Gå till innehåll

Naken tjej!


Xexor

Recommended Posts

i helgen spelade vi in ganska intima scener för skådespelarna. tjejen skulle klä av sig till Bh och killen bar överkropp och sedan skulle de kramas och kyssas. detta stod med i manus från början och var en naturlig del av filmen. på det sättet föreföll det naturligt för skådisarna. men naturligt vis var det lite jobbigt för dem att ha 25 teamarbetare som stod och tittade så vi minimerade teamet helt enkelt. i de klippen som de är "intima" så var det bara regissör, fotograf, scripta, ljudtekniker och inspelningsledare närvarande. dvs b- och c-foto ut, b-ljud ut, scripta assistent ut, smink och kostymör ut och så vidare. scenerna gick jättebra och stämmningen var lugn.

 

/bleckert

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ljudfjollan]Oj, vad alla killar är patetiska!

Jag med.

Bara för att det står "naken tjej" i rubriken har 7 miljarder varit inne och läst.

 

;)[/citat]

 

Eller så är kanske naket i film det ultimata tabut för en nybörjare, vill säga om man inte gör snuff... Därav alla inträden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller helt klart med Gorse! Dagens filmer börjar bli aningen för mycket blaj som det hette. Jag anser att antydningar ger så mycket mer. Man sluter inte cirkeln, utan låter publiken själva få tänka. Man känner mer igen sig. Skippa blajet och försök till antydan. De brukar funka minst lika bra om inte bättre!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Sebastion]Jag håller helt klart med Gorse! Dagens filmer börjar bli aningen för mycket blaj som det hette. Jag anser att antydningar ger så mycket mer. Man sluter inte cirkeln, utan låter publiken själva få tänka. Man känner mer igen sig. Skippa blajet och försök till antydan. De brukar funka minst lika bra om inte bättre![/citat]

 

Är inte säker på vad "blaj" betyder, men jag antar att ni syftar på visuellt frossande i våld eller naket ?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Riverman]ärligt, hur viktigt är det att tjejen ska vara naken (att visa sina behag i bild)?! jag ser bara det filmandet som en ursäkt för en kåt ungdom att få se en tjej naken.. sorgligt![/citat]

 

 

Sorgligt? Det är alldeles för lite naket i svensk film. Och varför tror du att det bara är ungdomar som man vill kåta upp? Menar du filmarna? Varför inte ta chansen? De som ställer upp, ställer ju upp av fri vilja, inte sant?

 

Om man vill att en film ska säljas finns många knep. Naket är bara ett av dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag var väldigt otydlig med det jag menade.. vad jag menade var själva regisören som vill att en tjej ska ställa upp på en naken scen. jag kan inte se att just en scen där man får se tjejen naken är viktig i historian, utan att ha läst den. regisören vill ha med en naken tjej för att han ska ha en anledning till att filma naket, inget annat. frågan är om han själv skulle offra att visa sig naken i sin egen film? om han inte skulle våga det så förtjänar han ingen skådis att göra det heller.. det hela började ju med att han ville ha tips om hur han övertalar en tjej att ställa upp på en naken scen. jag är inte emot naket i film, jag tycker bara att jag vädrar kåt kille som ska göra en "amatörfilm" som avsikt att få med en tjej som han är sugen på att se naken.. och det tycker jag är sorligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Riverman]ärligt, hur viktigt är det att tjejen ska vara naken (att visa sina behag i bild)?! jag ser bara det filmandet som en ursäkt för en kåt ungdom att få se en tjej naken.. sorgligt![/citat]

 

Ja du, för att slippa upprepa mig kan jag länka dig till en annan liknande tråd som urartat till en diskussion om hurvida överdrivet (och äkta) våld kan berättigas?

 

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?p=30063#post30063

 

Jag finner det ironiskt nog barnsligt när folk väljer att kommentera betydelsen av naket i film. Själv har jag sett många sexplotation-filmer från 60- och 70-talet som är på tok mycket bättre i sina skildringar av samhället och människan etc. än de allra flesta mainstream-filmer vare sig det är Hollywood eller independent. Så jag är i allra högsta grad för naket och sex i film!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Riverman]jag var väldigt otydlig med det jag menade.. vad jag menade var själva regisören som vill att en tjej ska ställa upp på en naken scen. jag kan inte se att just en scen där man får se tjejen naken är viktig i historian, utan att ha läst den. regisören vill ha med en naken tjej för att han ska ha en anledning till att filma naket, inget annat. [/citat]

det där var sannolikt det dummaste jag har läst i hela mitt liv. var snäll och försvinn. du är oönskad.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Riverman]Jag menar inte genrellt att regisörer tar med naket för att de ska få chansen att se personen naken.. jag bara fick det intrycket av personen som startade detta ämne i forumet.[/citat]

 

Beror på hur gammal regissören ifråga är. Kanske är han är kåt fjortis, eller en musikvideo-regissör som älskar att skildra när det går vilt till; han kan även vara en surrealist á la Bunuel. Vad spelar det för roll, egentligen?

 

[citat=Riverman]mattsand, du är en tönt![/citat]

 

Jag har själv varit beskylld för lite personangrepp här, men detta är rätt patetiskt och lågt. Du verkar ta det personligt, med andra ord - kan det vara så att du snackar om dig själv när du beskriver en "regissör" som skildrar naket bara för att se lite kvinnokött? Har jag genomskådat dig, och definera vad en "tönt" är för något?

Länk till kommentar
Share on other sites

"det där var sannolikt det dummaste jag har läst i hela mitt liv. var snäll och försvinn. du är oönskad.

