Gå till innehåll

Mini35 hemmabygge


Nikolaj

Recommended Posts

Jag är påväg att beställa skivor från Thorlabs. Jag upptäckte att de har ett kontor i Sverige som jag kan lägga min beställning hos, så räknar de om priserna till svenska kronor och inkluderar frakt, tull, försäkringar och sånna saker i priset.

Jag tror jag nöjer mig med det. Mer om detta när jag får svar från killen på Thorlabs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också intresserad av att se lite klipp genom jmalmstens rigg, eftersom jag också har en 27mm filtergänga. Har vi likadan kamera kanske? Jag har en Sony DCR-HC42.

 

Angående mitt eget bygge, jag har nu beställt en liten rund mattglasskiva på 2" från Thorlabs kontor i Sverige. Den enda kostnad som tillkom förutom priset på hemsidan var momsen. 168kr betalade jag totalt.

 

Jag tänkte egentligen beställa en 100mm x 100mm också, som det var meningen att jag skulle skära ut en d=90mm cirkel ur och sätta på en demolerad datorfläkt och bygga en dynamisk modell på så sätt. Den skivan kostade hela $40 så jag skippade den biten. Den dynamiska bygger jag istället av delar jag har hemma och en cd-skiva, bara för att ha gjort det, sedan köper jag den där SG35:an istället som jag pratade om tidigare i den här tråden.

 

En statisk blir det i alla fall, precis som den ska byggas, med PVC. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

På jobbet kan det i bland bli otroligt långa dö-tider när man skall tittar på när nått tråkigt skall exekveras i min dator. Kanske därför jag leder antalet inlägg detta forum?

 

hursomhelt, jag funderar på om det skulle gå att skippa mattskivan? Så... i skrivbordslådan har jag en teaterkikare 10x25 jag köpte av min grabb från panda-tidningen för 190 kronor. I fickan har jag en Sony Ericsson K750 i med kamera. Undrar vad som händer om jag helt enkelt håller kikaren framför kamera-mobilen? Sakt och gjort, ut i korridoren och där kommer min fru.

Så här ser hon genom min kameramobil med en kikare framför linsen. På slutet lyckades jag inte hålla kikaren framför kameran längre...

 

http://www.ida.liu.se/~gse/70/VideoDJ.3gp

 

hoppas det funkar nu.

 

 

Edit; Nu när jag är hemma inser jag att det var en skitdum ide. Kikare och kameraobjektiv är attans olika, för att inte tala om kameramobilens objektiv.... Med ett riktigt kameraobjektiv fungerade det ínte alls. Egentligen borde jag radera mitt inlägg, men ni kan ju garva åt'et...

Länk till kommentar
Share on other sites

ok... ok... vad ni tjatar...

 

Min "rigg" finns inte... alla mina verktyg och material är hemma i jämtland... just nu håller jag faktiskt i letusen med handen kloss emot kamerans objektiv för stabilitet. Sedan låter jag kameran autofokusera på grynet(!) :) kom ju på att grynet är exakt på samma fokusplan som jag vill fokusera på med kamerans optik, sedan slår jag över till manuell fokus och slår på vibratorn...

 

problem då? skärpan är inget att hurra över, kanske går att fixa med en bättre mattskiva (den är ju inte så svår att byta ut), och det blir mörkt, riktigt mörkt med mitt objektiv på f 2.8 och med taklampa och skrivbordslampa som enda belysning...

 

Edit:

 

lite pinsamt men jag måste ta tillbaka lite om det jag nyss sa om skärpan... medans jag renderade lite testvideo så kom jag på att jag faktiskt hade nödreparerat adaptern. När jag gjorde det så såg jag att mattskivan hade två sidor(duh!) och jag hade vänt den matta sidan mot kameran... bara för skojs skull så vände jag på den så att jag fick den blanka sidan mot kameran, och se på fan, bilden blev ohyggligt mycket skarpare(!)... inte så skarp som utan adapter men tillräckligt för att jag ska börja tro på konceptet igen. det var skit bakom ratten bara :D

 

testvideon då? orkar inte rendera en till med åtgärdad mattskiva ikväll, får se om jag har tid imorgon... det var inget spännande på videon ändå... måste arrangera lite objekt utomhus för att visa hur det blir med kort skärpedjup och sånt... kanske ska köra med cyklar, det verkar ju vara populära motiv...

