Speero Posted December 30, 2005 Posted December 30, 2005 Själv gillar jag att se på b-filmer, inte för att dom är så värst bra utan för att dom är underhållande. En film som jag anser vara en b-film och är riktigt bra är Road Kill. Den har ju iofs. gått på bio och så, men den har ändå känts som en film vars ända syfte är att spela in lite pengar. Jag kan ju ha fel, men det är mitt bidrag. Kom med fler filmer. 0 Quote
trancedanne Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Gillar de flesta Seagal och Van Damme filmer, dolph har också gjort några bra 0 Quote
Adam88 Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 I sådana fall kan jag säga LoR, för jag gillar dem verkligen inte. (Jag tycker inte att det är en B-film bara för att jag inte tycker den är bra.) Men det har ju mycket med tycke och smak att göra. Jag ser allt som oftast B -filmer som underskattas istället. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Vad är LoR? Du menar väl inte Lord Of The Rings? Jag har sett mycket riktigt underhållande b-film & inte lite av det har varit rena höjdare :-) Dark Heritage, Aberration, The Ugly & Creepozoids är några exempel! 0 Quote
Adam88 Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Jo just Lord of The Rings och jag förstår ärligt talat inte hur alla har så oerhört svårt att förstå det. Det är inget konstigt med det! Det är bara en film! Och alla har olika tycke och smak. Nu vill jag bara understryka att det är historian (storyn) och berättarsättet som jag inte gillar. (och så är jag ingen fantasy älskare.) För övrigt är foto, ljud och special effekter och sådant helt magnifikt. men det är just historian det har att göra med. Sen struntar jag i hur välgenomtänkt och häfftig den är med alla påhittade språk som ärade språkproffessorn J.R.R Tolkien hittade på och så vidare. Det ger mig ingenting. Så är det bara. Och jag är bara människa, och jag är inte ensam om denna åsikt, även fast att vi kanske är få. Men en dag. En dag, kanske jag lär mig uppskatta filmernas historia, men det kommer nog att dröja. Ps. Nu ska vi inte gå från ämnet något mera. Inte i den här tråden i alla fall. Starta en ny om det finns något mer att disskutera om saken, i sådanafall är jag med. Ds. 0 Quote
Christian van Caine Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Hur i helvete kan du kalla Lord Of The Rings b-film?? 0 Quote
Java ex Machina Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 en B-film är väl ändå en film med låg budget? även om många kallar "dåliga" filmer för b-filmer av ren vana så är det väl det "B"et står för? 0 Quote
Cjwk Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 [citat=Adam88]Jo just Lord of The Rings och jag förstår ärligt talat inte hur alla har så oerhört svårt att förstå det... [/citat] Tror ingen fattade det riktigt eftersom ingen annan (eller otroligt få) tycker att det är en B-film plus att förkortningen är LotR vilket även gjorde mig fundersam över vad du menade over and out 0 Quote
_nemo_ Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Vad är det som gör en film till b-film då? Jag menar en film med låg budget kan det ju inte vara? Är Pulp Fiction en b-film jämfört med Godzilla? En b-film är väl en film som är dåligt gjord vad gäller skådisar, regi foto osv, en dålig film helt enkelt????? Men hursomhelst, kallar man Lord of the Rings för b-filmer kan man inget om film. 0 Quote
precision motion Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Jag tycker att Java ex Machina gav ett ganska så bra svar på det. [citat=Java ex Machina]en B-film är väl ändå en film med låg budget? även om många kallar "dåliga" filmer för b-filmer av ren vana så är det väl det "B"et står för?[/citat] 0 Quote
qwertyunion Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Hej precision motion! Har inte hälsat på dig förut, Välkommen till forumet! Jag vet inte vad ni tycker....men jag tycker att Wes Craven* har en tendens att lägga en känsla av "B" över sina filmer. Speciellt i "Cursed" som ska vara en skräckfilmmen som är otroligt skrattretande och löjlig. Trots detta tycker jag den är relativt underhållande. *överskattad regissör:P 0 Quote
_nemo_ Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Från början var ju b-film helt enkelt den andra filmen i ett dubbelnummer på bio. Från 1932 hade man såna dubbelvisningar, där huvudnumret var a-filmen och sen kom b-filmen. Men efter det så har väl den allmänna uppfattningen varit att b:t står för bad. 0 Quote
Mikael_hs Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 HollywoodMallen är väl B-Rullar (jävligt enkelspårigt) med hög budget? 0 Quote
Ronnie Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/B-movie Om vi är överens om definitionen av en B-film så blir det lättare att diskutera. 0 Quote
Adam88 Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=Christian van Caine]Hur i helvete kan du kalla Lord Of The Rings b-film??[/citat] Om du är lite uppmärksam på vad jag skriver så kanske du senare förstår att jag inte kallade Lord Of The Rings för b -film. Och så skulle jag vilja be om lite vårdat språk. Amatör. [citat=Cjwk] [citat=Adam88] Jo just Lord of The Rings och jag förstår ärligt talat inte hur alla har så oerhört svårt att förstå det...[/citat] Tror ingen fattade det riktigt eftersom ingen annan (eller otroligt få) tycker att det är en B-film plus att förkortningen är LotR vilket även gjorde mig fundersam över vad du menade over and out [/citat] Jag menade bara att jag förstår inte varför vissa har svårt för att förstå att jag inte tycker om Lord Of The Rings. Jag menar alla har inte samma tycke och smak. Men som sagt, vidare diskussion om huruvida man bör tycka om Lord Of The Rings eller inte får utvecklas i någon annan tråd än den här. Tillsist: Förlåt för felaktig förkortning. 0 Quote
