El Turboroberto Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 hej!.. jag håller på en del med ler-animation just nu..stopmotion alltså..men är letar efter bättre lera. Är det någon som vet vad det var för slags lera som användes till figurerna i wallace & gromit?.. jag såg på nåt program att den var väldigt fast och hård..någon som vet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 oj du frågade det jag har undrat i flera år nu köpte lera i går men den va inte tillräckligt hård så jag undrar samma sak som du 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Djungelsmurfen Posted December 27, 2005 Share Posted December 27, 2005 haha, här är en till som undrar.. jag köpte också nån lera som inte va tillräckligt hård för ett tag sen x( 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted December 28, 2005 Author Share Posted December 28, 2005 ja precis..den lera jag använder är inte tillräckligt stabil.. den mosas ihop och håller inte formen.. mkt jobbigt!! så om det finns nån där ute som har någon aning om detta så vore det bra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawo Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Har för mig att dom inte använder lera i wallis & grommit, utan dockor. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted December 28, 2005 Author Share Posted December 28, 2005 jo men det är något slags material som man kan forma som lera ungefär, såg jag på nåt program. Men det kan ju mycket väl vara nån slags plast liknande material eller nåt.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Wallace & Gromit är lera, man ser till och med fingeravtryck i långfilmen :) Plastilina är väldigt bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 [citat=walfridson]Wallace & Gromit är lera, man ser till och med fingeravtryck i långfilmen :) Plastilina är väldigt bra.[/citat] det är också för mjukt 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
walfridson Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 Hm hör på conceptart.com 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 28, 2005 Share Posted December 28, 2005 [ "Proffslera Det här är ännu en typ av modellera av mycket hög kvalitet. Den påminner mycket om plastillina-leran, men är mycket hårdare och kräver ordentlig knådning för att mjukas upp. När leran fått vila en stund återgår den till samma hårdhet. Färdigskulperade föremål är därför inte lika ömtåliga som om de som är gjorda i plastillina." ] Taget från commersen.se -------------------------------------------------------------------------- sök på google.se "lera" 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 a jag rekomenderar proffslera den går att köpa på konstnärsbutiker och hobbybutiker.har själv proffslera och den är utmärkt för att göra leranimationer med därför den är så pass hård Det går qår att smälta ner den och måla på den också. på artistica.se kan man köpa leran 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted December 29, 2005 Author Share Posted December 29, 2005 Tack så mycket.. ska kolla upp det! men heter det proffslera alltså?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Turboroberto Posted December 29, 2005 Author Share Posted December 29, 2005 jag hittade inte nån sån lera på artistica.nu....bara plastilina.. och den är för mjuk ju.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted December 29, 2005 Share Posted December 29, 2005 [citat=El Turboroberto]jag hittade inte nån sån lera på artistica.nu....bara plastilina.. och den är för mjuk ju..[/citat] Jag var på öppet hus på Film i Väst i sommras. De visade upp modeller som några filmanimatörer gjort för en svensk långfilm. Dessa var gjorda i lera. Säkert en sådan där "proffslera". I alla fall, huvudena var gjorda i lera som sagt men de var härdade så det var ingen panik om besökarna kände på dem. Hmm hur kunde de då röra ansiktena när de pratade och gjorde mimer då? Jo de hade massor med lösa delar eller massor av kopior av ansiktena med olika mimik. Man bytte alltså ansikte för varje rörelser i ansiktet. Kropparna hadde ett stålskelett som kostade runt 10 000 kr och var klädda med tyg och nån följsam plast. De sa dock till mina barn att man inte behövde ett sådant stålskelett om man gör filmer för lägre budget. De sa att man kunde använda grov aluminium tråd, inte stål, för den har egenskapen att inte fjädra tillbaka. Detta visste nog ni redan men det kanske är någon som trodde att man knådar om figurerna för varje bild. "Redigering" Hittade hemsidan till teamet bakom filmen. http://www.mullvad.com/molefirstpage/molefirstpage.htm Filmen heter Desmond och träskpatraskfällan. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 [citat=Stefan_holst][citat=El Turboroberto]jag hittade inte nån sån lera på artistica.nu....bara plastilina.. och den är för mjuk ju..