TDA Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 [citat=DanceK]Vad ni missar är, att dagens piratkopierande/fildelande egentligen är civil olydnad, vars syfte är förändring. Medan piratkopierins syftar på något olagligt, kallar sig folk idag Pirater med stolthet. Kort sagt kan man säga att piratrörelsen är för fri spridning av kultur(alla vet hur invecklad den frågan egentligen är.) Men det är en intressant fråga (vare sig ni tror mig eller inte): Vad tycker ni om civil olydnad som metod för att förändra mediasamhället? Vilka metoder skulle kunna få ER mer sympatiska till piratrörelsen?[/citat] Vad vill ni uppnå med denna civila olydnad då? Alternativa betalningssystem för digital media? Varför skulle det vara bättre att betala för en produkt genom skatt, höjda bredbandsavgifter etc? Vad är det för fel på ett system som bygger på att man betalar för kopia/visning? 0 Quote
DanceK Posted November 1, 2005 Author Posted November 1, 2005 - Vad vill vi uppnå? En situation där folk kan byta kultur fritt med varandra utan att stämmas av upphovsrättsinnehavare eller hindras av DRM-skydd. - Varför det skulle vara bättre genom nätet än butiken? Fildelningsnätverken är den i särklass effektivaste vägen att sprida media i världshistorien. Alla kan sprida allt till alla, det finns inga distributörer, inget begränsat utbud eller slutsålda utgåvor. Allt kan kopieras oändligt till alla. Självklart är det bättre än att åka till affären... eller? - Varför inte betala per kopia? Som jag tolkar senaste tidens utveckling har tekniken sprungit ifrån den eran, precis som introduktionen av videon innebar ett steg från eran då vi enbart kunde betala per visning. Idag kan vi skapa en kopia av en hel film med ett par knapptryckningar och det tar bara sekunder. Den enskilda kopian har inget värde när det är så enkelt. Därför behövs det ett system som inte grundar sig på kopior. 0 Quote
qwertyunion Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Måste ni hålla snacka om en massa pirater! lägg ner och koncentrera er på julen som snart knackar på våra dörrar. Det var som en lätt vindpust svepte över mig när jag satt i min stol och tänkte på den. det. julen är allt men samtidigt ingenting. Man ska inte tänka på den goda maten och presenterna, utan man ska tänka på alla de härliga filmpremiärnerna och att ungås med familjen. Julen förra året kom så plötsligt att den välte omkull mig. Denna jul kommer precis i rätt tid. Jag längtar efter de goda lussebullarna, gröten, pepparkakorna och korven. Även längtar jag efter jultomten som så sött brukar komma med paket till mig. Sen blev det svart... 0 Quote
Mr.Man Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 [citat=qwertyunion]Måste ni hålla snacka om en massa pirater! lägg ner och koncentrera er på julen som snart knackar på våra dörrar. Det var som en lätt vindpust svepte över mig när jag satt i min stol och tänkte på den. det. julen är allt men samtidigt ingenting. Man ska inte tänka på den goda maten och presenterna, utan man ska tänka på alla de härliga filmpremiärnerna och att ungås med familjen. Julen förra året kom så plötsligt att den välte omkull mig. Denna jul kommer precis i rätt tid. Jag längtar efter de goda lussebullarna, gröten, pepparkakorna och korven. Även längtar jag efter jultomten som så sött brukar komma med paket till mig. Sen blev det svart...[/citat] så mycket text, så lite substans. 0 Quote
Tomas T Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Till Dance K: Ja men då subventionerar väl de som betalar för sig oavsett distributionsform de som tycker det ok att sno åt sig.Då undergrävs basen för produktionen,kalla det för kultur eller inte men det är likt förbannat tjänster och produkter.Risken finns väl att bredbandsleverantörerna börjar ta betalt efter nedladdad mängd och då slår ni knut på er själva. Då kan ni väl istället försöka så ihop er och etablera alternativa livsformer,samhällen och enbart producera kultur av ren idealism för varandra! 0 Quote
