Gå till innehåll

Mini35 hemmabygge


Nikolaj

Recommended Posts

Det är jag medveten om, men jag vill ändå prova bygga en statisk och se hur bra resultat jag kan få.

 

Jag tänkte införskaffa en SG35 nämligen, men jag såg testfilmen där den satt på en DVX100, och bilden flimrade just på grund av att skivan snurrar.

M2:an, eller micro35 eller vad ni vill kalla den, är för dyr för mig just nu, så jag litar inte till någon dynamisk adapter där ute på marknaden just nu. SG35 såg bra ut ända tills jag såg flimret på DVX100.

 

Jag ska bygga en egen dynamisk adapter med, men jag väntar mig inga lysande resultat. Jag kommer att använda cd-motor och cd-skiva för att hålla priset så nära 0:- som möjligt. Se det som hobbybyggen medan jag väntar på en bra och billig adapter att köpa.

 

Jag har ändå ingen tungviktare till videokamera, så jag förväntar mig inga underverk av en mini35. Jag är bara besatt av att bygga en. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag beställde igår. Ska bli spännande att se om allt passar ihop som det ska. :)

 

Jag beställde ett 2" rör, 3st retainer rings och en BK-7 Plano Convex lins. Linsen är nog inte livsviktig men jag vill ha en då jag av tidigare erfarenheter vet att det lätt uppstår vinjettering. Det löses med en planokonvex lins eller två. Därför beställde jag också 3st retainer rings så att jag även kan klämma fast linsen i röret. Jag tror dock att man får med en retainer ring med röret, men jag är inte säker. Isåfall får jag 4st. Bra utifall jag vill ha en till konvex. :)

 

Mattskivan beställde jag tidigare därifrån så den har jag redan, men det är rätt, en 2" GG med 1500 grit beställde jag.

 

Jag kommer att ge ytterligare 813 exkl. frakt till Thorlabs den här gången, för ett plastör, tre plastringar och en lins. Så jag hoppas verkligen att det fungerar bra. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Nejdå, de har ett kontor här i Sverige. Jag mejlar mina order dit. Då räknas Euro-priserna om till svenska kronor och frakten är då inkluderad i priset. Momsen är dock inte inräknad i priserna på hemsidan, så momsen är det enda som tillkommer då. Inga $80 att bekymra sig om i alla fall. :)

 

När man har beställt får man en faktura och orderbekräftelse som pdf. Där står kontonr. och allt man behöver veta. De skickar sedan prylarna så fort betalningen kommit in. Jag betalade imorse, så jag borde ha prylarna på fredag eller måndag.

Länk till kommentar
Share on other sites

grattis!! när kan vi förvänta oss att se testklipp och bilder på bygget?

 

ska beställa nu oxå

 

se detta rätt ut??

 

SM2L20 Stackable Lens Tube, 2" Deep $29.50

 

SM2RR Stackable Mount 2" Retaining Ring (SM2 Retaining Ring) $9.00

 

LA1401 BK7 Plano-Convex Lens $30.00

 

DG20-1500 Ground Glass Diffuser, D=2.0", 1500 GRIT $14.00

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bör få de sista delarna strax innan julhelgen, så vi kan nog vänta oss lite bilder och klipp efter jul.

 

Beställde ett paket med macrolinser på 58mm på Tradera, så jag måste på något sätt kombinera steprings för att stega ner från 58mm till 27mm, som min kamera har. Jag vill ha alla delarna framför mig innan jag beställer steprings, lättare att hålla koll då. :)

 

Din inköpslista ser likadan ut som min. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok det låter bra... Jag har alltid trott att man måste ha macrolinsen så nära videokameran som möjligt. Men du har tydligen tänkt att sätta den någonstans mellan tuben och kameran eller hur?