[/citat] Jag var på öppet hus på Film i Väst i sommras. De visade upp modeller som några filmanimatörer gjort för en svensk långfilm. Dessa var gjorda i lera. Säkert en sådan där "proffslera". I alla fall, huvudena var gjorda i lera som sagt men de var härdade så det var ingen panik om besökarna kände på dem. Hmm hur kunde de då röra ansiktena när de pratade och gjorde mimer då? Jo de hade massor med lösa delar eller massor av kopior av ansiktena med olika mimik. Man bytte alltså ansikte för varje rörelser i ansiktet. Kropparna hadde ett stålskelett som kostade runt 10 000 kr och var klädda med tyg och nån följsam plast. De sa dock till mina barn att man inte behövde ett sådant stålskelett om man gör filmer för lägre budget. De sa att man kunde använda grov aluminium tråd, inte stål, för den har egenskapen att inte fjädra tillbaka. Detta visste nog ni redan men det kanske är någon som trodde att man knådar om figurerna för varje bild. "Redigering" Hittade hemsidan till teamet bakom filmen. http://www.mullvad.com/molefirstpage/molefirstpage.htm Filmen heter Desmond och träskpatraskfällan.[/citat] det finns många filmer där man knådar om leran 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 30, 2005 Share Posted December 30, 2005 [citat=El Turboroberto]jag hittade inte nån sån lera på artistica.nu....bara plastilina.. och den är för mjuk ju..[/citat] oj för det första var det .nu men du hade rätt det var inte där jag såg den.den finns i alla fall i många konstnärsbutiker 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan_holst Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 %2$s skrev: det finns många filmer där man knådar om leran Möjligt, men inte Wallace & Gromit om jag kommer ihåg den dokumentär rätt den dokumetär on Nick Park de sände på TV för nått år sedan 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymd-musen_sune Posted December 31, 2005 Share Posted December 31, 2005 [citat=Stefan_holst]%2$s skrev: det finns många filmer där man knådar om leran Möjligt, men inte Wallace & Gromit om jag kommer ihåg den dokumentär rätt den dokumetär on Nick Park de sände på TV för nått år sedan[/citat] a den kanske gjord så det vet jag inget om.men jag tror nog dem har de delar som behövs röras t.e.x ögonbryn,mun och ögon i lera som inte härdar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
leranimatör Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 Vad då härdar? wallace och grommit härdar alldrig. Nick park flyttar på armar, ben för varje bild, det ända dem byter är munnarna. det är en munn för varje bokstav punkt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anhool Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 http://www.animateclay.com/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&myfaq=yes&id_cat=2#q13 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 Jag gillar inte när leran är för hård. Då är det knepigt att göra rörelser utan att rubba figuren. Om figurerna säckar, är det bättre att göra ett skelett till figurerna. Ståltråd fungerar utmärkt, med enda problemet att tråden går av om man böjer mycket. Jag tycker det går skapligt om man tvinnar tre eller fler trådar, inte så hårt. Sen kan vanlig spik lindas fast på armar och ben där rätt mycket tvinnad tråd sparas i lederna. Då fördelas böjningarna över ganska stort ställe utan att gå av, mao tråden böjs sällan på exakt samma ställe.Aluminiumtråd går lättare av än ståltråd, tycker jag, men prova gärna. Så här ungefär, från ett lite avsomnat projekt med mycket framtidstro :-) http://www.ida.liu.se/~gse/fotos/gubbe2.bmp Appråpå leran tycker jag inte konstistensen är så kritiskt så länge det är olje-lera. Värre är att färgerna blandar sig, eller att man smutsar ner figurerna från skitiga fingrar (som blir skitiga av leran). Man får räkna med att göra om figurerna ett par gånger, när de blir utslitna, så gör inte så komplicerade figurer. Men jag har för lite erfarenhet för att mina ord skall tas för den absoluta sanningen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagwall Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 Leran som används är NewPlast... Men ditt problem sitter nog i att du inte har något skellett innuti (om du har är det kanske för svagt) för att då ta W&G som exempel så används ett väldigt komplicerat skellett med kulleder mm. Exempel: http://www.jwmm.co.uk/ och den här: http://www.stopmotionworks.com/ NewPlast: http://www.newclay.co.uk/?Continue=+Continue+ En ovärderlig bok i sammahanget: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240516591/qid%3D1066834700/sr%3D2-1/ref%3Dsr%5F2%5F1%5F1/203-6391274-1634329 En till bra länk: http://www.stopmotionanimation.com 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagwall Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 En annan bra bok är Aardmans egen: "Cracking Animation" som jag tror kan beställas på deras hemsida. (http://www.aardman.com) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hagwall Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 Exempel på ett enklare skellett: 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mannemoviemaker Posted January 8, 2006 Share Posted January 8, 2006 skelletten är de ju jätt elätt att få. Köp nån "gummi" figur med böjbara armar och ben å huve på glass bilen lr liknande och klä av den skinnet helt enkelt :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts