filmpro Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Är det någon spm vet om någon bra affär/hemsida där de säljer blue- / greenscreen, dvs själva skärmen att ha som bakgrund. Gärna billigt :) Gärna svenskt alltså .. 0 Citera
The-o Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Billigare att måla en blå vägg eller använda etta lakan ;) 0 Citera
pld Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Billigaste är att göra det själv. Du kan antigen måla en vägg blå eller grön eller så går du in i närmaste textilaffär och köper grönt/blått tyg. Annars kan du köpa på http://www.scandinavianphoto.se och i menyn väljer du videotillbehör och sedan på Chromakey men det ligger runt 2000 och uppåt. /Jesper 0 Citera
filmpro Postad 9 februari 2006 Författare Postad 9 februari 2006 jo, ja tänkte de .. har sett de med priset 2000 tack för tipsen iaf ..!! 0 Citera
BamCe Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Annars om du vill måla en yta så kan du andvända vanlig vägg färg men den måste vara så mättad som möjligt. så gå till din färghandlare och säg att du vill ha primärgrön/primärblå färg som är übermättad med extrtemt mycket pigment. Ett tips är dock att du inte målar en vägg utan tex masonit eller plywood. 0 Citera
damtralla Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 Får jag fråga, går det lika bra med vilken färg somhelst? Eller är det något specielt med just den gröna eller blå? 0 Citera
Java ex Machina Postad 9 februari 2006 Postad 9 februari 2006 [citat=damtralla]Får jag fråga, går det lika bra med vilken färg somhelst? Eller är det något specielt med just den gröna eller blå?[/citat] anledningen till att man kör grönt och blått är att de är kalla färger och hudfärg är en varm färg som innehåller mycket rött. med andra ord - om du kör med en röd bakgrund så försvinner skådisarna fläckvis med. är det mycket gröna nyanser i kläderna och rekvisitan, använd bluescreen. är det mycket blåa nyanser, kör green screen. 0 Citera
Film är skoj Postad 10 februari 2006 Postad 10 februari 2006 Hur skaffar man sjelva programet bue/greenscreen??? Går det att ladda ned på internet gratis??? Eller något sånt =) 0 Citera
ash Postad 10 februari 2006 Postad 10 februari 2006 [citat=filmpro]Är det någon spm vet om någon bra affär/hemsida där de säljer blue- / greenscreen, dvs själva skärmen att ha som bakgrund. Gärna billigt :)[/citat] kolla på http://www.madeco.se där har dom tjockt papper till blue/greenscreen. funkar bra 0 Citera
filmpro Postad 14 februari 2006 Författare Postad 14 februari 2006 [citat=Film är skoj]Hur skaffar man sjelva programet bue/greenscreen??? Går det att ladda ned på internet gratis??? Eller något sånt =)[/citat] Det finns ett otal program för att använda till bluescreen a.k.a chroma key .. Det vanligaste är nog Adobes After Effects som kostar nåra tusen, men som man kan ladda ner en testversion av på http://www.adobe.com 0 Citera
damtralla Postad 15 februari 2006 Postad 15 februari 2006 [citat=filmpro][citat=Film är skoj]Hur skaffar man sjelva programet bue/greenscreen??? Går det att ladda ned på internet gratis??? Eller något sånt =)[/citat] Det finns ett otal program för att använda till bluescreen a.k.a chroma key .. Det vanligaste är nog Adobes After Effects som kostar nåra tusen, men som man kan ladda ner en testversion av på http://www.adobe.com[/citat] Tips: Om du ska köpa adobes program: Köp cs/elements-verisionen. Då kan du spara upp till 10000, och säkert mer. Premiere 2.0 kostar nämligen... ja, vad var det.. 12-15000 Medans elements gick på några hundringar. 0 Citera
Nicke_92 Postad 22 februari 2006 Postad 22 februari 2006 funkar vegas till blue/greenscreen? 0 Citera
ash Postad 22 februari 2006 Postad 22 februari 2006 [citat=Nicke_92]funkar vegas till blue/greenscreen?[/citat] ja... inte så himla bra dock 0 Citera
Nicke_92 Postad 22 februari 2006 Postad 22 februari 2006 ok då vet jag det. hur gör man då då? 0 Citera
Anhool Postad 22 februari 2006 Postad 22 februari 2006 Du kan börja med att läsa manualen. Och om du inte har manualen av någon konstig anledning(errr....) så läs hjälpen som finns med i programet. 0 Citera
filmpro Postad 23 februari 2006 Författare Postad 23 februari 2006 [citat=Nicke_92]funkar vegas till blue/greenscreen?[/citat] Ett tips är att inte använda redigeringsprogram till keying. Generellt så är det mycket sämre än om man använder composit-program eller specialprogram för keying. 0 Citera
Nicke_92 Postad 23 februari 2006 Postad 23 februari 2006 ok tack :P jag tycker det funkar bra med vegas men det är lite svårt att fixa ljuset rätt bara 0 Citera
Darth_Ozan Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 hej jag har inte material som man kan göra en blå eller grön skärm, vart kan jag köpa material till det? (helst en svensk sida) tacksam för svar mvh martin 0 Citera
lilla_farbrorn Postad 2 november 2006 Postad 2 november 2006 [citat=FAQ]Greenscreen/bluescreen [thread=8759]Vad är greenscreen/bluescreen?[/thread][thread=7096]Var kan jag köpa tyg/färg till greenscreen/bluescreen?[/thread][thread=3754]Filma med blå eller grön bakgrund?[/thread][thread=5348]Vilket är bäst: bluescreen eller greenscreen?[/thread]Checklista för greenscreen och bluescreen (extern länk, engelska) [/citat] 0 Citera
DanielSjöström Postad 5 november 2006 Postad 5 november 2006 Jag vill spinna vidare på den här tråden, då jag testad att filma mot en hemmagjord bluescreen och placerade en actionfigur i röd färg framför. När jag skulle försöka keya bort det blåa i Premiere Elements så blev det som en tunn, blå hinna över bakgrunden, går det att göra nåt åt detta? 0 Citera
carbe Postad 21 februari 2007 Postad 21 februari 2007 För er som letar efter ett bra och hyfsat billigt ställe att köpa greenscreen/bluescreen på. Längdena är mäta i tum/fot och priserna är exkl. frakt men ändå! Det är bra färg och garanterat att det kommer fram. Jag har redan köpt en greenscreen därifrån så det vet jag! Jaja, nedan kommer länken: http://www.eefx.com/ /Carbe 0 Citera
Jvc Postad 21 februari 2007 Postad 21 februari 2007 För er som letar efter ett bra och hyfsat billigt ställe att köpa greenscreen/bluescreen på. Längdena är mäta i tum/fot och priserna är exkl. frakt men ändå! Det är bra färg och garanterat att det kommer fram. Jag har redan köpt en greenscreen därifrån så det vet jag! Jaja, nedan kommer länken: http://www.eefx.com/ /Carbe Färg funkar nog bra att köpa från färghandeln tog en ljus grön den funka perfekt med. 0 Citera
Tomtebo Postad 22 februari 2007 Postad 22 februari 2007 Jag kommer nog leta upp en kulör som är ungefär som "greenscreen" färgen är. Får ju 25% rabbat på färgen i vår färghandel :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.