 

Norbert: som jag sagt förut så är min kamera en Panasonic NVGS11, och har rykte om sig att behöva ljus den också, fungerar bäst vid utomhusfoto på dagen...

 

Någon som känner till återförsäljare av stepupringar förresten?

 

edit2: såg nu att medans jag skrev så han pekivan in med ett svar... (det är vad jag kallar framsynthet! när jag frågar i fotoaffärer så säger de prompt att de inte har några saker till videokameror... ser gängorna annorlunda ut mellan stillbild och video?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pekivan]nix jag har en panasonic nv-ds65. är nöjd med den...den har en hel del manuella inställningsmöjligheter. har kollat på stepringar på cyberphoto...behöver 3st. kostar ungefär 400:- totalt[/citat]Jag räknade med 523:- på cyberphoto för steprings till min. Vad har ds65 för filterdiameter?

 

[citat=gorse]Med ett riktigt kameraobjektiv fungerade det ínte alls. Egentligen borde jag radera mitt inlägg, men ni kan ju garva åt'et...[/citat]Jag tänker inte garva, det var faktiskt det första jag provade när jag började läsa om mini35-byggen. Jag konstaterade också att det måste till något mer. :)

 

[citat=jmalmsten]riktigt mörkt med mitt objektiv på f 2.8 och med taklampa och skrivbordslampa som enda belysning...[/citat]Du behöver nog ett mer ljusstarkt objektiv skulle jag tippa på. Under 2.0 är ju att föredra. När jag testade att peta in en plastskiva i ett PVC-rör så fick jag en otroligt bra bild på plastskivan med objektivet från min fars gamla Practica på f1.8, även i ett rum som endast var upplyst av en rislampa och två små fönsterlampor. Nikon-objektivet jag kommer att använda har också f1.8.

Bli inte alltför nerslagen av att din adapter käkar ljus. En riktig filmkamera käkar ju också ljus. För spelfilm ska man ju till och med ljussätta mörker ordentligt, för jag antar att det är spelfilm du vill göra med Letusen?

 

Annars kan du ju alltid testa manuella inställningar, köra exposure i taket och skjuta i lite längre slutartid. Om möjligheterna finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

det stämmer nog norbert, jag drog till med en chansning när ja skrev 400:-. hur som helst så är det ju inte så mycket dyrare.

 

min kamera har 27mm f. diam.

 

när planerar du att köpa din adapter (om du nu ska göra det)??

 

innan ja köper min vill jag gärna se lite av jmalmstens resultat!!

Länk till kommentar
Share on other sites

27mm har jag också. Det blir 4 steprings innan det är klart. :)

 

Jag ska dock inte köpa en Letus. Jag satsar på en SG35 istället, ser mycket stabilare ut och tillverkas i England. Man får där även med rods och macrolins, allt för ungefär samma pris som en Letus.

 

Kanske blir det att jag köper den efter jul, då kanske man har blivit lite rikare. Det blir ju trots allt en del när man ska ha en adapter för ca 2700:- och sen ett objektiv på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK det kanske är bättre. vet du när dom börjar sälja den?

 

efter att ha kollat igenom hela tråden som handlar om sg35 på dvinfo.net har jag kommit fram till att det inte alls är så svårt att göra en sådan.

 

fast det jag inte fattar är hur man kan få kameran att ligga i exakt linje med "gluggen" på slr objektivet?? hoppas ni fattar

Länk till kommentar
Share on other sites

Han skulle ha lagt upp sekvenser filmade med en HD-kamera i måndags. Sen skulle han börja sälja den tror jag.