Mr.Man Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=Adam88]I sådana fall kan jag säga LoR, för jag gillar dem verkligen inte. (Jag tycker inte att det är en B-film bara för att jag inte tycker den är bra.) Men det har ju mycket med tycke och smak att göra. Jag ser allt som oftast B -filmer som underskattas istället.[/citat] Så du blev överraskad av Lotr för att du inte gillade den? Fattar inte vad du menar, självklart får du tycka vad du vill men vad har det med frågan i tråden att göra? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Cube och Braindead är de bästa b-filmer jag kommer att tänka på. Men sen finns det enormt många fler. 0 Quote
Java ex Machina Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=_nemo_]Från början var ju b-film helt enkelt den andra filmen i ett dubbelnummer på bio. Från 1932 hade man såna dubbelvisningar, där huvudnumret var a-filmen och sen kom b-filmen. Men efter det så har väl den allmänna uppfattningen varit att b:t står för bad.[/citat] jo det är sant, nu när du säger det. jag står rättad. [citat=_nemo_]En b-film är väl en film som är dåligt gjord vad gäller skådisar, regi foto osv, en dålig film helt enkelt?????[/citat] ok men det är väl en s.k. "Turkey", eller "Kalkon"? 0 Quote
Christian van Caine Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Adam, om du var lite uppmärksam så skulle du se att tråden handlar om b-filmer som överraskar, inte någons smak om en film med gigantisk budget & enbart yrkesfolk i alla positioner. jag tror inte de flesta har problem med vad du tycker om filmen, utan att du tycker om den här i helt fel tråd. 0 Quote
_nemo_ Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 oM MAN SKA HÅLLA SIG TILL ÄMNET DÅ SÅ RÄKNAS VÄL eVIL DEAD FILMERNA SOM B-FILMER (IAF ETTAN), OCH DET ÄR BLAND DE BÄSTA FILMER JAG SETT. 0 Quote
_nemo_ Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=Adam88][citat=Christian van Caine]Hur i helvete kan du kalla Lord Of The Rings b-film??[/citat] Om du är lite uppmärksam på vad jag skriver så kanske du senare förstår att jag inte kallade Lord Of The Rings för b -film. Och så skulle jag vilja be om lite vårdat språk. Amatör. [citat=Cjwk] [citat=Adam88] Jo just Lord of The Rings och jag förstår ärligt talat inte hur alla har så oerhört svårt att förstå det...[/citat] Tror ingen fattade det riktigt eftersom ingen annan (eller otroligt få) tycker att det är en B-film plus att förkortningen är LotR vilket även gjorde mig fundersam över vad du menade over and out [/citat] Jag menade bara att jag förstår inte varför vissa har svårt för att förstå att jag inte tycker om Lord Of The Rings. Jag menar alla har inte samma tycke och smak. Men som sagt, vidare diskussion om huruvida man bör tycka om Lord Of The Rings eller inte får utvecklas i någon annan tråd än den här. Tillsist: Förlåt för felaktig förkortning.[/citat] Jag tror inte någon blivit upprörd eller har svårt att förstå at du inte gillar LotR, bara förvirrade för det verkar som du postat ett inlägg i fel tråd. För övrigt så är LotR-trilogin ett mästerverk. 0 Quote
Speero Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 han var väl bakfull som alla oss andra* 0 Quote
ash Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=lilla_farbrorn]Cube och Braindead är de bästa b-filmer jag kommer att tänka på. Men sen finns det enormt många fler.[/citat] jag tycker att cube är alldeles för välgjord för att kallas b-film även om den har låg budget 0 Quote
lilla_farbrorn Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 [citat=ash][citat=lilla_farbrorn]Cube och Braindead är de bästa b-filmer jag kommer att tänka på. Men sen finns det enormt många fler.[/citat] jag tycker att cube är alldeles för välgjord för att kallas b-film även om den har låg budget[/citat] Ja, jag antar att du har rätt. Kom på det senare men samtidigt så beror det ju på hur man definierar begreppet b-film. Cube 2: Hypercube känns ju enormt mycket mer som B-film trots att den hade högre budget. Detta pga att den ser enormt mer amatörmessigt gjord tillskillnad från Cube 1 som förövrigt är riktigt bra. (Antar att det är 3d-effekterna som gör det) Jag har inte läst tråden, för att se vad ni tolkar som b-film men jag tänkte bara på lågbudget och det behöver ju inte betyda samma sak som b-film precis som du säger. För mig har alltid b-filmer varit filmer som fått mig att skrika "fy fan va B!!" 0 Quote
Java ex Machina Posted January 18, 2006 Posted January 18, 2006 kom vi nånsin fram till vad en B-film var? i vilket fall satt jag nyligen och kollade igenom Barb Wire. där har vi en gammal klassiker jag aldrig lyckats hata - allt är lite halvt kalkonigt från den Casablanca stulna handlingen till skådespeleriet till de nu helt daterade referenserna till 90-talsfilmer ("Ever see Batman?"). men samtidigt känns det så äkta på nåt sätt. fotot är rätt snyggt (även om ljusläggningen ibland är lite väl serietidningsaktigt), soundtracket är riktigt bra och fajterna helt ok. dolbymixen på dvdn är också faktiskt riktigt bra. 0 Quote
Recommended Posts