 

har förresten hittat ett gäng närbildsliner med +1 +4 och +10 på tradera som jag tänker köpa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jao, macrolinsen ska väl egentligen sitta i kamerans filtergänga, men eftersom jag måste ha steprings så hamnar den kanske en cm eller två ifrån. Jag ska kolla upp detta med steprings senare. Jag är fortfarande lite förbryllad över skillnaderna på stepdown och stepup. Har aldrig sett ordentliga bilder på dem.

 

Ett alternativ till macrolinser är, vad jag har förståt, att sätta in en achromatisk lins i tuben. Då ska man även garanterat slippa achromatisk abberation (st?) som annars kan uppstå med macrolinser vad jag har förståt. Om jag ser nåt sånt fenomen när jag testar adaptern så får jag forska vidare i just detta då.

 

Du verkar ha hittat ett likadant kit som jag beställde på Tradera. :) Han hade 3-4st ute. Verkade vara en seriös säljare, han skulle skicka mina linser igår.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Norbert]Jao, macrolinsen ska väl egentligen sitta i kamerans filtergänga, men eftersom jag måste ha steprings så hamnar den kanske en cm eller två ifrån. Jag ska kolla upp detta med steprings senare. [/citat]

 

Jag behöver 2 st stepringar. Min makrolins är på 37mm. Stepringarna är 27-37 och 37-52. Enligt jmy på http://www.kokokaka.com/35mm/ passar 52mm perfekt i tuben. Så min makro hamnar oxå lite längre ifrån men det spelar nog ingen större roll!

Länk till kommentar
Share on other sites

Frågan är hur gängan ser ut på den sidan av tuben. På "framsidan" där man fäster objektivfästet sticker det ut en liten ring från röret som är gängad på utsidan. Adapterringen med objektivfästet är gängad på insidan så där blir det inga problem med andra ord.

 

På sidan där man ska fästa macrolinsen tror jag tuben är gängad på insidan, så alltså måste stepringen där vara gängad på utsidan för att kunna skruvas fast. Det är detta som förbryllar mig, eftersom macrolinsen OCKSÅ är gängad på insidan. Då måste man hitta en stepring som är gängad på utsidan på båda sidor. Mig vetande finns det ingen sån.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick detta svar av jmy:

 

"Det är ungefär som jag har byggt min. Lenstuben har 52mm gänga i båda

ändar så du kan skruva step-ringen direkt på tuben. Nikon-fästet limmade

jag på ett 52mm filter som jag tog bort glaset ur och skruvade på".

 

Så jag tror det ska fungera

Länk till kommentar
Share on other sites

Enligt ritningen av tuben så har den bara en utstickande gänga på ena sidan:

 

http://www.thorlabs.com/thorcat/0000/0051-E0W.pdf

 

Men man får ju se hur den ser ut när man fått den. Den andra sidan verkar enligt ritningen ha en gänga på insidan så jag förstår inte hur det ska fungera.

 

Angående fästet så kommer jag att använda en Nikon adapterring BR-3, då den har både fäste och 52mm gänga. Så den är bara att skruva fast. Jag tror jmy också beställde en sån och han skulle ha fått den i måndags.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan, jag vart också lite sugen på att bygga en sån här adapter efter att ha sett Marla The Movie och en bunt andra klipp.

Dock är jag fortfarande fast med en Sony TRV-14 vilket inte har möjlighet till att ställa in manuell slutarhastighet. Dock går det att stänga av auto shutter, antar att den låser sig till en viss hastighet då. Så är det värt det över huvud taget?

 

Tänkte följa denna guide http://www.mediachance.com/dvdlab/dof/index.htm till att börja med då jag mer eller mindre har allting hemma förutom motor och ett lämpligt objektiv (har ett Canon 35-105mm och 5-5.6, antar att det blir för lite ljus). Tror ni att ett bättre beganat 50/1,8 Zuiko ifrån http://www.wibergsfoto.se/olympusbeg.htm skulle fungera?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Sony DCR-HC42, vilket också är en liten handycam med ringa inställningsmöjligheter vad gäller slutaren. Min adapter blir statisk, alltså mattskivan kommer inte att rotera eller röra på sig överhuvudtaget. Då ska inte slutaren spela så stor roll.