T-kock Posted November 1, 2005 Posted November 1, 2005 Jag är en tjuv. Jag laddar mest ner filmer. Jag gör det av olika anledningar. Ibland är det filmer som går på bio som är intressanta. Jag har inte råd att se varje film jag vill se på bio och då får man helt enkelt prioritera. Visar det sig sen att den film jag laddade ner är riktigt bra så går jag och köper den när den kommer ut. Men mest av allt laddar jag ner filmer pga. det värdelösa utbudet på svenska biografer. Det kan tyckas motsägelsefullt tillsammans med det jag skrev ovan men har man en filmsmak som är annorlunda än den stora massan (läs typ Freaky Friday och liknande skit) så är det jävligt jobbigt att sitta och vänta på att en film kommer ut på video i Sverige åratal efter att den kom ut. Som exempel kan vi ju ta Freddy vs. Jason och Shaun of the Dead. Shaun of the Dead inköptes senare samma dag som den kom ut. Freddy vs. Jason var dock ingen höjdare så den är inte inköpt ännu, kanske när jag hittar den till ett bra pris. 0 Quote
Tomas T Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10914644.asp 0 Quote
infinite_emma Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Allt-som-oftast när det gäller diskussioner i största allmänhet väljer man en sida, och "håller" på den, försvarar den och söker argument för att få den vattentät. Så förstås också med fildelning. Det slår mig varje gång att man gör det så himla lätt för sig att förutsätta att förespråkare för motsatt sida är det ena eller det andra. I det här fallet tycker jag att man gör det jättelätt för sig själv genom att kalla fildelare tjuvar. På ett enkelt sätt har man kategoriserat en grupp, och kan med gott samvete ignorera alla nyanser. Tekniken att fildela är här - på gott och ont. När tekniken har gjort framsteg historiskt sett, har stora grupper befunnit sig "utanför" och inte passat in. De alllra flesta industrier, arbeten och yrken, har påverkats av tekniknologiska framsteg. Mindre personal krävs och hela yrkeskårer har försvunnit. Det är ren galenskap att hålla fast vid något gammalt (kommersiellt sett) av moraliska skäl, självklart. Sen kan man förstås diskutera värdet av att arbeta för att hålla fast vid moraliska värderingar, och hur mycket man ska rucka på dessa. För mig personligen, är fildelning ett symptom på just detta. Nu är det inte kommersiella intressen som håller i innovationerna, det kommer från vanliga svennar. Distributionskanalerna tappar inkomstbringande aktiviteter för att det helt enkelt inte finns ett behov längre - och då jag inte det minsta oroar mig för stora produktionsbolag, så känns det som att video-handlaren på hörnet ligger risigt till. Man kan, som vissa, hävda att det är omoraliskt och tjuvaktigt att använda sig av sagda teknik, och av princip betala för sina produkter på ett eller annat sätt. Vilket, och detta förvånar nog inte särskilt många, de flesta fildelare faktiskt gör. Otaliga exempel finns på detta. Så även i denna tråd - t.ex. killen som laddar hem anime men betalar för det när det finns möjlighet. Personligen går jag ALLTID och ser svensk film på bio, för att stötta svensk filmindustri, betalar dessutom ALLTID för mina äventyrs-spel som lever ett ganska marginellt liv i den kommersiella världen. Vi är alla konsumenter, och undersökningar har visat att när möjlighet ges, är det framför allt fildelare som köper (ja just det, betalar för) produkter online. Detta är inte svart eller vitt - fildelning har snabbt blivit ett konsument-verktyg som jag ser det, och kommersiella intressen måste utvecklas för att ta hänsyn till det. Exakt hur det ska gå till, borde vara den stora diskussionen, inte om huruvida någon måste erkänna sig själv som tjuv. Tekniken är här, och den används. Antalet fildelare växer, och utbudet för teknologin måste växa i takt med detta faktum. Man kan bara inte kräva att människor ska invokera något slags moraliskt tänkande. Det säger sig självt att skulle man hålla fast vid moraliskt tänkande, hade vi inte ens haft traktorer på våra fält, idag, eftersom det tog bort viktig inkomst för människor när den tekniken introducerades. Hur det ska gå till, denna övergång där vissa yrkeskårer igen kommer att försvinna och nya uppstå, vet inte jag. Det finns förvisso redan nu försök att komma tillrätta med detta problem, att synka sig med behovet, och det är naturligtvis bara en tidsfråga innan saker och ting faller på plats. Men även efter det kommer folk att lyssna på varandras CD-skivor, kommer att se på film tillsammans, låna och kopiera, precis som förr. När nöjes-industrierna ser en ljusning - när det ser möjligheter att tjäna pengar, kommer det inte kännas som ett hot längre. Det är möjligheterna av utvecklingen som man måste fokusera på, inte kräva att folk stannar i utveckling för att kommersiella intressen inte hinner med. Konstnärliga uttryck kommer alltid att finnas. Men inkomst-bringande källor kommer definitivt att se annorlunda ut, helt enkelt. 