 

/mattias"

 

Någon som menar att detta ändå inte är personangrepp?

 

Till final_cut:

Nej, du genomskådade mig inte, trots att jag vet att man oftats stör sig på sidor hos människor som brukar vara ganska lika ens själv, så kan jag säga att detta var inte fallet. jag ville bara få en annan vinkel i ämnet. visst är det lågt med personangrepp, men när en skriver till en att man ska försvinna och är oönskad för att ens åsikter skiljer sig från den andres... då tycker jag det är patetiskt..

 

för att avsluta detta vill jag bara säga att jag är varken för någon Hollywood production code eller censur. jag hatar att man i amerika skymmer svordommar med bip-ljud och censurerar nakna kroppsdelar. jag vet inte riktigt, men jag reagerade bara på att personen vill ha tips och knep om hur man övertalar en tjej att ta av sig för en scen. och som jag skrev tidigare, att vinkla ämnet lite anorlunda.

 

ber om ursäkt för min otydlighet som resulterat till flera inlägg, när det kunde ha räckt med ett.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ronnie]Inte ett inlägg till som på något sätt handlar om personpåhopp.[/citat]

[citat=Riverman]...Någon som menar att detta ändå inte är personangrepp?...[/citat]

 

Styrkan med att bra forum är att man kan avstå från att bemöta personangrepp helt och hållet. Om man tycker att någon beter sig dumt, så behöver man inte imitera beteendet. Stupid is, who stupid does, sa Tom Hanks häromkvällen på teve. (Förlåt Ronnie om jag lade till ytterligare ett inlägg.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte bättre att komma tillbaka till själva ämnet?

Eller glömma allting och inse att vi redan svarat på alla frågor genom en av dom längsta forum på voodoo. =)

Det finns många knep för att filma naket, men det bästa knepet är ju ändå att man ska kunna lita på varandra.

 

Varför är den här scenen så viktig för teamet?

Hur kan vi göra det på enklast sätt för att hålla oss på samma nivå som skådespelarna?

Vad får vi ut av scenen och hur kan den filmas?

 

Sedan så pratar man med skådespelarna så att dom vet varför, och hur scenen ska göras.

Är scenen så viktig för teamet att dom inte kan ta bort den pga att skådespelarna inte vill göra den. (Ja, då får helt enkelt filmteamet ta sig i kragen och inse att det var fel av dom att ta in skådespelarna i filmen utan att informera klart och tydligt om denna nakenscen)

 

Vill dom fortfarande ha nakenscenen så får dom väll skaffa nya skådisar.

 

Jag tycker att allt som filmas naket kan göras på ett mycket enklare sätt, och inte visa så mycket av det "nakna"

Det är ju ändå tittaren som ska förstå att personen är naken, dom behöver inte se det.

 

Samma sak som i en film där en dörr öppnas (kanske dåligt ex:)

Man behöver inte se att dörren öppnas. Räcker med att lägga in ett ljud så fattar man att dörren öppnas och någon går in, ut.

 

Gör det inte jobbigare än vad det redan är, och kom med lite tips istället för att bråka med varandra. =)

 

MVH:

Roger Öberg

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jimboyummin]När Paul Verhoven skulle spela in duschscenen i Starship Troopers, där man verkligen ser att alla e nakna, regisserade han naken för att skådisarna skulle känna sig bekväma... så jag håller med om att det kan va en bra idé.[/citat]

 

Lars von Trier gjorde samma sak när han regisserade Idioterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Om jag gillar vapen, våld, snygga tjejer och snygga bilar, gör jag alltså en film om vapen, våld, snygga tjejer och snygga bilar. Tycker inte att syftet behöver vara mer konstnärligt än så, och tycker inte att man ska behöva en sublimerad förklaring till varför man vill visa någonting.

 

Vill jag ha en nakenscen i min film för att jag gillar nakna tjejer tycker jag att det är OK. Det finns andra folk som också gillar det och som kommer att betala för att se filmen. Enligt mig handlar film om att förmedla eller låta andra ta del av vad man gillar, och jag tycker inte att man ska behöva motivera det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

[citat=Hwagang][citat=gorse]Hm, jag vet inte jag. Vad skall det vara bra för, att filma någon naken? Vad skulle det tillföra filmen? Hur ofta är någon naken i en "biofilm" där det är motiverat, förutom skumma skräckfilmer där man mest vill visa brösten? Om filmen funkar utan nakna bröst, så tycker jag att man skall stå över. Om det inte går att genomföra filmen utan nakenscenen, vad är det då för film?

 

Argumentera gärna emot mig.[/citat]

 

-nej, jag håller med dej-

-hur skulle ett manus se ut som faller pladask utan de`?

-Jag tycker oftast att filmer har för mycke`"blaj" nuförtiden...

 

(för att citera den kände livsfilosofen Kalle:

Hobbe: De e "Den maskerade ryttaren på TV i kväll

Kalle: Jag vill inte se den filmen - de e blaj i den

Hobbe: men han pussar ju bara hästen på slutet?!

Kalle: ...blaj e blaj...

 

mvh/Hwagang[/citat]

 

är helt ute och cycklar nu, men, det är ju du, med låtarna, och den där musikvideon :). På lunarstorm, haha :P.

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm, tycker inte att du låter särskillt seriös med den där filmen. man kan faktiskt inte ha med allt som man tycker om, bara för att man gör en pearl harbor film så behöver det inte betyda att man älskar krig, eller hur? En regissör ska inte bara se allt från sin egen sida, man ska ju se filmen från åskådarnas ögon också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...