfört då med andra svenska "actionfilmer". Väldigt sevärd! Mycket rolig. Kommer dock med lite konstruktiv kritik: Skuggorna borde varit mycket mörkare! Samt, skaffa bättre skådespelsletare och ljussättare. (Hoppas att upphovspersonerna läser detta.....) ps. Bästa vampyrtolkningen på länge! ds. 0 Citera
ash Postad 25 februari 2006 Postad 25 februari 2006 jag skulle sett den om den gick i min stad... får se om jag orkar ta mej till gbg nån dag för att se den 0 Citera
_nemo_ Postad 25 februari 2006 Postad 25 februari 2006 Såg den igår, här är min åsikt: En riktigt frisk fläkt i den svenska filmvärlden. Sure, dialogen var haltande på vissa ställen, regin halvdan ibland som påpekats tidigare, många scener var överflödiga, vissa effekter verkade vara där bara för sakens skull. Även gansla många plotholes. Men jag gillade humorn och musiken,, stämningen var på topp flera ggr. En favoritscen var när Sebastian drack allt som fanns i kylen och höll på att kräkas av allt, riktigt bra sätt att visa törsten på. Jaja, har mycket mer att skriva egentligen, men jag avslutar med att säga att jag har inte varit såhär nöjd med en svensk film sedan Smala Sussie. 0 Citera
jmalmsten Postad 25 februari 2006 Postad 25 februari 2006 njae, såg just trailern, och med den cheesiga plotten, den engelska texten och regin, och genren som inte var riktigt svensk så gick tankarna direkt till Mats Helges produktioner, såsom Ninja Mission och liknande, banbrytande iochförsig och även underhållande att se, men av helt fel anledningar, luktar så mycket kalkon att den nästan kluckar... blir nog inte biosedd av mig... kanske dvd-hyr... 0 Citera
_nemo_ Postad 25 februari 2006 Postad 25 februari 2006 Men att det är Sveriges första vampyrfilm är ju skitsnack, jag gjorde "En vampyr på flykt" för läääänge sen =) 0 Citera
gorse Postad 25 februari 2006 Postad 25 februari 2006 Störta felet med filmen är att den kommer 20 år för sent. Vampyrfilmer är i mina ögon helt passé oberoende om den är gjord i sverige eller usa eller någon annanstans. Filmen skulle kommit samtidigt som Freddie Kruger. Fast, det är klart. Vill man prompt göra Mats Helge-film för filmstödspengar så gärna för mig. För min del får filmen bero tills vidare. 0 Citera
ourkid Postad 26 februari 2006 Postad 26 februari 2006 hehe. Det måste finnas en särskild avdelning i filmhelvetet för folk som skriver kommentarer om filmer de inte sett... Men å andra sidan. Det är ju väldigt enkelt att göra det, så varför inte. Och det är ju ens personliga åsikt. Jag ser bara inte nyttan med att komma med inlägg med en åsikt i ett ämne man inte vet något om? Kanske jag har fel.. 0 Citera
Christian van Caine Postad 26 februari 2006 Postad 26 februari 2006 Cheesig plot från en trailer?? Och genre som inte är riktigt Svensk??? Seriöst, håller med ourkid om att det är bra skevt att grunda så mycket kritik efter en sketen trailer, & sen, VARFÖR ska allt som kommer härifrån bara vara komedier, snutrullar & deprimerande draman om tråkiga människor som diskar sprucken porslin & rastar hunden med magen full av billig hembränt? Komedierna gillar jag väldigt mycket (många av dom), men personligen vill jag spola ner alla tråkiga vardags-dramer som offer till Den Stora Porslinsguden & välkommnar den här rullen som nåt kul & ett klart hopp för framtiden :-) 0 Citera
Silverbullit Postad 26 februari 2006 Postad 26 februari 2006 [citat=_nemo_]Men att det är Sveriges första vampyrfilm är ju skitsnack, jag gjorde "En vampyr på flykt" för läääänge sen =)[/citat] Tjenare Nemo, jag är rädd för att det finns många svenska vampyrrullar. Tror att min första vampyrrulle kan vara "Moroii" som vi spelade in 1998 o skolledningen blev så impade att vi fick tom en liten premiär på bio i Kalix -99. (Många tror att den är gjord efter Matrix pga actionlösningarna, men filmades ett år före o är bevisligen ett skolprojekt om nån nu får för sig nåt annat.) Här har ni ett litet smakprov så får ni kolla den bästa svenska vampyrrullen i svensk filmhistoria bortsett från mina andra vampyrrullar =) (Har iofs inte sett Frostbiten ännu men det är nog lugnt som det här smider) Jo, en liten förklaring medan ni tankar klippet. Två vampyrjägare försöker rädda en brud som vampyrerna lagt vantarna på. Hennes blod innehåller en bakteriologisk anomali som, om en vampyrmästare får hennes blod när det circulerar varmt och levande i hennes vener, ger vampyrerna immunitet mot solljuset. Med andra ord blir de osårbara & odödliga om dom hinner använda hennes blod när hon lever. De två hjältarna har inget annat val än att storma ett vampyrnäste och försöka rädda henne ur deras klor. O vi har gjort allt ned till t.o.m. musiken själva! Smakprov här: http://multimedia.campus.luth.se/tobbe/Trailers/MOROII_insp-98.wmv Roligt att höra era åsikter kompisar! (Spara inte på kritiken he he) /Silverbullit 0 Citera
gorse Postad 26 februari 2006 Postad 26 februari 2006 ourkid > Jag delar inte din åsikt. Jag envisas med att bara ämnesvalet är illa valt och ligger fel i tiden. Det behöver jag inte ha sett filmen för att uttala mig om. Läs vad jag skriver. Det finns också gott om filmer jag tror faller mig i smaken bättre och min tid är dyrbar. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.