 

Nejdå, det är inte svårt att göra en. Men att sedan lyckas och få bra resultat är nog den svåra biten. :) Jag tänkte beställa en kvadratisk glasskiva och skära ur en cirkel på 90mm och sätta den på en datorfläkt med tre skruvar som han har gjort, men glaset kostade $40 bara det. Sen tillkommer ju en alubox, objektivfäste och macrolins. Objektivfäste har jag inte hittat något ännu, så det måste man nog sno från en gammal kamera. Och för att det ska passa objektivet jag kommer att använda måste det snos från en Nikonkamera som är tillverkad efter 1977. Jag hittade en begagnad för 500:- som var lite defekt. Jag har inte fått något svar på den dock. Men det blir alltid en liten kostnad där med. Macrolinsen brukar vara väldigt dyr, nästan uppåt 1000:- har jag sett. Den ska ju helst ha en styrka på +10. Och den är inkluderad i priset på SG35, och den är inte en del av adaptern, macrot och adaptern är två separata delar. Rods kommer man nog också att behöva om man bygger själv, även det får man ju med SG35. Sen är det arbetet med att få allt att stämma.

 

Kort och gott, jag köper en färdigbyggd som är testad och fungerar.

 

[citat=pekivan]fast det jag inte fattar är hur man kan få kameran att ligga i exakt linje med "gluggen" på slr objektivet?? hoppas ni fattar

[/citat]Du tittar på bilden på lcd:n i kameran samtidigt som du finjusterar rodsen. Använd ögat som måttstock. Det borde fungera fint. Det där röret som sticker ut på baksidan av adaptern tror jag ska passa hur fint som helst i en 72mm macrolins. Så det ska inte vara några större problem.

 

Bygger du själv så finns det faktiskt PVC-kopplingar med en ytterring på 71mm att köpa. De borde passa fint i en 72mm macrolins de med om du använder rods. En sån koppling kommer jag att använda till den statiska adaptern jag håller på och bygger.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert][citat=pekivan]nix jag har en panasonic nv-ds65. är nöjd med den...den har en hel del manuella inställningsmöjligheter. har kollat på stepringar på cyberphoto...behöver 3st. kostar ungefär 400:- totalt[/citat]Jag räknade med 523:- på cyberphoto för steprings till min. Vad har ds65 för filterdiameter?

[/citat]

 

vad har jag missat? när jag plockade ihop stepringar så hittade jag inga till videokameror, däremot till stillbildskameror och då blev det två Soligor (27-37 och 37-52) och en hama (52-58) med totala priset inklusive frakt och moms: 376 riksdaler... Är det något väldigt fundamentalt som jag missat då du fått det till 523???

 

jag upprepar min fråga också: är det totalt värdelöst att beställa stillbildsstepringar till en videokamera? passar filtergängorna?

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag räknade så fick jag ihop följande:

 

Kenko Stepring 27-37mm - 119 SEK

Hama Stepring 37-49mm - 161 SEK

Hama Stepring 49-58mm - 119 SEK

Hama Stepring 58-72mm - 124 SEK

 

Jag vet dock inte vad skillnaden är mellan steprings till stillbildskameror och videokameror. Skulle vara intressant att höra ett utlåtande om det. Är det någon skillnad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, du skulle ända upp till 78...

När jag kollade kostade nästan alla stepringar 119 inkl. moms.

 

äh, vafan... jag beställer stepringarna till stillbildskamerorna, då det inte ens finns en sektion för sådana i videokamera-sektionen hos ett så stort företag så antar jag att det inte är någon större skillnad...

 

man har ju även ångerrätt :) behöver ju bara öppna förpackningen till den minsta ringen för att veta om det stämmer...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=jmalmsten]behöver ju bara öppna förpackningen till den minsta ringen för att veta om det stämmer...[/citat]Det har du rätt i. Du får posta här och berätta hur det gick. Skulle vara intressant att veta, för jag behöver inte beställa ringar än. Är fortfarande på jakt efter objektivfäste. :)

 

Eraserhead, det var en hel massa ringar för att komma från 49mm - 77mm. :D Man kommer från 49mm - 72mm med endast två av ringarna jag tänker köpa. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

jmalmsten??? är så nyfiken på testbilder från din mini35adapter...:O:O

 

Sen vill jag veta lite allmän prislista, varifrån har ni beställt saker från, och till vilket pris?

 

Jag är nyfiken om jag kan använda mina gamla Pentax-objetiv från 60-talet; eller. ja, de är till min pappas gamla kamera.

 

Om jag förstår rätt behöver man 1) stepringar 2) macrofilter 3) mattskiva och 4) objektiv.

 

Fattas det saker ovan som behövs eller är ordningen fel? Hjälp den oinsatte! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp.

