Gå till innehåll

Wallace & gromit


El Turboroberto

Recommended Posts

[citat=Hagwall]Leran som används är NewPlast...

Men ditt problem sitter nog i att du inte har något skellett innuti (om du har är det kanske för svagt) för att då ta W&G som exempel så används ett väldigt komplicerat skellett med kulleder mm.

 

Exempel: http://www.jwmm.co.uk/ och den här: http://www.stopmotionworks.com/

NewPlast: http://www.newclay.co.uk/?Continue=+Continue+

En ovärderlig bok i sammahanget: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0240516591/qid%3D1066834700/sr%3D2-1/ref%3Dsr%5F2%5F1%5F1/203-6391274-1634329

 

En till bra länk: http://www.stopmotionanimation.com[/citat]

 

klart man måste ha ett skellet

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, din tråd var nog för hård i förhållande till leran...

Ett billigt alternativ kan vara att täcka skeletten med skumgummi och forma det med en sax och sen sy kläder. Detta ger väldigt flexibla och hållbara dockoer som inte väger så mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har stått och klämt på dockkläder i leksaksaffären mer än en gång. De där Bratz-dockorna och liknande dockor har väldigt detaljerade kläder även om byxorna är lite för långa. Men det borde jag klara att tråckla upp själv. Vad tror du om det?

Att sy dockkläder verkar lite i svåraste laget för mig, även om jag gärna titulerar mig modellbyggare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inom någon vecka nu så ska jag sätta igång med en kortfilm som skall animeras i lera. Så jag får helt enkelt leta upp så bra lera som möjligt och kanske även försöka göra ett skellet. Jag planerar att använda mig av en digital systemkamera. Alltså en stillbildskamera. Det har fungerat bra i tidigare försök. Om någon har några konkreta tips eller synpunkter så är jag tacksam, jag håller ju vanligtvis inte på med animerade filmer. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Appårpå animering med stillbildskamera, jag har numera blivit med en Sony miniDV med NTSC (tyvärr) och lyckades skarva ihop den med min laptop och animateclays programvara (med hjälp av en driver, arnars funkar denna program enbart med webkameror). Verkar funkar skapligt förutom att kameran stänger av sig själv efter ett par minuter. Går denna sovfunktion att stänga av, tror ni? Lite trist när kameran somnar mitt i animeringen.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Verkar funkar skapligt förutom att kameran stänger av sig själv efter ett par minuter. Går denna sovfunktion att stänga av, tror ni? Lite trist när kameran somnar mitt i animeringen.[/citat]

 

Testa att ta ut dvbandet. Jag vet att det fungerar med vissa kameror(min egen tex)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=El Turboroberto]Inom någon vecka nu så ska jag sätta igång med en kortfilm som skall animeras i lera. Så jag får helt enkelt leta upp så bra lera som möjligt och kanske även försöka göra ett skellet. Jag planerar att använda mig av en digital systemkamera. Alltså en stillbildskamera. Det har fungerat bra i tidigare försök. Om någon har några konkreta tips eller synpunkter så är jag tacksam, jag håller ju vanligtvis inte på med animerade filmer. Tack på förhand![/citat]

 

En bra och lagom hård lera hittar du på http://www.panduro.se

Sök på plastelina så ska det finnas förpackningar med "6st korvar" för ca 15-20:-

Den leran är bra och det går ju att blanda alla möjliga nyanser.

Om du ändå ska köpa därifrån reckomenderar jag att beställa 1-2 rullar aluminiumtråd (1,5mm) och sen använda den till skelett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Digital stillbildskamera är alldeles utmärkt om inte bättre till och med. Tänk bara på att köra på helmanuellt, annars kan det bli jobbigt =P

Har du en systemkamera så bör du verkligen köra på den! Då kan du ju prova med lite olika objektiv och få till kort skärpedjup så att det ser proffisager ut. En del kameror kan styras från datorn via programvara också. Detta är at föredra, elelr en trådutlösare då allt petande på kameran bör undvikas då den kommer att få kameran att röras, vilket komemr att synas sen...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rymd-musen_sune]a jag rekomenderar proffslera den går att köpa på konstnärsbutiker och hobbybutiker.har själv proffslera och den är utmärkt för att göra leranimationer med därför den är så pass hård

Det går qår att smälta ner den och måla på den också.