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=Tomas T]Till Dance K: Ja men då subventionerar väl de som betalar för sig oavsett distributionsform de som tycker det ok att sno åt sig.Då undergrävs basen för produktionen,kalla det för kultur eller inte men det är likt förbannat tjänster och produkter. Risken finns väl att bredbandsleverantörerna börjar ta betalt efter nedladdad mängd och då slår ni knut på er själva. Då kan ni väl istället försöka så ihop er och etablera alternativa livsformer,samhällen och enbart producera kultur av ren idealism för varandra![/citat] Mycket bra inlägg, kan vi få ett konstruktivt svar på detta från Piratbyrån? :) 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Till infinite_emma: Både du och DanceK pratar om alternativa sätt att finansiera konstnärliga uttryck. Du säger att "bitarna faller snart på plats" och DanceK menar att det inte borde vara så svårt att hitta en "tredje betalningsprincip". Men, en än gång, hur ska den då se ut? Piraterna klagar på att branschen är stel och vägrar uttnyttja ny teknik, men vad ska de göra då? Bara skänka bort sina produkter? Faktum är att piratkopieringen idag bärs upp av att det stora flertalet inte kopierar. Men som pirat borde man ju rimligtvis tycka att alla har samma rätt till kopiering. Tänk då om alla verkligen skulle kopiera, hur skulle då nyproduktionen finansieras? Det kanske till slut skulle sätta stopp för fildelningen, om det inte fanns några nya filer att dela... 0 Quote
DanceK Posted November 2, 2005 Author Posted November 2, 2005 Tomas T: Angående artikeln. Det är rätt tänkt att sälja filmer över nätet. Lägg dock märke till var de lägger krutet: PÅ KOPIERINGSSKYDDEN. Tänk då att folk lika gärna kan hitta sina filer fritt, utan liknande hinder. Jag tror att de skulle tjäna på att sälja sina filer utan skydd. De går att piratkopiera hur de än vänder på sig, lika bra att visa lite förtroende för sina konsumenter istället. Dessutom missar det nya systemet att utnyttja fildelningsnätverken. En centralserver-baserad distribution kommer aldrig nå upp i de hastigheter vi har på DC och BitTorrent idag. Vill man köra på DRM-principer skulle man delat ut filen kodad och låtit folk köpa en liten nyckel-fil. Jag tycker detta utmärkt visar branschens stora stelbenthet. TDA: Som sagt, piraterna har många många förslag. Resten av folket har säkert ännu fler. Jag har redan presenterat några av dem. Jag har dock aldrig sett en enda undersökning där nöjesbolagen försöker ta reda på hur det skulle kunna se ut. Hade jag sagt för 40 år sedan att folk snart skulle börja ha bio hemma, skulle folk tro jag var knäpp. Steget till laglig fildelning är inte så himla långt. 0 Quote
infinite_emma Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=TDA]Till infinite_emma: Både du och DanceK pratar om alternativa sätt att finansiera konstnärliga uttryck. Du säger att "bitarna faller snart på plats" och DanceK menar att det inte borde vara så svårt att hitta en "tredje betalningsprincip". Men, en än gång, hur ska den då se ut? Piraterna klagar på att branschen är stel och vägrar uttnyttja ny teknik, men vad ska de göra då? Bara skänka bort sina produkter? Faktum är att piratkopieringen idag bärs upp av att det stora flertalet inte kopierar. Men som pirat borde man ju rimligtvis tycka att alla har samma rätt till kopiering. Tänk då om alla verkligen skulle kopiera, hur skulle då nyproduktionen finansieras? Det kanske till slut skulle sätta stopp för fildelningen, om det inte fanns några nya filer att dela...