 

--->objektiv--->objektivfäste--->(kondensorlins)--->mattskiva--->(kondensorlins)--->macro--->stepringar--->kamera

 

Ska du göra en statisk eller en dynamisk adapter? Ska du bygga en statisk så behöver du bara något som innesluter mattskivan och att fästa objektivet i. Till exempel ett hopkok av PVC-kopplingar som jag kommer att använda. Någon här på forumet köpte en lens tube till detta, men PVC är billigare. :)

 

Ska du bygga en dynamisk så behöver du väl någon form av motor som driver mattskivan. Motor från en cd-freestyle eller en datorfläkt går bra. Till den dynamiska behöver du väl en alubox eller en plastlåda som hus. Det får du från någon elektronikaffär, som till exempel Elfa eller Conrad.

 

Det fina när du bygger en egen adapter är att du kan välja vilket objektivfäste du vill ha. Det är svårt att få tag på om man inte kan riva sönder en gammal systemkamera dock.

 

Min mattskiva bör komma imorgon. Den beställde jag från Thorlabs och jag fick ge totalt 168:- inkl. moms och frakt. Notera då att jag bygger en statisk modell. För en dynamisk adapter behövs en större skiva eftersom det måste fästas på en motor.

 

Lyckas man mindre bra så får man väl sätta in lite kondensorlinser som man hittar i objektiv. Sätts in efter behov.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm, jag har struntat i hela mini35 grejen. I trånga utrymmen kan jag sakna den men annars kör jag på det gamla beprövade lång brännvid. Med lite post ser det grymt ut tycker jag.

 

Är så nöjd med objektivet till min xl1-s att jag inte vill förstöra med något halvbra objektiv. Funderar på att spara ihop till en vidvinkellins dock. Men är fundersam med hur många projekt jag kommer att göra med kameran, kanske man kan börja hyra kameror om ett tag och då är ju vidvinkellinsen onödig. Nja blir nog en sån ändå!

Länk till kommentar
Share on other sites

vill utfärda en liten varning för er som bygger en modell som inte är statisk, dvs en med sandpapprad cd-skiva eller annan typ av skiva på en motor. när ni ska använda motor så se upp för gamla fläktar från datorn som ni kapar och använder som motor. vet att många har fått det att fungera bra med dessa men när man kapar en fläkt så är grunden i motorn ofta dålig i de billigare fläktarna, dvs den rör sig intakt och gör att när ni fäster skiva på den så snurrar den snett för motorns platta i botten är lite sne. detta gör ju att skärpan åker fram och tillbaka när man monterar fast det hela och är ofta en inte så önskad effekt. lycka till alla snickrare..:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=pekivan]exakt vad gör kondensorlinsen och vad är det??

[/citat]Den samlar ljus, så om det är för mörkt eller för mycket vinjettering så kan du prova att trycka in kondensorlinser, en efter en.

 

[citat=louis cyphre]Är så nöjd med objektivet till min xl1-s att jag inte vill förstöra med något halvbra objektiv.[/citat]Naturligtvis ska du inte förstöra kvaliteten i en sån kamera med något hemmabygge. Skärpedjupet är faktiskt kortare i orginalobjektivet till XL1 än våra billiga konsumentkameror till och med. Men för oss vanliga dödliga blir resultatet bättre med en mini35. :)

 

[citat=krockis]den rör sig intakt och gör att när ni fäster skiva på den så snurrar den snett för motorns platta i botten är lite sne.[/citat]Det tänkte jag aldrig på. Tack för upplysningen. Jag har ändå inte tänkt bygga en dynamisk adapter själv. En sån köper jag. En statisk ska jag bygga själv åtminstone, det har jag bestämt mig för. Jag fick inte mattglasskivan idag som utlovat dock. Vad kunde man vänta sig? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Yäy, jag fick mattglaset idag. Slipade ur PVC-kopplingen med en tryckluftsslip så att skivan passade perfekt i mitten.

 

Nu återstår bara att hitta ett Nikon F-mount (lättare sagt än gjort) så kan jag sätta ihop adaptern!

 

Och naturligtvis måste jag väl ha en macrolins när allt kommer till kritan, men det är sånt som märks. Föresten, någon som vet var man får tag på 72mm macro med en styrka på +10?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...