 

Efter jul ska jag dock också börja bygga en med roterande cd-skiva enligt guiden du visade, bara för kul. Jag beställde två objektivlock för en tid sen eftersom det är en bristvara speciellt när man ska hacka hål på dem. :)

Jag tror dock inte att man ska förvänta sig några underverk när man gör en roterande modell med en freestyle-motor och en plastskiva. Jag provade att göra en enkelt prototyp för några månader sen där skivan fick spinna på högsta möjliga hastighet, men jag fick ändå en hel del flimmer. Det är där slutaren börjar spela en roll. Längre slutartid betyder att kameran inte kan "frysa" ojämnheterna i slipningen på skivan lika väl. Eller man kan säga att den inte hinner "se" dem lika väl. När jag gjorde mitt test så hade jag dock en brutalt ojämt slipad skiva. Jag hade ingen färdigfrostad så jag satte en vanlig putsmaskin mot en genomskinlig skiva och putsade järnet.

Flimret berodde nog till större delen på min dålilgt slipade skiva. Har man en färdigfrostad från en cd-spindel så kan jag tänka mig att det går mycket bättre. Om det inte fungerar bättre så behövs en starkare motor och mer batterier så att den kan snurra snabbare. En idé jag har är att sätta in en potentiometer som jag kan styra motorns rotationshastighet med.

 

Det faktum att mattskivan är av plast i den här modellen gör att bilden blir mjölkig. Det bästa är naturligtvis att använda en mattad glasskiva som man kan borra hål i och sätta fast på en lite starkare motor. En datorfläkt kanske?

Det finns ett idealiskt bygge som jag har kikat lite på. Den utgår från denna princip. Glasskiva och datorfläktsmotor som går på 12V. Den har även potentiometer.

 

http://homepage.ntlworld.com/wayne.kinney/sg35.htm

 

Allt du ser i bild utom kameran får du för £199 har jag för mig. Alltså, SG35, rods och valfri macrolins.

 

Ska man bygga en egen och få ett bra resultat så får man vara beredd på att lägga ut så mycket pengar på sitt eget bygge med. Jag kommer att lägga ut ca 2000:- på min statiska adapter innan den är klar, till exempel. Sen får vi se hur den fungerar. :)

 

Och du har helt rätt i att ett objektiv med större bländaröppning är ett måste. Adaptern käkar mycket ljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för det utförliga svaret!

Efter ännu lite letande i hemmet lyckas jag hitta min fars gamla Canon AE-1 med tillhörande objektiv som gick "ner" till 1.8. Sedan slacktade jag en gammal CD-läsare och lyckades få ut motorn. Det som fattas är lite stepringar samt en macro lins.

 

Jag har ingen aning om det kommer funka över huvud taget, men då jag knappast har lagt ner några pengar på alla delar så spelar det inte så roll. Kul är det ju alltid :)

 

Sen blir det ny kamera inom en snar framtid också, då kan jag börja fundera på att bygga alt. köpa en seriösare variant.

 

PS. Objektivlock, vart kan man hitta sånna? .DS

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt rätt. Det är ordentligt roligt att experimentera när man inte behöver lägga ut några pengar. Då ser man hur det hela fungerar och får med egna ögon se vad som kan göras bättre och så. Jag gjorde som sagt en väldigt primitiv adapter för någon månad sedan just för att jag hade de vitala delarna - objektiv, cd-skiva och cd-motor. Visseligen fick jag köpa en fungerade cd-spelare av en kompis för en mindre penning och skruva isär den. :D Men det var det värt! Vi hade roligt och såg vad som kunde göras bättre och varför.

 

Jag hittade objektivlock till Nikon-objektiv på http://www.scandinavianphoto.se. Jag vet dock inte hur det ligger till med Canon AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...