[/citat] Ja, det är ju det som är det stora dilemma teoretiskt sett. Om ingen betalar, hur ska man kunna leva på det? Men betyder det verkligen att ingen betalar? Som sagt i min post - majoriteten av fildelare shoppar faktiskt, när möjlighet gives. Det finns flera undersökningar som stödjer det, så om man tar ett steg tillbaka och kollar hur det rent praktiskt fungerar och släpper teoretiska resonemang, så finns det fler möjligheter än man tillåts tro i ett debatt-läge där man måste vinna viktiga poänger, här och nu. Jag har personligen fnulat på mjukvaror. Jag har noterat på jobbet att de flesta mjukvaru-producenter är rätt "på" när det gäller licenser osv, men verkar vara slappa när det gäller privat kopiering och delning av programmen, flera släpper t.o.m fullt användbara demos. När jag läst runt, verkar det som de flesta mjukvaruproducenter känner att om någon laddar ner deras produkt i ett fildelningsnätverk så ökar chanserna att samma person, efter att ha lärt sig produkten och vara van vid den, väljer just den när det är dags att starta företag eller jobba. Flera verkar dessutom ha en "betala för support"-princip, vilket jag tycker verkar vara en smart lösning för just mjukvaror. Nu har program-distributörer haft en längre tid på sig att vänja sig vid detta, och verkar ha hittat vägar som funkar för dom. Det är ju inte heller säkert att det stannar vid detta, finns säkert fler vägar att ta. När det gäller nöjes-industrin har jag personligen inga funderingar. Jag har läst en del vettiga inlägg, tänker inte försöka sälja dom som mina egna funderingar - men det finns idéer att hitta om man läser runt lite. Där samma sak, säkert obruten mark att hämta in, bara man ser möjligheten. Man skulle kanske kunna tro att det är mitt ansvar att ge dig lösningen på problemet. Min poäng med det jag skrev var inte så mycket att argumentera för fildelning, som det är för att konstatera att den är ett faktum och finns, och man måste "gilla läget". Jag hatar situationer som innebär "gilla läget". Alltför mycket i livet går ut på det. Oftast slutar det ju med att saker löser sig, och jag trivs rätt bra med saker och ting, men icke desto mindre är det fruktansvärt frustrerande när dessa situationer dyker upp. Tror att de flesta av oss känner igen den frustrationen. Det spelar ju ingen roll, om du eller jag har några vettiga alternativ till att dra in pengar - när fildelning är ett faktum. Att jag personligen väljer att se det som en konsument upplysning, att andra ser det som en fri bank, och den tredje gruppen som ett hot, är egentligen helt irrelevant, i det stora hela. För att utvidga traktor-exemplet. Nu står traktorn där, på gården. Ska du som riskerar att förlora ditt jobb hos bonden välja att lägga dig framför hjulen i protest? Ska du skälla ut bonden, och kalla honom omoralisk tjuv som stjäl din inkomst? Ska du kräva att bonden hittar en ny inkomstkälla till dig? Eller ska du kanske rentav lära dig att köra traktorn? Hur många som helst, har motvilligt fått lov att ändra sig, för att teknologin har varit framme, och om än personliga tragedier i några fall, så i de flesta har det till slut varit rätt bra. Alltså - alternativen som finns är inte alltid helt tydliga, och det är jäkligt deprimerande när man sitter på jobbet och märker att man har mindre och mindre värde, och man måste förbereda sig för att ändra om i sitt liv. Det har hänt mig, jobbar i en mycket rörlig teknologisk värld, som från början var ett rent hantverk. Det har gått bra för mig, mindre bra för andra. När det gäller fildelning känner jag tillförsikt - inte alls samma frustration som de som så att säga ertappats med byxorna nere, men det är ju för att jag som konsument helt plötsligt har ett fantastiskt verktyg att ekonomisera mina utlägg med. Jag har dock fullt förtroende för alla människor som skapar, och på människors nyfikenhet och innovativitet (om det nu finns ett sånt ord!). Kan inte vara annat än övertygad om att det kommer att lösa sig, att andra vägar kommer att hittas, om inte den processen redan startat. För det har det gjort förr. Detta är inget nytt, och det kommer att hända igen i andra sammanhang. 0 Quote
axx0 Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=Tomas T]http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_10914644.asp[/citat] Gör det något om jag spekulerar? Tjänsten kommer inte att fungera för mig, dessutom så kommer den att ha ett pris som jag enbart kan acceptera om jag skickar specifikationen till dem och de realiserarar dem (ungefär som allofmp3). 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Till DanceK: Säg att all media verkligen släpptes fri för kopiering. Istället för betalning per kopia köper bredbandsleverantörerna rättigheterna och erbjuder dom till sina kunder. Du tror inte att detta kanske skulle medföra höjda avgifter för dig som kund? Så om nu din månadskostnad för ADSL skjuter i höjden men du slipper betala för DVD'er, vad har du uppnått? Skulle piraterna vara nöjda då, eller är det kanske så att pirater vill ha kakan lagligt men inte behöva betala för den alls? 0 Quote