 

 

 

 

på artistica.se kan man köpa leran[/citat]

 

Jag håller på att leta efter proffslera..och jag hittade det på mattonbutiken.se. Men det är bara 1 kg vit lera. Då undrar jag, kan man färga leran till olika färger? eller kanman bara måla på den?.. Eller är det så att proffslerafinns i olika färger??jag hittade nämligen bara vit..

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag vet inte ja... tror inte att det är en så himla bra idé att måla den... skulle nog inte funka. Om den går att färga vet jag inte, du kan ju prova att köpa lite pigment och blanda. Annars reckomenderar jag återigen leran från Panduro. Bara för att den marknadsförs som "lera lämplig för barn" innebär inte det att den är dålig eller lågkvallitativ...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Så, efter otroligt många timmars arbete så är nu mina ler-karaktärer och scener klara. Och nu har jag ett litet problem. Det hela utspelar sig inuti en mörk kyrka på natten. Jag har tre vägger med utskurna kyskfönster. Utanför fönstret har jag spänt upp en greenscreen-duk ca. en meter bort. Duken täcker hela fönstret så att det är helt grön. (Jag skall alltså animera en mörk himmel med måne med hjälp av datorn) Jag har ljussatt inuti kyrkan med lampor med blåa filter på. Greenscreen-duken är också jämnt ljussatt.

 

Och nu till problemet. När jag tittar på greenscreenen med blotta ögat ser det perfekt ut, den är alltså knallgrön. Så fönstrerna är helt gröna och innne i kyrkan är ljuset också perfekt. Men sen när jag ska ta kort (digital system kamera) så blir bilderna inte bra. Den gröna färgen blir väldigt matt, ja nästan grå. Jag tar utan blixt alltså. Jag har försökt hur många gånger som helst att ljussätta ljusare och mörkare, jag har även öppnat och stängt bländaren.

 

Men trots detta så får jag aldrig en grön färg i fönstret (i bilden från kameran) och kan därför inte keya ut det i premiere.

 

Hoppas på lite hjälp!=)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=El Turboroberto]Så, efter otroligt många timmars arbete så är nu mina ler-karaktärer och scener klara. Och nu har jag ett litet problem. Det hela utspelar sig inuti en mörk kyrka på natten. Jag har tre vägger med utskurna kyskfönster. Utanför fönstret har jag spänt upp en greenscreen-duk ca. en meter bort. Duken täcker hela fönstret så att det är helt grön. (Jag skall alltså animera en mörk himmel med måne med hjälp av datorn) Jag har ljussatt inuti kyrkan med lampor med blåa filter på. Greenscreen-duken är också jämnt ljussatt.

 

Och nu till problemet. När jag tittar på greenscreenen med blotta ögat ser det perfekt ut, den är alltså knallgrön. Så fönstrerna är helt gröna och innne i kyrkan är ljuset också perfekt. Men sen när jag ska ta kort (digital system kamera) så blir bilderna inte bra. Den gröna färgen blir väldigt matt, ja nästan grå. Jag tar utan blixt alltså. Jag har försökt hur många gånger som helst att ljussätta ljusare och mörkare, jag har även öppnat och stängt bländaren.

 

Men trots detta så får jag aldrig en grön färg i fönstret (i bilden från kameran) och kan därför inte keya ut det i premiere.

 

Hoppas på lite hjälp!=)[/citat]

 

 

Har du testat lite olika vitbalanseringar? Det brukar kunna fungera. Men annars så kan du ju maska ut fönstrena. Du behöver ju inte keya ut det. Det skulle vara roligt att se lite bilder från ditt projekt! Kan du inte lägga upp några?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du ljussatt utanför kyrkan med vitt ljus? Kanske det blå ljuset "överröstar" det gröna som lyser in genom fönstren? Vad händer om man brassar på med mer ljus på det gröna och kanske lite vitt ljus på insidan och inte bara det blå?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...