DanceK Posted November 2, 2005 Author Posted November 2, 2005 ... Därmed kanske det inte är bästa lösningen att bredbandsleverantörerna köper rättigheter. Vill man nödvändigtvis sälja kopior på nätet kanske man kan göra det till rimliga priser. Om jag säljer 1000 DVD-filmer för 200 spänn styck eller 10 000 filer för 20 spänn styck är ju min inkomst densamma. Kommer jag då sälja 10 ggr fler filer än DVD-filmer om jag tar ut 1/10 av priset? Det finns naturligtvis ingen garanti för det, men en fler kanaler till inkomst är betydligt bättre än färre. Och det finns betydligt större potential inom filmarknaden än inom DVD-marknaden i ett land som Sverige, det kan jag garantera. Det verkar på dig TDA som att du tror att det är ett stort problem att utforma en modell för fildelning som gynnar alla, precis om videon gjorde när den kom. Är det så? Tänk ändå att introduktionen av videon, kasettbandspelaren och bredbanden alla skapat rabalder bland producenter som tror att de kommer att bli sönderkopierade och förlora allt. Men under hela min livslängd och mina föräldrars har bara marknaden och intresset för film och musik bara ökat. 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Till DanceK: Nödvändigtvis och nödvändigtvis, vad man vill är att ha betalt. Du kan säkert få producenter att acceptera betalning på annat sätt än för kopia men betala kommer man bli tvungen till. Så lösningen är nog precis som sagt vettiga nerladdningstjänster (med bra priser) men det kommer ju inte leda till er utopi. Dvs fri spridning av kultur utan risk att bli stämd. 0 Quote
axx0 Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=TDA]Till DanceK: Nödvändigtvis och nödvändigtvis, vad man vill är att ha betalt. Du kan säkert få producenter att acceptera betalning på annat sätt än för kopia men betala kommer man bli tvungen till. Så lösningen är nog precis som sagt vettiga nerladdningstjänster (med bra priser) men det kommer ju inte leda till er utopi. Dvs fri spridning av kultur utan risk att bli stämd.[/citat] Även om det finns vissa som vill gå det där sista steget du nämner där, så är det inte alla. Däremot så skulle det vara en klar förbättring jämfört med dagsläget då valet står mellan att inte köpa då varan inte finns tillgänglig, eller att ladda ner varan. 0 Quote
mjg Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 Tillgänglighet gör tjuven heter det ju. Enligt piraterna så är något som är så tillgängligt att det inte går att stoppa inte längre tjuveri. Det måste innebära att - ponera - om butikerna var obemannade och tekniskt obevakade så skulle det vara helt okej att gå in och stoppa fickorna fulla utan att betala i automaten. Piraterna skulle då givetvis kräva att lagen måste ändras. Egentligen är piraterna extremkommunister. Dom drömmer om en värld utan egendomar. Detta är sunt, men vill man ha ett sånt samhälle så får dom nog börja sin revolution på annat sätt och sluta flumma med något så trivialt som fildelning. Eller - så menar dom att egendom bara gäller fysisk egendom - inte intellektuell egendom. Isåfall är dom extremt materialistiska. Själv sätter jag större värde på ett konstverk än en pryl - för mig är t.ex. musik större än en bil - en bok viktigare än en EU-moppe. Piraterna är med andra ord ytliga materialister. Trista och småborgerliga. Den civila olydnaden är knappt mätbar. En fråga till piraterna: Om man i framtiden även kan "beama" (teleportation) materiell egendom - innebär detta att ALL egendom bör tillhöra alla? Även er egen egendom? Eran iPod? Eran dator? Era pengar? 0 Quote
DanceK Posted November 2, 2005 Author Posted November 2, 2005 Men titta nu vad som har hänt. Jag ställde frågor om APB på ett filmarforum och vi talar redan om metoder att legalisera fildelningen. Detta är vad filmbolagen skulle gjort dagen då de hörde talas om Kazaa. Detta bekräftar bara vad Piratbyrån står för: Antipiratbyrån är ett stort misslyckande, en felaktig idé, en lösning som bara gjorde problemet värre. Kan åtminstonne pirater och antipirater vara överens om detta: Dialog oss emellan kommer att lösa problemet mycket fortare än rättegångar och varningsbrev någonsin kan göra? 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=DanceK]Men titta nu vad som har hänt. Jag ställde frågor om APB på ett filmarforum och vi talar redan om metoder att legalisera fildelningen. Detta är vad filmbolagen skulle gjort dagen då de hörde talas om Kazaa. Detta bekräftar bara vad Piratbyrån står för: Antipiratbyrån är ett stort misslyckande, en felaktig idé, en lösning som bara gjorde problemet värre. Kan åtminstonne pirater och antipirater vara överens om detta: Dialog oss emellan kommer att lösa problemet mycket fortare än rättegångar och varningsbrev någonsin kan göra?[/citat] Branschen måste acceptera att Internet som distributionskanal är här för att stanna. Ni pirater måste acceptera att man ska betala för det man konsumerar. Allt detta prat om att hitta nya betalningsformer känns som rena rökridåer för den underliggande åsikten att man inte borde behöva betala alls. 0 Quote
axx0 Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=TDA] Branschen måste acceptera att Internet som distributionskanal är här för att stanna. Ni pirater måste acceptera att man ska betala för det man konsumerar. Allt detta prat om att hitta nya betalningsformer känns som rena rökridåer för den underliggande åsikten att man inte borde behöva betala alls.[/citat] Likväl så lyser bättre tjänster med sin frånvaro... Det sägs ofta att "Det är omöjligt att konkurera med gratis", det är inte hela sanningen då det går utmärkt att konkurera med gratis om man har en bättre vara. Det är omöjligt att konkurera med gratis om man har en sämre vara. Fokus för vissa organisationer borde istället ligga på att göra en tvärvändning och förbättra sina tjänster så att de överträffar fildelningsnätverken. Så länge de envisas med att ta fram nya och sämre metoder och tjänster så är de dödsdömda. Piratkopiering i all ära, men när tekniken har nått så långt att (nästan) vem som hellst har råd med distribution och marknadsföring så ter sig nuvarande strukturer dödsdömda. Vad gäller musik så är det fullt möjligt med lite sparande att sköta inspelningen själv, filmer kan bli lite dyrare men det är också fullt möjligt. 0 Quote
DanceK Posted November 2, 2005 Author Posted November 2, 2005 [citat=TDA]Ni pirater måste acceptera att man ska betala för det man konsumerar. Allt detta prat om att hitta nya betalningsformer känns som rena rökridåer för den underliggande åsikten att man inte borde behöva betala alls.[/citat] För att vi skall betala måste branschen som axx0 säger ge oss något att betala för. Skulle du betala 5 spänn för ett ruttet äpple om du kan få ett färskt gratis? Den stora förändringen för branschen tror jag är att de inte kan kontrollera konsumtionen längre. Förut fick vi ingen film om inte de sålde den till oss. Nu kan vi få film ändå, så de måste hålla sig framme och tillgodose våra behov för att sälja. Det är vad det handlar om egentligen: kontroll. 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=DanceK] För att vi skall betala måste branschen som axx0 säger ge oss något att betala för. Skulle du betala 5 spänn för ett ruttet äpple om du kan få ett färskt gratis?[/citat] Avsaknaden av bra tjänster kan förklara piratkopiering men inte rättfärdiga den. Du säger "få ett färskt gratis". Jag säger att det är "gratis" bara för att du stjäl det... 0 Quote
axx0 Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=TDA] Avsaknaden av bra tjänster kan förklara piratkopiering men inte rättfärdiga den. Du säger "få ett färskt gratis". Jag säger att det är "gratis" bara för att du stjäl det...[/citat] Antag nu att det fanns någon som sålde färska äpplen, då skulle jag inte behöva stjäla. I nuläget har jag 2 val: gratis / var utan. 0 Quote
TDA Posted November 2, 2005 Posted November 2, 2005 [citat=axx0] Antag nu att det fanns någon som sålde färska äpplen, då skulle jag inte behöva stjäla. I nuläget har jag 2 val: gratis / var utan.[/citat] Ja, det saknas helt klart en vettig försäljning av färska äpplen. Det måste förbättras. :) Men som sagt, det må förklara piratkopiering men det rättfärdigar den inte. 0 Quote
Recommended Posts